Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-14 23:12:33 följande:
Du lägger mycket energi på att skriva om kvinnors ansvar att välja bra pappor till sina barn. Att de i förväg borde kunna avgöra på hans personlighet om han är ansvarsfull och pappa-material. (Ofta går det men inte alltid, vad du än tror.)
Du antyder att kvinnor som INTE har varit tankeläsare, eller inte kunnat se in i framtiden, eller slutat älska sina män (?) får skylla sig själva om mannen tappar motivationen och slutar ta hand om sina barn.
Det vore klädsamt om du även kunde skriva något om mannens ansvar? Dessa omotiverade pappor som du verkar tycka så synd om.
TS man kanske verkligen mår dåligt, han kanske har svårigheter som han inte kan hjälpa. Men har han inte ansvar för att söka hjälp? Vill han leva i kaos? Vill han att hans barn ska leva i kaos? Var är hans ansvar för att hitta motivation där?
Det verkar som du har läst lite slarvigt och att du inbillar dig saker som jag inte har skrivit något om.
När jag läser ditt inlägg (ganska noga) så ser jag att vi i stort är överens om det mesta.
Du skriver ju själv t ex:
i förväg borde kunna avgöra på hans personlighet om han är ansvarsfull och pappa-material. (Ofta går det
Detta stämmer ju bra precis med det jag har skrivit.
Också
men inte alltid
om vilket vi är helt överens.
Jag kan upplysa dig om att det kostar nästan ingen energi alls att visa och förklara det som egentligen är både uppenbart och självklart. Det är enkelt och det går lätt.
Jag tycker du borde kunna se att alla i tråden (nästan alla?) belyser saken endast ur ett perspektiv.
Jag kan se att flera poängterar mannens tillkortakommanden och ansvar men jag kan inte se att någon enda innan mig har resonerat om vilket ansvar kvinnan har.
Om mina inlägg då ska ha någon mening och något värde för tråden och för forumets medlemmar så är det på sin plats att jag belyser saken ur ett annat perspektiv.
Annars förlorar ju ett diskussinforum sitt syfte, eller hur?
Jag vidhåller att människor (oavsett kön) har mycket goda möjligheter ta reda på huvuddelen, de viktigaste sakerna, gällande en annan människas personliga egenskaper (oavsett den människans kön...).
Detta har ingenting med tankeläsning eller något liknande att göra, vilket borde vara självklart för alla, också för dig.
Men att många människor verkar mer eller mindre förblindade av kärlek, eller gitter inte anstränga sig, det verkar särskilt tydligt att många kvinnor hellre väljer att blunda för de negativa sidorna hos en blivande partner.
Jag har dessutom sett och hört rätt många exempel där det framgår att vissa, framförallt kvinnor, lyckas inbilla sig att de med tiden ska kunna förändra den tilltänkta partnerns personliga egenskaper. Vilket dock alla som har kompetens inom detta, likväl som nästan all forskning, tyder på att en människas mest framträdande personliga egenskaper i nästan samtliga fall inte är möjligt ändra och kommer inte förändras.
Denna information och kunskap finns lätt tillgänglig för alla, också för barnlängtande/kärlekstörstande/kåta människor av kvinnligt kön.
Du har fel.
Jag har absolut inte skrivit att någon får skylla sig själv, vare sig kvinnor eller män.
I så fall ligger det mycket närmare till hands att jag anser att män får skylla sig själva om de inbillar sig att de ska komma vara lika älskade sedan de uppfyllt kvinnans önskemål att skaffa barn. Det borde alla män förstå redan i förväg att i nästan samtliga fall så kommer kvinnan inte längre att älska mannen på samma sätt sedan hon har fått barn.
Du bör klara lägga märke till att jag har valt att inte ta ställning gällande rätt eller fel!
Jag har inte kommenterat om jag tycker det ena eller det andra, den ena eller den andra, skulle vara bättre eller sämre.
Jag har bara förklarat vad det kan bero på och jag har gett exempel på några ganska uppenbara och självklara orsaker och förklaringar om hur det kan förhålla sig.
Men inget om rätt eller fel, inget om bra eller dåligt. Absolut ingenting om att någon får skylla sig själv och ingenting om att det skulle vara synd om någon. Jag tycker inte synd om vare sig naiva kvinnor eller aningslösa män.
Gällande människor generellt som "mår dåligt", är det din ärliga åsikt att sådana människor själva oftast har egen förmåga söka hjälp, ta eget ansvar och själva finna sin egen motivation?
I så fall kan jag säga att jag har motsatt åsikt om just detta.