• Anonym (less)

Hur långt ifrån ett samhälle är rimligt att bo om man inte kan ha bil, men typ har all tid i världen?

Har lessnat på att bo som jag gör och tittar runt på lite på hemnet osv. Drömmer om att få bo längre bort ifrån en vältraffikerad järnväg  och bilväg än 50 meter. Och jag skojar inte när jag säger vältraffikerad, här går pendeltåg var 5e min, fjärrtåg några gånger i timmen och godståg... dessa JÄVLA godståg... fler gånger om dagen och mitt i natten. Dessutom banarbete nästan varenda natt, jag fattar inte vad de pysslar med. Finpolerar spåren? Och så vägen, eller egentligen vägarna, en alldeles nedanför huset, som är lite mindre traffikerad, men bortom järnvägen går en av huudlederna in till stan, vilket är ett ständigt brus. Sen är det blåljusutryckningar och helikroptrar och lågflygande flygpan och... Jag vill bara bort. 

Förlåt, jag behövde spy lite galla.

Så, frågan lyder som i rubriken: Hur långt ifrån ett samhälle är rimligt att bo om man inte kan ha bil, men har typ all tid i världen? Jag älskar att cykla, även om jag inte har gjort det på 10 år, och har inget emot att gå. Jag är hyfsat stark och kan bära tungt både med armar och rygg. Jag gillar att fixa och dona med hus och trädgård och drömmer ibland om ett litet ödehus som jag kan helrenovera.

• Svar på tråden Hur långt ifrån ett samhälle är rimligt att bo om man inte kan ha bil, men typ har all tid i världen?
  • Anonym (velo)

Håller med tidigare bedömning: en mil är cykelavstånd. Särskilt om man inte behöver cykla det varje dag.

Och IKEA har hemleverans.

• Lönnsirap

Självklart längtar du bort ifrån det som stör dig i vardagen, men utifrån att du frågar så tänker jag att du inte föreställt dig andra problem med ljud. Såsom lantbruk som låter, svårighet att få fram livsmedel och underhåll av fastighet....

Att bo avskilt är ju inga problem, när allt är på plats, vädret är bra och man inte behöver vård, skola, eller att ta sig någonstans. Speciellt inte om man är mätt och belåten.

Själv bor jag gärna nära andra, såsom närhet till kollektivtrafik, trots körkort och bil, så jag hade snarare tittat, eller lyssnat på närområdet. 

Så mitt hetaste tips är att faktiskt leta med ett öppet sinne efter ett boende som passar bättre. Och att faktiskt också fundera över allt det praktiska. 

• Lönnsirap

Missade att svara på hur långt man kan cykla/ta sig utan bil. Och jag tänker att de flesta klarar cykla en mil utan problem, så att det därför är rimligt att bo 5-7 km ifrån en ort. För iallafall om man bor ensam kan det vara bra med lite marginaler och ork över när cykelturen är klar.... 
    Dessutom är det oftast lite avstånd inne i en tätort också, med apotek, affärer, postutlänning. Att bo 1-2 km ifrån buss som går till ort är också ofta rimligt. 

• Anonym (balubas)

Jag som är lite lat tycker att 6 km till matbutik är längsta sträckan. Det är inte helt lajbans i dåligt vinterväder men man kommer fram innan man blir stelfrusen.

Längre utevistelse då kräver nästan andra dyrare kläder tycker jag.

Gjorde ett sök på hus under 400 000 kr på Hemnet. Du tycker säkert det är för centralt men jag hade nog valt detta (om inte allt med vatten, avlopp och el är helt sönder):

www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-orrefors-nybro-kommun-silversparregatan-10-21415808

Massa att renovera, men både uterum, kamin och fjärrvärme. Kan potentiellt bli en god affär om man kan renovera själv.

Och en rätt snitsig gatuadress- Silversparregatan i Orrefors- det gnistrar ju som kristall! Glad

• fornminne

TS, är ditt enda alternativ till att bo mitt i smeten med mycket trafikbuller, att flytta långt ut på landet?

Borde det inte finnas något mellanting? Där det är betydligt lugnare än där du bor nu, men ändå hyfsat nära till sådant man behöver.

Eller vill du bo avskilt? 

Visst kan man cykla 1 mil enkel väg om man är hyfsat ung och frisk, eller ha 2 km till närmsta busshållplats. Men försök tänka långsiktigt och vad som är bekvämt i längden.

• Anonym (less)
    Anonym (S-G) skrev 2025-06-10 18:23:34 följande:
    Hur vet du det när du inte cyklat på 10 år?
    Cyklade du miltals i snö då?
    Man cyklar inte i snö, poofer. Är det snö tar man fram skidorna eller en spark, som sagt.
  • Anonym (less)
    Anonym (Pot) skrev 2025-06-10 18:16:12 följande:

Åtminstone omkring oss är det mycket billigare att köpa en villa på en liten ort än att köpa ensligt belägna hus. Jag hade satsat på en villa i nån liten håla där det finns matbutik, pizzeria och frissa, ungefär. Och med bra buss- eller pendeltågslinje till en halvstor stad. Finns ofta jättefina hus på såna orter superbilligt. Gå sen med i bollklubben och hembygdsföreningen så har du snabbt lärt känna 70% av invånarna. :) 

Att få hem grejer till trädgården kan som sagt bli svårt utan bil, men dina nya kompisar i bollklubben kan nog hjälpa till! 

Förutom att jag inte spelar bollsporter så låter det skitbra.
  • Anonym (less)
    Lönnsirap skrev 2025-06-10 18:59:55 följande:

Självklart längtar du bort ifrån det som stör dig i vardagen, men utifrån att du frågar så tänker jag att du inte föreställt dig andra problem med ljud. Såsom lantbruk som låter, svårighet att få fram livsmedel och underhåll av fastighet....

Att bo avskilt är ju inga problem, när allt är på plats, vädret är bra och man inte behöver vård, skola, eller att ta sig någonstans. Speciellt inte om man är mätt och belåten.

Själv bor jag gärna nära andra, såsom närhet till kollektivtrafik, trots körkort och bil, så jag hade snarare tittat, eller lyssnat på närområdet. 

Så mitt hetaste tips är att faktiskt leta med ett öppet sinne efter ett boende som passar bättre. Och att faktiskt också fundera över allt det praktiska. 

Lantbruk låter vanligtvis inte 26 timmar om dygnet 365 fagar om året. Kanske några tmmar om dan under säsong bara. Och tycker du verkligen att det låter som att jag är orolig för att det skulle vara långt till affären, att anlägga en köksträdgård, eller att ta hand om ett hus?

Projicera inte dina "funderingar" på mig, tack.
  • Anonym (less)
    Anonym (balubas) skrev 2025-06-10 19:43:20 följande:

Jag som är lite lat tycker att 6 km till matbutik är längsta sträckan. Det är inte helt lajbans i dåligt vinterväder men man kommer fram innan man blir stelfrusen.

Längre utevistelse då kräver nästan andra dyrare kläder tycker jag.

Gjorde ett sök på hus under 400 000 kr på Hemnet. Du tycker säkert det är för centralt men jag hade nog valt detta (om inte allt med vatten, avlopp och el är helt sönder):

www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-orrefors-nybro-kommun-silversparregatan-10-21415808

Massa att renovera, men både uterum, kamin och fjärrvärme. Kan potentiellt bli en god affär om man kan renovera själv.

Och en rätt snitsig gatuadress- Silversparregatan i Orrefors- det gnistrar ju som kristall! Glad

Charmigt Glad
  • Anonym (less)
    fornminne skrev 2025-06-10 20:02:45 följande:

TS, är ditt enda alternativ till att bo mitt i smeten med mycket trafikbuller, att flytta långt ut på landet?

Borde det inte finnas något mellanting? Där det är betydligt lugnare än där du bor nu, men ändå hyfsat nära till sådant man behöver.

Eller vill du bo avskilt? 

Visst kan man cykla 1 mil enkel väg om man är hyfsat ung och frisk, eller ha 2 km till närmsta busshållplats. Men försök tänka långsiktigt och vad som är bekvämt i längden.

Dels vill jag gärna bo rätt avskilt men det är så klart skillnad på avskill toch avskillt så att säga, dels handlar det naturligtvis om vad jag har råd med. 
  • Egon den stora

Förstår om du tröttnat. Skulle aldrig stå ut.  Någon mil är ju inga problem att cykla och har du elcykel så går det ju ta ett par mil också utan bekymmer. 

• Anonym (Pot)
    Anonym (less) skrev 2025-06-10 22:04:20 följande:
    Förutom att jag inte spelar bollsporter så låter det skitbra.
    :) 
    Grejen med bollklubben på småorter är att de (och/eller hembygdsföreningen) gör typ allt, fixar Valborg och Midsommar, håller i barngympa och vuxengympa, sköter julmarknaden mm. De är ofta en direktväg in i byns sociala liv. 
  • Anonym (Pot)

Orrefors blir toppen! Fin badplats har de också! 
    Precis den typen av ort jag tänkte på när jag skrev om småorter. Nybro med simhall, några butiker mm på lagom buss-avstånd. 

• Anonym (Orter)

Alltså jag tycker det finns rätt mycket som passar in på din beskrivning, speciellt lite mer norrut. 

Fundera på vad du tycker är viktigt att ha i närheten är nog en bättre utgångspunkt. Är det något du ofta besöker så kanske du inte vill ha avstånd dit. 

Ju krångligare att ta sig till en mindre ort med tåg/långfärdsbussar desto billigare ofta. 

Var i  Sverige kan du tänka dig att bo är en viktig fråga att besvara. Ofta säger man "det spelar ingen roll" men så inser man att det kanske finns släkt eller vänner man vill ha inom rimligt avstånd ändå. 

Gillar du snön och kalla vintrar så är väl Dalarna och uppåt bra. Blåst och regn - kustnära. Fundera på vad du gillar eller vill ha i närheten så ska jag se om jag kan ge nåt tips. 

• Anonym (less)
    Anonym (Orter) skrev 2025-06-10 22:48:02 följande:

Alltså jag tycker det finns rätt mycket som passar in på din beskrivning, speciellt lite mer norrut. 

Fundera på vad du tycker är viktigt att ha i närheten är nog en bättre utgångspunkt. Är det något du ofta besöker så kanske du inte vill ha avstånd dit. 

Ju krångligare att ta sig till en mindre ort med tåg/långfärdsbussar desto billigare ofta. 

Var i  Sverige kan du tänka dig att bo är en viktig fråga att besvara. Ofta säger man "det spelar ingen roll" men så inser man att det kanske finns släkt eller vänner man vill ha inom rimligt avstånd ändå. 

Gillar du snön och kalla vintrar så är väl Dalarna och uppåt bra. Blåst och regn - kustnära. Fundera på vad du gillar eller vill ha i närheten så ska jag se om jag kan ge nåt tips. 

Jag tänker också faktiskt norrut i första hand. Min mamma släkt är från norr om polcirkeln, även om hon flyttade därifrån redan innan skolåldern (med mormor och morfar, då, så klart). Jag älskar kyla och snö, vilket det år ont om här i Stockholm tyvärr. Jag är inte rädd för mörker och älskar ljusa juninätter.  Men annars spelar det faktiskt verkligen ingen roll, jag har inga jag vill vara "på rimligt avstånd" ifrån, om man inte med "rimligt avstånd" menar "så långt ifrån som möjligt".

Det enda jag verkligen på riktigt behöver är väl en mataffär och mjöligen en postutlämning, och natur. El och internettuppkoppling hemma kan vara bra att ha också, så jag kan jobba.Resten är verkligen bara bonus.
  • Lönnsirap
    Anonym (less) skrev 2025-06-10 22:08:01 följande:
    Lantbruk låter vanligtvis inte 26 timmar om dygnet 365 fagar om året. Kanske några tmmar om dan under säsong bara. Och tycker du verkligen att det låter som att jag är orolig för att det skulle vara långt till affären, att anlägga en köksträdgård, eller att ta hand om ett hus?

Projicera inte dina "funderingar" på mig, tack.
    Råmande kor, skrikande getter och galna hackspettar ska inte underskattas som störningsmoment. Och du verkar inte orolig över att flytta, men du har ju ställt frågan och då svarar jag på den utifrån min syn.

Jag har bott en väldigt kort period på ett oerhört lugnt ställe och det fanns hus och affär i närheten och t.o.m grannar. Min erfarenhet är att detta är att det finns goda anledningar att bo på ett litet ställe, och att det är tillräckligt lungt. 
    Och i livet har jag också vistats på platser som jag trott varit lugna och upplevt jobbiga ljud på knasiga tider., såsom skrikande råbockar. Dessutom har vänner fått sina trädgårdar förstörda av vildsvin. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Pot) skrev 2025-06-10 22:27:38 följande:
    :) 
    Grejen med bollklubben på småorter är att de (och/eller hembygdsföreningen) gör typ allt, fixar Valborg och Midsommar, håller i barngympa och vuxengympa, sköter julmarknaden mm. De är ofta en direktväg in i byns sociala liv. 
    Och kommer man på kant med bymoran som vill veta allt om ens privaltliv får man hela byn emot sig om man har otur.
  • Anonym (Pot)
    Tow2Mater skrev 2025-06-12 00:45:36 följande:
    Och kommer man på kant med bymoran som vill veta allt om ens privaltliv får man hela byn emot sig om man har otur.
    Så kan det också bli! :) På ett liten ort gäller det att spela sina kort rätt. 
Svar på tråden Hur långt ifrån ett samhälle är rimligt att bo om man inte kan ha bil, men typ har all tid i världen?