-
Jag har enskild vårdnad om min son sedan han var 3 år pga att pappan har missbruksproblem. Har alltid haft honom ensam och pappan har träffat honom 4 gånger på 10 år. Sedan 9 år tillbaka lever jag med en ny man. Han är som sonens pappa och sonen kallar honom för pappa. Han frågar såklart om sin biologiska pappa ibland, men det är svårt att få till umgängen då han fortsatt är i missbruk, periodvis hemlös och periodvis på behandlingshem.Men vad skulle hända om jag dör?Jag har alltid tänkt att sonen då kommer få bo med min sambo, men det kanske inte är självklart? Kan man skriva något avtal eller liknande kring hur man vill ha det?
-
Svar på tråden Enskild vårdnad, vad händer om jag går bort?
-
Du kam absolut skrivs ett testamente att du önskar att din son får fortsätta bo hos din man efter din död. Men i första hand så kommer barnets biologiska pappa kontaktas eftersom han då får vårdnaden.
Kanske kan din man adoptera din son? Om sonens pappa går med på det. -
Biologiska pappan kommer inte få vårdanden om sonen om han fortfarande är inne i ett aktivt missbruk.
Socialen kommer göra en utredning om vem som anses mest lämplig att vara vårdnadshavare.
Skriv ett testamente där du önskar att din sambo ska få vårdanden.
Domstolen kommer pröva om din sambo är lämplig, med hänsyn till barnets bästa.
-
Du kan skriva att du önskar att styvpappan får vårdnaden om sonen men du kan inte bestämma något. Det bästa vore om din nya man adopterar sonen. I första hand kommer socialen vända sig till den biologiska pappan, missbrukar han kommer han anses olämplig och då är det troligt att din sambo får vårdnaden. Skärper barnets biologiska pappa till sig är det troligt att han när som helst kan ta sonen.
-
Knivigt läge. Försök få din nya sambo att adoptera din son. Så är problemen ur världen.
Sonens pappa kan annars tilldelas vårdnaden om du avlider, och han lär ju inte vilja lämna bort honom även om han kommer in i missbruk. Om jag var du skulle jag göra allt för att skydda mitt barn från det. -
Den biologiska pappan måste dock gå med på adoption.Anonym (qwerty) skrev 2025-06-16 14:31:06 följande:
Knivigt läge. Försök få din nya sambo att adoptera din son. Så är problemen ur världen.
Sonens pappa kan annars tilldelas vårdnaden om du avlider, och han lär ju inte vilja lämna bort honom även om han kommer in i missbruk. Om jag var du skulle jag göra allt för att skydda mitt barn från det.
-
Absolut men han kanske lockas av tanken att slippa betala underhåll.Anonym (M) skrev 2025-06-17 20:14:13 följande:Den biologiska pappan måste dock gå med på adoption.
-
Eller så vill han inte ge upp sitt barn.Anonym (Adoption) skrev 2025-06-17 21:00:18 följande:Absolut men han kanske lockas av tanken att slippa betala underhåll.
-
Faktiskt så behöver han inte nödvändigtdet. Han kommer höras men han behöver inte samtycka eftersom han inte har vårdnaden om barnet. Jag skulle tro att det är god chans att de får igenom adoptionen även om den biologiska pappan motsätter sig då rätten ska utgå från barnets bästa.Anonym (M) skrev 2025-06-17 20:14:13 följande:Den biologiska pappan måste dock gå med på adoption.
-
Eftersom han är biologisk pappa så måste han godkänna adoptionen. Det har med föräldraskapet att göra och inte vårdnaden.Aliona skrev 2025-06-17 22:23:54 följande:Faktiskt så behöver han inte nödvändigtdet. Han kommer höras men han behöver inte samtycka eftersom han inte har vårdnaden om barnet. Jag skulle tro att det är god chans att de får igenom adoptionen även om den biologiska pappan motsätter sig då rätten ska utgå från barnets bästa.
Barnets bästa är att ha båda sina föräldrar. Ha umgänge med båda. Det är deras rättigjet. En rättighet rätten tar hänsyn till, så att få igenom en adoption där ena biologiska föräldern motsätter sig det är lika med noll. -
Anonym (M) skrev 2025-06-17 22:42:19 följande:Eftersom han är biologisk pappa så måste han godkänna adoptionen. Det har med föräldraskapet att göra och inte vårdnaden.
Barnets bästa är att ha båda sina föräldrar. Ha umgänge med båda. Det är deras rättigjet. En rättighet rätten tar hänsyn till, så att få igenom en adoption där ena biologiska föräldern motsätter sig det är lika med noll.Det stämmer inte vad du skriver. Samtycke behövs bara från föräldern om denne är vårdnadshavare. Det regleras i Familjebalken 4 kap 8 par. Det går också att läsa tex här: https://socfamratt.se/fragestaellningar/adoption/1258-om-styvbarnsadoption eller här: https://lawline.se/answers/kan-jag-adoptera-min-frus-barn-fast-den-biologiska-pappan-motsatter-sig