• Anonym (Anonym)

Orolig blek fyraåring sjuk länge

Hej,

Mitt barn som är fyra år har över en månadstid varit förskyld. Han hade dubbelsidig öroninflammation samt testade positivt för streptokocker A i halsen för en månad sen. Han fick ut skrivet kåvepenin i 5 dagar. Efter 10 dagar fick han tillbaka halsont och testade positivt igen. Fick sen utskrivet kåvepenin 10 dagar. Han har inte ont i halsen längre men pratar fortfarande grötigt och är täppt samt snorig. Snoret är grönaktigt. Det som gör mig orolig är att han är blek fortfarande. Han är aktiv och rör på sig hela tiden men blekheten är kvar. Jag undrar är det någon som varit med om liknandr kan de vara på grund av infektionen?

• Svar på tråden Orolig blek fyraåring sjuk länge
  • Anonym (B)

Det tar lång tid för kroppen att återhämta sig från en sån infektion. Du säger att han är aktiv och piggare i allmänhet och det är ju jättebra. Att halsont,snor och blekhet sitter i tror jag inte du behöver bekymra dig om. Ge det någon vecka till (om han inte blir sämre) och annars kan du ju rådgöra med din HC. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (B) skrev 2025-06-11 08:30:49 följande:

Det tar lång tid för kroppen att återhämta sig från en sån infektion. Du säger att han är aktiv och piggare i allmänhet och det är ju jättebra. Att halsont,snor och blekhet sitter i tror jag inte du behöver bekymra dig om. Ge det någon vecka till (om han inte blir sämre) och annars kan du ju rådgöra med din HC. 

Tack för ett lugnande svar.
    Blir orolig att de ska vara något allvarligt
Svar på tråden Orolig blek fyraåring sjuk länge