• Anonym (suck)

Försöka hålla mig vaken till minst kl 22

Jag har sovit urusel i några dagar pga hosta (förkylningsastma). Inte somnat förrän någon gång efter 4 natten till fredag, och efter 7 natten till lördag. Trots att jag var extremt trött lördag kväll och gick och lade mig redan vid 21-21.30 somnade jag inte. Jag testade några av mina vanliga käpphästar när jag inte kan sova, hoppa på löpbandet 20 minuter, ta en varm dusch, sätt på en ljudbok superlågt, osv. Hjälpte inte. Så till slut gick jag upp igen lite före 4 och började baka och la mat.

Men nu måste jag då vara vaken till minst 22. Om jag går och lägger mig igen före 22 kommer jag vakna innan 01 och sen inte kunna sova igen. Även om jag bara går och lägger mig typ 21.30

Hur tusan ska jag lyckas med detta? En timme till eller så kommer jag slå ihjäl då jag har flera tetror grädde som jag ska göra smör av.

• Svar på tråden Försöka hålla mig vaken till minst kl 22
  • Swedman

Du verkar sova oroligt? Alltså vaknar och sen kan inte somna om och du får en sämre rytm. Föregående natts sömnkvalité påverkar kommande natts. Kort sagt: Sömnen påverkar ditt liv.
    Jag har också sovit uselt i ett par år och det påverkade mig negativt. Vaknade mellan 2-4 på nätterna och kunde inte somna om.  
    Jag köpte en burk Melatonin på "Facebook". Såna där 1 mg tabletter. Jag tar 2 st före jag ska sova. Sen somnar jag inom 1h och sover stabilt på natten. Måste jag upp på toa kl 3 så somnar jag om igen. Det skedde inte förut.
    När burken är slut ska jag skicka ett mess via 1177 till läkaren och rådfråga samt fråga om recept.

• Anonym (suck)
    Swedman skrev 2025-06-08 07:17:46 följande:

Du verkar sova oroligt? Alltså vaknar och sen kan inte somna om och du får en sämre rytm. Föregående natts sömnkvalité påverkar kommande natts. Kort sagt: Sömnen påverkar ditt liv.
    Jag har också sovit uselt i ett par år och det påverkade mig negativt. Vaknade mellan 2-4 på nätterna och kunde inte somna om.  
    Jag köpte en burk Melatonin på "Facebook". Såna där 1 mg tabletter. Jag tar 2 st före jag ska sova. Sen somnar jag inom 1h och sover stabilt på natten. Måste jag upp på toa kl 3 så somnar jag om igen. Det skedde inte förut.
    När burken är slut ska jag skicka ett mess via 1177 till läkaren och rådfråga samt fråga om recept.

Nja, det problemet har jag bara som jag somnar före 22. Somnar jag efter 22 kan jag även somna om på typ 10 minuter om jag behöver gå upp och gå på toa. Jag tror att jag har hjälp där genom att inte behöva tända några lampor som väcker mig ordentligt. Det jag har problem med är att somna från början, och det har bara förvärrats av hostan.

Jag har förmodligen redan DSPS.

Jag har funderat på melatonin men har läst så många nackdelar så jag vet inte.
  • Swedman

Om jag inte kan somna beror det på 1) bekymmer eller 2) koffein. Om jag tar en snabb promenad före sänggående funkar det inte att somna heller. 

Har du pratat med läkare? Det kan ju vara nåt "kemiskt" som kräver medicinering.

• Anonym (M)
    Anonym (suck) skrev 2025-06-08 08:04:48 följande:
    Nja, det problemet har jag bara som jag somnar före 22. Somnar jag efter 22 kan jag även somna om på typ 10 minuter om jag behöver gå upp och gå på toa. Jag tror att jag har hjälp där genom att inte behöva tända några lampor som väcker mig ordentligt. Det jag har problem med är att somna från början, och det har bara förvärrats av hostan.

Jag har förmodligen redan DSPS.

Jag har funderat på melatonin men har läst så många nackdelar så jag vet inte.
    Melatonin är ett naturligt hormon som alla har i kroppen och det är vakren farligt eller finns nackdelar. 

Däremot fungerar det enbart om man själv har brist på hormonet i kroppen. 
  • Anonym (suck)
    Anonym (M) skrev 2025-06-08 11:24:03 följande:
    Melatonin är ett naturligt hormon som alla har i kroppen och det är vakren farligt eller finns nackdelar. 

Däremot fungerar det enbart om man själv har brist på hormonet i kroppen. 
    Ja det är det, och jag skrev inte att det var farligt eller har biverkningar, men jag ser, högst personliga, nackdelar. Bland annat att man inte ska äta två timmar före eller efter man tar det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (suck) skrev 2025-06-08 19:04:44 följande:
    Ja det är det, och jag skrev inte att det var farligt eller har biverkningar, men jag ser, högst personliga, nackdelar. Bland annat att man inte ska äta två timmar före eller efter man tar det. 
    Man ska ta det 1-2 timmar före man lägger sig för natten. Ingen äter väl 1-2 timmar före de ska lägga sig? Så det kan knappast vara ett problem. 

Däremot behöver det inte fungera för dig. Det fungerar endast för de som har brist på hormonet. 
  • Swedman
    Anonym (suck) skrev 2025-06-08 19:04:44 följande:
    Det funkar ändå. Då ska inte äta melatonin för tidigt på kvällen. 30 min före du vill somna.
Svar på tråden Försöka hålla mig vaken till minst kl 22