• Anonym (Snurrig)

Säga upp mig under föräldraledighet, a-kassa?

Vad gäller om jag säger upp mig själv när jag är föräldraledig? 

Exempel:
    Om jag ska vara föräldraledig till 2025-12-31 och har 3 månaders uppsägningstid. Kan jag då säga upp mig 2025-09-30 och kliva på a-kassa från 2026-01-01 om jag inte hittat något annat jobb tills dess?

Hur länge är man utan a-kassa om man säger upp sig själv?

Får jag fortfarande föräldrapeng från försäkringskassan under de 3 månader jag har uppsägningstid?

Vad baseras a-kassan på när man varit föräldraledig?
    Tex: Om man har en lön på 35k(före skatt), men fått ut ca 14k (efter skatt) som föräldraledig - vad bör man rimligen få ut per månad via a-kassa?

Ingen erfarenhet av a-kassa eller arbetslöshet, hoppas hitta något annat men behöver vet veta att ekonomin går ihop om jag inte hinner hitta något. 

• Svar på tråden Säga upp mig under föräldraledighet, a-kassa?
  • Anonym (E)

Jag vet inte men försökte googla, det vart jag inte klokare på, det jag fick fram dock var att föräldraledighet räknas som arbete enligt a-kassan, man kan givetvis inte få ersättning från båda, jag vet att det inte är det du försöker men jag tror ändå att "straffperioden" räknas från att du slutar vara föräldraledig, det känns lite som att många annars skulle utnyttja systemet lite och gå på a-kassa ett tag direkt efter ledigheten. Det bästa är nog att ringa a-kassan och fråga så vet du säkert

• Faxze

Med en lön på ca 35000 före skatt kommer du få ungefär 1200 kr per dag (5 dagar i veckan). Så cirka 24000 - 27600 kr/mån före skatt. Föräldraledighet med föräldrapenning bortser man från så man tittar på lönen innan dess.

Avstängningen vid egen uppsägning är 45 dagar (9 veckor). Föräldraledighet räknas som arbete så karensen börjar räknas när du inte längre är föräldraledig.

• Anonym (Fia)

Observera att du kommer hamna under de nya reglerna så när du tittar på detaljerna så är all gammal information (inklusive vad som gäller just nu) irrelevant. Så om du ringer och frågar a-kassan se till att du nämner NÄR och inte allmänt vad som gäller. 
    Det är riktigt bökigt och inte helt 100% klart med hur vissa saker blir, räkna med kaos i oktober. 

• Anonym (Thomas)
    Anonym (Fia) skrev 2025-06-11 15:12:15 följande:

Observera att du kommer hamna under de nya reglerna så när du tittar på detaljerna så är all gammal information (inklusive vad som gäller just nu) irrelevant. Så om du ringer och frågar a-kassan se till att du nämner NÄR och inte allmänt vad som gäller. 
    Det är riktigt bökigt och inte helt 100% klart med hur vissa saker blir, räkna med kaos i oktober. 

Det kommer bli mer än kaos. Det här kan vara bland det absolut  mest korkade en regering genomfört. Just för att det inte är riktigt genomtänkt. Tyvärr är det skrämmande att en hel del människor i detta land inte riktigt förstår vad det kommer innebära. TS, verkar vara en av dom.

Så till TS, nej och åter nej. Du ska fortsätta att vara anställd. Säg inte upp dig. Akassan och aktivitetsstöd för dom som ansöker om det i höst. Då det nya reglerna träder i kraft. Innebär att båda kommer sänkas kraftigt och i rasande takt. Det innebär att din inkomst kommer sänkas i princip varje månad. Kommer inte ihåg exakt efter hur många dagar det börjat.

Men du kommer slutligen, efter bara ett par månader. (90 dagar) Vara nere på en månadsinkomst/a-kassa som du inte kommer överleva på. Du kommer få vända dig till socialen därefter. Om du ska ha en chans att klara dig.

Så jag tror nog att du vill behålla ditt jobb.
  • Jimmy75
    Anonym (Snurrig) skrev 2025-06-11 13:44:43 följande:

Exempel:
    Om jag ska vara föräldraledig till 2025-12-31 och har 3 månaders uppsägningstid. Kan jag då säga upp mig 2025-09-30 och kliva på a-kassa från 2026-01-01 om jag inte hittat något annat jobb tills dess?

Får jag fortfarande föräldrapeng från försäkringskassan under de 3 månader jag har uppsägningstid?

Tex: Om man har en lön på 35k(före skatt), men fått ut ca 14k (efter skatt) som föräldraledig - vad bör man rimligen få ut per månad via a-kassa?

Ingen erfarenhet av a-kassa eller arbetslöshet, hoppas hitta något annat men behöver vet veta att ekonomin går ihop om jag inte hinner hitta något. 

Tänk bara på att om du säger upp dig måste du omedelbart anmäla dig som arbetssökande annars mister du din SGI och får sämre föräldrapenning.
  • Anonym (Fia)

Man kan ha olika åsikter om delar i det hela, det var en mycket välbehövlig ändring i grunden hur den fungerar (vilket mest ändrar kvalificeringsmöjligheterna och vad det baseras på), vilket kommer bli en avsevärd förbättring för många. Faktiskt, nivåerna och avtrappningen är en annan fråga och något som går att politiskt justeras även senare på ett enkelt sätt (där får man helt enkelt rösta på partier som håller med en själv om rimliga nivåer). 

Däremot så implementeras det för fort och alla detaljer har inte fastställts ordentligt och systemutvecklingen för administrationen kommer inte bli ordentligt klar i tid tyvärr- alltså kommer det bli kaos och det är svårt för gemene man att få ordentlig information exakt hur det blir  . Det är extra olyckligt då förändringarna innebär att det kan bli stora skillnader i ersättning beroende på när man ansöker (ibland kan man tjäna mycket på att skicka in någon eller några veckor senare eller tidigare 

Anonym (Thomas) skrev 2025-06-11 22:54:03 följande:
    Det kommer bli mer än kaos. Det här kan vara bland det absolut  mest korkade en regering genomfört. Just för att det inte är riktigt genomtänkt. Tyvärr är det skrämmande att en hel del människor i detta land inte riktigt förstår vad det kommer innebära. TS, verkar vara en av dom.

Så till TS, nej och åter nej. Du ska fortsätta att vara anställd. Säg inte upp dig. Akassan och aktivitetsstöd för dom som ansöker om det i höst. Då det nya reglerna träder i kraft. Innebär att båda kommer sänkas kraftigt och i rasande takt. Det innebär att din inkomst kommer sänkas i princip varje månad. Kommer inte ihåg exakt efter hur många dagar det börjat.

Men du kommer slutligen, efter bara ett par månader. (90 dagar) Vara nere på en månadsinkomst/a-kassa som du inte kommer överleva på. Du kommer få vända dig till socialen därefter. Om du ska ha en chans att klara dig.

Så jag tror nog att du vill behålla ditt jobb.
  • EpicF
    Anonym (Snurrig) skrev 2025-06-11 13:44:43 följande:

Exempel:

Om du säger upp dig själv så har du en karensperiod på 45 dagar och den börjar då från 1 januari 2026. Efter det kan du få a-kassa, om du är berättigad till det. 
  • Anonym (Thomas)
    Anonym (Fia) skrev 2025-06-12 16:27:11 följande:

Man kan ha olika åsikter om delar i det hela, det var en mycket välbehövlig ändring i grunden hur den fungerar (vilket mest ändrar kvalificeringsmöjligheterna och vad det baseras på), vilket kommer bli en avsevärd förbättring för många. Faktiskt, nivåerna och avtrappningen är en annan fråga och något som går att politiskt justeras även senare på ett enkelt sätt (där får man helt enkelt rösta på partier som håller med en själv om rimliga nivåer). 

Däremot så implementeras det för fort och alla detaljer har inte fastställts ordentligt och systemutvecklingen för administrationen kommer inte bli ordentligt klar i tid tyvärr- alltså kommer det bli kaos och det är svårt för gemene man att få ordentlig information exakt hur det blir  . Det är extra olyckligt då förändringarna innebär att det kan bli stora skillnader i ersättning beroende på när man ansöker (ibland kan man tjäna mycket på att skicka in någon eller några veckor senare eller tidigare 

Nu vet jag inte vad du svamlar om. Akasse nivån/ersättning sänks eller höjs inte beroende på när man skickar in ansökan LOL

Och det kommer trappas ned till 65% vilket är runt ca 5000 kr för alla. Du ska även komma ihåg att inkomstförsäkring tagits bort helt.  Vilket gör att alla kommer få lika lite ersättningar. Problemet lr att införa det nu, med så hög arbetslöshet. Dom flesta hittar inte jobb på så kort tid. Om man inte har väldigt bra kontakter. 

Det som istället händer är att problemet skjuts bara framåt. Dessa människor kommer ju tvingas söka försörjningsstöd, vilket blir ett ökat tryck på kommunerna. Don ligger sämst till är folk med tillgångar. Hus, bostadsrätt/bil. Dom får verkligen hoppas att dom inte blir arbetslösa. Dom där 3 månaderna går fort. Sen kommer dom tvingas sälja bil, hus och annat. Innan so kan ansöka om försörjningsstöd.

Det här redan genom klubbat och klart i riksdagen. Varför sprider ni desinformation?  Farligt med sådana människor.  Det är alltså fastställts och inget som kommer ändras. Och då blir det ju inte denna regering som kommer ändra på det.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Thomas) skrev 2025-06-12 17:25:34 följande:
    Nu vet jag inte vad du svamlar om. Akasse nivån/ersättning sänks eller höjs inte beroende på när man skickar in ansökan LOL

Och det kommer trappas ned till 65% vilket är runt ca 5000 kr för alla. Du ska även komma ihåg att inkomstförsäkring tagits bort helt.  Vilket gör att alla kommer få lika lite ersättningar. Problemet lr att införa det nu, med så hög arbetslöshet. Dom flesta hittar inte jobb på så kort tid. Om man inte har väldigt bra kontakter. 

Det som istället händer är att problemet skjuts bara framåt. Dessa människor kommer ju tvingas söka försörjningsstöd, vilket blir ett ökat tryck på kommunerna. Don ligger sämst till är folk med tillgångar. Hus, bostadsrätt/bil. Dom får verkligen hoppas att dom inte blir arbetslösa. Dom där 3 månaderna går fort. Sen kommer dom tvingas sälja bil, hus och annat. Innan so kan ansöka om försörjningsstöd.

Det här redan genom klubbat och klart i riksdagen. Varför sprider ni desinformation?  Farligt med sådana människor.  Det är alltså fastställts och inget som kommer ändras. Och då blir det ju inte denna regering som kommer ändra på det.
    Precis, läskigt med folk som sprider felaktig information.  Det kanske är utsända av Moderaterna haha. Dom verkar rätt så desperata nu. Bara titta på Elisabeth Svantessons pressträff. Där man försöker styra hur folk ska rösta. Dom verkar inte dra sig för någonting.  Har ingenting med demokrati att göra. 

Det blir en klar försämring. Men Sverige som land är splittrat. Man väljer spotta på sin egen befolkning.  För jo, det finns även etniska svenskar som är arbetslösa och har det knapert. Blir det krig i detta land. Kommer det bli extra tydligt. Folk har blivit så jävla bittra i detta land. För dom vet hur dåligt det blivit. Och då kan man ju alltid sparka på folk som redan ligger 

Många värderar hellre lyx renoveringar medans Åke inte får ut sin hjärtmedicin. Och riskerar att bli ännu sjukare eller dö. Säger allt om detta land och hur vissa resonerar. En hög egoister. 
  • Anonym (Fia)

Nu är det strul med FL och mitt längre inlägg försvinne.

Jo det kommer det göra och det är sorgligt att det mest är avtrappningen som skrivits om och inte de faktiskt stora förändringarna. 

Det kan göra milsvid skillnad beroende på när du ansöker i det nya systemet  

Får hoppas du inte arbetar på någon av a-kassorna med tanke på det du skriver eller att du bara inte fått utbildning än. Vet det är många som är sena med att utbilda alla handläggare 

Nivåerna och avtrappningen är verkligen den lilla ändringen även om det naturligtvis spelar stor roll (och det som kommunicerats för det är lätt att plocka politiska poäng på oavsett sida). Men väldigt olyckligt då det är väldigt stora grundläggande förändringar i systemet som kommer överraska många 

Anonym (Thomas) skrev 2025-06-12 17:25:34 följande:

Svar på tråden Säga upp mig under föräldraledighet, a-kassa?