Anonym (Tröttpådet) skrev 2025-06-10 12:57:38 följande:
Precis så jag känner, OM det bara är mat varför blir man defensiv annars ? Jag vet inte riktigt, mer än att det är små köp ibland i olika butiker. Och sen då utemat typ donken,max osv.
Ja jag har sagt till honom med han slutar inte ljuga om det dock. Jag har förklarat att jag inte accepterar lögner.. men ja jag hoppas väl att han ska ändras men han ljuger ändå fortfarande. Som tur är så är vi inte gifta. Men vi har ett gemensamt barn ihop. Man kanske skulle komma till insikt istället vad det är som är bäst för mig och barnen. Jag tänker att kan man ljuga om något (vad som) så vad hindrar från att ljuga om värre saker..
Det luktar någon form av missbruk lång väg....det kan vara så "enkelt" som att shoppingmissbruk och att det är hans sätt att hantera kriser. Det som är bekymmersamt är att han ljuger om det och att det dessutom är något som påverkar er ekonomi. Det är så sjukt lätt att fastna i ett nät av lögner pga skam och ett försök att ta sig ur det på egen hand innan det blir värre och för att inte hela vidden av det ska upptäckas. Tyvärr brukar det ju inte vara så enkelt utan istället syltar man in sig ännu värre i lögner.
En mycket nära släkting till mig höll ett omfattande spelmissbruk framgångsrikt dolt för ALLA i över 20 års tid, sin fru, sina barn, sina syskon. INGEN anade någonting men i hans fall gick det tack och lov den vägen att till slut insåg han själv (på tok för sent visserligen) vilka problem han hade och att han inte redde ut det själv. Kom som en chock för oss allihop när han berättade det. Det enda jag vill säga med detta är att den typen av lögner du ertappar din sambo med, sättet han reagerar på och att det dessutom är pengar inblandade ska man ta på väldigt stort allvar. Sånt kan bli en snöboll utan dess like innan man vet ordet av.