• Anonym (Anonym)

Vad är det med detta forum som triggar oförskämda svar?

Har varit på nätet sen ca 2007. Aldrig i någon form har jag sett ett forum som i så hög grad fylls av elaka svar, påhopp, antaganden som följs av påhopp, som just Familjeliv.

Tråd efter tråd dyker folk in i, hoppar på en TS, spyr galla, ska visa hur duktig man är själv genom att trycka dit någon annan verbalt med ord jag tror få skulle säga om man möttes öga mot öga.

Vad är det med just Familjeliv som skapar den här riktiga högstadiekänslan av en mobbingmiljö? Det är verkligen tydligt - jag har ställt samma frågor här som på tex mammagrupper på FB, där får man en diskussion med långa svar som kan ge tips, igenkänning, råd. Här är det påhopp, sarkasm och riktiga utpräglade elakheter. 

Vad är det med Familjeliv, egentligen?

• Svar på tråden Vad är det med detta forum som triggar oförskämda svar?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (5) skrev 2025-06-19 08:50:59 följande:
    Du tror på riktigt att "Flashbackmän" kan tillräckligt mycket om "för eller emot amning" för att argumentera fram gräl i amningstrådar?

FL är helt dominerat av kvinnor. Kvinnor kan gräla själva helt utan manlig inbladning.

Man får en bild av en person utifrån allt de skriver och jag ser fyra typer av konfliktskapare på FL. 

- Den största gruppen är vanliga tjejer/kvinnor som skriver normalt till någon (ofta efter att ha missförstått vad som skrivs) för ett tokryck och blir aggressiv i sitt språk. För att använda en elak term så skulle man kunna kalla det "omognad". En oförmåga att hantera ett meningsutbyte och inte reta upp sig. "Vadå? Menar du att JAG ...?"

- De grälsjuka : Det finns en tråd om en mamma som är orolig för sitt barn som floppat i skolan och bland en massa konstruktiva svar kommer plötsligt, helt oprovocerat flera olika signaturer in och skriver "Det där skulle du ha tänkt på tidigare" och "Dåligt föräldraskap" och liknande. Till vilken nytta då annat än att få trycka ned någon och få gräla?

- Sedan finns det de "professionella" som är stammisar och har kontakter med mod. Den typen som kan skriva spydigheter likt: "Har du svårt att fatta skriven text kanske?" eller "Ska du kanske leta rätt på någon vuxen som kan hjälpa dig?" men ändå inte får dessa inlägg borttagna trots anmälningar. Den här gruppen (den är liten) tycker jag är sorgligast att de får hållas.

- Sedan, till sist och väldigt uppenbart när det sker: så kommer det in någon, kanske en "Flashbackman", och  startar en tråd "Kvinnor ska allt ansvar för barnen!"  bara för att provocera. Kalla dem "kvinnohatare" om du vill.

Men det sista är alltid så övertydligt att det inte går att reta upp sig på.

Och allt faller tillbaka på modereringen.
    Det är många män på forumet numera.
  • Moderator

Hej!
    Jag gjorde så att jag fäste en äldre tråd där forumreglerna finns och även lite historia kring det.
    Tråden får ligga tills de rätta länkarna till regelsidan funkar som dom ska.
    Trevlig midsommar!
    Nova

• Moderator
    Moderator skrev 2025-06-19 18:03:59 följande:

Hej!
    Jag gjorde så att jag fäste en äldre tråd där forumreglerna finns och även lite historia kring det.
    Tråden får ligga tills de rätta länkarna till regelsidan funkar som dom ska.
    Trevlig midsommar!
    Nova

Hm..
    Trasslar järnet men inlägget är på G.
    Mvh
    Nova
  • Anonym (Ilya)
    rickjosvby skrev 2025-06-19 16:47:08 följande:
    Alla som utsätts för mobbning under lång tid SKA ta hämnd på det!
    Det är nämligen det enda sättet att få mobbarna att förstå att de inte kan bete sig hur som helst mot andra och komma undan med det och utan att det får konsekvenser. Vuxna mobbare behöver uppfostras och tillrättavisas precis som barn som mobbar. Vuxna människor ska veta bättre än så och visa sig kompromissbara och förstående, även gentemot dem som inte delar deras åsikter och uppfattningar. Mot det gäng medlemmar som härskat och söndrat på forumet i många år och mobbat och hånat främst ofrivilligt ensamma män. Själv har jag som sagt haft runt 15 konton på Familjeliv sedan 2008, varav merparten av dem blivit avstängda utan att jag fått någon förklaring till varför och utan att ha brutit mot någon av forumets regler vad jag kunnat se när jag läst reglerna. Merparten av gångerna endast för att jag försvarat mig mot andra medlemmars elaka påhopp.
    Mobbarkvinnorna på FL
    - De vet ofta väldigt lite om världen utanför skärmen/ internet och utanför forumet.
    - De antar saker om vissa skribenter och stereotypiserar ofta grovt utan att känna eller veta något om personen/ personerna de uttalar sig om.
    - De tror sig ofta tala för "alla" när de bara talar för sig själva, skriver sådant som "Alla" gör så eller "Ingen" tycker så. De tror sig veta hur "alla" är eller tycker om vissa saker, givetvis skriver de ofta så under dubbelanonymitet.
    - De kvinnor på forumet som hatar ofrivilligt ensamma män, särskilt om de är över 40, skriver nästan alltid under dubbelanonymitet, Några av dem är dock "modiga" nog att skriva under sina ordinarie nick.
    - Ofrivilligt ensamma män anses av vissa kvinnor på forumet per definition vara incels. Om det rör sig om ensamma 40+-män antas de per automatik av de manshatande kvinnorna vara fula, feta och ofräscha män som inte tar hand om sig själva och sina kroppar/ utseenden utan bara "ligger i soffan/sängen och glor på Netflix och käkar chips", detta alltså utan att veta ett skvatt om vilka dessa män är eller hur de ser ut. Män över 40 antas också vara "äckliga", "ha diabetes och lukta tonfisk". Elakheterna från dessa kvinnor på Familjeliv som hatar ensamma män haglar ofta och så fort en man börjar försvara sig mot de här elaka mobbarkvinnorna så ryker ofta hans inlägg (tas bort) och inte sällan blir han snart avstängd från forumet.
    - Admin (forumvärden) och Familjelivs moderatorer tar ALLTID dessa elaka kvinnor i försvar. Dessa får skriva vad som helst och bryta mot forumreglerna och deras inlägg och de själva får vara kvar, hur vedervärdigt de än beter sig.
    - Sedan finns på forumet även några simps till "män" som alltid tar dessa elaka mobbarkvinnor i försvar, antagligen i en förhoppning om att "ligga bra till" hos dem och kanske få lite sex.
    - Familjelivs stammisar (dvs de som hängt på forumet i ett decennium eller mer) tror fortfarande, korkat nog, att FL fortfarande är "ett av Sveriges största" diskussionsforum och att många är aktiva där, när en utomstående betraktare tydligt kan se att det är färre och färre som deltar i diskussionerna och att det ofta är samma trötta nick som återkommer hela tiden. Forumet har blivit mer och mer "inavlat"  ju mer det krympt och numer antas ofta personer som uttrycker sig lika varandra vara "samma person", dvs vissa blir felaktigt anklagade för att vara en annan medlem/ skribent, ofta någon man som mobbarkvinnorna på forumet hatar.
    De kvarvarande stammisarna på FL kan verkligen betraktas som det sanna utegänget.
    Nej, håller inte med dig någonstans. Hämnd är inte tillåtet på forumet så detta är inte att rekommendera.

Anser man att någon har mobbat så är det bara att anmäla till moderatorn. Att svara på mobbningen gör bara att ens egna inlägg också raderas. 

Sen så är det tillåtet att uttala sig om män i grupp, så länge man inte ger sig på enskilda medlemmar på forumet. Det finns massor av trådar där även kvinnor som samhällsgrupp mobbas och utsätts för en massa fördomar. Samma regler gäller för trådar som handlar om män. 

Håller inte med dig i sista stycket heller. Tycker att forumet funkar bra och att många medlemmar är kloka med tänkvärda trådstarter. De som fördärvar är i min uppfattning en mindre grupp med tjurskalliga män som inte förmår att följa forumets regler och till följd blir barnsligt arga när deras inlägg tas bort. Inte mycket till konsekvenstänk där inte. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Ilya) skrev 2025-06-19 19:27:25 följande:
    Nej, håller inte med dig någonstans. Hämnd är inte tillåtet på forumet så detta är inte att rekommendera.

Anser man att någon har mobbat så är det bara att anmäla till moderatorn. Att svara på mobbningen gör bara att ens egna inlägg också raderas. 

Sen så är det tillåtet att uttala sig om män i grupp, så länge man inte ger sig på enskilda medlemmar på forumet. Det finns massor av trådar där även kvinnor som samhällsgrupp mobbas och utsätts för en massa fördomar. Samma regler gäller för trådar som handlar om män. 

Håller inte med dig i sista stycket heller. Tycker att forumet funkar bra och att många medlemmar är kloka med tänkvärda trådstarter. De som fördärvar är i min uppfattning en mindre grupp med tjurskalliga män som inte förmår att följa forumets regler och till följd blir barnsligt arga när deras inlägg tas bort. Inte mycket till konsekvenstänk där inte. 
    Spot on. 
  • Tecum
    Anonym (Ilya) skrev 2025-06-19 19:27:25 följande:

Håller med om det mesta, men tyvärr är behandlingen av ensamma äldre män en skamfläck på forumet. En liten grupp kvinnor går genast till attack mot deras inlägg och anklagar dem för att vara incels som vill ha kvinnor tilldelade och att kvinnor ska tvingas till sex. Rena fantasier och de kan inte visa på något inlägg där dessa män skriver så, ändå förutsätter de att alla ensamma män är såna.
  • Anonym (Ilya)
    Tecum skrev 2025-06-19 21:52:47 följande:
    Håller med om det mesta, men tyvärr är behandlingen av ensamma äldre män en skamfläck på forumet. En liten grupp kvinnor går genast till attack mot deras inlägg och anklagar dem för att vara incels som vill ha kvinnor tilldelade och att kvinnor ska tvingas till sex. Rena fantasier och de kan inte visa på något inlägg där dessa män skriver så, ändå förutsätter de att alla ensamma män är såna.
    Min personliga tro är att de ensamma männen själva ligger bakom mycket av det kvinnohat som yttras härinne. Kanske inte så motiverat att vara trevlig tillbaka då.

Ett pinfärskt exempel på deras grova hat ser du i denna tråd - www.familjeliv.se/forum/thread/83442657-midsommar i allra sista inlägget.

Tror knappast att det är en kvinna som skrivit så vedervärdigt till en annan. 
  • Snälla Killen
    Anonym (J) skrev 2025-06-19 04:51:56 följande:

Jag tycker det är konstigt när jag skriver en anonym tråd, och bockar i att ingen anonym får svara... För jag vill slippa elakheterna.. Nej då får man elaka svar ändå från anonyma konton där mod alltså har ändrat och tillåtit anonyma svar i tråden. 
    Har påpekat detta och får då svar "du skrev ju själv anonymt när du startade tråden, så då får ju anonyma svara med. "

Nej, jag tror det fungerar såhär, familjeliv får statligt stöd och de får olika summor beroende på hur många inlägg som skrivs. Därav så driver man på till tjafs då det både ökar hastigheten i svaren samt de får fler inlägg. 

De har anställt psykiskt sjuka som gör allt för att tjafsa. De tilldelas även ett visst antal anonyma nick som dekan hoppas in med i samma tråd och skriva parallellt dessutom. Därför är modereringen bristfällig då mobbningen utförs av de som sitter med modereringen på familjeliv eller nära kopplat till moderator utanför skärmen och privat. 

Ahhh! Jag misstänkte exakt detsamma när jag ständigt blev kickad av moderatorerna för 10 år sedan (oavsett vad jag gjorde), det var någon av dem som aktivt valde att hata mig helt enkelt. 

Jag VISSTE hela tiden att jag inte var ensam om att uppleva det 😎

Tack för att du delar med dig...
    Snäll? Definiera snälla...
  • Tecum
    Anonym (Ilya) skrev 2025-06-19 22:12:58 följande:
    Min personliga tro är att de ensamma männen själva ligger bakom mycket av det kvinnohat som yttras härinne. Kanske inte så motiverat att vara trevlig tillbaka då.

Ett pinfärskt exempel på deras grova hat ser du i denna tråd - www.familjeliv.se/forum/thread/83442657-midsommar i allra sista inlägget.

Tror knappast att det är en kvinna som skrivit så vedervärdigt till en annan. 
    Meddelandet var borttaget så jag kan inte läsa det.

Men hur vet du att det var en ensam man som skrev och inte ett troll?
    Och varför drar dessa kvinnor alla ensamma män över en kam istället för att gå på vad vederbörande skriver?

Tycker din kommentar är lite skum som skyller på ensamma män generellt...
  • Tyra myra

Som sagt jag tycker inte att männen är sämre än kvinnorna här på FL. Det finns rötägg i båda lägren och dessa kan man själv undvika genom att inte göra inlägg i trådar där de är mest aktiva. 

Det är fortfarande så att FL är ett forum med stort åldersspann och socioekonomisk stor variation.  Att det är en stor övervikt av kvinnor kan inte undvikas eftersom kvinnor fortfarande verkar vara mera intresserade av familjelivets problem och frågor.

Det är omöjligt att tillfredsställa alla så lite hänger det ju på hur vi själva beter oss också. Man behöver inte gå in i ändlösa diskussioner med de som tydligt går in för att få sista ordet. Man kan anmäla svar och citat som är provocerande och förstör tanken med tråden. Man kan strunta i att argumentera med de som inte förstår frågan mm.

Om vi alla försöker använda oss av vanligt folkvett och tänker att den vi kommunicerar med skulle sitta framför oss så blev det bra mycket trevligare här.

En sista reflexion, alla måste få komma till tals. Även om någon anser sig vara något av expert inom ett område så är allas inlägg lika viktiga. Det är i min värld mycket ohyfsat att ifrågasätta andras kunskaper. Man kan ifrågasätta ståndpunkter och åsikter om man vill, men att som en del gör avfärda inlägg för att de inte är tillräckligt underbyggda  av fakta och forskning, är rent nonsens.

• Postman
    Tecum skrev 2025-06-20 11:27:07 följande:

Och varför drar dessa kvinnor alla ensamma män över en kam istället för att gå på vad vederbörande skriver?

Ensamma män och män överlag verkar vara ett standardiserat skällsord här på FL numera, det dyker upp i så gott som de flesta trådar. Jag tror ingen grupp eller kön är så värst överrepresenterad, tror det är en grupp människor som har lite som nöje och tidsfördriv att röra om i grytan på alla möjliga och omöjliga vis. De vet vilka knappar de ska trycka på  för att få igång tjafs och evighetsdiskussioner. 
  • Tecum
    Tyra myra skrev 2025-06-20 11:35:39 följande:

Som sagt jag tycker inte att männen är sämre än kvinnorna här på FL. Det finns rötägg i båda lägren och dessa kan man själv undvika genom att inte göra inlägg i trådar där de är mest aktiva. 

Det är fortfarande så att FL är ett forum med stort åldersspann och socioekonomisk stor variation.  Att det är en stor övervikt av kvinnor kan inte undvikas eftersom kvinnor fortfarande verkar vara mera intresserade av familjelivets problem och frågor.

Det är omöjligt att tillfredsställa alla så lite hänger det ju på hur vi själva beter oss också. Man behöver inte gå in i ändlösa diskussioner med de som tydligt går in för att få sista ordet. Man kan anmäla svar och citat som är provocerande och förstör tanken med tråden. Man kan strunta i att argumentera med de som inte förstår frågan mm.

Om vi alla försöker använda oss av vanligt folkvett och tänker att den vi kommunicerar med skulle sitta framför oss så blev det bra mycket trevligare här.

En sista reflexion, alla måste få komma till tals. Även om någon anser sig vara något av expert inom ett område så är allas inlägg lika viktiga. Det är i min värld mycket ohyfsat att ifrågasätta andras kunskaper. Man kan ifrågasätta ståndpunkter och åsikter om man vill, men att som en del gör avfärda inlägg för att de inte är tillräckligt underbyggda  av fakta och forskning, är rent nonsens.

Bra och nyanserat inlägg! Vi måste kunna uttrycka oss sansat, lyssna och ta till sig det andra skriver även om man inte håller med. Något som många har svårt för. Ofta handlar det om att "vinna" och få sista ordet till varje pris, inte att föra en seriös diskussion
  • Postman
    Tyra myra skrev 2025-06-20 11:35:39 följande:

Precis. Håller med. 
  • Anonym (Ilya)
    Tecum skrev 2025-06-20 11:27:07 följande:

Det var en uppmaning till den kvinnliga trådstartaren att köra upp någonting i sin kropp på baksidan. Fast med ett extremt grovt språk som jag valde att censurera. Helt oprovocerat då TS enbart ville önska alla medlemmar en trevlig midsommar. Vidrigt 🤮 

Nej, det är inget skumt med mina teorier utan snarare fullt logiskt. 
    Jag har sett åtskilliga prov på hur män agerar när de är bittra, ensamma och inte vill ändra på sig själva. De skyfflar ofta över all skuld på kvinnor, ibland med det mest  brutala språk och ord de kan komma på. Snackar här om nästan 15 års erfarenhet av dem på nätet. I anonymitet kan de mest grova och fula sidorna av dessa kufar smyga fram.

• Anonym (Griniga kärringar)
    Anonym (Ilya) skrev 2025-06-20 12:12:04 följande:

Det var en uppmaning till den kvinnliga trådstartaren att köra upp någonting i sin kropp på baksidan. Fast med ett extremt grovt språk som jag valde att censurera. Helt oprovocerat då TS enbart ville önska alla medlemmar en trevlig midsommar. Vidrigt 🤮 

Nej, det är inget skumt med mina teorier utan snarare fullt logiskt. 
    Jag har sett åtskilliga prov på hur män agerar när de är bittra, ensamma och inte vill ändra på sig själva. De skyfflar ofta över all skuld på kvinnor, ibland med det mest  brutala språk och ord de kan komma på. Snackar här om nästan 15 års erfarenhet av dem på nätet. I anonymitet kan de mest grova och fula sidorna av dessa kufar smyga fram.

Det låter som ett troll som försökte göra sig lustig över symboliken med en midsommarstång gissar jag.

Du säger att kvinnor beter sig så bra, men jag ser mest kvinnor som kallar andra för icke läskunniga, klagar på andras uppfostran av barn, kallar ensamma män för incels med diverse epitet, säger elaka saker till andra kvinnor som är älskarinnor eller otrogna, kvinnor som satt sig på höga hästar och trycker ner andra kvinnor ser jag så gott som dagligen. Sen kanske män använder grövre språk, men kvinnor är mer sarkastiska o elaka.

Nej, jag har inte sett kvinnor bete sig bättre än män här. Jag vistas inte på sextrådarna mycket, men om man inte vill höra grova saker är det lättare att hålla sig borta därifrån. Det är skillnad på grövre språk och sarkasm och elakheter.

• Anonym (Ilya)
    Anonym (Griniga kärringar) skrev 2025-06-20 12:39:51 följande:

Det låter som ett troll som försökte göra sig lustig över symboliken med en midsommarstång gissar jag.

Du säger att kvinnor beter sig så bra, men jag ser mest kvinnor som kallar andra för icke läskunniga, klagar på andras uppfostran av barn, kallar ensamma män för incels med diverse epitet, säger elaka saker till andra kvinnor som är älskarinnor eller otrogna, kvinnor som satt sig på höga hästar och trycker ner andra kvinnor ser jag så gott som dagligen. Sen kanske män använder grövre språk, men kvinnor är mer sarkastiska o elaka.

Nej, jag har inte sett kvinnor bete sig bättre än män här. Jag vistas inte på sextrådarna mycket, men om man inte vill höra grova saker är det lättare att hålla sig borta därifrån. Det är skillnad på grövre språk och sarkasm och elakheter.

Nej, det är snarare sexuellt ofredande i skriftlig form och jag kan bara hoppas att moddarna var kloka nog att banna äcklet som ofredade.

Om man inte lyssnar och är ovillig att läsa folks inlägg ordentligt så får man räkna med att människor påpekar och undrar om man är läskunnig. 

Och att kritisera svekfulla typer som bedrar är inget konstigt alls då otrohet är allmänt betraktat som ett vedervärdigt beteende.
    Detsamma när det gäller dålig barnuppfostran.

Och är man intresserad av att vara grov och skriva vulgära saker så är inte Familjeliv rätt plats för detta eftersom det finns regler mot sådant. En påminnelse om alla regler postades så sent som igår av en av moddarna.

• Anonym (123456)

Gissar att det är anonymiteten. Då kan det komma fram sidor av sig själva som de annars vill dölja. Där i facebookgruppen så skriver väl personerna med sina riktiga namn.

Och vem vet om inte samma personer skulle vara otrevliga om de kunde vara anonyma. Det gäller även verkliga livet. Folk döljer sina mindre smickrande sidor, tankar och egenskaper.

Svar på tråden Vad är det med detta forum som triggar oförskämda svar?