• Anonym (SannaMamma)

Behöver stöttning med amning

Hej på er som ammat era barn
    Jag säker tips, gärna från er med en strulig amningsstart. Vi började bra, mitt barn har fint grepp och började suga direkt. Mjölken rann till, hon började gå upp och allt var frid och fröjd. Nästa BVC-besök vid två veckor hade hon gått ner 10 gram. tre dager senare hade hon gått upp 5 gram. Jag har nu tillmatat med egen mjölk och ersättning. Vi är på vecka 4 och mitt självförtroende är nere i botten. Jag tycker hon ser så smal och liten ut och har inte BVC förrän om tre dagar. 

hon vill amma jämt och är aldrig nöjd. På nätterna vaknar hon men somnar vid bröstet så jag är uppe 45 min per gång. Väcker och bråkar så hon ska äta. Men hela min kropp vill bara köp ersättning och ge flaska så hon blirmätt och tjock. 

hur ammar en 4-veckors? Någon annan med seg start? Jag släpper knappt till pump men kämpar på ändå för mitt barns skull. Känner mig som en värdelös mamma som inte kan mata mitt barn

• Svar på tråden Behöver stöttning med amning
  • Anonym (mott)

Kontakta en amningsmottagning för att få riktiga råd och stöd.

• Anonym

Hon behöver inte bli tjock.
    Dricker du mycket vatten, äter du ordentligt med mat? Det behövs för att du ska kunna producera bröstmjölk.

• Anonym (Eva)

Massera brösten, det sägs hjälpa för mjölkproduktion.

Min bebis använde mig som napp, drack en aning och så var det så härligt att han somnade, för att vakna efter en timme och skrika som en stucken gris för han var hungrig. Etc etc så fortsatte det. Från vecka 2 gav jag bebisen 2 flaskor ersättning på kvällen så han kunde sova ordentligt. Resten av tiden ammade jag. Då växte han som han skulle och sov bättre. Fortsatte att amma ibland tills han var tre år, så att börja med flaska också var aldrig problem. 

• Godochglad

Ditt barn har uppenbarligen en bra mamma som gör sitt bästa och följer utvecklingen noga, kollar viktuppgång och ser till att allmäntillståndet hos barnet är bra.
    Om du väljer att fortsätta helamma eller stödmata tex på kvällen för att barnet och du ska få bra sömn spelar väl mindre roll.
    Både mat och sömn är viktigt.
    Min erfarenhet är att det gick utmärkt att växla mellan flaska och bröst, fasa ut det ena, fasa in det andra, gå tillbaka igen, kombinera båda och ge bröst först och flaska sen varje gång. 
    Pröva dig fram. Du kommer att märka vad du och ditt barn mår bäst av. 

• Jårdi

Finns mycket bra tips på babybaby.se eller 
    bebisenochvi på Instagram. Hjälpte mig massor. 

bvc har inte varit så bra på hjälp och tips gällande amning, min erfarenhet. 

det Är vanligt att bebis beter sig sådär när den vill öka din mjölkproduktion, dvs att bebis verkar missnöjd och ammar oftare. fortsätt amma på så kommer din mjölkproduktion öka och det jämnar ut sig. Att man inte släpper till pump säger inget om hur mkt mjölk man har, vissa gör bara inte det. Om du börjar ge ersättning kommer din egen mjölkproduktion att minska Eftersom bebis ammar mindre. 

• LuWain

Jag hade en trasslig amningsstart, vi låg på neo så jag behövde pumpa och tilläggsmata med egen mjölk och ersättning fram till typ vecka 6, då han ammade bättre och kunde sluta med det andra. Det var mkt att han inte gick upp i vikt, att han aldrig blev nöjd, att han verkade onöjd vid bröstet osv osv.

Mitt råd är först att fundera över hur du skulle vilja ha det. Vill du väldigt gärna amma (för mig var det känslomässigt viktigt - ville ha den relationen till mitt barn), så fortsätt med det som mål. Om det inte är viktigt för dig, så ge ersättning om du vill. Ingen är en dålig mamma som inte ammar! Man kan ju göra både och ifall man gärna vill amma lite men oroar sig för mycket.

Men om helamning är målet så fortsätt amma så mkt som möjligt, länge och ofta, så ökar produktionen. Det gör inget att det tar lite tid att få igång allt. Jag tyckte det tog ett par månader innan allt kändes bra med amningen för mig. Det är normalt att det är jobbigt ganska länge för många. Men det är ju viktigt att du mår bra också. Sök stöd från nära och vården!

• Anonym (A)
    Anonym (mott) skrev 2025-06-09 16:19:14 följande:

Kontakta en amningsmottagning för att få riktiga råd och stöd.

Håller med, dom är proffs.
  • Anonym (SannaMamma)
    LuWain skrev 2025-06-09 21:43:27 följande:

Jag hade en trasslig amningsstart, vi låg på neo så jag behövde pumpa och tilläggsmata med egen mjölk och ersättning fram till typ vecka 6, då han ammade bättre och kunde sluta med det andra. Det var mkt att han inte gick upp i vikt, att han aldrig blev nöjd, att han verkade onöjd vid bröstet osv osv.

Mitt råd är först att fundera över hur du skulle vilja ha det. Vill du väldigt gärna amma (för mig var det känslomässigt viktigt - ville ha den relationen till mitt barn), så fortsätt med det som mål. Om det inte är viktigt för dig, så ge ersättning om du vill. Ingen är en dålig mamma som inte ammar! Man kan ju göra både och ifall man gärna vill amma lite men oroar sig för mycket.

Men om helamning är målet så fortsätt amma så mkt som möjligt, länge och ofta, så ökar produktionen. Det gör inget att det tar lite tid att få igång allt. Jag tyckte det tog ett par månader innan allt kändes bra med amningen för mig. Det är normalt att det är jobbigt ganska länge för många. Men det är ju viktigt att du mår bra också. Sök stöd från nära och vården!

Tack för svar! Jag vill gärna helamma, av samma anledning som dig. Samt att jag gav mitt första barn ersättning pga av att amningen inte fungerade och jag hatade varje sekund av det. Jag ammar så mycket jag kan nu. jag vacklar i att jag har noll tilltro på mig själv, känner mest att brösten känns tomma och bebis missnöjd.. Men jag ska fortsätta och kämpa. Tack för att du tog dig tid och svarade! ????
  • Anonym (Lillansmamma)

Hej!

det kunde varit jag som skrev det, har haft samma upplevelse. mitt självförtroende var i botten. Jag blrjade ge ersättning efter varje amning på inrådan av BVC. Sen började jag pumpa så ofta jag kunde för att kunna ge bröstmjölk. Det blev en röra och stress av allting. Istället bestämde jag mig att börja amma ofta och glömma pumpen. Givetvis fortsätta ge ersättning vid behov. tycker min mjölkproduktion blivit bra bara först nyligen. helt plötsligt behöver jag knappt ge ersättning, oftast räcker amningen. Är så lättad! Nu är min bebis 11 veckor. Vill bara säga att jag känner med dig och att det verkligen kan bli bättre senare om man inte ger upp. önskar i efterhand att jag inte börjat med flaska så tidigt, borde använt en sån liten bägare och låtit henne lapa i sig de första veckorna, tror allt blev förvirrat för min bebis. har även märkt hur viktigt det är för oss med en lugn miljö vid amning. 

• Anonym (Lillansmamma)

Vill tillägga att med att jag plötsligt knappt behöver ge ersättning menar jag att de flesta dagar behövs ingen ersättning alls. Inte för att det är fel att ge ersättning förstås,, men jag vill så gärna helamma, och nu får jag ?nästan? göra det.

Svar på tråden Behöver stöttning med amning