• Anonym (Livskris)

Livskris jobb

37år om några dagar.
    Två barn under 6år. Sambo sedan 13år.

Ångest över jobbsituation.

Barnskötare i grunden - jobbat inom fsk/skola i 7år.

P.assistent i 4år.

Pluggade till tandsköterska och har jobbat som det i 3.5år.

Dålig lön (heltid 27.000kr) stressigt, väldigt många arbetsuppgifter och får inte mer betalt fastän vi blir mer delegerade. 

Ledsnat pga den dåliga lönen och att man inte stiger i lön även om man skulle plocka på sig mer erfarenhet och gå kurser. 

vet inte vad jag vill göra.

Har alltid arbetat med människor. 
    Gillar fart och fläkt, träffa människor men känner att jag inte direkt längre vill ?ta hand om folk? 

Förslag på arbeten?

vad jobbar ni med?

• Svar på tråden Livskris jobb
  • Aliona

Det här är inte alls min branch så jag är kanske helt ute och cyklar, men kanske snarare ett serviceyrke är vård och utbildning? 

• Anonym (T)

Plugga vidare till sjuksköterska? Utbildning på bara 3 år som inte är så svår, du kommer kunna jobba extra hela tiden utom under praktikperioder och lönen blir runt 40 k när du är klar. Finns vägar att gå efter utbildningen som innebär både mer och mindre patientkontakt  

• Anonym (Mia)
    Anonym (T) skrev 2025-06-08 22:28:26 följande:

Plugga vidare till sjuksköterska? Utbildning på bara 3 år som inte är så svår, du kommer kunna jobba extra hela tiden utom under praktikperioder och lönen blir runt 40 k när du är klar. Finns vägar att gå efter utbildningen som innebär både mer och mindre patientkontakt  

On hon inte klarar av stressen som tandsköterska. Betvivlar jag starkt att hon skulle klara av ännu mer stress som sjuksköterska.  Man har dessutom ett enormt ansvar. Speciellt för andra människors liv. Man kan tjäna bra absolut. Men jag böt yrke efter 8 år. Dessutom kommer hon tvingas arbeta mycket obekväma/oregelbundna tider.

Ibland mycket övertid, mer än vad hon själv har lust med förmodligen. Varannan helg minst. Och har hon barn som fortfarande är små. Så skulle jag starkt avråda. Vi har väldiga problem med vården för övrigt i detta land. Mycket underbemannat. Man bränner ut sig tillslut om man inte sadlar om. Som jag gjorde
  • Anonym (Livskris)
    Anonym (Mia) skrev 2025-06-08 22:48:27 följande:
     On hon inte klarar av stressen som tandsköterska. Betvivlar jag starkt att hon skulle klara av ännu mer stress som sjuksköterska.  Man har dessutom ett enormt ansvar. Speciellt för andra människors liv. Man kan tjäna bra absolut. Men jag böt yrke efter 8 år. Dessutom kommer hon tvingas arbeta mycket obekväma/oregelbundna tider.

Ibland mycket övertid, mer än vad hon själv har lust med förmodligen. Varannan helg minst. Och har hon barn som fortfarande är små. Så skulle jag starkt avråda. Vi har väldiga problem med vården för övrigt i detta land. Mycket underbemannat. Man bränner ut sig tillslut om man inte sadlar om. Som jag gjorde
    Jag är bra på att hantera stress, problemet med mitt jobb är främst att vi inte får betalt för att stressa ihjäl oss och tandläkarna arbetar över på patienter så vi måste stressa med att städa rummen innan nästa pat ska komma in, ibland kan dom gå och hämta en patient trotts att det är blod överallt efter kanske en tandutdragning, få rent rum, fram med nya saker på 1.30 min och dessutom blodfritt. har tänt på sjuksköterska länge men avstått pga de andra sakerna du tar upp med ex övertid, obekväma tider osv. 
Svar på tråden Livskris jobb