• Anonym (Helt anonym)

Mitt mycket våldsamma ex har blivit sambo med en fd kollega

Aset till ex är skyldig mig en stor summa pengar och bevakas av KFM, dock har han en massa andra skulder som också inkluderar skulder till staten. Det fungerar ju så att staten får sina pengar innan privatpersoner, och det är som det är och jag har sedan länge accepterat att jag troligen aldrig kommer att få se röken av mina pengar.
    Dock så kan han gärna ha det hängade som ett ok runt axlarna resten av sitt miserabla liv.

Jag får mail från KFM så fort något förändras i hans ekonomi och häromdagen fick jag ett mail om att hans förbehållsbelopp (tror jag det heter, orkar inte öppna mailet och kolla) har ändrats till noll. Och anledningen är att han blivit sambo.

Så nu utmäts han uppenbarligen inte alls. Oklart varför men gissar att den nya sambon inte heller är direkt stadd vid kassa.

Till saken då, denna nya sambo är en fd kollega till mig. På en arbetsplats som jag lämnade för ca 20 år sedan. Under tiden jag levde med detta miserabla ex.
    Exet misshandlade mig grovt, med flertalet frakturer, han våldtog mig och var ett supande våldsamt as kort och gott.

Han dömdes för detta till ett flerårigt fängelsestraff.

JAg vet med säkerhet att han upprepat beteendet , liksom att jag inte var den första han charmade för att sedan förstöra livet för.

Och nu bor den fd kollegan i hans kyffe till kvart. Nyinflyttad.

Jag känner inte henne längre men vi har gemensamma vänner på FB.

nu till det jag funderat lite på, borde jag informera någon av dessa gemensamma vännerna om vad denna man är kapabel till? Eller rent av damen i fråga? Alternativ två känns inte aktuellt dock.

Eller ska jag bara skita i det och låta henne upptäcka vilken idiot hon flyttat ihop med... jag har bevis för mitt påstående i en fällande dom. Samt en massa foton jag sparat under alla år.

Jag lämnade aset för 17 år sedan och var rätt i flera år efter att han kommit ut ur fängelset. Dock utan eg anledning, han har aldrig stört mig igen. Dock har han trakasserat anhöriga till mig i ett försök till hämnd. Han blev även fälld för detta. det hände för ca 3-4 år sedan så han är ännu kapabel till att jävlas.

• Svar på tråden Mitt mycket våldsamma ex har blivit sambo med en fd kollega
  • Anonym (Minimum för att kunna kalla sig människa)

Men finns det inga människor med ryggrad eller samvete nuförtiden?

Är ni alla förtryckta hjon som inte vågar ta strid för någonting utan personlig handledare? De där som går förbi när en person blir misshandlad mitt på gatan. 

Att ni inte skäms?!

Klart som f-n att man kan skicka ett anonymt brev till någon med att de borde kolla upp sin sambos fällande domar i Lexbase.

(Rättsfallssajterna får inga nya domar nu efter HDs beslut i februari men det som ligger där finns kvar)

Sen får de skylla sig själva om de inte gör det.

EpicF skrev 2025-06-10 19:49:14 följande:
    Det är förtal ändå, eftersom avsikten är att sätta honom i dårligt ljus. Även om det är sant. 
    Att skicka ett brev för att varna en specifik person kan inte utgöra förtal.

Ett av förtalsrekvisiten (som alla måste vara uppfyllda) är spridning. Man måste sprida ryktet eller sanningen om personen till flera för att det ska kunna bli en förtalsrubricering. Historiskt handlar lagen om spridning i traditionella media (att man talar med en tidning eller TV) eller numera att man sprider saker viralt på nätet.

Ett enda brev- noll problem.

Posta snubben i en grupp på nätet eller berätta om hans domar för alla han känner - då kan det handla om förtal.
  • Anonym (Denise)
    EpicF skrev 2025-06-10 19:49:14 följande:
    Det är förtal ändå, eftersom avsikten är att sätta honom i dårligt ljus. Även om det är sant. 
    Om det skulle vara förtal, så skulle man inte få prata med någon om en annan människa som man känner. Det skulle bli väldigt konstigt.
  • Anonym (Denise)

Det räcker nog med att vänta en månad efter Facebookinlägget, för att man inte automatiskt ska koppla samman händelserna. Om du vågar dig på detta.

• Anonym (Denise)

Jag tycker nog att man skickar brevet till hennes väninna, onödigt att han får tag i brevet. Hon skulle annars troligen visa det för honom. Duperad som hon är.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Denise) skrev 2025-06-10 21:06:50 följande:

Jag tycker nog att man skickar brevet till hennes väninna, onödigt att han får tag i brevet. Hon skulle annars troligen visa det för honom. Duperad som hon är.

Håller med, inget bra om han får tag i brevet.
  • Anonym (Karin)

Diskussioner om brottet förtal brukar leda till att många missuppfattningar kommer fram, några av dem har nämnts i den här tråden.Ursäkta långt inlägg, ska försöka sammanfatta det viktigaste.

Först - förtal kräver inte alls spridning. Det är inte ett av rekvisiten. Förtal finns i brottsbalken kap 5 1 § och lyder följande:

"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Det räcker alltså att peka ut någon, det behöver inte spridas till många. Jag tror att en anledning till missuppfattningen är att det blandas  ihop med hets mot folkgrupp, där måste uttalandet spridas.

Jag rekommenderar den som vill veta mer att läsa Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning, finns här (RäV 2022:02)

www.aklagare.se/om-oss/dokument/rattsliga-vagledningar/

Precis som redan påpekats, det kan vara förtal fast det är sant. se vägledningen ovan stycke 2.1.1: "I princip gäller straffansvaret för förtal oberoende av om uppgiften är sann eller inte"

Det mesta i den vägledningen är en sammanfattning av olika rättsfall från högsta domstolen. Däribland NJA 2014 s.808, där framgår:

"Det krävs inte någon större spridning utan brottet är fullbordat så snart uppgiften kommit till åtminstone en tredje mans kännedom. En annan sak är att omfattningen av spridningen kan få betydelse när det gäller brottets svårhetsgrad."

Så, att tala om för en tredje person att N.N är dömd för brott mot mig, kan, rent teoretiskt utgöra förtal. 

Dock, i samma dom, framgår att det finns ett stort utrymme för så kallad social adekvans, se rättsliga vägledningen 2.1.4.

"Som framgått i föregående avsnitt anses det finnas ett betydande utrymme
    för att exempelvis inom familjen eller vänkretsen göra nedsättande uttalanden om andra. Sådana uttalanden kan i vissa fall vara straffria även om uppgifterna varken var sanna eller den som lämnade uppgifterna kan visa att han
    eller hon hade skälig grund för dem. Detta följer av principen om social
    adekvans. Ansvarsfrihet enligt den principen, eller undantagsregeln, gäller i
    situationer där det framstår som orimligt och oavsiktligt att ett straffrättsligt
    ingripande sker."

MEN, här är nåt viktigt med förtal, förtal faller INTE under allmänt åtal, till skillnad från nästan alla brott. Jag arbetar som handläggare på åklagarmyndigheten, jag har hand om fördelning och registrering av inkommande ärenden. Det kommer inte flera förtalsanmälningar varje vecka, det är ytterst sällsynt att det ens inleds förundersökningen. Huvudregeln för förtalsbrott är alltså att målsäganden, den förtalade, själv måste väcka enskilt åtal, och själv driva hela processen.

Sannolikheten för att det skulle bli ett förtalsmål, av att varna kvinnans vänner, skulle jag säga är närmast obefintlig, såvida mannen inte driver det själv. Vad det däremot skulle resultera i från mannens sida, och om det är värt risken, det är svårare att säga.
  • EpicF
    Anonym (Minimum för att kunna kalla sig människa) skrev 2025-06-10 20:05:47 följande:
    Att skicka ett brev för att varna en specifik person kan inte utgöra förtal.

Ett av förtalsrekvisiten (som alla måste vara uppfyllda) är spridning. Man måste sprida ryktet eller sanningen om personen till flera för att det ska kunna bli en förtalsrubricering. Historiskt handlar lagen om spridning i traditionella media (att man talar med en tidning eller TV) eller numera att man sprider saker viralt på nätet.

Ett enda brev- noll problem.

Posta snubben i en grupp på nätet eller berätta om hans domar för alla han känner - då kan det handla om förtal.
    Jo, faktiskt kan  det vara förtal/ärekräning. Även att skicka ett brev är spridning av rykten, sanna eller falska. 
  • EpicF
    Anonym (Denise) skrev 2025-06-10 20:51:18 följande:
    Om det skulle vara förtal, så skulle man inte få prata med någon om en annan människa som man känner. Det skulle bli väldigt konstigt.
    Självklart får man det. 
  • Anonym (Denise)

Men i citatet står:

"Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, ska EJ dömas till ansvar" 

Det är väl verkligen "med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken" 
    att berätta för någon som har flyttat ihop med en man som tidigare slagit kvinnor sönder och samman, att denna man har gjort det!  Och är dömd för det. 

Då ska det EJ dömas till ansvar, enligt den lagtext som Karin bidrog med i sitt inlägg. 

• Anonym (Helt anonym)

Tack för era tankar och kommentarer!

Jag släpper detta och låter henne få upptäcka hans mörka sidor själv, det gör ont i mig men jag tänker inte riskera något.
    Det är inte värt det.

Högst osäker på om jag själv lyssnat då jag träffade honom, fast med domen framför näsan så hade jag nog ändå gjort det.

Mina pengar lär jag inte heller få se röken av... jag tror inte på karma men visst fasen hoppas man.

• Anonym (Karin)
    Anonym (Denise) skrev 2025-06-10 23:32:48 följande:

Men i citatet står:

"Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, ska EJ dömas till ansvar" 

Det är väl verkligen "med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken" 
    att berätta för någon som har flyttat ihop med en man som tidigare slagit kvinnor sönder och samman, att denna man har gjort det!  Och är dömd för det. 

Då ska det EJ dömas till ansvar, enligt den lagtext som Karin bidrog med i sitt inlägg. 

Ja,det skulle mycket väl kunna bedömas så, om nu mannen skulle välja att driva en rättsprocess. Jag är inte jurist, utan jag är som sagt handläggare på Åklagarmyndigheten, så det jag vet med säkerhet är att åklagare ytterst sällan inleder utredningar om förtal.

Precis som du säger, att varna någon för våld, skulle mycket väl kunna bedömas som försvarligt av en domstol.

Men saken är ju den att om, jag säger om, mannen ifråga skulle välja att driva ett enskilt åtal så är det tillräckligt jobbigt att vara i den processen. Även om det blir frikännande dom till slut så måste man ändå komma till domstolen, och träffa personen ifråga. Det finns män (säkert kvinnor också) som satt detta i system, de väcker talan, både enskilda åtal och civilrättsliga frågor (typ, hävdar rätt en en möbel eller nåt från den tidigare gemensamma bostaden), De kan göra det till och med om de meddelats kontaktförbud mot kvinnan, och då kan de på så sätt ändå träffa och får till och med förhöra kvinnan i fråga.

Men, detta är ett sidospår från TS faktiska fråga, så tror inte jag ska gå djupare in på det nu. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Helt anonym) skrev 2025-06-11 05:39:01 följande:

Jag släpper detta och låter henne få upptäcka hans mörka sidor själv, det gör ont i mig men jag tänker inte riskera något.
    Det är inte värt det.

Högst osäker på om jag själv lyssnat då jag träffade honom, fast med domen framför näsan så hade jag nog ändå gjort det.

Mina pengar lär jag inte heller få se röken av... jag tror inte på karma men visst fasen hoppas man.

Beklagar det du varit med om TS. Nu blev det ett rejält sidospår med frågan om eventuellt förtal, det är inte huvudfrågan här..

Jag förstår verkligen ditt dilemma, jag kan inte säga vad jag hade gjort. Det är ju lätt att säga att kvinnan verkligen har rätt att få veta, men jag förstår helt din rädsla för att hans ilska mot dig ska leda till nya trakasserier mot dig eller någon i din närhet. Är det ingen av era gemensamma bekanta som redan vet om vd han dömts för? Du kan ju hoppas på att någon av dem berättar för honom.
    EpicF skrev 2025-06-10 23:07:27 följande:
    Jo, faktiskt kan  det vara förtal/ärekräning. Även att skicka ett brev är spridning av rykten, sanna eller falska. 
    Nej, det kan inte vara förtal, p.g.a. det som jag redan förklarat. Du har bara jättefel nu och du borde lära dig det någon gång
  • Kvittning
    Anonym (Helt anonym) skrev 2025-06-11 05:39:01 följande:

Det är inte värt det.

Om du om ytterligare några år får höra att hon har blivit dödad eller invalidiserad, hur tror du att du kommer känna då? 

Jag tycker faktiskt att det är en självklarhet att informera om så allvarliga saker, framförallt när det finns så tydliga bevis med domar och inte kan viftas bort som "galet ex som är ute efter en". Men såklart också med hänsyn till din egen säkerhet så att du inte riskerar att råka ut för honom igen. 

Hon kommer säkert inte lyssna, men förhoppningsvis gör omgivningen det och om de inte kan få bort henne så i alla fall vara beredda att finnas där när hon efterfrågar det. 
  • Anonym (Denise)
    Anonym (Karin) skrev 2025-06-11 06:48:31 följande:
    Ja,det skulle mycket väl kunna bedömas så, om nu mannen skulle välja att driva en rättsprocess. Jag är inte jurist, utan jag är som sagt handläggare på Åklagarmyndigheten, så det jag vet med säkerhet är att åklagare ytterst sällan inleder utredningar om förtal.

Precis som du säger, att varna någon för våld, skulle mycket väl kunna bedömas som försvarligt av en domstol.

Men saken är ju den att om, jag säger om, mannen ifråga skulle välja att driva ett enskilt åtal så är det tillräckligt jobbigt att vara i den processen. Även om det blir frikännande dom till slut så måste man ändå komma till domstolen, och träffa personen ifråga. Det finns män (säkert kvinnor också) som satt detta i system, de väcker talan, både enskilda åtal och civilrättsliga frågor (typ, hävdar rätt en en möbel eller nåt från den tidigare gemensamma bostaden), De kan göra det till och med om de meddelats kontaktförbud mot kvinnan, och då kan de på så sätt ändå träffa och får till och med förhöra kvinnan i fråga.

Men, detta är ett sidospår från TS faktiska fråga, så tror inte jag ska gå djupare in på det nu. 
    Kan du ge exempel på fällande domar under likande omständigheter?

De står ju att om det finns tydliga skäl och det är sant eller personen har anledning att tro att det är sant, så ska han EJ dömas. 
  • Anonym (Helt anonym)
    Anonym (Karin) skrev 2025-06-11 06:52:59 följande:
    Beklagar det du varit med om TS. Nu blev det ett rejält sidospår med frågan om eventuellt förtal, det är inte huvudfrågan här..

Jag förstår verkligen ditt dilemma, jag kan inte säga vad jag hade gjort. Det är ju lätt att säga att kvinnan verkligen har rätt att få veta, men jag förstår helt din rädsla för att hans ilska mot dig ska leda till nya trakasserier mot dig eller någon i din närhet. Är det ingen av era gemensamma bekanta som redan vet om vd han dömts för? Du kan ju hoppas på att någon av dem berättar för honom.
    Tack, sidospåren är helt ok.
    Det var intressant att läsa.

Iaf en gemensam bekant vet vad jag varit med om men inte att det var han som utsatte mig för det.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Denise) skrev 2025-06-11 14:40:30 följande:
    Kan du ge exempel på fällande domar under likande omständigheter?

De står ju att om det finns tydliga skäl och det är sant eller personen har anledning att tro att det är sant, så ska han EJ dömas. 

Nej, det kan jag inte, eftersom det högst troligt inte finns någon. Jag tror inte TS skulle fällas för förtal ens i ett enskilt åtal, men det finns inte så mycket praxis att ta del av, just för att det inte är så många som tar risken att driva processen ensam. 

Det jag (bland annat) ville uppmärksamma var missuppfattningen att en uppgift måste spridas till många, för att vara förtal. Det måste det inte, Högsta domstolen är tydliga med det.

• Anonym (J)
    Anonym (Helt anonym) skrev 2025-06-10 16:42:01 följande:
    Mitt mycket våldsamma ex har blivit sambo med en fd kollega

Aset till ex är skyldig mig en stor summa pengar och bevakas av KFM, dock har han en massa andra skulder som också inkluderar skulder till staten. Det fungerar ju så att staten får sina pengar innan privatpersoner, och det är som det är och jag har sedan länge accepterat att jag troligen aldrig kommer att få se röken av mina pengar.
    Dock så kan han gärna ha det hängade som ett ok runt axlarna resten av sitt miserabla liv.

Jag får mail från KFM så fort något förändras i hans ekonomi och häromdagen fick jag ett mail om att hans förbehållsbelopp (tror jag det heter, orkar inte öppna mailet och kolla) har ändrats till noll. Och anledningen är att han blivit sambo.

Så nu utmäts han uppenbarligen inte alls. Oklart varför men gissar att den nya sambon inte heller är direkt stadd vid kassa.

Till saken då, denna nya sambo är en fd kollega till mig. På en arbetsplats som jag lämnade för ca 20 år sedan. Under tiden jag levde med detta miserabla ex.
    Exet misshandlade mig grovt, med flertalet frakturer, han våldtog mig och var ett supande våldsamt as kort och gott.

Han dömdes för detta till ett flerårigt fängelsestraff.

JAg vet med säkerhet att han upprepat beteendet , liksom att jag inte var den första han charmade för att sedan förstöra livet för.

Och nu bor den fd kollegan i hans kyffe till kvart. Nyinflyttad.

Jag känner inte henne längre men vi har gemensamma vänner på FB.

nu till det jag funderat lite på, borde jag informera någon av dessa gemensamma vännerna om vad denna man är kapabel till? Eller rent av damen i fråga? Alternativ två känns inte aktuellt dock.

Eller ska jag bara skita i det och låta henne upptäcka vilken idiot hon flyttat ihop med... jag har bevis för mitt påstående i en fällande dom. Samt en massa foton jag sparat under alla år.

Jag lämnade aset för 17 år sedan och var rätt i flera år efter att han kommit ut ur fängelset. Dock utan eg anledning, han har aldrig stört mig igen. Dock har han trakasserat anhöriga till mig i ett försök till hämnd. Han blev även fälld för detta. det hände för ca 3-4 år sedan så han är ännu kapabel till att jävlas.

Vill du informera men ändå hålla dig en bit ifrån så hämta domar och fup från tingsrätten. Scanna/fota och skicka från anonym email till lämpliga personer
  • Anonym (Helt anonym)
    Kvittning skrev 2025-06-11 09:21:30 följande:
    Om du om ytterligare några år får höra att hon har blivit dödad eller invalidiserad, hur tror du att du kommer känna då? 

Jag tycker faktiskt att det är en självklarhet att informera om så allvarliga saker, framförallt när det finns så tydliga bevis med domar och inte kan viftas bort som "galet ex som är ute efter en". Men såklart också med hänsyn till din egen säkerhet så att du inte riskerar att råka ut för honom igen. 

Hon kommer säkert inte lyssna, men förhoppningsvis gör omgivningen det och om de inte kan få bort henne så i alla fall vara beredda att finnas där när hon efterfrågar det. 
    Jag vet såklart inte men hoppas förstås att det inte händer.
    Har dock svårt att tro att han bättrat sig... ränderna går liksom aldrig ur. Jag var ju inte heller den första.

Jag riskerar inte något för en person jag inte ens känner. Han har ju också gett sig på och hotat en anhörig för bara ett par år sedan.
    Så hon får upptäcka det själv helt enkelt.
Svar på tråden Mitt mycket våldsamma ex har blivit sambo med en fd kollega