• Anonym (mamma)

Barnens pappa gör inte det han ska

Vi är separerade sedan två år och har två barn varannan vecka.

Ironiskt nog var en av anledningarna till uppbrottet att han är väldigt ostrukturerad, glömmer bort saker och gör allt i sista minuten. Det har bara blivit värre och värre sedan han blev ensamstående.

Problemet är att det påverkar både mig och barnen mycket. Han tvättar för lite, hjälper inte barnen med packningen inför mammaveckan, glömmer bort det jag delegerat till honom (trots att han har gått med på det och att jag även påminner), missar att ta ledigt så att jag får hoppa in och t ex ta barnens viktiga sjukvårdstider på pappaveckorna, köper inte det som behövs, läser inte skolans veckobrev osvosv.

Vet inte vad jag vill med det här men blir bara så less.

• Svar på tråden Barnens pappa gör inte det han ska
  • TvillingmammaVästgöte

Det verkar ju inte så konstigt att det har blivit värre sen han blev ensamstående. Innan hade han troligen stöd från dig som hjälpte honom att strukturera tillvaron.

Troligtvis har han en diagnos, ADD, ADHD, Autism, som gör att han inte klarar att strukturera sitt liv själv. Det du kan göra är att uppmana honom att få en utredning och därefter kan han få boendestöd och annan hjälp. 

Det skulle ju kunna vara någon annan psykisk sjukdom också, tex depression.

Har han varit så här hela livet? I så fall är det troligtvis pga någon NPF (ADD, ADHD, Autism). 

• Anonym (mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-09 09:32:30 följande:

Det verkar ju inte så konstigt att det har blivit värre sen han blev ensamstående. Innan hade han troligen stöd från dig som hjälpte honom att strukturera tillvaron.

Troligtvis har han en diagnos, ADD, ADHD, Autism, som gör att han inte klarar att strukturera sitt liv själv. Det du kan göra är att uppmana honom att få en utredning och därefter kan han få boendestöd och annan hjälp. 

Det skulle ju kunna vara någon annan psykisk sjukdom också, tex depression.

Har han varit så här hela livet? I så fall är det troligtvis pga någon NPF (ADD, ADHD, Autism). 

Föreslog faktiskt att han skulle söka någon typ av utredning/hjälp när vi var ett par men det är inget som kommer att hända, särskilt inte nu när han är själv. 

Hans envishet är ett väldigt stort hinder. Att han vägrar ha framförhållning eller att hitta påminnelser som skulle fungera för honom. Jag är jobbig som tjatar men sedan glömmer han ändå. Barnen kan packa själva, säger han, fastän yngsta glömmer hälften.
  • Fjäril kär

För barnens skull, sluta ha varannan vecka. Det är inte okej nånstans att barnen får leva i detta kaos. Kan han inte förmå sig vara förälder så.är det ditt ansvar att steppa in och säga ifrån. 

• Anonym (mamma)
    Fjäril kär skrev 2025-06-09 09:47:43 följande:

För barnens skull, sluta ha varannan vecka. Det är inte okej nånstans att barnen får leva i detta kaos. Kan han inte förmå sig vara förälder så.är det ditt ansvar att steppa in och säga ifrån. 

Barnen far inte illa då jag täcker upp för honom. Tvättar t ex numera både när de kommer och när de ska åka. Problemet är att jag fixar och organiserar mycket mer än hälften eller det som ligger på mina veckor.

(Innan någon säger att jag ska sluta täcka upp. Nej, det fåt honom inte att göra mer). 
  • Anonym (mamma)
    Fjäril kär skrev 2025-06-09 09:47:43 följande:

Sedan är han en bra pappa på många andra sätt.
  • Anonym (problem)
    Anonym (mamma) skrev 2025-06-09 08:58:36 följande:
    Barnens pappa gör inte det han ska

Vi är separerade sedan två år och har två barn varannan vecka.

Ironiskt nog var en av anledningarna till uppbrottet att han är väldigt ostrukturerad, glömmer bort saker och gör allt i sista minuten. Det har bara blivit värre och värre sedan han blev ensamstående.

Problemet är att det påverkar både mig och barnen mycket. Han tvättar för lite, hjälper inte barnen med packningen inför mammaveckan, glömmer bort det jag delegerat till honom (trots att han har gått med på det och att jag även påminner), missar att ta ledigt så att jag får hoppa in och t ex ta barnens viktiga sjukvårdstider på pappaveckorna, köper inte det som behövs, läser inte skolans veckobrev osvosv.

Vet inte vad jag vill med det här men blir bara så less.

Han blev ju inte magiskt en annan person när ni separerade. Så det är ju inte så konstigt att han fortsätter att vara och göra som han alltid gjort. 

Antingen får du gilla läget, du har skaffat barn med en person som inte klarar av att vara förälder. Eller så får barnen bo mer hos dig och vara hos pappan i den mån han klarar av. 
  • Anonym (Ingen hushållerska)

Börja fakturera din tid. Pengar brukar alltid funka. När du tvättar barnens kläder åt honom skicka faktura på tid och tvättmedel. När du åker till läkaren debitera timmpeng. Du ska se att han lär sig när det börjar svida i plånboken.

• Anonym (mamma)
    Anonym (problem) skrev 2025-06-09 10:32:30 följande:
    Han blev ju inte magiskt en annan person när ni separerade. Så det är ju inte så konstigt att han fortsätter att vara och göra som han alltid gjort. 

Antingen får du gilla läget, du har skaffat barn med en person som inte klarar av att vara förälder. Eller så får barnen bo mer hos dig och vara hos pappan i den mån han klarar av. 
    Förväntade mig nog inte att det skulle bli värre. Snarade hade jag hoppats att det kanske skulle bli lite bättre när han får göra på sitt sätt fullt ut. 

Finns nog inga bra lösningar utan jag är mest trött och less och undrar kanske om jag är ensam.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Ingen hushållerska) skrev 2025-06-09 10:42:04 följande:

Börja fakturera din tid. Pengar brukar alltid funka. När du tvättar barnens kläder åt honom skicka faktura på tid och tvättmedel. När du åker till läkaren debitera timmpeng. Du ska se att han lär sig när det börjar svida i plånboken.

Han är deltidsarbetslös så det har han inte råd med. Däremot har han fått betala igen med att skjutsa barnen ibland på mina veckor och ge mig sovmorgon.
  • Anonym (mamma)

En annan irriterande sak är att saker försvinner hos pappan. Kläder mm som jag aldrig ser igen. 

Svar på tråden Barnens pappa gör inte det han ska