• Anonym (Psyket_anus)

Era erfarenheter av att vara inlagd på psyket?

Innan första gången jag blev inlagd fick jag höra hur bra det var där. Att man blev väl omhändertagen och hade folk att prata med dygnet runt (personal). Men jag blev besviken. På nätterna, när man kanske som mest behöver någon att prata med, blev jag tillsagd att då förväntas vi alla sova och inte störa personalen. Dessutom är det svårt att prata med dem även på dagtid, då personalen mest bara pratar med varandra. Ingen dator med i internetuppkoppling fanns heller, utan man satt bara och tittade på TV. Tänker då på de som kanske inte har mobilen med sig.

Att ligga i ett litet sterlit rum och stirra i taket gjorde iallafall inte att jag mådde bättre.

• Svar på tråden Era erfarenheter av att vara inlagd på psyket?
  • Anonym (s)

Psykiatrin är förjävlig. Dem förvärrar ens mående. Dem sämsta läkarna i klassen blir psykiatriker. 

• Freddie K

Jag delar era erfarenheter. Den svenska psykiatrin suger och det är mest som förvaring. Man har ingen att snacka med heller. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Skötare)

Jag jobbar extra på psyket och håller med. Jag har många gånger uttryckt min åsikt men ingen bryr sig. Jag sökte jobb inom psykiatrin för att jag själv legat inne för depression för flera år sedan. Något jag brukar berätta om. Jag vet hur det känns ( till skillnad från många som jobbar inom psykiatrin ). Jag försöker alltid att prata med patienterna och fått höra många gånger att jag passar att jobba där just för att jag vet hur det känns. 

Men kan jag stå för systemet och hur det funkar ? Absolut inte. 

Det jag tänker är att jag kan så ett frö av hopp till någon som ligger inne för att den personen ska hitta en väg precis som jag gjorde. En väg som leder till en lösning. Sakta men säkert. Det är min främsta uppgift som skötare och det bästa jag kan göra för att påverka. 

Jag låg inne 8 ggr, en gång på LPT och jag ville inte leva. Det tog tid men gick att finna en väg. 

Jag blev inte då heller hjälpt av psykiatrin men hade turen att träffa en person som gav mig hopp. 

Jag försöker att vara den personen. Det är allt jag kan göra. 

• Anonym (s)
    Anonym (Skötare) skrev 2025-06-13 04:56:29 följande:

Jag jobbar extra på psyket och håller med. Jag har många gånger uttryckt min åsikt men ingen bryr sig. Jag sökte jobb inom psykiatrin för att jag själv legat inne för depression för flera år sedan. Något jag brukar berätta om. Jag vet hur det känns ( till skillnad från många som jobbar inom psykiatrin ). Jag försöker alltid att prata med patienterna och fått höra många gånger att jag passar att jobba där just för att jag vet hur det känns. 

Men kan jag stå för systemet och hur det funkar ? Absolut inte. 

Det jag tänker är att jag kan så ett frö av hopp till någon som ligger inne för att den personen ska hitta en väg precis som jag gjorde. En väg som leder till en lösning. Sakta men säkert. Det är min främsta uppgift som skötare och det bästa jag kan göra för att påverka. 

Jag låg inne 8 ggr, en gång på LPT och jag ville inte leva. Det tog tid men gick att finna en väg. 

Jag blev inte då heller hjälpt av psykiatrin men hade turen att träffa en person som gav mig hopp. 

Jag försöker att vara den personen. Det är allt jag kan göra. 

Oj, åtta gånger? Det var mycket. Jag ar varit inlagd två gånger, en gång med LPT. Det tyckte min psykiatriker var mycket. 
  • Anonym (Obehagligt pga annan patient)

Det jag upplevde som obehagligt var en annan patient som gjorde närmanden, var hotfull, inte kunde ta ett nej och antastade mig. När det var ett skift av nattpersonal så skyddade de mig från honom men inte när det andra skiftet var eller dagtid. 

Jag hade tur som inte blev våldtagen.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (s) skrev 2025-06-13 01:06:34 följande:

Psykiatrin är förjävlig. Dem förvärrar ens mående. Dem sämsta läkarna i klassen blir psykiatriker. 

Ja, tyvärr är det nog ofta så. Ofta har de egna psykiska problem också.
    Vilket kanske inte är så bra. 
  • Anonym (Skötare)
    Anonym (s) skrev 2025-06-16 10:50:36 följande:
    Oj, åtta gånger? Det var mycket. Jag ar varit inlagd två gånger, en gång med LPT. Det tyckte min psykiatriker var mycket. 
    Exakt så kunde jag komma ur det kan alla göra det. Däremot är läkarna inte alltid bra. De som träffar patienten minst har mest makt och gör bedömningar. 
Svar på tråden Era erfarenheter av att vara inlagd på psyket?