Anonym (Håhåjaha) skrev 2025-06-12 11:23:16 följande:
Du har en ganska pragmatiskt approach till frågan, vilket man såklart får ha.
Men för de flesta är det inte ett självändamål att få kommentarer på utseendet. Det man vill är att känna sig sedd, relevant, uppskattad. Det kan vara en komplimang, en spontan blomma, en lapp på huvudkudden. Små kärleksfulla gester som visar att man betyder något. Att begära fram komplimanger är paradoxalt, för hela vitsen med dem går ju förlorad då.
Exakt.
Om man behöver be om en komplimang, vet man inte om det är uppriktigt menat. Eller om han bara känner sig tvingad att säga något positivt för att man frågat.
När man är intresserad av någon brukar man kunna ge komplimanger utan att någon ska behöva kräva det. Åtminstone riktar man inte fokus mot andra kvinnor/män och glömmer bort den man är med.
Jag tycker det är väldigt dåliga tecken att han inte ser ts, men inte har något problem att uppmärksamma en massa andra kvinnor. Ännu sämre att han glömmer bort henne till förmån för andra kvinnor.
Det låter inte som något som kommer bli bättre. Jag skulle kanske ha diskuterat och gett en chans till, och sen lämnat om han fortsatt. Men jag hade gett ultimatum att han skulle sluta glo och tjata om andra kvinnor (framför allt inför mig).Det känns extremt respektlöst.