• Anonym (Tröttpådet)

Vad hade ni gjort/tyckt i min sits?

Hejsan! Vill tillägga att detta inte är första gången som detta hänt/händer. 
    Såfort jag och sambon har problem/tjafsat åker han iväg antingen samma dag eller dagen efter och ljuger för mig om att han är på jobbet.(åker arbetsklädd) förmodligen för jag ska tro han är där..  Men kommer fram att han varit i annan ort och köpt mat och varit i affär.. jag irriterar mig mycket på hans sätt, då vi har barn och han slösar pengar på onödiga saker ? (Då vi ej har mycker att röra oss med)  Medan jag är låst här hemma hela tiden.. och sen att han ljuger för mig ofta om att han inte handlar.. 
    Kanske inte är en stor sak men ändå.. 
    Vad hade ni gjort /sagt ? 

• Svar på tråden Vad hade ni gjort/tyckt i min sits?
  • Fjäril kär

Han gör det som ett led i ert tjafs helt enkelt. Han gör det i affekt ungefär som att slå hårt i en dörr så nånting går sönder och sen skylla det på partnern...  typ.. 

Att han gör så hör beror väl delvis på att han inte får några konsekvenser av sitt beteende när han väl kommer hem. Att du är arg är liksom ingen konsekvens utan mer bara ett tillstånd. 

Är du trött på detta så ge honom konsekvenser som faktiskt känns och stå för det . 

• Dexter dot com

Menar du att han tar ledigt från jobbet och åker till andra städer och köper mat? Låter ju isf otroligt märkligt! Ni får börja med att lära er kommunicera om varför ni tjafsar, varför han ljuger och hur ni ska lägga upp er ekonomi.

• Anonym (Tröttpådet)
    Fjäril kär skrev 2025-06-10 11:58:54 följande:

Han gör det som ett led i ert tjafs helt enkelt. Han gör det i affekt ungefär som att slå hårt i en dörr så nånting går sönder och sen skylla det på partnern...  typ.. 

Att han gör så hör beror väl delvis på att han inte får några konsekvenser av sitt beteende när han väl kommer hem. Att du är arg är liksom ingen konsekvens utan mer bara ett tillstånd. 

Är du trött på detta så ge honom konsekvenser som faktiskt känns och stå för det . 

Ja det verkar ju inte bättre. Ja ibland gör han det även när vi inte är osams, men han undanhåller det oavsett vad så jag fattar inte varför han ljuger. Ja oftast är det bara tyst för såfort man säger något han inte tycker stämmer så blir han defensiv.. eller så exploderar han för att jag "snokat" osv.. tycker ju att man ska vara ärliga och intw ljuga oavsett vad det handlar om.. ja frågan är ju vad för konsekvens, han brukar säga ja men lämna mig då, så det känns som att han vill det så han kan göra som han vill istället för att bara göra saker annorlunda så man slipper onödigt tjafs.. så ja jag känner mig kluven i det..
  • Anonym (Tröttpådet)
    Dexter dot com skrev 2025-06-10 12:01:23 följande:

Menar du att han tar ledigt från jobbet och åker till andra städer och köper mat? Låter ju isf otroligt märkligt! Ni får börja med att lära er kommunicera om varför ni tjafsar, varför han ljuger och hur ni ska lägga upp er ekonomi.

Ja ledigt och ledigt, jag tror han sjukanmäler sig. Men ja han åker iväg köper mat eller annat jag vet inte vad mer än att det är utemat osv. Ja det är väldigt märkligt. 
    Ja det har du rätt i. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Tröttpådet) skrev 2025-06-10 12:12:29 följande:
    Ja det verkar ju inte bättre. Ja ibland gör han det även när vi inte är osams, men han undanhåller det oavsett vad så jag fattar inte varför han ljuger. Ja oftast är det bara tyst för såfort man säger något han inte tycker stämmer så blir han defensiv.. eller så exploderar han för att jag "snokat" osv.. tycker ju att man ska vara ärliga och intw ljuga oavsett vad det handlar om.. ja frågan är ju vad för konsekvens, han brukar säga ja men lämna mig då, så det känns som att han vill det så han kan göra som han vill istället för att bara göra saker annorlunda så man slipper onödigt tjafs.. så ja jag känner mig kluven i det..
    Varför vill du ens stanna hos en sån här man?  
  • Jimmy75
    Anonym (Tröttpådet) skrev 2025-06-10 12:12:29 följande:
    Sådär reagerar en person som skäms över något som hen inte är herre över och istället försöker dölja. Är det bara mat pengarna går till? Jag hade bett honom lägga korten på bordet en gång för alla och förklarat att vad det än är han smyger med så slutar det nu eller är det skilsmässa.
  • Anonym (Tröttpådet)
    Fjäril kär skrev 2025-06-10 12:18:49 följande:
    Varför vill du ens stanna hos en sån här man?  
    Bra fråga. Börjar ifrågasätta mer och mer själv.. 
  • Anonym (Tröttpådet)
    Jimmy75 skrev 2025-06-10 12:35:00 följande:
    Sådär reagerar en person som skäms över något som hen inte är herre över och istället försöker dölja. Är det bara mat pengarna går till? Jag hade bett honom lägga korten på bordet en gång för alla och förklarat att vad det än är han smyger med så slutar det nu eller är det skilsmässa.
    Precis så jag känner, OM det bara är mat varför blir man defensiv annars ? Jag vet inte riktigt, mer än att det är små köp ibland i olika butiker. Och sen då utemat typ donken,max osv. 
    Ja jag har sagt till honom med han slutar inte ljuga om det dock. Jag har förklarat att jag inte accepterar lögner.. men ja jag hoppas väl att han ska ändras men han ljuger ändå fortfarande. Som tur är så är vi inte gifta. Men vi har ett gemensamt barn ihop. Man kanske skulle komma till insikt istället vad det är som är bäst för mig och barnen. Jag tänker att kan man ljuga om något (vad som) så vad hindrar från att ljuga om värre saker..
  • Jimmy75
    Anonym (Tröttpådet) skrev 2025-06-10 12:57:38 följande:
    Precis så jag känner, OM det bara är mat varför blir man defensiv annars ? Jag vet inte riktigt, mer än att det är små köp ibland i olika butiker. Och sen då utemat typ donken,max osv. 
    Ja jag har sagt till honom med han slutar inte ljuga om det dock. Jag har förklarat att jag inte accepterar lögner.. men ja jag hoppas väl att han ska ändras men han ljuger ändå fortfarande. Som tur är så är vi inte gifta. Men vi har ett gemensamt barn ihop. Man kanske skulle komma till insikt istället vad det är som är bäst för mig och barnen. Jag tänker att kan man ljuga om något (vad som) så vad hindrar från att ljuga om värre saker..

Det luktar någon form av missbruk lång väg....det kan vara så "enkelt" som att shoppingmissbruk och att det är hans sätt att hantera kriser. Det som är bekymmersamt är att han ljuger om det och att det dessutom är något som påverkar er ekonomi. Det är så sjukt lätt att fastna i ett nät av lögner pga skam och ett försök att ta sig ur det på egen hand innan det blir värre och för att inte hela vidden av det ska upptäckas. Tyvärr brukar det ju inte vara så enkelt utan istället syltar man in sig ännu värre i lögner.

En mycket nära släkting till mig höll ett omfattande spelmissbruk framgångsrikt dolt för ALLA i över 20 års tid, sin fru, sina barn, sina syskon. INGEN anade någonting men i hans fall gick det tack och lov den vägen att till slut insåg han själv (på tok för sent visserligen) vilka problem han hade och att han inte redde ut det själv. Kom som en chock för oss allihop när han berättade det. Det enda jag vill säga med detta är att den typen av lögner du ertappar din sambo med, sättet han reagerar på och att det dessutom är pengar inblandade ska man ta på väldigt stort allvar.  Sånt kan bli en snöboll utan dess like innan man vet ordet av.

• Dexter dot com
    Anonym (Tröttpådet) skrev 2025-06-10 12:15:15 följande:
    Ja ledigt och ledigt, jag tror han sjukanmäler sig. Men ja han åker iväg köper mat eller annat jag vet inte vad mer än att det är utemat osv. Ja det är väldigt märkligt. 
    Ja det har du rätt i. 
    Ni har alltså dålig ekonomi och han sjukskriver sig och äter ute....låter ju ännu konstigare!! Tror ni behöver hjälp så boka tid hos familjerådgivningen och red ut hur han tänker.
  • Anonym (A)

Att ljuga är verkligen inte heller okej.

• Anonym (Patricia)

Detta låter ju passivt aggressivt.  Att fortsätta bråket med att sticka iväg och "straffa" dig med att sätta er ekonomi i skiten . 

Jag skulle be honom.dra åt he....e och flytta ut.  

Om ni haft det sä här i flera år är det ju en form av psykisk misshandel och ekonomisk dito.. Han lär ju inte sluta .. 

Svar på tråden Vad hade ni gjort/tyckt i min sits?