Anonym (Mormor) skrev 2025-06-22 01:39:30 följande:
I säkert 20-30 år har det funnits barn med skyddad identitet. (om inte längre), men det här med att inte få fotografera på skolavslutningarna, Lucia tågen kom på 20 hundar talet. Och jag tror att det är bara för att Sverige/Svenska skolan vill visa hur man skyddar allt och inget. Skulle man ställa frågan Öppet i alla skolor om det är ok att föräldrar, mor/far föräldrar, syskon och släkten tar foton så skulle nog det flesta svara ja det är ok.
Barn som ingår i skyddat immunitet kan väl stanna hemma denna enda dag om dem inte vill bli fotograferade för dem är bara några få mot hela skolan som har barn som inte är det.
Jag själv är emot att jag inte får fotografera mina barnbarn och jag skiter i att fotografera andras barn, men ack jag får inte ens fotografera mitt/mina barnbarn under deras avslutning nä det ska jag göra hemma som jag ändå kan göra hela året. Dock inte under barnets skolavslutning fin klädd och glädjen för att det ska bli sommar lov.
Hela Sverige styrs av skyddat identitet, Nysvenskar, och politiker. Vi svenskar lever inte i demokrati där alla gillar varann vilket gör att det blir så mycket hat och oroligheter. Så här var det inte på 50-60-70 talet. Den moderna Sverige har fört folket till att det har blivit så mycket hat, elakheter och typ ja Krig för Sverige är inte Demokratisk Sverige mer.
Varför tror du att det bara är så här i Sverige?
Det är vanligt i många länder att man inte får fota på olika tillställningar.
Sen är det inte bara för barn med skyddad identitet man har den regeln.
Mina barn har haft barn till en partiledare och andra politikers barn plus artisters barn i sina klasser.
Man vill inte att bilder på deras barn ska delas pga säkerhet mm.
Kommer dom med på en bild på t ex lekplats mm är det ju skillnad mot att veta vilken skola dom går i.
Självklart måste dessa barn som tillsammans blir många plus dom med skyddad identitet få vara med på avslutningar mm.
Så funkar det i andra länder också. Har själv bott i USA och där var det så innan det blev så här.
Sen är det tråkigt att det behövs pga att några inte nöjer sig med att bara ta foton utan också lägger ut det FB mm.
Men även bland föräldrar till barn som inte är kända föräldrar eller har skyddad identitet är det vanligt att dom inte vill att deras barn ska vara på FB mm.
Det är tyvärr baksidan av sociala medier som inte fanns tidigare.
Förstår att du blir besviken det är vi många som är men förstår orsaken till varför det är så.
Däremot förstår jag inte varför du inte vill gå på dina barnbarns avslutningar om du inte får fota som du skriver, då missar du ju ännu mer och får inte ens uppleva deras avslutningar.