• Anonym (bonusmamma i nöd!)

bonusmamma i nöd!

Hej!

Jag träffade mannen i mitt liv för ca 2 år sedan, och vi har bott ihop i ca 1,5 år. 
    han har en son sen innan som är ca 5 år. 
    jag och sonen fungerar jättebra ihop, och min familj har välkomnat min sambo och bonuson med öppna armar. 

Men vi har stora problem med biomamman och hennes sambo, hennes sambo har 2 barn sen innan och när min sambo och biomamman separerade så flyttade hon in direkt hem till honom(dom hade träffats 2 gånger bakom min sambos rygg).
    enligt min sambo och han mamma(min svärmor)  så har biomamman aldrig bott själv och att hon är väldigt introvert och att hon anpassar sig efter den hon bor med. hon har också psykisk problem och är sjukskriven.
    Biomammans sambo har sina barn varan vecka fre-fre( inget konstigt med det) 

Biomamman valde då efter att flyttat in hos honom att detta skulle även gälla hennes barn. (sonen var ca 3 år när dom separerade). Min sambo godkände eftersom han då bodde själv och han kände att han inte hade mycket att säga till om. 

Men dom vill ha varann vecka under högtider och sommarlov också och som har också bestämt att lämningen ska ske kl 15?  vi vill gärna dela upp högtider och åka iväg på sommaren i minst 2 veckor. och vi anser att fredagen till hör den som ska hämta honom och att man får avgöra själv vilken tid. då vi ofta vill åka iväg över helgen, men det blir svårt när vi måste vänta tills kl 15. 
    hon säger att hon inte gå med på detta då barnen behöver fasta rutiner, men vi menar på att det är lika viktigt med ett långt sommarlov och att det är är för sonens bästa.  

Efter att jag kom i i bilden så har det varit väldigt mycket tjafs dom i mellan( jag har en jättestor familj med 12 syskonbarn och vi har mycket aktiviteter som sker inom familjer tex camping på sommaren och vi har även ett hus uppåt i landet vi gärna åker till ibland. 

bonusonen älskar detta och att det finns mycket barn att leka med, men han missar väldigt mycket då biomamman inte vill att vi ska låna sonen när det inte är våran vecka. 

min sambo och biomamman har gått i samarbetssamtal där det framkommit att hon inte vill varaifrån sin son mer än 1 vecka för att det är jobbigt för henne.  
    men dom har kommit fram till saker på dessa möten, men sen när hon kommit hem till sambo har hon skickat att det inte gäller längre. 
    biomammans nya sambo har flera gånger skickat sms efter tjafs mellan biomamman och min sambo och skrivit att all kontakt ska gå via honom. 
    och de senaste månaderna vid hämtning och lämning så är det bara han som pratar och biomamman står en bit bakom. 

vi är också oense angående skärmtid, sovrutiner och aktivering. vi vill sonen ska vara ute mycket och röra sig då han är liten kille med mycket energi, vi vill att sover länge på nätterna(vi har köpt en nattlampa som visar när man får gå upp, då har har svårt för att avgöra själv när det är natt och morgon)och vi håller rekommendationerna för skärmtid noga. Hemma hos biomamman är dom aldrig ute i princip, har får gå upp när han vill och kolla på tv vilket ofta är kl 5 på morgonen.  

och förra veckan så berättade bonussonen för mig att biomammans sambo hade skrikit jävla idiot till sin son efter att han råkat ta sönder något. 

jag börjar känns mig lite orolig över detta, jag vet inte vad jag förväntar mig för svar. 
    men vill gärna höras andra tolkning av allt detta. 

• Svar på tråden bonusmamma i nöd!
  • Studentpappa

Raggar man begagnat gods ingår bagaget, exet är inte frisk och hennes sambo gissningsvis inte helt hundra och det kommer ju inte ändra på sig. 

Lägg fighten hos den som äger den, (din partner).

Ride it like you stole it
  • Anonym (Eva)
    Studentpappa skrev 2025-06-11 13:41:43 följande:

Raggar man begagnat gods ingår bagaget, exet är inte frisk och hennes sambo gissningsvis inte helt hundra och det kommer ju inte ändra på sig. 

Håller med. Varför har din sambo inte tagit tag i detta tidigare?

vill tilläga att min sambo sköter all kontakt med biomamman och jag är helt utanför, han har absolut tagit tag i detta. jag skriver för att se om någon har varit med liknande och se andras tolkning av detta.

Anonym (Eva) skrev 2025-06-11 13:57:16 följande:
    Håller med. Varför har din sambo inte tagit tag i detta tidigare?

fighten är helt på min sambo, jag är helt utanför och låter han bolla med detta.
    Är mest nyfiken på andras tolkning. 

Studentpappa skrev 2025-06-11 13:41:43 följande:

• Anonym (Eva)
    Anonym (bonusmamma i nöd!) skrev 2025-06-11 14:00:07 följande:

vill tilläga att min sambo sköter all kontakt med biomamman och jag är helt utanför, han har absolut tagit tag i detta. jag skriver för att se om någon har varit med liknande och se andras tolkning av detta.

Har han verkligen det? Det fungerar ju inte, så vad har han gjort?

Det verkar som att det bara är er tid det inkräktar på, att ni inte kan göra vad ni vill när ni vill. Men så är det när man har barn och inte lever tillsammans. 

Anonym (Eva) skrev 2025-06-11 14:04:15 följande:

Har han verkligen det? Det fungerar ju inte, så vad har han gjort?

Det verkar som att det bara är er tid det inkräktar på, att ni inte kan göra vad ni vill när ni vill. Men så är det när man har barn och inte lever tillsammans. 

han har haft samarbetar samtal i flera omgångar, varit i kontakt med olika myndigheter. där dom hänvisat till fler samtal. 
    våran tid är inte det viktiga utan barnets välbefinnande, det som oroar oss är måendet på biomamman och hur det och hennes relation påverkar sonen. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (bonusmamma i nöd!) skrev 2025-06-11 14:08:00 följande:
    han har haft samarbetar samtal i flera omgångar, varit i kontakt med olika myndigheter. där dom hänvisat till fler samtal. 
    våran tid är inte det viktiga utan barnets välbefinnande, det som oroar oss är måendet på biomamman och hur det och hennes relation påverkar sonen. 
    Är ni oroliga så kontakta soc. 
  • Aliona

Jag förstår att det är jättejobbigt, om man kunde önska lite mer flexibilitet. Trots det så anser jag att det är ni som får vika er här. 

Är överenskommelsen varannan vecka så kan man föreslå att ta två veckor istället, men går inte den andra föräldern med på det så slutar diskusionen där. För en del föräldrar är det jättejobbigt att vara utan sina barn och en vecka är kanske gränsen. 

Samma med hämtningstiden på fredagar. Är det 15.00 så kan man inte kräva att få hämta 11 för att det passar bättre för en själv. Fråga - ja, men kräva - nej. Däremot undrar jag om barnet inte går på förskola. Hämtar ni inte därifrån? I så fall borde ni kunna hänta när ni vill. 

Angående skärmtid, sovtider och utelek så är det utan tvekan ni som har rätt, men faktum kvarstår att ni inte kan bestämma hur de gör hemma hos mamman. Det får helt enkelt vara så att det är olika hos mamma och pappa. Det kommer med att vara skild familj. 

P.S. Om jag var du så skulle jag undvika ordet biomamma. Det anses provocerande av en del. Mamman är ju mamma, alldeles oavsett om barnet nu också har en bonusmamma. Att lägga till bio- kan uppfattas som att man reducerar hennes mödraskap. 

Aliona skrev 2025-06-11 14:28:42 följande:

Jag förstår att det är jättejobbigt, om man kunde önska lite mer flexibilitet. Trots det så anser jag att det är ni som får vika er här. 

Är överenskommelsen varannan vecka så kan man föreslå att ta två veckor istället, men går inte den andra föräldern med på det så slutar diskusionen där. För en del föräldrar är det jättejobbigt att vara utan sina barn och en vecka är kanske gränsen. 

Samma med hämtningstiden på fredagar. Är det 15.00 så kan man inte kräva att få hämta 11 för att det passar bättre för en själv. Fråga - ja, men kräva - nej. Däremot undrar jag om barnet inte går på förskola. Hämtar ni inte därifrån? I så fall borde ni kunna hänta när ni vill. 

Angående skärmtid, sovtider och utelek så är det utan tvekan ni som har rätt, men faktum kvarstår att ni inte kan bestämma hur de gör hemma hos mamman. Det får helt enkelt vara så att det är olika hos mamma och pappa. Det kommer med att vara skild familj. 

P.S. Om jag var du så skulle jag undvika ordet biomamma. Det anses provocerande av en del. Mamman är ju mamma, alldeles oavsett om barnet nu också har en bonusmamma. Att lägga till bio- kan uppfattas som att man reducerar hennes mödraskap. 

Nu har inte detta varit med i deras överenskommelse ifrån början. utan det har ändrat sig med tiden. det har aldrig diskuterats semester, högtider mm när dom bestämde varannan vecka. min sambo antog att dom menade till vardags. 
    sen så frågade min sambo en dag hur gör vi i sommar och fick till svar att " vi gör som vanligt varannan vecka". 
    det är klart att det är jobbigt att vara ifrån sitt barn, men ibland så måste man se barnets bästa över sina egna behov. speciellt om dom nekar han semester med oss i vecka extra för att han ska vara på sommarförskola.
    och mamman vill inte heller ha sonen mer än 1 vecka heller. så det är svårt med planering överlag. 

kl 15 gäller när han är hemma, är han på förskola så får man hämta när som, på vardagar är detta inget problem alls för oss. men det blir bökigt på midsommar tex. då får inte vi hämta honom förens kl 15 på midsommarafton, vilket gör att vi missar vårat firande som är kl 12 i hälsingland varje år. 

och vi är medvetna om att alla gör olika när det gäller rutiner mm, men det har varit mycket på tex förskola att han ät trött på deras veckor och att man märker att han inte är i harmoni. 

tack för tipset angående ordet biomamma! har inga egna barn så tänkte inte på det :)
  • Anonym (övertalning)

Ni får väl försöka förhandla, tänk på att snart kommer sonen bli äldre, då kan han själv säga till sin mamma. T.ex. snälla mamma jag vill vara med på firande, kan dom inte få komma och hämta mig tre timmar tidigare. 
    Vet inte hur man kan förhandla men låter sjukt att hon tycker barnet ska hellre vara på sommar-förskola än med er...låter själviskt att då inte kunna låta barnet vara hos er. Bra att ni har regler kring skärmtid och att barnet rör på sig. Det är ju ändå  något jag tycker att man borde kunna prata om. Fråga mamman vilka regler som finns hos henne. 
    Kanske att man kan förhandla om bara ett specifikt tillfälle och säga att men kan vi inte prova att göra så här, tror en del är rädd för att ge efter, att ger man lillfingret tar de hela handen eller att då måste man alltid ge efter. Rädslor gör folk mer benägna att säga nej en ja. Så försök se bakom vad orsaken är till ett nej. Och se om de kan tillmötesgås. Och sen om hon kommer med själviska motiv, ta in barnets perspektiv så kanske hon skärper till sig o kan släppa kontrollen o inte vara så ego....Säg att ja det är svårt att vara utan sitt barn i två veckor, men han du vill väl ge ditt barn upplevelser, träffa kusiner och leka med, vara i en sommarstuga, vara i naturen, grilla och sånt inte istället för sommar- förskola som påminner om vardagen...kanske ni ha samtal via datorn och att ni kan uppdatera henne med allt kul som sonen får uppleva, att ni kommer överens om att lägga upp bilder i en gruppchat....så att hon känner sig delaktig och förstår att ni faktiskt gör kul saker anpassade för sonen, inte bara för det vuxna....

• Anonym (Betty)
    Anonym (bonusmamma i nöd!) skrev 2025-06-11 13:31:11 följande:
    bonusmamma i nöd!

Hej!

Jag träffade mannen i mitt liv för ca 2 år sedan, och vi har bott ihop i ca 1,5 år. 
    han har en son sen innan som är ca 5 år. 
    jag och sonen fungerar jättebra ihop, och min familj har välkomnat min sambo och bonuson med öppna armar. 

Men vi har stora problem med biomamman och hennes sambo, hennes sambo har 2 barn sen innan och när min sambo och biomamman separerade så flyttade hon in direkt hem till honom(dom hade träffats 2 gånger bakom min sambos rygg).
    enligt min sambo och han mamma(min svärmor)  så har biomamman aldrig bott själv och att hon är väldigt introvert och att hon anpassar sig efter den hon bor med. hon har också psykisk problem och är sjukskriven.
    Biomammans sambo har sina barn varan vecka fre-fre( inget konstigt med det) 

Biomamman valde då efter att flyttat in hos honom att detta skulle även gälla hennes barn. (sonen var ca 3 år när dom separerade). Min sambo godkände eftersom han då bodde själv och han kände att han inte hade mycket att säga till om. 

Men dom vill ha varann vecka under högtider och sommarlov också och som har också bestämt att lämningen ska ske kl 15?  vi vill gärna dela upp högtider och åka iväg på sommaren i minst 2 veckor. och vi anser att fredagen till hör den som ska hämta honom och att man får avgöra själv vilken tid. då vi ofta vill åka iväg över helgen, men det blir svårt när vi måste vänta tills kl 15. 
    hon säger att hon inte gå med på detta då barnen behöver fasta rutiner, men vi menar på att det är lika viktigt med ett långt sommarlov och att det är är för sonens bästa.  

Efter att jag kom i i bilden så har det varit väldigt mycket tjafs dom i mellan( jag har en jättestor familj med 12 syskonbarn och vi har mycket aktiviteter som sker inom familjer tex camping på sommaren och vi har även ett hus uppåt i landet vi gärna åker till ibland. 

bonusonen älskar detta och att det finns mycket barn att leka med, men han missar väldigt mycket då biomamman inte vill att vi ska låna sonen när det inte är våran vecka. 

min sambo och biomamman har gått i samarbetssamtal där det framkommit att hon inte vill varaifrån sin son mer än 1 vecka för att det är jobbigt för henne.  
    men dom har kommit fram till saker på dessa möten, men sen när hon kommit hem till sambo har hon skickat att det inte gäller längre. 
    biomammans nya sambo har flera gånger skickat sms efter tjafs mellan biomamman och min sambo och skrivit att all kontakt ska gå via honom. 
    och de senaste månaderna vid hämtning och lämning så är det bara han som pratar och biomamman står en bit bakom. 

vi är också oense angående skärmtid, sovrutiner och aktivering. vi vill sonen ska vara ute mycket och röra sig då han är liten kille med mycket energi, vi vill att sover länge på nätterna(vi har köpt en nattlampa som visar när man får gå upp, då har har svårt för att avgöra själv när det är natt och morgon)och vi håller rekommendationerna för skärmtid noga. Hemma hos biomamman är dom aldrig ute i princip, har får gå upp när han vill och kolla på tv vilket ofta är kl 5 på morgonen.  

och förra veckan så berättade bonussonen för mig att biomammans sambo hade skrikit jävla idiot till sin son efter att han råkat ta sönder något. 

jag börjar känns mig lite orolig över detta, jag vet inte vad jag förväntar mig för svar. 
    men vill gärna höras andra tolkning av allt detta. 

Det är ju jättebra om ni vill vara ute mycket med barnet i friska luften men det är ju inget ni kan gå in och peta i och styra på mammans veckor. Skulle bli galen om mitt ex försökte styra vad jag skulle göra för aktiviteter på mina veckor. Vissa föräldrar är inte "uteföräldrar" helt enkelt. 

Att hon vill ha varannan vecka tycker jag inte är så konstigt. Det är lång tid att vara utan sina barn längre än så.  Och du skriver också att ni vill kunna vara barnfria i två veckor i rad för att kunna ha en längre semester ihop. Men det är ju inte upp till henne att underlätta och sponsra att hennes ex och dennes nya (du) ska kunna ha långsemester. 

Självklart ska inte pappan acceptera att dialogen ska föras med mammans nya. Hade totalvägrat det. Varför går han med på det? Förstår liksom inte hur det har kunnat bli så överhuvudtaget. Hade mitt ex skickat fram sin nya för att diskutera saker om vårat barn hade jag bara svarat "jag pratar inte med dig om sånt" och sen hade jag ignorerat hans nya sambo. 

Varför känner pappan att han inte har nåt att säga till om? Varför viker han sig? Vad är det som gör att det mamman säger gäller med tider etc? Kan han intr sägs ifrån? Alltså om han säger kl 11 och hon säger kl 15. Vad är det som gör att hon vinner? Är han mesig?

Är du på riktigt orolig över saker får du ringa socialen. 
Svar på tråden bonusmamma i nöd!