• Anonym (En sur mamma)

Varför är det förbjudet att fotografera/videoinspela barnens konserter/avslutningar i vissa förskolor och skolor?!

Jag känner mig väldigt besviken, för att det finns stort ojämlikhet i Sverige om regler att barnen ej fotograferas på förskolor eller skolor (konserter, evenemang och ännu på avslutning!!!).

Varför i Linköping i mitt barnets förskola och skola finns det så strikta reglar, medan ser jag på Instagram att andra mammor på andra förskolor och skolor i Sverige ännu delar med vackra avslutningar?!

Det är så stort trist!!! Jag har INGA foto och video från mitt barnets så värdefulla småbarnslivets momenter från förskola och nu från skola. Personalen sa att det är förbjudet att fotografera, inspela video på avslutningskonsert!!!!

Vad ska man göra? Jag vill att jag och mitt barn (hen är också sur om det, för att många andra har olika festbilder och video att titta efter på) har minnen!!!

Varför kan det inte vara bara regel att inte dela med foto-video på publiskt sätt?! Obestämd

• Svar på tråden Varför är det förbjudet att fotografera/videoinspela barnens konserter/avslutningar i vissa förskolor och skolor?!
  • Tukt

Ett alternativ till att dokumentera allt är ju att själv leva i nuet.

• Anonym (En sur mamma)
    Agda90 skrev 2025-06-18 17:06:27 följande:
    Det är du som lider för att du inte får fota hur du vill, inte ditt barn som inte blir fotograferat. Varför ska förskolan exkludera barn för att du svara vara nöjd???

Det är ju pga föräldrar som dig som förbudet har införts. 100 bilder som postas på fb utan en tanke på att du kan röja någons identitet och att detta kan kosta någon livet. 

Större egoist får man leta efter!

Och "förr" kunde man ta foto för de bilder hamnade i ett fotoalbum och inte för hela världen att beskåda. 
    OBS. Var är det för problem att tillåta fota, MEN förbjuda publicera?! Folk är nog normal här och följer regler och det skulle kunna vara som KOMPROMIS! 

Men nu är det bara lidande för att enstaka barn för vara skydda... pff, som någon skrev innan, att det är omöjligt att kontrolera att någon annan kanske tar bilder när ditt skyddat barn visas på bakgrund i lekparken eller så. 

Så det är ganska tanklös begränsning!  
  • Anonym (En sur mamma)
    Tukt skrev 2025-06-18 17:33:38 följande:

Ett alternativ till att dokumentera allt är ju att själv leva i nuet.

Om man tar några foto och gör 1min lång max video det är väl inte att man inte lever i nuet. 

Du skrev helt absurd sak!  
  • Anonym (?)
    Anonym (En sur mamma) skrev 2025-06-18 16:09:01 följande:

Ja, varför då skyddad barn måste delta i konserter och evenemang?! Delta inte då! Men varför andra måste lida för dom?

Så de barnen ska ställas utanför gemenskapen för att du ska kunna lägga ut bilder på nätet?
    Minns en gång när sonen gick mellanstadium och 05:rna hade någon tillställning i sporthallen.
    Någon av lärarna förklarade innan det började att det var fotoförbud p.g.a omständigheter med skyddad indentitet.
    Lik förbannat halade ett antal puckon upp telefoner och började fota!!!!
    Vad fan är det man inte begriper i det läget?
  • Tukt
    Anonym (En sur mamma) skrev 2025-06-18 17:37:21 följande:
    OBS. Var är det för problem att tillåta fota, MEN förbjuda publicera?! Folk är nog normal här och följer regler och det skulle kunna vara som KOMPROMIS! 

Men nu är det bara lidande för att enstaka barn för vara skydda... pff, som någon skrev innan, att det är omöjligt att kontrolera att någon annan kanske tar bilder när ditt skyddat barn visas på bakgrund i lekparken eller så. 

Varför? Därför att fotografering på en skolavslutning är en regel som skolan väljer att ha.
    Att publicera något som inte får publiceras måste regleras i lag. Det ska regleras, efterlevas och beivras om det missköts. Ännu en tidsödande uppgift för polisen. Och många kränkta medborgare som får böteslappar. 

Det är också skillnad om ett barn fotograferas  i bakgrunden på en offentlig plats, eller på en specifik plats. 

Men jag tror egentligen inte där är fotograferandet som är problemet här...
  • molly50
    Anonym (En sur mamma) skrev 2025-06-18 17:37:21 följande:

Men det blir nog svårt att garantera att alla efterlever ett sådant förbud och inte lägger upp bilderna på sociala medier.
  • molly50
    Anonym (?) skrev 2025-06-18 18:01:42 följande:
    Så de barnen ska ställas utanför gemenskapen för att du ska kunna lägga ut bilder på nätet?
    Minns en gång när sonen gick mellanstadium och 05:rna hade någon tillställning i sporthallen.
    Någon av lärarna förklarade innan det började att det var fotoförbud p.g.a omständigheter med skyddad indentitet.
    Lik förbannat halade ett antal puckon upp telefoner och började fota!!!!
    Vad fan är det man inte begriper i det läget?
    Det där har hänt på mina barns avslutningar också.
    Och då hade informationen,förutom att uttalas på plats, dessutom gått ut innan på skolplattformen som alla vårdnadshavare har tillgång till.
    Så ibland så undrar man hus vissa tänker.
  • Anonym (Bildjournalen)

Kom på nu att på barnens uppspelningar/uppvisningar på Kulturskolan uppmanas vi att enbart fotografera våra egna barn. Men där funkar det likadant som på skolavslutningen, man fotar de barn man känner efteråt. 

• Anonym (?)

Är det fotoförbud så är det - gäller även TS
    Vill du även bli tillåten att köra mot rött, bara för att det är du?
    Tränga sig före i köer? Öppna förpackningar och provsmaka på ICA?
    Finns så många exempel ...
    Du verkar vara otroligt självcentrerad och rent korkad.
    Hur ska skolan kunna veta hur du tänker använda bilderna.
    Är det fotoförbud så är det, gäller alla alltså även dig!!

• Agda90
    Anonym (En sur mamma) skrev 2025-06-18 17:32:57 följande:
    Du låter inte klok och förstår inte att jag vill att foto stanna kvar INOM vår hushåll som minnen UTAN att publicera det på sociala medier med 100 bilder!?!

Bara enstaka mammor gör så, men mesta vill bara att barnet har minnen inom eget fotoalbum HEMMA!

Och du läste inte bra, jag skrev innan, att mitt barn är också sur att hen för inte ha bilder och video, medan kusin i andra ort har! 
    Ditt barn surar för att du har satt den nivån genom att själv sura. Hade du förklarat anledningen till varför regeln finns så hade det inte varot något problem.

Det är ett i lands problem! Finns gott om tillfällen att ta foto på sina barn.
  • Faile
    Du låter inte klok och förstår inte att jag vill att foto stanna kvar INOM vår hushåll som minnen UTAN att publicera det på sociala medier med 100 bilder!?!

Bara enstaka mammor gör så, men mesta vill bara att barnet har minnen inom eget fotoalbum HEMMA!

Och du läste inte bra, jag skrev innan, att mitt barn är också sur att hen för inte ha bilder och video, medan kusin i andra ort har! 
    Helt ärligt så låter inte du riktigt klok heller som tycker de med skyddad identitet får lösa sina problem själva, men det ska inte drabba dig? 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • molly50

Även om så bara en mamma gör så så kan det ju drabba barn som lever med skyddad identitet. Hur kan det vara så svårt att förstå?
  • Anonym (Mormor)
    molly50 skrev 2025-06-21 13:23:25 följande:
    Även om så bara en mamma gör så så kan det ju drabba barn som lever med skyddad identitet. Hur kan det vara så svårt att förstå?
    I säkert 20-30 år har det funnits barn med skyddad identitet. (om inte längre), men det  här med att inte få fotografera på skolavslutningarna, Lucia tågen kom på 20 hundar talet. Och jag tror att det är bara för att Sverige/Svenska skolan vill visa hur man skyddar allt och inget. Skulle man ställa frågan Öppet i alla skolor om det är ok att föräldrar, mor/far föräldrar, syskon och släkten tar foton så skulle nog det flesta svara ja det är ok.

Barn som ingår i skyddat immunitet kan väl stanna hemma denna enda dag om dem inte vill bli fotograferade för dem är bara några få mot hela skolan som har barn som inte är det.

Jag själv är emot att jag inte får fotografera mina barnbarn och jag skiter i att fotografera andras barn, men ack jag får inte ens fotografera mitt/mina barnbarn under deras avslutning nä det ska jag göra hemma som jag ändå kan göra hela året. Dock inte under barnets skolavslutning fin klädd och glädjen för att det ska bli sommar lov.

Hela Sverige styrs av skyddat identitet, Nysvenskar, och politiker. Vi svenskar lever inte i demokrati där alla gillar varann  vilket gör att det blir så mycket hat  och oroligheter. Så här var det inte på 50-60-70 talet. Den moderna Sverige har fört folket till att det har blivit så mycket hat, elakheter och typ ja Krig för Sverige är inte Demokratisk Sverige mer.
  • Anonym (vilka får?)
    Anonym (Mormor) skrev 2025-06-22 01:39:30 följande:
    I säkert 20-30 år har det funnits barn med skyddad identitet. (om inte längre), men det  här med att inte få fotografera på skolavslutningarna, Lucia tågen kom på 20 hundar talet. Och jag tror att det är bara för att Sverige/Svenska skolan vill visa hur man skyddar allt och inget. Skulle man ställa frågan Öppet i alla skolor om det är ok att föräldrar, mor/far föräldrar, syskon och släkten tar foton så skulle nog det flesta svara ja det är ok.

Barn som ingår i skyddat immunitet kan väl stanna hemma denna enda dag om dem inte vill bli fotograferade för dem är bara några få mot hela skolan som har barn som inte är det.

Jag själv är emot att jag inte får fotografera mina barnbarn och jag skiter i att fotografera andras barn, men ack jag får inte ens fotografera mitt/mina barnbarn under deras avslutning nä det ska jag göra hemma som jag ändå kan göra hela året. Dock inte under barnets skolavslutning fin klädd och glädjen för att det ska bli sommar lov.

Hela Sverige styrs av skyddat identitet, Nysvenskar, och politiker. Vi svenskar lever inte i demokrati där alla gillar varann  vilket gör att det blir så mycket hat  och oroligheter. Så här var det inte på 50-60-70 talet. Den moderna Sverige har fört folket till att det har blivit så mycket hat, elakheter och typ ja Krig för Sverige är inte Demokratisk Sverige mer.
    Varför tror du att det bara är så här i Sverige?
    Det är vanligt i många länder att man inte får fota på olika tillställningar.

Sen är det inte bara för barn med skyddad identitet man har den regeln.
    Mina barn har haft barn till en partiledare och andra politikers barn plus artisters barn i sina klasser.

Man vill inte att bilder på deras barn ska delas pga säkerhet mm.
    Kommer dom med på en bild på t ex lekplats mm är det ju skillnad mot att veta vilken skola dom går i. 

Självklart måste dessa barn som tillsammans blir många plus dom med skyddad identitet få vara med på avslutningar mm.

Så funkar det i andra länder också. Har själv bott i USA och där var det så innan det blev så här.

Sen är det tråkigt att det behövs pga att några inte nöjer sig med att bara ta foton utan också lägger ut det FB mm.

Men även bland föräldrar till barn som inte är kända föräldrar eller har skyddad identitet är det vanligt att dom inte vill att deras barn ska vara på FB mm.

Det är tyvärr baksidan av sociala medier som inte fanns tidigare.

Förstår att du blir besviken det är vi många som är men förstår orsaken till varför det är så.

Däremot förstår jag inte varför du inte vill gå på dina barnbarns avslutningar om du inte får fota som du skriver, då missar du ju ännu mer och får inte ens uppleva deras avslutningar.
  • molly50
    Anonym (Mormor) skrev 2025-06-22 01:39:30 följande:

Jag tror att mycket kan bero på att det idag finns internet och sociala medier där folk lägger upp bilderna de tar.
    Och detta kan drabba de barn som lever under skyddad identitet om den de ska skyddas från skulle råka se det.
    Och för att undvika detta så har man infört fotoförbud.
    Det kan ju vara svårt att se till att folk låter bli att lägga upp bilderna på nätet efteråt.
    Så ska man klaga på någon så får man väl klaga på de som gör detta utan att tänka på konsekvenserna som kan bli av det.
    Och det är nog inte bara de sk. "nysvenskarna" som gör det.
    På mina barns skolor så brukar vi fotografera efter avslutningen och då fråga de som är med på bilderna om det är ok att man lägger upp den.
    Svårare än så behöver det inte vara.
  • molly50
    molly50 skrev 2025-06-22 18:44:20 följande:
    Jag tror att mycket kan bero på att det idag finns internet och sociala medier där folk lägger upp bilderna de tar.
    Och detta kan drabba de barn som lever under skyddad identitet om den de ska skyddas från skulle råka se det.
    Och för att undvika detta så har man infört fotoförbud.
    Det kan ju vara svårt att se till att folk låter bli att lägga upp bilderna på nätet efteråt.
    Så ska man klaga på någon så får man väl klaga på de som gör detta utan att tänka på konsekvenserna som kan bli av det.
    Och det är nog inte bara de sk. "nysvenskarna" som gör det.
    På mina barns skolor så brukar vi fotografera efter avslutningen och då fråga de som är med på bilderna om det är ok att man lägger upp den.
    Svårare än så behöver det inte vara.
    Jag ska tillägga att jag också tycker det är trist att man inte får ta bilder och ge barnen minnen från deras avslutningar.
    Men jag tycker inte att barn som t ex lever under skyddad identitet ska behöva missa sina avslutningar (eller andra roliga saker) pga att det finns folk som inte kan låta bli att ta bilder och lägga upp på sina sociala medier.
  • Anonym (?)

Varför är det så svårt? Fotoförbud är samma lika oavsett var.
    Skulle du vara ett undantag?

Svar på tråden Varför är det förbjudet att fotografera/videoinspela barnens konserter/avslutningar i vissa förskolor och skolor?!