• Anonym (Mn)

Hur mycket pengar har ni?

Vi var på middag med några par och diskuterade pengar.

2 av 3 par, som är i 50 års ålder, sa att de hade mellan 2-3 miljoner totalt i sparat kapital.

Vi är det 3:e paret och har endast 1 miljon sparat.

Det kändes tungt och som vi var fattiga.

Hur har ni det?

• Svar på tråden Hur mycket pengar har ni?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-06-08 17:06:36 följande:
    För att jag precis har brutit mig loss från ett mångårigt helvete. Bor kvar i vårt alldeles för dyra hus då jag inte hunnit flytta än. Bostadsbidrag tar lång tid att få beviljat. Min inkomst täcker inte ens alla räkningar. Sen måste ju barnen (främst) ha mat och så. Därför har jag redan slut på pengar och det finns inget utrymme till sparande i nuläget. 
    Förstår, men då är det ju en tillfällig krissituation du befinner dig i, tills du har anpassat boende och annat efter din plånbok som ensamstående. 

Hört att kyrkan delar ut matkassar. Soc kan ge akutstöd också. Hoppas att det ordnar sig för er!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Mn) skrev 2025-06-08 16:34:09 följande:
    Intressant kommentar, utveckla gärna.
    Du sitter men EN MILJON på sparkontot och känner dig fattig?! Det är ett hån.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Jag) skrev 2025-06-08 19:08:33 följande:
    Du sitter men EN MILJON på sparkontot och känner dig fattig?! Det är ett hån.
    Allt är relativt. En miljon är väldigt lite jämfört med någon som har miljarder t ex. 
  • Anonym (Nope!)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 21:11:19 följande:
    Allt är relativt. En miljon är väldigt lite jämfört med någon som har miljarder t ex. 
    Idag är en miljon inte så mycket och ofta är det i så fall bundet i  fonder eller boende. 
    Jag kan skramla ihop en dryg miljon och sedan sälja huset med minst 1,5 i vinst innan skatt. MEN - det är min sista livlina. Är 58 inget jobb sedan 2,5 år och räknar inte med att jobbs igen innan pension.
    Fattar att jag har fördelar men har inga alls fördelar på arbetsmarknaden.
    Har gett upp!
  • Anonym (Em)
    Anonym (Nope!) skrev 2025-06-08 21:51:00 följande:
    Idag är en miljon inte så mycket och ofta är det i så fall bundet i  fonder eller boende. 
    Jag kan skramla ihop en dryg miljon och sedan sälja huset med minst 1,5 i vinst innan skatt. MEN - det är min sista livlina. Är 58 inget jobb sedan 2,5 år och räknar inte med att jobbs igen innan pension.
    Har gett upp!
    Jag håller med dig! En miljon är knappast någon förmögenhet även om det är mycket pengar för den som inget har.
  • Anonym (Sjukpensionär)
    Anonym (Nope!) skrev 2025-06-08 21:51:00 följande:
    Har gett upp!
    7 årsinkomster före skatt för mig.

Vad är det vi säger, allt är relativt?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2025-06-08 22:32:29 följande:
    7 årsinkomster före skatt för mig.

Vad är det vi säger, allt är relativt?
    Och du har mycket, mycket mer än många andra i världen. Känner du dig rik?
  • Anonym (Sjukpensionär)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 22:36:32 följande:
    Och du har mycket, mycket mer än många andra i världen. Känner du dig rik?
    Ibland.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2025-06-08 22:45:15 följande:
    Ibland.
    Precis, allt är relativt. 
  • Anonym (Nope!)
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2025-06-08 22:45:15 följande:
    Ibland.
    När jag växte upp var en miljon väldigt mycket pengar - vilket det är än i dag.
    Minns när mina föräldrar sålde huset i stan för att flytta ut på landet - fick 1,5 miljon och var överlyckliga, de var ju "miljonärer" fast inte alls ...sedan gick kåken för nästan 4 ..
    De såg bara försäljningen, ingen skatt eller köpet av ny bostad vilken de köpte innan annonsen ens kom ut. Men - deras val .
    Tycker mest synd om morsan som sitter ensam i en lgh och tror att 500 000 ska kunna förändra ens värld, som om jag skulle vänta på att hon ska smälla av?
    Jag blir så trött.....
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 21:11:19 följande:
    Fast om man, som jag skrev, har en miljon på sitt sparkonto så har man det gott ställt. 
    Att börja prata om att man kan ha det bundet i hus och annat berör inte det jag skrev.
    Att ha en miljon på sparkontot är mycket även om den som har miljarder har mer.

Sen rörde min kommentar det faktum att ts skrev att hen "kände sig fattig" som bara har en miljon. Det ÄR ett hån.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Jag) skrev 2025-06-09 16:45:12 följande:
    Fast om man, som jag skrev, har en miljon på sitt sparkonto så har man det gott ställt. 
    Att börja prata om att man kan ha det bundet i hus och annat berör inte det jag skrev.
    Att ha en miljon på sparkontot är mycket även om den som har miljarder har mer.

Sen rörde min kommentar det faktum att ts skrev att hen "kände sig fattig" som bara har en miljon. Det ÄR ett hån.
    Beror som sagt alltid på vad man jämför med. Många i Sverige känner sig fattiga trots att de är jätterika jämfört med personer på gatan eller i andra länder.
Svar på tråden Hur mycket pengar har ni?