• Anonym (mamma)

Barnens pappa gör inte det han ska

Vi är separerade sedan två år och har två barn varannan vecka.

Ironiskt nog var en av anledningarna till uppbrottet att han är väldigt ostrukturerad, glömmer bort saker och gör allt i sista minuten. Det har bara blivit värre och värre sedan han blev ensamstående.

Problemet är att det påverkar både mig och barnen mycket. Han tvättar för lite, hjälper inte barnen med packningen inför mammaveckan, glömmer bort det jag delegerat till honom (trots att han har gått med på det och att jag även påminner), missar att ta ledigt så att jag får hoppa in och t ex ta barnens viktiga sjukvårdstider på pappaveckorna, köper inte det som behövs, läser inte skolans veckobrev osvosv.

Vet inte vad jag vill med det här men blir bara så less.

• Svar på tråden Barnens pappa gör inte det han ska
  • Anonym (mamma)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-15 07:19:34 följande:
    Och så ska du naturligtvis inte behöva känna. Ni är två vuxna människor och han har lika mycket ansvar som du.

Vill förtydliga att kvinnor självklart har ett ansvar för vilka män de väljer, precis som män har ett ansvar för vilka kvinnor de väljer. Det är viktigt att välja medförälder med omsorg. Men det är inte så lätt som ansvarssnubben får det att låta. Det finns otaliga exempel på män som har verkat stabila och vettiga, som plötsligt börjar fallera rejält när barnen kommer. Det omvända (att det är kvinnan som blir kaos) förekommer också. Helt enkelt för att det är lättare att sköta ett liv, samt dölja eventuella svårigheter, när inte barn finns med i bilden.

Enligt snsvarssubben tappar mannen motivationen att inte ta hand om sina egna barn när han inte längre känner sig älskad av kvinnan? Han beskriver alltså män som barn, som behöver motiveras av kvinnlig kärlek och uppmärksamhet för att ta grundläggande föräldraansvar. Det är löjligt. 
    Ja, att sköta en etta hyfsat som ungkarl är ju mycket enklare än ett helt hem och två barn. 

Men sen påverkas han säkert pykiskt av att jag lämnade honom. 
  • Anonym (sköldmö)

TS, ditt ex har dessutom goda egenskaper,,han är en bra pappa på många sätt. Det är inte som att du valde en idiot till karl, som vissa tyvärr gör.

Självklart kunde du inte förutse att han skulle bli en vandrande katastrof när det gäller mycket av det praktiska, om han inte var sån innan barnen. Plus att man kan vara en bra partner och förälder även om man är lite slarvig och glömsk. Alla har brister. Det är först när det går över en viss gräns som det blir problem.

Skulle man välja bort alla som inte skötte allt felfritt, skulle inte många barn bli gjorda. Det är absurt att insinuera att man borde ha så höga krav, annars får man typ skylla sig själv om partnern inte tar grundläggande föräldraansvar senare. 

• Anonym (mamma)

Grejerna är fortfarande försvunna för han glömde leta. Han vill inte skriva en påminnelse på mobilen så han lär glömma igen. Får åka dit med barnen och låta dom leta.

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (mamma) skrev 2025-06-15 07:26:25 följande:
    Ja, att sköta en etta hyfsat som ungkarl är ju mycket enklare än ett helt hem och två barn. 

Men sen påverkas han säkert pykiskt av att jag lämnade honom. 
    Nu vet jag inte varför du lämnade honom, om det bara berodde på hans stora praktiska brister, men självklart får man ha förståelse för att det påverkar honom. Däremot ska det inte behöva påverka hur han tar hand om sina barn. Inte så till den grad att du måste curla och täcka upp hela tiden.

För din ex-man, handlar det ju också om att vara vuxen nog att se sin egen del i att det tog slut. Inte lägga all skuld på dig (?) 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-15 07:41:53 följande:
    Nu vet jag inte varför du lämnade honom, om det bara berodde på hans stora praktiska brister, men självklart får man ha förståelse för att det påverkar honom. Däremot ska det inte behöva påverka hur han tar hand om sina barn. Inte så till den grad att du måste curla och täcka upp hela tiden.

För din ex-man, handlar det ju också om att vara vuxen nog att se sin egen del i att det tog slut. Inte lägga all skuld på dig (?) 
    Det berodde på bristerna i kombination med hans ovilja att göra något åt saken.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (mamma) skrev 2025-06-15 07:35:44 följande:

Grejerna är fortfarande försvunna för han glömde leta. Han vill inte skriva en påminnelse på mobilen så han lär glömma igen. Får åka dit med barnen och låta dom leta.

Skulle hans slarv kunna vara medvetet? Helt eller delvis.

Ett sätt att få dig att engagera dig? Eller ens slags omedveten hämnd? Om han skötte allt någorlunda skulle du kunna släppa det och gå vidare med ditt liv och ny partner, vilket han inte vill.

Det kanske är därför han inte vill ha påminnelser eller hjälp för att fungera bättre. Det handlar inte bara om stolthet och förnekelse. Han märker ju själv hur ofta det blir fel? Men så länge det är så, har han en slags hållhake på dig. Ungefär som en 3-åring som egentligen kan klä på sig själv t ex, men gör sig liten för att få uppmärksamhet.
  • Anonym (mamma)

Skrivit mer och längre men sidan hänger sig så det försvinner.

• Anonym (mamma)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-15 07:53:56 följande:
    Skulle hans slarv kunna vara medvetet? Helt eller delvis.

Ett sätt att få dig att engagera dig? Eller ens slags omedveten hämnd? Om han skötte allt någorlunda skulle du kunna släppa det och gå vidare med ditt liv och ny partner, vilket han inte vill.

Det kanske är därför han inte vill ha påminnelser eller hjälp för att fungera bättre. Det handlar inte bara om stolthet och förnekelse. Han märker ju själv hur ofta det blir fel? Men så länge det är så, har han en slags hållhake på dig. Ungefär som en 3-åring som egentligen kan klä på sig själv t ex, men gör sig liten för att få uppmärksamhet.
    Han var likadan när vi bodde tillsammans så jag tror inte det. Väldigt envis när det kommer till strategier och vård.
  • Anonym (mamma)

Fick tips om att orosanmäla till socialtjänsten för att han ska tvingas till utredning och stöd. Men rädd för att det bara leder till att barnen förlorar pappaveckorna.

• Anonym (mamma)
    Anonym (mamma) skrev 2025-06-15 08:08:02 följande:
    Han var likadan när vi bodde tillsammans så jag tror inte det. Väldigt envis när det kommer till strategier och vård.
    Han vill lösa saker på sitt sätt vilket inte fungerar. Och största problemet är mitt tjat i hans ögon.
  • Jimmy75
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-15 07:19:34 följande:
    Och så ska du naturligtvis inte behöva känna. Ni är två vuxna människor och han har lika mycket ansvar som du.

Vill förtydliga att kvinnor självklart har ett ansvar för vilka män de väljer, precis som män har ett ansvar för vilka kvinnor de väljer. Det är viktigt att välja medförälder med omsorg. Men det är inte så lätt som ansvarssnubben får det att låta. Det finns otaliga exempel på män som har verkat stabila och vettiga, som plötsligt börjar fallera rejält när barnen kommer. Det omvända (att det är kvinnan som blir kaos) förekommer också. Helt enkelt för att det är lättare att sköta ett liv, samt dölja eventuella svårigheter, när inte barn finns med i bilden.

Enligt snsvarssubben tappar mannen motivationen att inte ta hand om sina egna barn när han inte längre känner sig älskad av kvinnan? Han beskriver alltså män som barn, som behöver motiveras av kvinnlig kärlek och uppmärksamhet för att ta grundläggande föräldraansvar. Det är löjligt. 
    Bra sammanfattat! Det vet du naturligtvis redan men min personliga uppfattning är att den här typen av trådar har alldeles för få sådana inslag, och därför vill jag uppmärksamma när det väl förekommer.
  • Jimmy75
    Anonym (mamma) skrev 2025-06-15 08:26:22 följande:
    Han vill lösa saker på sitt sätt vilket inte fungerar. Och största problemet är mitt tjat i hans ögon.

Generellt....vilket naturligtvis inte nödvändigtvis funkar i det enskilda fallet...brukar man kunna komma längre om det går att ge vissa ramar. I det här fallet får det ju vara genom en överenskommelse eftersom han är vuxen. Personer som inte gillar att bli tillsagda hur de ska göra, eller utifrån kommande lösningar kan många gånger hantera det bättre om det kan ges ramar som de själva fritt kan lösa det inom, eller om det går att få dem uppleva att det var de själva som kom på lösningen.

Kanske går det att skapa vissa ramar som begränsar skadan/problemen som uppstår så att det blir lite mer hanterbart? Det är ju extra tufft för den nya relationen när det är såhär.

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (mamma) skrev 2025-06-15 08:09:39 följande:

Fick tips om att orosanmäla till socialtjänsten för att han ska tvingas till utredning och stöd. Men rädd för att det bara leder till att barnen förlorar pappaveckorna.

Jag hör inte till dem som tycker att man aldrig ska blanda in Soc, som vissa skriver (skriker) här.

Ibland är det verkligen befogat.

Men i ert fall finns risken att det skulle göra mer skada än nytta. Inte för att barnen skulle förlora pappa-veckorna. Det kanske inte skulle ske, och de skulle i vilket fall som helst inte förlora sin pappa, utan fortfarande var där ganska mycket.

Utan för att deras pappa inte verkar vara mottaglig för en sådan åtgärd. Risken är att han skulle känna sig ännu mer överkörd och det skulle försvåra samarbetet mellan er.

Ja, det är ansvarslöst av honom. Han vill inte att omgivningen lägger sig i, men gör samtidigt inget för att lösa situationen. Han ger merjobb till dig.

Men här får man ändå väga för och emot. Självklart beror det också på hur mycket ansvar du vill - och orkar - ta på dig för att det ska fungera. Hur gamla är barnen?
  • Anonym (Ansvar för sina val)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-14 23:12:33 följande:
    Du lägger mycket energi på att skriva om kvinnors ansvar att välja bra pappor till sina barn. Att de i förväg borde kunna avgöra på hans personlighet om han är ansvarsfull och pappa-material. (Ofta går det men inte alltid, vad du än tror.)

Du antyder att kvinnor som INTE har varit tankeläsare, eller inte kunnat se in i framtiden, eller slutat älska sina män (?) får skylla sig själva om mannen tappar motivationen och slutar ta hand om sina barn.

Det vore klädsamt om du även kunde skriva något om mannens ansvar? Dessa omotiverade pappor som du verkar tycka så synd om.

TS man kanske verkligen mår dåligt, han kanske har svårigheter som han inte kan hjälpa. Men har han inte ansvar för att söka hjälp? Vill han leva i kaos? Vill han att hans barn ska leva i kaos? Var är hans ansvar för att hitta motivation där?
    Det verkar som du har läst lite slarvigt och att du inbillar dig saker som jag inte har skrivit något om.

När jag läser ditt inlägg (ganska noga) så ser jag att vi i stort är överens om det mesta.

Du skriver ju själv t ex: 
    i förväg borde kunna avgöra på hans personlighet om han är ansvarsfull och pappa-material. (Ofta går det 
    Detta stämmer ju bra precis med det jag har skrivit.

Också
    men inte alltid
    om vilket vi är helt överens.

Jag kan upplysa dig om att det kostar nästan ingen energi alls att visa och förklara det som egentligen är både uppenbart och självklart. Det är enkelt och det går lätt.

Jag tycker du borde kunna se att alla i tråden (nästan alla?) belyser saken endast ur ett perspektiv.
    Jag kan se att flera poängterar mannens tillkortakommanden och ansvar men jag kan inte se att någon enda innan mig har resonerat om vilket ansvar kvinnan har.
    Om mina inlägg då ska ha någon mening och något värde för tråden och för forumets medlemmar så är det på sin plats att jag belyser saken ur ett annat perspektiv.
    Annars förlorar ju ett diskussinforum sitt syfte, eller hur?

Jag vidhåller att människor (oavsett kön) har mycket goda möjligheter ta reda på huvuddelen, de viktigaste sakerna, gällande en annan människas personliga egenskaper (oavsett den människans kön...).
    Detta har ingenting med tankeläsning eller något liknande att göra, vilket borde vara självklart för alla, också för dig.
    Men att många människor verkar mer eller mindre förblindade av kärlek, eller gitter inte anstränga sig, det verkar särskilt tydligt att många kvinnor hellre väljer att blunda för de negativa sidorna hos en blivande partner.
    Jag har dessutom sett och hört rätt många exempel där det framgår att vissa, framförallt kvinnor, lyckas inbilla sig att de med tiden ska kunna förändra den tilltänkta partnerns personliga egenskaper. Vilket dock alla som har kompetens inom detta, likväl som nästan all forskning, tyder på att en människas mest framträdande personliga egenskaper i nästan samtliga fall inte är möjligt ändra och kommer inte förändras.
    Denna information och kunskap finns lätt tillgänglig för alla, också för barnlängtande/kärlekstörstande/kåta människor av kvinnligt kön. 

Du har fel.
    Jag har absolut inte skrivit att någon får skylla sig själv, vare sig kvinnor eller män.
    I så fall ligger det mycket närmare till hands att jag anser att män får skylla sig själva om de inbillar sig att de ska komma vara lika älskade sedan de uppfyllt kvinnans önskemål att skaffa barn. Det borde alla män förstå redan i förväg att i nästan samtliga fall så kommer kvinnan inte längre att älska mannen på samma sätt sedan hon har fått barn.

Du bör klara lägga märke till att jag har valt att inte ta ställning gällande rätt eller fel!
    Jag har inte kommenterat om jag tycker det ena eller det andra, den ena eller den andra, skulle vara bättre eller sämre.
    Jag har bara förklarat vad det kan bero på och jag har gett exempel på några ganska uppenbara och självklara orsaker och förklaringar om hur det kan förhålla sig.
    Men inget om rätt eller fel, inget om bra eller dåligt. Absolut ingenting om att någon får skylla sig själv och ingenting om att det skulle vara synd om någon. Jag tycker inte synd om vare sig naiva kvinnor eller aningslösa män.

Gällande människor generellt som "mår dåligt", är det din ärliga åsikt att sådana  människor själva oftast har egen förmåga söka hjälp, ta eget ansvar och själva finna sin egen motivation?
    I så fall kan jag säga att jag har motsatt åsikt om just detta.
  • Anonym (Ansvar för sina val)
    Anonym (C) skrev 2025-06-14 21:07:28 följande:
    I början visar alla sin bästa sida.
    Menar du med detta att det skulle vara omöjligt ta reda på en människas personliga egenskaper?
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Ansvar för sina val) skrev 2025-06-16 19:27:16 följande:
    Det verkar som du har läst lite slarvigt och att du inbillar dig saker som jag inte har skrivit något om.

När jag läser ditt inlägg (ganska noga) så ser jag att vi i stort är överens om det mesta.

Du skriver ju själv t ex: 
    i förväg borde kunna avgöra på hans personlighet om han är ansvarsfull och pappa-material. (Ofta går det 
    Detta stämmer ju bra precis med det jag har skrivit.

Också
    men inte alltid
    om vilket vi är helt överens.

Jag kan upplysa dig om att det kostar nästan ingen energi alls att visa och förklara det som egentligen är både uppenbart och självklart. Det är enkelt och det går lätt.

Jag tycker du borde kunna se att alla i tråden (nästan alla?) belyser saken endast ur ett perspektiv.
    Jag kan se att flera poängterar mannens tillkortakommanden och ansvar men jag kan inte se att någon enda innan mig har resonerat om vilket ansvar kvinnan har.
    Om mina inlägg då ska ha någon mening och något värde för tråden och för forumets medlemmar så är det på sin plats att jag belyser saken ur ett annat perspektiv.
    Annars förlorar ju ett diskussinforum sitt syfte, eller hur?

Jag vidhåller att människor (oavsett kön) har mycket goda möjligheter ta reda på huvuddelen, de viktigaste sakerna, gällande en annan människas personliga egenskaper (oavsett den människans kön...).
    Detta har ingenting med tankeläsning eller något liknande att göra, vilket borde vara självklart för alla, också för dig.
    Men att många människor verkar mer eller mindre förblindade av kärlek, eller gitter inte anstränga sig, det verkar särskilt tydligt att många kvinnor hellre väljer att blunda för de negativa sidorna hos en blivande partner.
    Jag har dessutom sett och hört rätt många exempel där det framgår att vissa, framförallt kvinnor, lyckas inbilla sig att de med tiden ska kunna förändra den tilltänkta partnerns personliga egenskaper. Vilket dock alla som har kompetens inom detta, likväl som nästan all forskning, tyder på att en människas mest framträdande personliga egenskaper i nästan samtliga fall inte är möjligt ändra och kommer inte förändras.
    Denna information och kunskap finns lätt tillgänglig för alla, också för barnlängtande/kärlekstörstande/kåta människor av kvinnligt kön. 

Du har fel.
    Jag har absolut inte skrivit att någon får skylla sig själv, vare sig kvinnor eller män.
    I så fall ligger det mycket närmare till hands att jag anser att män får skylla sig själva om de inbillar sig att de ska komma vara lika älskade sedan de uppfyllt kvinnans önskemål att skaffa barn. Det borde alla män förstå redan i förväg att i nästan samtliga fall så kommer kvinnan inte längre att älska mannen på samma sätt sedan hon har fått barn.

Du bör klara lägga märke till att jag har valt att inte ta ställning gällande rätt eller fel!
    Jag har inte kommenterat om jag tycker det ena eller det andra, den ena eller den andra, skulle vara bättre eller sämre.
    Jag har bara förklarat vad det kan bero på och jag har gett exempel på några ganska uppenbara och självklara orsaker och förklaringar om hur det kan förhålla sig.
    Men inget om rätt eller fel, inget om bra eller dåligt. Absolut ingenting om att någon får skylla sig själv och ingenting om att det skulle vara synd om någon. Jag tycker inte synd om vare sig naiva kvinnor eller aningslösa män.

Gällande människor generellt som "mår dåligt", är det din ärliga åsikt att sådana  människor själva oftast har egen förmåga söka hjälp, ta eget ansvar och själva finna sin egen motivation?
    I så fall kan jag säga att jag har motsatt åsikt om just detta.
    Det är inte att du skriver ur andra perspektiv eller mäns perspektiv, utan hur du gör det.

Du menar att ingen (utom du?) skriver om kvinnans ansvar.

Vilket ansvar är du tycker att kvinnor i sådana här situationer, inte tar? Väljer fel partner? Du vidhåller att det alltid märks om en man som klarar vardagen bra eller hyggligt innan barnen, kommer att fallera totalt när barnen kommer, eller vid skilsmässa. Jag vidhåller att det inte är så. Här blir vi nog aldrig överens.

Män har också ett ansvar att välja partner med omsorg, samt inte skaffa barn om de inte vill. Det är inte bara kvinnans ansvar.

Däremot skrev jag tidigare att kvinnor givetvis har ansvar för att inte skaffa barn med direkt olämpliga män, eller tjata sig till barn. Då kanske man får leva med att dra hela eller nästan hela lasset själv.

Men många män VILL ha barn och är utmärkta pappor, eller helt ok pappor, även efter en skilsmässa. De inser att det inte är kvinnans önskemål de ska uppfylla, utan barnens behov.

Det är mycket möjligt att TS man är deprimerad och inte klarar att rycka upp sig, ens för barnens skull. Men då behöver han professionell hjälp. Problemet är att han vägrar? Man kan stötta någon som mår dåligt (jag har aldrig påstått att det är lätt att söka hjälp), men man kan inte hjälpa någon som inte hjälper till själv.
Svar på tråden Barnens pappa gör inte det han ska