• Anonym (Mn)

Hur mycket pengar har ni?

Vi var på middag med några par och diskuterade pengar.

2 av 3 par, som är i 50 års ålder, sa att de hade mellan 2-3 miljoner totalt i sparat kapital.

Vi är det 3:e paret och har endast 1 miljon sparat.

Det kändes tungt och som vi var fattiga.

Hur har ni det?

• Svar på tråden Hur mycket pengar har ni?
  • Anonym (Mn)
    Anonym (,) skrev 2025-06-06 21:10:44 följande:

Har ett hus utan lån. Värde kanske 4 milj. Samt aktier för 3 milj. Är 42. Har endast jobbat heltid några år (mest deltid. Bodde hemma tills 23 sparade några hundratusen. Investerade och fortsatt spara. Haft tur men säger som Tiger Woods "ju mer jag tränade ju mer tur hade jag".

Bra gjort av dig och grattis.
  • Anonym (H)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-06 21:04:09 följande:

Man är inte fattig om man har en miljon, och det är dumt att jämföra sig med andra. Det finns alltid någon som har mer. 
    Ännu dummare att sitta på en middag och berätta hur stort sparkapital man har. Det skulle jag aldrig göra. Inte ens anonymt på familjeliv. 

Håller med, har aldrig hört talas om att man sitter och pratar om nåt sånt. Och snacka går ju.
  • Anonym (H)
    Anonym (,) skrev 2025-06-06 21:10:44 följande:

Har ett hus utan lån. Värde kanske 4 milj. Samt aktier för 3 milj. Är 42. Har endast jobbat heltid några år (mest deltid. Bodde hemma tills 23 sparade några hundratusen. Investerade och fortsatt spara. Haft tur men säger som Tiger Woods "ju mer jag tränade ju mer tur hade jag".

Hoppas du unnat dig något under åren.
  • Anonym (,)
    Anonym (H) skrev 2025-06-06 21:24:06 följande:
    Hoppas du unnat dig något under åren.
    Jag hade huset utan lån inom ett år från jag flyttade in. När jag gifte mig och skaffade barn så var frun hemma i några år. Jag 1.5 år. Efter det hade jag förvisso ett hus utan lån men använde mkt kapital. Det var mitt livs bästa investering, så kul med våra två barn och allt vi gjorde tillsammans. Sedan har kapitalet återigen växt. Frun har jobbat 50%, jag 75%.

Så har jag unnat mig? Jag har aldrig gjort något annat än unnat mig. Däremot handla skräp har jag aldrig gjort. Avskyr att handla. Köper ny tv när den gamla går sönder etc.
  • Anonym (a)
    Anonym (Mn) skrev 2025-06-06 19:54:28 följande:

Det kändes tungt och som vi var fattiga.

kändes det inte väldigt dramatiskt att skriva det där? som skryt...
  • Anonym (Nyrik)

Jag har drygt  en miljon kr. 
    Har haft en hel del tur med krypto och aktier de senaste åren. 

• Anonym (Karin)

Att ha en million sparad är väl bra. Beror ju på vad ni tänkt använda det till.

Har haft några tusenlappar sparade och verkligen tänkt på vad det användas till, underhåll till huset, resor etc plus ett litet konto till pensionssparande. Koll på pengar in, pengar ut.

Nu är jag 60, ensamstående och äger fastigheter för 11,5m, har runt 0,5m sparat. Lån på 800000.  2,5m kommer från arv, en hel del från tidigare fastighetsaffärer plus har haft hög lön och sparat mycket. 

• Anonym (H)
    Anonym (a) skrev 2025-06-06 22:29:05 följande:
    kändes det inte väldigt dramatiskt att skriva det där? som skryt...
    Lite så ja.
  • Anonym (M)

Jag är 46 och har ett hus värt ca 5 miljoner med lån på 1.5. Ca 10 miljoner i fonder/aktier och pensionssparande 
    Ett par hundra tusen på bankkonton. 

(inga andra lån)

Svar på tråden Hur mycket pengar har ni?