• Anonym (Student)

Försenad hemtenta på universitetet, vad händer?

Jag lämnade in min hemtentamen en dag försent. Vet ni vad som händer nu? Kursen går bara en gång per år, betyder det att jag får skriva om tentan juni 2026? Eller ger de bara poängavdrag? Det är en kvällskurs på 7,5 poäng om det spelar roll, på distans. Jag har varit sjuk en vecka (med läkarintyg) det är därför det blev såhär. Hemtentan var tre frågor, man skulle skriva runt 6 A4 sidor, det är humaniora (religionskunskap) 

Självklart har jag mejlat läraren men de är lediga i helgen. 

• Svar på tråden Försenad hemtenta på universitetet, vad händer?
  • Anonym (?)

Vad sa det när du meddelade att du var sjuk och skulle få svårt att hinna?

• Anonym (Student)
    Anonym (?) skrev 2025-06-07 16:45:42 följande:

Vad tror du själv? Tror du att jag planerade att lämna in tentan försent och meddelande läraren eller tror du jag gjorde allt för att hinna lämna in den i tid? Vad tror du själv att jag inte har pratat med läraren betyder, att jag har pratat med läraren eller att jag inte gjort det? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Student) skrev 2025-06-07 17:02:42 följande:
    Vad tror du själv? Tror du att jag planerade att lämna in tentan försent och meddelande läraren eller tror du jag gjorde allt för att hinna lämna in den i tid? Vad tror du själv att jag inte har pratat med läraren betyder, att jag har pratat med läraren eller att jag inte gjort det? 
    Då får du vänta till läraren kan lämna besked.  Finns det omtenta inbokad?
  • Anonym (Student)
    Anonym (?) skrev 2025-06-07 17:09:55 följande:
    Då får du vänta till läraren kan lämna besked.  Finns det omtenta inbokad?
    Nej, kursen går en gång per år så jag antar att jag får skriva tentan i juni nästa år i så fall. 
  • Anonym (Lektorn)

Om du var min student skulle jag utan vidare godta det och bedöma din tenta, särskilt om du har intyg. De flesta av oss är så humana, ett år är lång tid.

• Anonym (Pluggis 40+)

I de flesta fall när det släpps en hemtenta, brukar det stå på studieplattformen när det är tillfälle för omtenta. Alla hinner inte lämna in i tid, och vissa blir underkända eller måste komplettera. 

• Anonym (Student)
    Anonym (Lektorn) skrev 2025-06-07 19:14:07 följande:

Om du var min student skulle jag utan vidare godta det och bedöma din tenta, särskilt om du har intyg. De flesta av oss är så humana, ett år är lång tid.

Tack, vi får hoppas att läraren tänker likadant. 
    Anonym (Pluggis 40+) skrev 2025-06-07 19:20:33 följande:

I de flesta fall när det släpps en hemtenta, brukar det stå på studieplattformen när det är tillfälle för omtenta. Alla hinner inte lämna in i tid, och vissa blir underkända eller måste komplettera. 

Tack! Det står inte här, det står bara att de som får Fx kommer bli kontaktade av läraren. Det kanske kommer ut senare. 
  • Anonym (Ina)

På alla kurser jag läst har regeln varit ordinarie inlämningstid för möjlighet till högre betyg, men sen inlämning bedöms också, men endaat med max lägsta godkända betyg. Kan inte svära på att alla högskolor gör lika, men det är vad jag skulle gissa på händer.

• Anonym (Student)
    Anonym (Ina) skrev 2025-06-07 20:00:40 följande:

På alla kurser jag läst har regeln varit ordinarie inlämningstid för möjlighet till högre betyg, men sen inlämning bedöms också, men endaat med max lägsta godkända betyg. Kan inte svära på att alla högskolor gör lika, men det är vad jag skulle gissa på händer.

Tack! Det är något sådant jag tänkt mig. På min ordinarie utbildning kan man max få C vid omtenta, max D på den enda inlämningen vi haft. 
  • EpicF
    Anonym (Student) skrev 2025-06-07 17:18:40 följande:
    Nej, kursen går en gång per år så jag antar att jag får skriva tentan i juni nästa år i så fall. 
    Att lämna in en dag försent med giltig orsak brukar inte vara några problem. Och att vara sjuk med läkarintyg är giltig orsak.

Så är troligen inga problem att du lämnade in en dag senare. Men det beror också på hur hårda läraren/kursansvarige är. 
  • Anonym (Student)
    EpicF skrev 2025-06-07 20:40:59 följande:
    Att lämna in en dag försent med giltig orsak brukar inte vara några problem. Och att vara sjuk med läkarintyg är giltig orsak.

Så är troligen inga problem att du lämnade in en dag senare. Men det beror också på hur hårda läraren/kursansvarige är. 
    Tack! Hoppas att du har rätt. 
  • Anonym (Student)

EpicF skrev 2025-06-07 20:40:59 följande:

Anonym (?) skrev 2025-06-07 16:45:42 följande:

Anonym (Ina) skrev 2025-06-07 20:00:40 följande:

Uppdatering. Läraren svarade aldrig på mitt mejl, fick ett B i betyg på Ladok så troligtvis fick jag inget poängavdrag, hade skitmycket tur helt enkelt. Tack alla för att ni tog er tid och svara i den här tråden. Hjärta
Svar på tråden Försenad hemtenta på universitetet, vad händer?