• Anonym (agusw_)

SF mått 25.5 v.30

Hej!

Jag är gravid i v 30 (29+2) med min andra son och mätte idag SF som hamnade på 25.5.. ska tillbaka nästa vecka för att mäta igen. 

Jag själv är 163cm lång & vägde 53-54kg i början av graviditeten och väger nu ca 64. 

Skulle vara tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter!

Så Svårt att inte oroa mig då jag för inte så längesen fick göra abort pga trisomi 18, även om det är en helt annan grej.. 

Tack!

• Svar på tråden SF mått 25.5 v.30
  • Anonym (Ines)

Det som jag vet så dessa mått ger inte mycket. Man kan ha starka muskler när man är vältränad. Mer eller mindre fostervatten och det betor också hur barnet  ligger i magen. Såna mått gör man bara i Skandinavien och UK. De flesta länder har ul som standard. 

Det bästa är att göra ultraljudet. 

Jag är 162 cm 
    61kg förre graviditeten
    Nu v34 ca 11-12kg mer

Mina mått:
    v24 -24cm
    v29- 28 cm
    V31-29cm
    v33-30 cm

Jag har använt mina jeans byxor hela 6 månader och ingen i omgivningen har märkt att jag är gravid i 7 månader. 

V.27/28 har jag varit på privatultraljud för att kolla tillväxt och se 3d bilder. Det har visat sig att barnet ligger -21%. Sen har jag fått -26, -18, -26 på nästa ul och det har visat sig att barnet har lite scafoid huvudform som kan ge missbildning på ca 8%.
    Jag är så orolig att barnet kommer vara sjuk eller överlever inte. 

Jag har gjort nipf men den visar inte allt. 

Under hela graviditeten har bm kollat blodvärde, ferrytin, tsh bara en gång. Hon brukar ta bara blodtryck vid besök, så jag tycket att dessa träff har varit bara tidsslöseri. Jag har frågat flera gånger om fler blodprov men har fått bara svar att det behövs inte.

I mitt hemland får gravida göra 3 obligatoriska blodundersökningar samt glukosbelastning. Oftast har man 5-6 blodkontroller, flera ul och flera gynekologiska undersökningar. 
    Jag ångrar att jag har inte gjort blodprover privat. Nu har jag tagit kopian av journalen och tsh och ferritin har varit väldigt lågt (fast i normen) från början. Dessa sjunka ner under graviditeten och påverka fostret.

Det har också vissat sig  att jag har placenta previa och måste snittas v37-38 så barnet har inte så myvket tid att växa 🥲

Be om tillväxtultraljud eller gör det privat. 

• cosinus

Jag har haft ganska små SF-mått. Dessutom har de planat på slutet.

Har fyra barn och har stannat på 32-33 med tre av dem. 

Mitt ena barn, som var litet till växten där stannade det på 28 cm vid full tid. Han vägde 2.5 kg. Då hade de ju full koll med UL också. Han är nummer 3. Men där var allt litet. Barnet, moderkakan, mängden fostervatten. Den graviditeten kände jag mig aldrig höggravid. 

Mitt yngsta barn kollades med UL var fjärde vecka för att de tyckte jag verkade ha en tendens att föda små barn (3.1, 2.7, och 2.5) men hon blev störst med sina 3.7 kg 8 dagar efter utsatt tid. Även på henne planade SF-måttet sista veckorna och läkaren trodde det delvis hade att göra med att jag inte lagt på mig så många kg. Han menade på att även mammans hull kommer med när man mäter och jag har väl både gått upp relativt lite (9 kg) och inte lagt det på magen.

Svar på tråden SF mått 25.5 v.30