bonusmamma i nöd!
Hej!
Jag träffade mannen i mitt liv för ca 2 år sedan, och vi har bott ihop i ca 1,5 år.
han har en son sen innan som är ca 5 år.
jag och sonen fungerar jättebra ihop, och min familj har välkomnat min sambo och bonuson med öppna armar.
Men vi har stora problem med biomamman och hennes sambo, hennes sambo har 2 barn sen innan och när min sambo och biomamman separerade så flyttade hon in direkt hem till honom(dom hade träffats 2 gånger bakom min sambos rygg).
enligt min sambo och han mamma(min svärmor) så har biomamman aldrig bott själv och att hon är väldigt introvert och att hon anpassar sig efter den hon bor med. hon har också psykisk problem och är sjukskriven.
Biomammans sambo har sina barn varan vecka fre-fre( inget konstigt med det)
Biomamman valde då efter att flyttat in hos honom att detta skulle även gälla hennes barn. (sonen var ca 3 år när dom separerade). Min sambo godkände eftersom han då bodde själv och han kände att han inte hade mycket att säga till om.
Men dom vill ha varann vecka under högtider och sommarlov också och som har också bestämt att lämningen ska ske kl 15? vi vill gärna dela upp högtider och åka iväg på sommaren i minst 2 veckor. och vi anser att fredagen till hör den som ska hämta honom och att man får avgöra själv vilken tid. då vi ofta vill åka iväg över helgen, men det blir svårt när vi måste vänta tills kl 15.
hon säger att hon inte gå med på detta då barnen behöver fasta rutiner, men vi menar på att det är lika viktigt med ett långt sommarlov och att det är är för sonens bästa.
Efter att jag kom i i bilden så har det varit väldigt mycket tjafs dom i mellan( jag har en jättestor familj med 12 syskonbarn och vi har mycket aktiviteter som sker inom familjer tex camping på sommaren och vi har även ett hus uppåt i landet vi gärna åker till ibland.
bonusonen älskar detta och att det finns mycket barn att leka med, men han missar väldigt mycket då biomamman inte vill att vi ska låna sonen när det inte är våran vecka.
min sambo och biomamman har gått i samarbetssamtal där det framkommit att hon inte vill varaifrån sin son mer än 1 vecka för att det är jobbigt för henne.
men dom har kommit fram till saker på dessa möten, men sen när hon kommit hem till sambo har hon skickat att det inte gäller längre.
biomammans nya sambo har flera gånger skickat sms efter tjafs mellan biomamman och min sambo och skrivit att all kontakt ska gå via honom.
och de senaste månaderna vid hämtning och lämning så är det bara han som pratar och biomamman står en bit bakom.
vi är också oense angående skärmtid, sovrutiner och aktivering. vi vill sonen ska vara ute mycket och röra sig då han är liten kille med mycket energi, vi vill att sover länge på nätterna(vi har köpt en nattlampa som visar när man får gå upp, då har har svårt för att avgöra själv när det är natt och morgon)och vi håller rekommendationerna för skärmtid noga. Hemma hos biomamman är dom aldrig ute i princip, har får gå upp när han vill och kolla på tv vilket ofta är kl 5 på morgonen.
och förra veckan så berättade bonussonen för mig att biomammans sambo hade skrikit jävla idiot till sin son efter att han råkat ta sönder något.
jag börjar känns mig lite orolig över detta, jag vet inte vad jag förväntar mig för svar.
men vill gärna höras andra tolkning av allt detta.