Det som jag vet så dessa mått ger inte mycket. Man kan ha starka muskler när man är vältränad. Mer eller mindre fostervatten och det betor också hur barnet ligger i magen. Såna mått gör man bara i Skandinavien och UK. De flesta länder har ul som standard.
Det bästa är att göra ultraljudet.
Jag är 162 cm
61kg förre graviditeten
Nu v34 ca 11-12kg mer
Mina mått:
v24 -24cm
v29- 28 cm
V31-29cm
v33-30 cm
Jag har använt mina jeans byxor hela 6 månader och ingen i omgivningen har märkt att jag är gravid i 7 månader.
V.27/28 har jag varit på privatultraljud för att kolla tillväxt och se 3d bilder. Det har visat sig att barnet ligger -21%. Sen har jag fått -26, -18, -26 på nästa ul och det har visat sig att barnet har lite scafoid huvudform som kan ge missbildning på ca 8%.
Jag är så orolig att barnet kommer vara sjuk eller överlever inte.
Jag har gjort nipf men den visar inte allt.
Under hela graviditeten har bm kollat blodvärde, ferrytin, tsh bara en gång. Hon brukar ta bara blodtryck vid besök, så jag tycket att dessa träff har varit bara tidsslöseri. Jag har frågat flera gånger om fler blodprov men har fått bara svar att det behövs inte.
I mitt hemland får gravida göra 3 obligatoriska blodundersökningar samt glukosbelastning. Oftast har man 5-6 blodkontroller, flera ul och flera gynekologiska undersökningar.
Jag ångrar att jag har inte gjort blodprover privat. Nu har jag tagit kopian av journalen och tsh och ferritin har varit väldigt lågt (fast i normen) från början. Dessa sjunka ner under graviditeten och påverka fostret.
Det har också vissat sig att jag har placenta previa och måste snittas v37-38 så barnet har inte så myvket tid att växa 🥲
Be om tillväxtultraljud eller gör det privat.