• Anonym

Jag är osynlig

Nyligen var jag på ett födelsedagskalas.
    Jag hade klippt och färgat håret. Köpt nytt nagellack. Jag hade ny klänning och ny jacka.
    Min sambo såg inget av detta. Till vardags brukar jag vara rätt vardaglig så att säga , så för mig var det skillnad. 
    Jag är liksom osynlig. 
    Han har inget problem att uppmärksamma andra kvinnor
    Nä, ska man skita i allt?

• Svar på tråden Jag är osynlig
  • Trent
    Anonym skrev 2025-06-11 18:57:13 följande:
    Trent skrev 2025-06-10 22:01:21 följande:

För vems skull gjorde du dig fin? Berättade du det för hen?

Man ska knappast behöva be om en komplimang

Men faktiskt när vi var på hemväg så sa jag att jag hade försökt klä upp mig till födelsedagsfesten. Men ingen reaktion då heller från sambon
    Kändes sorgligt, att jag behövde säga det samt att han inte ens då sa något
    Men vad sa du egentligen? Att du klätt upp dig. Vad har det med honom och hans åsikter om det att göra?

Fråga: Vad tycker du om min outfit? Om du gärna vill veta.
  • Anonym
    Anonym (Swan) skrev 2025-06-11 19:22:04 följande:

Om du förklarar exakt hur oviktig och ledsen han får dig att känna dig och säger att du funderar på om ni ska leva ihop alls, vad säger han då?

"Om du inte vill så ska jag inte tvinga dig" typ
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-11 19:31:40 följande:
    Hur länge har ni varit tillsammans? Var han annorlunda förut? 

Mitt ex såg absolut inte saker som nagellack och kläder, knappt ens ny hårfärg. Men han lärde sig med tiden att jag ville få bekräftelse för sånt. Inte konstigt att be om, tycker jag. Men jag tvivlade inte på hans kärlek.
    Är det andra kvinnor med så följer han i första hand vad de vill. Om de säger år honom någonting så gör han som de säger och glömmer mig
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-11 19:52:56 följande:
    Fast det där är ju inte okej oavsett om han uppmärksammar dig eller inte. Respektlöst, usch
    Ja
    Och det spelar ingen roll hur många gånger man säger till honom
  • Anonym (H)
    Anonym skrev 2025-06-11 19:00:49 följande:
    Ja, han stirrar på dom. Vänder huvudet efter dom. Kan tjata om en kvinna. 
    Respektlöst att göra så. 
  • Anonym (H)
    Trent skrev 2025-06-11 20:36:20 följande:
    Men vad sa du egentligen? Att du klätt upp dig. Vad har det med honom och hans åsikter om det att göra?

Hör till vanligt folkvett att se sin partner.
  • Anonym
    Anonym (H) skrev 2025-06-11 21:24:07 följande:
    Respektlöst att göra så. 
    Ja, 
  • Anonym
    Anonym (H) skrev 2025-06-11 21:26:44 följande:
    Ja, eller hur verkligen
  • Trent
    Anonym (H) skrev 2025-06-11 21:26:44 följande:
    Ts har inte sagt något om att hennes partner är blind. Eller har jag missat något?
  • Trent
    Anonym skrev 2025-06-11 21:35:17 följande:
    Ja, eller hur verkligen
    Hur vet du att han inte sett? Så länge du förväntar dig att han ska gissa sig till vad du vill är det precis vad han kommer göra.

Om du tycker det verkar vara en bra väg framåt så är det bara att fortsätta. 
  • Anonym (....)
    Trent skrev 2025-06-11 20:09:36 följande:

Jag fattar inte. Om jag tar på mig fina kläder, fixar till mig extra etc så gör jag det för min skull. För att jag vill att det ska kännas bra för mig.

Om någon vill ge mig en komplimang har inget med min känsla att göra. 

Om jag av någon anledning undrade vad min partner tyckte skulle jag fråga. Jag skulle inte förutsätta att hen noterade något särskilt och kände behov av att uttrycka sin åsikt kring det.

Så är det absolut. Man gör sig fin för sin egen skull för att känna sig uppklädd vid festliga tillfällen. Nu ser min sambo sånt, han har ett väldigt sinne för detaljer och när de förändras, men hade han inte gjort det så hade jag sagt; "vad tycker du om min sminkning och frisyr då?"
    Sen hade jag gett honom komplimang för sitt klädval. Män behöver också komplimanger ibland.

Sambon borde väl dessutom känna till nya klädköp och frisörtid? Och då borde han säga något om han vet att ts kommit hem därifrån.
    I ts fall tror jag att det här hänt väldigt många gånger. Tyvärr så låter det som om han inte ger mycket i förhållandet längre. Ts borde ta ett snack med honom och reda ut sina egna tankar gällande hur hon ser på en framtid med honom eller om hon ska ta steget till att dumpa.
  • Anonym (Håhåjaha)
    Trent skrev 2025-06-11 20:36:20 följande:

Du har en ganska pragmatiskt approach till frågan, vilket man såklart får ha.

Men för de flesta är det inte ett självändamål att få kommentarer på utseendet. Det man vill är att känna sig sedd, relevant, uppskattad. Det kan vara en komplimang, en spontan blomma, en lapp på huvudkudden. Små kärleksfulla gester som visar att man betyder något.  Att begära fram komplimanger är paradoxalt, för hela vitsen med dem går ju förlorad då.

• Anonym (Wilmis)
    Anonym (Håhåjaha) skrev 2025-06-12 11:23:16 följande:

Du har en ganska pragmatiskt approach till frågan, vilket man såklart får ha.

Men för de flesta är det inte ett självändamål att få kommentarer på utseendet. Det man vill är att känna sig sedd, relevant, uppskattad. Det kan vara en komplimang, en spontan blomma, en lapp på huvudkudden. Små kärleksfulla gester som visar att man betyder något.  Att begära fram komplimanger är paradoxalt, för hela vitsen med dem går ju förlorad då.

Exakt.
    Om man behöver be om en komplimang, vet man inte om det är uppriktigt menat. Eller om han bara känner sig tvingad att säga något positivt för att man frågat.

När man är intresserad av någon brukar man kunna ge komplimanger utan att någon ska behöva kräva det. Åtminstone riktar man inte fokus mot andra kvinnor/män och glömmer bort den man är med.

Jag tycker det är väldigt dåliga tecken att han inte ser ts, men inte har något problem att uppmärksamma en massa andra kvinnor. Ännu sämre att han glömmer bort henne till förmån för andra kvinnor.

Det låter inte som något som kommer bli bättre. Jag skulle kanske ha diskuterat och gett en chans till, och sen lämnat om han fortsatt. Men jag hade gett ultimatum att han skulle sluta glo och tjata om andra kvinnor (framför allt inför mig).Det känns extremt respektlöst.

• Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-11 21:22:15 följande:
    Är det andra kvinnor med så följer han i första hand vad de vill. Om de säger år honom någonting så gör han som de säger och glömmer mig
    Anonym skrev 2025-06-11 21:23:14 följande:
    Ja
    Och det spelar ingen roll hur många gånger man säger till honom

Varför accepterar du det här? Jag hade blivit fly förbannad. Hade inte spelat någon roll om han uppmärksammade mig och gav mig komplimanger också. Oacceptabelt beteende hos en partner, tycker jag.
  • Trent
    Anonym (....) skrev 2025-06-12 10:08:46 följande:
    Så är det absolut. Man gör sig fin för sin egen skull för att känna sig uppklädd vid festliga tillfällen. Nu ser min sambo sånt, han har ett väldigt sinne för detaljer och när de förändras, men hade han inte gjort det så hade jag sagt; "vad tycker du om min sminkning och frisyr då?"
    Sen hade jag gett honom komplimang för sitt klädval. Män behöver också komplimanger ibland.

Sambon borde väl dessutom känna till nya klädköp och frisörtid? Och då borde han säga något om han vet att ts kommit hem därifrån.
    I ts fall tror jag att det här hänt väldigt många gånger. Tyvärr så låter det som om han inte ger mycket i förhållandet längre. Ts borde ta ett snack med honom och reda ut sina egna tankar gällande hur hon ser på en framtid med honom eller om hon ska ta steget till att dumpa.
    "Män behöver också komplimanger ibland". Okej. Exakt hur skiljer sig mäns komplimangbehov från kvinnors? Och hur vet du det?
  • Anonym (....)
    Trent skrev 2025-06-12 23:55:05 följande:
    "Män behöver också komplimanger ibland". Okej. Exakt hur skiljer sig mäns komplimangbehov från kvinnors? Och hur vet du det?
    Vi är alla människor.

Jag tror att behov av att få komplimanger kan skilja sig mer från kvinna till kvinna och man till man än att det skiljer något mellan könen generellt.
    Vissa älskar bekräftelse så att det blir lite skevt och andra blir glada av en uppskattande nick då och då. 
    För det mesta när man är i ett förhållande så vill båda parter bli uppskattade för det dem gör, säger, klätt upp sig osv. i någon mån.
Svar på tråden Jag är osynlig