• Anonym (Ute?)

Cykel med stödhjul?

Hej
    Min 4 åring fick en springcykel för två år sedan men han har knappt använt den då han tyckte konceptet "balans" var läskigt så han vägrade försöka balansera och sa att han saknade pedaler. Funderar nu på att köpa en cykel med stödhjul men det känns lite omodernt?. Ser alltid andra småttingar flyga fram på sina små springcyklar eller så kan de redan cykla. Är det helt ute med stödhjul? :/ 😅

• Svar på tråden Cykel med stödhjul?
  • Anonym (Ki)

Man kan lära sig cykla på båda sätten, sä välj det som funkar bäst. Och chilla, han är bara fyra år. :) 

• Anonym (g)

Vad spelar det för roll att springcykel kanske är vanligare innan nu om barnet behöver det? 

• Anonym (Mamma)

Mina barn gillade inte heller balanscykel. Vi hade också både cykel med handtag och stödhjul men allt användes kort tag då barnet lärde sig cykla. 

• Aliona

Min uppfattning från hur det var på sonens förskola är att det främst är de mindre barnen, typ 2-4, som har springcykel, sen går de vidare till vanlig cykel med eller utan stödhjul när de är fysiskt mogna att klara av pedaler, trampa och bromsa. Jag skulle säga att en vablig cykel med stödhjul är svårare än en springcykel, även om springcykel är potentiellt bättre för att öva upp balans. Man övar dock bara balans om man verkligen tar upp fötterna och åker på cykeln, men jag ser väldigt många barn som har förterna i hela tiden så att det inte blir någon skillnad från att springa eller gå. 

Ta du det som passar ditt barn bäst. 

Svar på tråden Cykel med stödhjul?