• pandarinen

måste jag ta tjänstledig för att vara ledig på skollov?

Jag vill vara ledig alla skollov med barnen. Men samhällets regler är ju idiotiska. 

jag har inga föräldraledig dagar kvar, ingen semester. Jag har inga problem att ta obetald ledighet, men hur. Måste jag ansöka om tjänstledighet inför varje lov? Eller finns det andra vägar att gå?

• Svar på tråden måste jag ta tjänstledig för att vara ledig på skollov?
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-17 22:19:03 följande:
    För att dom inte kan vara hemma.
    Jag skulle inte vilja drälla runt hemma alla dagar, gillar mitt jobb.
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-18 05:00:00 följande:
    Jag skulle inte vilja drälla runt hemma alla dagar, gillar mitt jobb.
    Menade att nog ingen tycker att det är positivt med ekorrhjulet och att ha barnen 8-17 på förskolan. Det har man ju för att man måste jobba. Många skulle nog också vilja ha längre sommarsemester när barnen har sommarlov. 
  • cosinus

Jag har 4 barn och faktiskt så har ingen av dem varit en enda dag på fritids under skolloven.

Men det betyder inte att jag varit hemma alla skollov.

För mig hade det varit svårt med jobbet att alltid vara hemma alla lovdagar. Då hade jag satt mina kollegor i sticket och jag hade heller inte velat det för då hade jag inte kunnat utföra ett vettigt jobb.

Men det som har funkat är att jobba halvtid och ta resten som komp, föräldrapenning (medans man hade det kvar) eller semester. Det senaste får man för all del inte egentligen men min chef var ok med att jag tog en semestervecka men själv delade upp den på två. Så gjorde vi så båda två och gick omlott helt medans de behövde oss hemma. När de blev lite större brukade jag ta 2 veckor i början och slutet av sommaren där jag jobbade 7-11 och sen åkte hem. Barnen tog sovmorgon och tog det lugnt och jag kom hem lagom tills att de var redo att hitta på saker.

Större barn ger också möjligheten att jobba hemifrån om man har ett jobb som det funkar ifrån. Då kan de vara lediga men inte man själv på heltid iaf.

Så jag tycker egentligen inte det är konstigt att vilja ge barnen ledigt. Men om man själv också nödvändigtvis måste vara helt ledig alla dagarna då får man nog anpassa vilka jobb det funkar med och vara väldigt tydlig när man söker dem att det är hur man vill ha det. 

Är man beredd att trixa lite och dela med någon så blir det mycket mindre kinkigt. Då är det inte så omöjligt att få ihop. 

Vi har kanske haft 10 dagar totalt på alla åren där mina föräldrar tagit enstaka lovdagar med skolbarnen. Hade jag varit i större behov av att jobba och inte haft någon hjälp alls då hade jag pratat ihop mig med barnens kompisars föräldrar. T ex ett höstlov kan man ta 2 dagar var med barnet och en kompis och så har man helt plötsligt bett barnen både ledigt och en kompis och man själv kan jobba hälften av dagarna.

Jag har aldrig varit omöjlig på vilka dagar jag har semester heller bara vi fått ihop det hemma. Vissa år har jag gått in en vecka mitt i juli för att ge mina kollegor möjlighet att få den semester de velat. Om jag ändå varit ledig mer eller mindre 8 veckor kan jag ge något tillbaka. Med den inställningen har ingen haft några problem med hur jag både fått ihop ledigheter för barnen och arbete.

• Anonym (Elin)

TS hur har du tänkt den här sommaren? Sommarlovet har ju redan börjat och det kanske kan vara svårt att få ledigt 10 veckor när du nu  är så sent ute.

• Anonym (M)
    Anonym (Elin) skrev 2025-06-18 09:22:36 följande:

TS hur har du tänkt den här sommaren? Sommarlovet har ju redan börjat och det kanske kan vara svårt att få ledigt 10 veckor när du nu  är så sent ute.

TS är en hemmamamma. 

Hade väl tråkigt en dag och ville provocera kanske?

• Anonym (Em)
    Anonym (M) skrev 2025-06-18 09:28:27 följande:

TS är en hemmamamma. 

Hon kanske har ansökt om tjänstledigt det här lovet och undrar om det finns enklare sätt i framtiden.

Men ämnet i tråden kan ju vara intressant även de gånger ts är ett troll.
  • Anonym (M)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-18 09:34:57 följande:
    Hon kanske har ansökt om tjänstledigt det här lovet och undrar om det finns enklare sätt i framtiden.

Men ämnet i tråden kan ju vara intressant även de gånger ts är ett troll.

Hon skriver själv att hon är hemmamamna. 

Visst det vara vara det, men inte med TS. 

• Anonym (Lärare)

Bli lärare i skolan. Då har du alla lov lediga oftast och kan vara med ditt barn.

Visst skulle allt vara bättre om pengar inte fanns och man kunde bara leva men så är inte världen just nu och kommer nog aldrig bli.

Jag skulle gärna se en värld där alla jobbar på att bättra mänskligheten istället för att tjäna pengar på dom mest utsatta men det är bara en fantasi.

• Anonym (två barns mamma)

Går barnet alltså inte i skola nu men ska börja?
    Går barnet inte alls på förskola utan du är hemma men jobbar nattpass?
    Eller gå barnet på förskola när du jobbat natt?

Om du fortsätter så är det ju inte många dagar barnet i så fall skulle behöva fritids och kanske du då kan jobba färre nätter under loven.

Vi brukar också komma överens med kompisars föräldrar, vi tar deras barn dvs en kompis ett par dagar och dom tar sin något av våra barn, alltså respektive kompis familj.

Men sen vill jag också säga att många barn gillar fritids på lov, man kan ju gå halva dagar om det är möjligt eller ett par dagar i veckan.
    Så har vi gjort på vissa lov som höst, påsklov osv kanske gå 2 dagar och sen ledig.
    Men våra barn har också haft jättebra fritids med många aktiviteter på loven och kompisarna är där också ungefär som våra, inte alla men några dagar.
    Det är fler kompisar på fritids än hemma på lov för är kompisarna lediga har dom ofta åkt någonstans precis som vi gör, är vi lediga på sportlov åker vi skidor, höstlov till någon park med Halloween osv.

Ju äldre barnen blir vill dom ofta vara med kompisar några dagar och inte bara vara hemma om vi inte gör någon utflykt eller reser någonstans.
    Vi har och har haft till äldre barn jättebra fritids som gör roliga saker på loven och våra barn har velat vara där med kompisar men även då vara lediga när vi hittar på saker.
    Men vi har haft förmånen att kunna jobba mindre på eftermiddagar, jag deltid och min man kan jobba i kapp på kvällen så våra barn behövde inte gå långa dagar.
    Kunde hämta kl 15 på förskolan men fritids ville dom vara kvar så länge det var aktiviteter, under terminer till 16.30 men kortare under loven.

Klart man vill vara med sina barn men skolbarn vill också oftast vara med kompisar delar av dagen.
    så kanske ditt barn om några år vill vara en del på fritids.

Men som sagt att dela upp dagar med andra föräldrar och hjälpas åt är ett förslag, kompisar föräldrar kan ditt barn ett par dagar och man själv kan ta hand om sitt barns kompis några dagar, det har funkat bra för oss om man har bra kontakt med barnens kompisars föräldrar.

• Anonym (Elin)
    Anonym (M) skrev 2025-06-18 09:28:27 följande:

TS är en hemmamamma. 

Jaha, jag tyckte hon skrev att hon jobbade 10 nattpass i månaden och ville ta ledigt de passen för att kunna vara hemma med sitt barn, men jag missuppfattade nog då!

Den sista meningen har du nog väldigt rätt i Skål
  • Anonym (M)
    Anonym (Elin) skrev 2025-06-18 10:09:10 följande:
    Jaha, jag tyckte hon skrev att hon jobbade 10 nattpass i månaden och ville ta ledigt de passen för att kunna vara hemma med sitt barn, men jag missuppfattade nog då!

Den sista meningen har du nog väldigt rätt i Skål
    Inlägg 29
  • Anonym (fönster)
    pandarinen skrev 2025-06-16 18:28:28 följande:
    måste jag ta tjänstledig för att vara ledig på skollov?

Jag vill vara ledig alla skollov med barnen. Men samhällets regler är ju idiotiska. 

jag har inga föräldraledig dagar kvar, ingen semester. Jag har inga problem att ta obetald ledighet, men hur. Måste jag ansöka om tjänstledighet inför varje lov? Eller finns det andra vägar att gå?

Hur många dagar har du då varit borta från jobbet under det sista året? Och hur har det påverkat arbetsbelastningen för dina arbetskamrater? 

Om alla med barn skulle vara lediga alla skolov skulle det bli kaos. 
  • pandarinen

Har inte orkat läsa igenom alla inlägg - men jag tog upp det med chefen och det var inga problem. Känns väldigt bra att kunna vara en närvarande mamma även under sonens skollov. 

• pandarinen
    Anonym (Elin) skrev 2025-06-18 09:22:36 följande:

Min son är hemma hela dagarna med mig eller pappa - ingen förskola. Och varit så sen han föddes.  Han börjar skolan om ett år .Så han kommer vara hemma ett år till. I år så har jag bara 8 veckor semester- men från i höst ska jag gå ner i tid och nästa år- när sonen börjar skola så tar jag tjänstledigt under alla lov. Det var inga problem. Så det har löst sig. 

• pandarinen
    Tow2Mater skrev 2025-06-17 01:50:19 följande:
    flytta till åland och hemskola.
    Har faktisk haft den tanken, eller Island. :D Det bästa hade varit att bo i en by där flera familjer hade hemskola men att man träffades en dag i veckan för tex gymnastik eller utflykt med gemensamt ämne. 
  • pandarinen
    Anonym (M) skrev 2025-06-17 06:18:10 följande:
    Då behöver du ju inte ta ledigt, om du är hemmamamma. 
    Vi är hemmaföräldrar. Pappan är hemma på heltid- jag jobbar 10 nätter i månaden. Men det är om nattpassen infaller under loven när han börjar skolan som jag vill vara ledig och kunna umgås med min son. 
  • Anonym (två barns mamma)
    pandarinen skrev 2025-06-27 16:02:05 följande:

Min son är hemma hela dagarna med mig eller pappa - ingen förskola. Och varit så sen han föddes.  Han börjar skolan om ett år .Så han kommer vara hemma ett år till. I år så har jag bara 8 veckor semester- men från i höst ska jag gå ner i tid och nästa år- när sonen börjar skola så tar jag tjänstledigt under alla lov. Det var inga problem. Så det har löst sig. 

Vad blir skillnaden ifrån nu?
    Kan ni inte fortsätta som ni gjort nu när han börjar skolan?
    Om det går bra nu att han är hemma med dig eller pappa kan ni inte då fortsätta på samma vis?
    Eller har ni tagit föräldradagar nu som tar slut?
    Är du fast anställd på antal timmar eller jobbar du timmar?
    olika mycket olika månaderr?
  • pandarinen
    Anonym (två barns mamma) skrev 2025-06-27 16:10:09 följande:
    Vad blir skillnaden ifrån nu?
    Kan ni inte fortsätta som ni gjort nu när han börjar skolan?
    Om det går bra nu att han är hemma med dig eller pappa kan ni inte då fortsätta på samma vis?
    Eller har ni tagit föräldradagar nu som tar slut?
    Är du fast anställd på antal timmar eller jobbar du timmar?
    olika mycket olika månaderr?
    Skillnaden är att jag vill vara hemma mer med sonen :D Men det har löst sig så inget bekymmer längre. Jag ställde bara en fråga vad det fanns för alternativ och det blev väldigt många inlägg om ifrågasättande osv. 
Svar på tråden måste jag ta tjänstledig för att vara ledig på skollov?