• Anonym (Anonym)

Vad är det med detta forum som triggar oförskämda svar?

Har varit på nätet sen ca 2007. Aldrig i någon form har jag sett ett forum som i så hög grad fylls av elaka svar, påhopp, antaganden som följs av påhopp, som just Familjeliv.

Tråd efter tråd dyker folk in i, hoppar på en TS, spyr galla, ska visa hur duktig man är själv genom att trycka dit någon annan verbalt med ord jag tror få skulle säga om man möttes öga mot öga.

Vad är det med just Familjeliv som skapar den här riktiga högstadiekänslan av en mobbingmiljö? Det är verkligen tydligt - jag har ställt samma frågor här som på tex mammagrupper på FB, där får man en diskussion med långa svar som kan ge tips, igenkänning, råd. Här är det påhopp, sarkasm och riktiga utpräglade elakheter. 

Vad är det med Familjeliv, egentligen?

• Svar på tråden Vad är det med detta forum som triggar oförskämda svar?
  • Anonym (123456)
    Anonym (Dubbelanonymiteten..) skrev 2026-01-06 11:44:37 följande:
    Tydligen aktuellt fortfarande eftersom en del fortfarande ser det som kränkande härskarteknik (ingen nämnd och ingen glömd).
    Inlägget du citerar kan väl ses som en härskarteknik?  Användaren tycks trycka till den eller de som tar upp vissa diskussioner.
  • Tecum
    molly50 skrev 2026-01-05 19:31:19 följande:
    Ja,ibland så verkar det så. Jag har också varit med om det flera gånger och blivit kallad saker.
    Men det är bara att försöka att inte bry sig om det. Även om det kan vara svårt ibland.
    Jag också, jag har ibland känt mig som "mest hatad person" bland de här som använder fasta nick. Värst är ju när man menar väl och bara vill hjälpa men blir (ofta avsiktligt) missuppfattad och bara får skäll.
  • Embla twopointoh
    Anonym (123456) skrev 2026-01-06 12:30:44 följande:
    Inlägget du citerar kan väl ses som en härskarteknik?  Användaren tycks trycka till den eller de som tar upp vissa diskussioner.
    Detta är ett meningsutbyte som pågått innan denna tråden. Jag använde samma ord som i inlägget jag citerade ("känslig" och "gnälla") för att åskådliggöra att denna användare gärna faller tillbaka på osakligheter och rena otrevligheter, samtidigt som han eller hon blir väldigt defensiv när detta påpekas. Det är tröttsamt att det i alla möjliga trådar ska refereras till en diskussion som är flera år gammal. 
  • molly50
    Tecum skrev 2026-01-06 12:31:56 följande:
    Jag också, jag har ibland känt mig som "mest hatad person" bland de här som använder fasta nick. Värst är ju när man menar väl och bara vill hjälpa men blir (ofta avsiktligt) missuppfattad och bara får skäll.
    Ja,jag håller med dig. Men man får försöka att inte bry sig om det.
    Det är trots allt människor som,högst troligt,inte känner en som person.
  • ClumsySmurf
    Tecum skrev 2026-01-06 12:31:56 följande:
    molly50 skrev 2026-01-05 19:31:19 följande:
    Ja,ibland så verkar det så. Jag har också varit med om det flera gånger och blivit kallad saker.
    Men det är bara att försöka att inte bry sig om det. Även om det kan vara svårt ibland.
    tror inte det finns någon som varit medlem på forumet ett tag som inte har blivit kallade för saker
    Tecum skrev 2025-06-20 11:56:40 följande:
    Bra och nyanserat inlägg! Vi måste kunna uttrycka oss sansat, lyssna och ta till sig det andra skriver även om man inte håller med. Något som många har svårt för. Ofta handlar det om att "vinna" och få sista ordet till varje pris, inte att föra en seriös diskussion
    hominem för att vinna argument är något du själv aldrig gjort?
    Tecum skrev 2026-01-05 18:34:29 följande:
    molly50 skrev 2026-01-05 17:27:09 följande:
    Just därför är det nog bra att vara extra tydlig med vad man menar. Just för att det är FL och många missuppfattningar lätt sker.
    Ja läsförståelsen verkar vara ovanligt dålig här... Och det beror också på att alla tolkar allt till det värsta, man dömer skribenten med ett negativt synsätt.
    det är nog ganska vanligt att folk läser fel när folk multitaskar med mobilen, att förneka att man har läst fel är mindre vanligt, det är inte jag, det är du är udda

• Anonym (123456)
    Embla twopointoh skrev 2026-01-06 14:00:30 följande:
    Detta är ett meningsutbyte som pågått innan denna tråden. Jag använde samma ord som i inlägget jag citerade ("känslig" och "gnälla") för att åskådliggöra att denna användare gärna faller tillbaka på osakligheter och rena otrevligheter, samtidigt som han eller hon blir väldigt defensiv när detta påpekas. Det är tröttsamt att det i alla möjliga trådar ska refereras till en diskussion som är flera år gammal. 
    Nej det är väl inte vad "känslig" och "gnälla" åskådliggör. Det är faktiskt inte alls tydligt att du menade så. Vill du åskådliggöra att någon skriver osakligt och otrevligt så får du skriva just det.
  • Embla twopointoh
    Anonym (123456) skrev 2026-01-06 14:59:16 följande:
    Nej det är väl inte vad "känslig" och "gnälla" åskådliggör. Det är faktiskt inte alls tydligt att du menade så. Vill du åskådliggöra att någon skriver osakligt och otrevligt så får du skriva just det.
    Jag har försökt resonera och förklara för denna användare. Jag når inte fram. Så, ja, jag ska erkänna att jag tröttnat och skriver fräna svar när denne, återigen, hänvisar till denna gamla diskussion. Jag hade kunnat låta det passera om inte användaren hela tiden gav mig kängor (här att jag är "känslig". Förutom det lilla faktum att det inte var mig som denna användare uppmanade att "läsa ordentligt", utan att jag gick in och påpekade att användaren var otrevlig mot andra i tråden och dessutom att "läs ordentligt" inte var sakligt och även kunde uppfattas som en härskarteknik. Det var inte populärt.).
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2026-01-06 14:56:43 följande:
    tror inte det finns någon som varit medlem på forumet ett tag som inte har blivit kallade för saker
    Tecum skrev 2025-06-20 11:56:40 följande:
    Bra och nyanserat inlägg! Vi måste kunna uttrycka oss sansat, lyssna och ta till sig det andra skriver även om man inte håller med. Något som många har svårt för. Ofta handlar det om att "vinna" och få sista ordet till varje pris, inte att föra en seriös diskussion
    Det är möjligt. Men det gör det inte ok. Klarar man inte av att föra en diskussion med meningsskiljaktigheter utan att det ska övergå i rena personangrepp så är kanske inte ett diskussionsforum rätt plats att vara på.
  • Anonym (123456)
    Embla twopointoh skrev 2026-01-06 15:07:45 följande:
    Jag har försökt resonera och förklara för denna användare. Jag når inte fram. Så, ja, jag ska erkänna att jag tröttnat och skriver fräna svar när denne, återigen, hänvisar till denna gamla diskussion. Jag hade kunnat låta det passera om inte användaren hela tiden gav mig kängor (här att jag är "känslig". Förutom det lilla faktum att det inte var mig som denna användare uppmanade att "läsa ordentligt", utan att jag gick in och påpekade att användaren var otrevlig mot andra i tråden och dessutom att "läs ordentligt" inte var sakligt och även kunde uppfattas som en härskarteknik. Det var inte populärt.).
    Så du förnekar inte att du tröttnat på att diskutera sakligt och istället börjar ta till andra grepp
  • Embla twopointoh
    Anonym (123456) skrev 2026-01-06 15:28:55 följande:
    Så du förnekar inte att du tröttnat på att diskutera sakligt och istället börjar ta till andra grepp
    Nej, varför skulle jag förneka det? Det jag skriver är ett svar när användaren redan gått på min person, jag initierar inte med den typen av inlägg. Och, ja, jag inser "att det var hon som började!" inte är direkt moget av mig, men jag har som sagt tröttnat på att få dessa kängor. 
  • Anonym (123456)
    Embla twopointoh skrev 2026-01-06 15:35:09 följande:
    Nej, varför skulle jag förneka det? Det jag skriver är ett svar när användaren redan gått på min person, jag initierar inte med den typen av inlägg. Och, ja, jag inser "att det var hon som började!" inte är direkt moget av mig, men jag har som sagt tröttnat på att få dessa kängor. 
    Varför, ja jag vet inte, kanske eftersom du först verkade ha invändningar till att jag skrev det kunde ses som en härskarteknik.
  • Anonym (Dubbelanonymiteten..)

Kom att tänka på en sak till. Många kan tolka en persons starka åsikter och uppfattningar om något som att de "försöker bestämma" vad motdebattören ska tycka och tänka. Vissa personer på forumet har en tendens att låta /se ut som om de skulle tala för alla, när personen inte talar för fler än just de som delar dennes åsikt/ uppfattning.

En person som ger intrycket av att vara "befallande" och verkar tycka att någon ska ändra uppfattning, kan förstås få upprörda svar.

Svar på tråden Vad är det med detta forum som triggar oförskämda svar?