Svenska årskurs 9
Hur har era barn blivit duktiga i Svenska?
Tycker det verkar vara det ämne som ställler de högsta kunskapskraven för att få B eller A På högstadiet?
Tycker det verkar vara det ämne som ställler de högsta kunskapskraven för att få B eller A På högstadiet?
Läsa mycket! Läsning ger ordförråd och förståelse för språket vilket blir en förutsättning för att förstå svenskämnet och allt som ingår (grammatik, retorik etc).
Men det är ju svårt att börja med detta i åk 9....
Kursplan - Vi använder kakor (Grundskolan) - Skolverket
">Vet du om att du kan förändra ditt barns liv? - YouTube
Mina fyra barn har samtliga fått betyget A i svenska i nian som slutbetyg. De två som slutat gymnasiet hade A där också.
Vi läste mycket för barnen när de var små, från riktigt späd ålder och fortsatte långt efter de själva lärt sig läsa. Varje kväll! Alla kunde läsa när de började skolan. Vi lärde dem inte. Barn nr 1 lärde sig på förskolan och barn nr2 blev nyfiken och hakade på och samma sak med de två som var kvar. Vi har uppmuntrat läsning, köpt böcker, lånat böcker, diskuterat böcker. Prenumererat på dagstidningar och sett till att barnen läser, följer nyhetsflödet i media. Uppmuntrat till att delta i diskussioner, skriva insändare, framträda i pjäser, delta i diktaftnar etc.
Detta har medfört att de har ett rikt och varierat ordförråd i både skriven och talad form, inga problem med stavning och meningsbyggnad och kan variera sitt språk efter det sammanhang de befinner sig i. De har ett stort litteraturintresse och diskuterar väldigt ofta med varandra och med oss föräldrar och äldre släktingar.
Känns som jag misslyckats med detta.
Känns som det är försent.
Bra tips!
Ska pröva få honom att se på nyheter och faktaprogram.
Beställa någon dagstidning.
Varför ska de tvunget ha A eller B i allt? Släpp de skyhöga kraven på dina stackars barn! Min dotter har ett gäng i sin klass som hela tiden strävar efter A och de mår verkligen inte bra av det. Gråter inför prov mm.
Det viktigaste i tonåren är att bygga upp en stark självkänsla. Man klarar sig fint i livet med medelbra betyg, betydligt sämre med prestationsbaserad självkänsla och prestationsångest. Jag prioriterar trygga, lugna ungdomar framför högpresterande.
Absolut det handlar inte om att få A i något ämne överhuvudtaget(sonen har inte A i något ämne).
Jag syftade på ämnet Svenska, som verkar vara svårt att få ett högre betyg som A eller B. Kunskapskraven verkar höga.
Nu har jag beställt SVD junior till det yngre barnet och till sonen Svenska dagbladet papperstidning på helgerna i 3 mån.
Min son har vad som är motsats till prestationsångest.
Tycker det verkar vara det ämne som ställler de högsta kunskapskraven för att få B eller A På högstadietTittar man
Absolut det handlar inte om att få A i något ämne överhuvudtaget(sonen har inte A i något ämne).
Jag syftade på ämnet Svenska, som verkar vara svårt att få ett högre betyg som A eller B. Kunskapskraven verkar höga.
Nu har jag beställt SVD junior till det yngre barnet och till sonen Svenska dagbladet papperstidning på helgerna i 3 mån.
Min son har vad som är motsats till prestationsångest.
ok, då förstår jag bättre! :)
En facktidskrift om något intresse kan också locka till läsning. Även om det mesta är på nätet numera finns ju en del kvar.
Tack för tipset!
Facktidskrift ska jag kolla.
Tips
Förbjud mobilen på toa och lägg in tidningar och böcker där. Vi har alltid ett par Kalle Anka pocket stående på en hylla på toa.
Muta, muta, muta! Sommarlov och inget jobb?! Hur mycket är du beredd att betala per läst bok? 10 kr om de är lättlästa, 100 kronor om de är mer svårlästa? Annat?
Ta med barnen till biblioteket och se till att de får tips. Gå även på faktaavdelningar. Min son hittade en ufobok där som yngre som bar alldeles för svår egentligen men som han klämde med hull och hår för han gillade ämnet.
Uppmuntra att mobilen är undanlagd - skapar tid för annat.
Lång bilresa? Låt dem läsa istället för mobilen.
Det är okej att läsa enkla böcker, bara de läser!
Jag upplevdeockså det väldigt svårt just med kraven i Svenska, särskilt på gymnasiet.
Kraven på olika typer av analys är enorma. Och muntliga presentationer.
Min son lyckades få A i alla tre kurserna på gymnasiet tack vare att både han och jag slet med detta i tre år,
Jag gick Natur på åttiotalet med 5,0 i snitt och har sen femårig högskoleutbildning, men jag var inte förberedd på Svenska 1,2 och 3. På min tid skrev vi uppsatser i ganska fritt format och det var språk och innehåll som bedömdes och jag fick alltid 5+ på allt. Men det hjälpte mig inte i att hjälpa sonen på gymnasiet. Jag fick läsa en massa på nätet för att lära mig alla dessa texttyper man skall kunna och hur man efter typmallar skall analysera. Något fritt skrivande ingår inte i gymnasiekurserna.
Jag läste de böcker sonen skulle läsa och analysera och sen diskuterade vi hemma i många många timmar kring detta. Muntliga presentationer kunde jag bättre stötta honom i, eftersom jag gått många presentationskurser på jobbet.
Sonen hade en speciell utbildning han ville gå och han var mycket motiverad men hade inte klarat det utan min hjälp. Alla skrivningar var på sal utan hjälpmedel så han gjorde allt själv på plats, inget fusk, bara stöd.
Tips
Förbjud mobilen på toa och lägg in tidningar och böcker där. Vi har alltid ett par Kalle Anka pocket stående på en hylla på toa.
Muta, muta, muta! Sommarlov och inget jobb?! Hur mycket är du beredd att betala per läst bok? 10 kr om de är lättlästa, 100 kronor om de är mer svårlästa? Annat?
Ta med barnen till biblioteket och se till att de får tips. Gå även på faktaavdelningar. Min son hittade en ufobok där som yngre som bar alldeles för svår egentligen men som han klämde med hull och hår för han gillade ämnet.
Uppmuntra att mobilen är undanlagd - skapar tid för annat.
Lång bilresa? Låt dem läsa istället för mobilen.
Det är okej att läsa enkla böcker, bara de läser!
I åttan fick vi info från skolan att sonen hade lässvårigheter, han läste för långsamt. De hade utrett och det var ingen dyslexi sa de. Han behövde träna.
Min man och jag läste högt med sonen. Vi läste en mening och sonen en mening. På så sätt fick vi igång hans läsning som faktiskt var skraltig, men inget vi fattat förrän skolan hörde av sig. Sonen presterade väl i skolan i övrigt, men han läste ju inget alls på fritiden.
På mellanstadiet hade de olika typer av läsprojekt och då läste han, men det verkar vara viktigt att fortsätta läsa , mycket och långa texter, under högstadiet.
På mellanstadiet hade de olika typer av läsprojekt och då läste han, men det verkar vara viktigt att fortsätta läsa , mycket och långa texter, under högstadiet.
Läsa, läsa, läsa böcker. Kan vara nästan vad som helst så länge det är böcker de gillar: Harry Potter, Stephen King, Sagan om Ringen etc. Det är ett fantastiskt sätt att lära sig på!