• Anonym (Bo)

Svenska årskurs 9

Hur har era barn blivit duktiga i Svenska?
    Tycker det verkar vara det ämne som ställler de högsta kunskapskraven för att få B eller A På högstadiet?

• Svar på tråden Svenska årskurs 9
  • Alessia

Mina fyra barn har samtliga fått betyget A i svenska i nian som slutbetyg. De två som slutat gymnasiet hade A där också. 
     Vi läste mycket för barnen när de var små, från riktigt späd ålder och fortsatte långt efter de själva lärt sig läsa. Varje kväll! Alla kunde läsa när de började skolan. Vi lärde dem inte. Barn nr 1 lärde sig på förskolan och barn nr2 blev nyfiken och hakade på  och samma sak med de två som var kvar. Vi har uppmuntrat läsning, köpt böcker, lånat böcker, diskuterat böcker. Prenumererat på dagstidningar och sett till att barnen läser, följer nyhetsflödet i media. Uppmuntrat till att delta i diskussioner, skriva insändare, framträda i pjäser, delta i diktaftnar etc. 
    Detta har medfört att de har ett rikt och varierat ordförråd i både skriven och talad form, inga problem med stavning och meningsbyggnad och kan variera sitt språk efter det sammanhang de befinner sig i. De har ett stort litteraturintresse och diskuterar väldigt ofta med varandra och med oss föräldrar och äldre släktingar.

• Anonym (Bo)

Känns som jag misslyckats med detta.
    Känns som det är försent.

• Anonym (Sofia)
    Anonym (Bo) skrev 2025-06-17 16:05:22 följande:

Det är aldrig för sent att utvecklas och bli bättre på saker!
    Om ditt barn nu har gått ut nian med lägre betyg än vad hen önskar kan du stötta hen att få bättre på gymnasiet, tex. Det är också viktigt inför framtida arbetsintervjuer och jobb att kunna uttrycka sig väl och ha ett rikt språk. 
    Så gå till biblioteket tillsammans med ditt barn imorgon och be om tips på lite böcker som ni kan läsa i sommar. Sedan sitter ni och läser en stund varje dag. Kanske är några av böckerna sådana som ni båda läser, och kan diskutera. Titta på nyheterna eller olika faktaprogram tillsammans, osv. Ta en provprenumeration på en dagstidning över sommaren och prata om vad ni läser. 
  • Anonym (Bo)

Bra tips!
    Ska pröva få honom att se på nyheter och faktaprogram.
    Beställa någon dagstidning.

• Anonym (Pernilla)

Varför ska de tvunget ha A eller B i allt? Släpp de skyhöga kraven på dina stackars barn! Min dotter har ett gäng i sin klass som hela tiden strävar efter A och de mår verkligen inte bra av det. Gråter inför prov mm.

Det viktigaste i tonåren är att bygga upp en stark självkänsla. Man klarar sig fint i livet med medelbra betyg, betydligt sämre med prestationsbaserad självkänsla och prestationsångest. Jag prioriterar trygga, lugna ungdomar framför högpresterande. 

• Anonym (Iza)
    Anonym (Bo) skrev 2025-06-17 16:05:22 följande:

Det kanske är för sent för att skaffa sig ett A i svenska i åk 9. Men det är aldrig för sent att lära sig mer, det gör vi hela livet.
    Och du är barnets förebild i detta.
    Bilda en bokklubb där ni läser samma bok.
    Ha tre tillfällen i veckan där ni läser en timme och sen pratar om det ni läst (det gjorde jag med min mormor - bästa timmarna i min barndom).
    Diskutera dagsaktuella ämnen.
    Skriv brev till släktingar.

Det behöver inte heller handla om att sikta mot A i alla ämnen och hamna i den stressen men varje litet steg mot ett bredare ordförråd, en god retorik och att kunna ta till sig och förstå olika slags texter kommer att gynna barnet genom resten av livet.
  • Anonym (Bo)

Absolut det handlar inte om att få A i något ämne överhuvudtaget(sonen har inte A i något ämne). 

Jag syftade på ämnet Svenska, som verkar vara svårt att få ett högre betyg som A eller B. Kunskapskraven verkar höga.

Nu har jag beställt SVD junior till det yngre barnet och till sonen Svenska dagbladet papperstidning på helgerna i 3 mån.

Min son har vad som är motsats till prestationsångest.

• Anonym (?)
    Anonym (Bo) skrev 2025-06-17 14:42:52 följande:
    Svenska årskurs 9

Hur har era barn blivit duktiga i Svenska?
    Tycker det verkar vara det ämne som ställler de högsta kunskapskraven för att få B eller A På högstadietTittar man

Tittar man på statisitik från Skolverket på lägst andel som går ut 9:an med A eller B hamna Svenska på plats 6 efter bl a Matte, Kemi och Biologi. Spridningen är inte jättestor
  • Anonym (Pernilla)
    Anonym (Bo) skrev 2025-06-18 07:29:56 följande:

Absolut det handlar inte om att få A i något ämne överhuvudtaget(sonen har inte A i något ämne). 

Jag syftade på ämnet Svenska, som verkar vara svårt att få ett högre betyg som A eller B. Kunskapskraven verkar höga.

Nu har jag beställt SVD junior till det yngre barnet och till sonen Svenska dagbladet papperstidning på helgerna i 3 mån.

Min son har vad som är motsats till prestationsångest.

ok, då förstår jag bättre! :) 

En facktidskrift om något intresse kan också locka till läsning. Även om det mesta är på nätet numera finns ju en del kvar. 

• Anonym (Bo)

Tack för tipset!
    Facktidskrift ska jag kolla.

• Anonym (Tina)

Tips

Förbjud mobilen på toa och lägg in tidningar och böcker där. Vi har alltid ett par Kalle Anka pocket stående på en hylla på toa. 

Muta, muta, muta! Sommarlov och inget jobb?! Hur mycket är du beredd att betala per läst bok? 10 kr om de är lättlästa, 100 kronor om de är mer svårlästa? Annat? 

Ta med barnen till biblioteket och se till att de får tips. Gå även på faktaavdelningar. Min son hittade en ufobok där som yngre som bar alldeles för svår egentligen men som han klämde med hull och hår för han gillade ämnet.

Uppmuntra att mobilen är undanlagd - skapar tid för annat.

Lång bilresa? Låt dem läsa istället för mobilen. 

Det är okej att läsa enkla böcker, bara de läser! 

• TvillingmammaVästgöte

Jag upplevdeockså det väldigt svårt just med kraven i Svenska, särskilt på gymnasiet.
    Kraven på olika typer av analys är enorma. Och muntliga presentationer. 

Min son lyckades få A i alla tre kurserna på gymnasiet tack vare att både han och jag slet med detta i tre år, 

Jag gick Natur på åttiotalet med 5,0 i snitt och har sen femårig högskoleutbildning, men jag var inte förberedd på Svenska 1,2 och 3. På min tid skrev vi uppsatser i ganska fritt format och det var språk och innehåll som bedömdes och jag fick alltid 5+ på allt. Men det hjälpte mig inte i att hjälpa sonen på gymnasiet. Jag fick läsa en massa på nätet för att lära mig alla dessa texttyper man skall kunna och hur man efter typmallar skall analysera. Något fritt skrivande ingår inte i gymnasiekurserna.

Jag läste de böcker sonen skulle läsa och analysera och sen diskuterade vi hemma i många många timmar kring detta. Muntliga presentationer kunde jag bättre stötta honom i, eftersom jag gått många presentationskurser på jobbet.

Sonen hade en speciell utbildning han ville gå och han var mycket motiverad men hade inte klarat det utan min hjälp. Alla skrivningar var på sal utan hjälpmedel så han gjorde allt själv på plats, inget fusk, bara stöd. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Tina) skrev 2025-06-18 08:13:37 följande:

Tips

Förbjud mobilen på toa och lägg in tidningar och böcker där. Vi har alltid ett par Kalle Anka pocket stående på en hylla på toa. 

Muta, muta, muta! Sommarlov och inget jobb?! Hur mycket är du beredd att betala per läst bok? 10 kr om de är lättlästa, 100 kronor om de är mer svårlästa? Annat? 

Ta med barnen till biblioteket och se till att de får tips. Gå även på faktaavdelningar. Min son hittade en ufobok där som yngre som bar alldeles för svår egentligen men som han klämde med hull och hår för han gillade ämnet.

Uppmuntra att mobilen är undanlagd - skapar tid för annat.

Lång bilresa? Låt dem läsa istället för mobilen. 

Det är okej att läsa enkla böcker, bara de läser! 

Muta gjorde jag på högstadiet. 100 kr per läst bok fick sonen och sen fick han väldigt låg månadspeng för att skapa lite incitament. Han ville annars hellre spela datorspel, men pengarna gjorde effekt. 
    Det blev dyrt, eftersom tvillingsystern var en riktig bokmal och jag kunde ju inte bara ge pengar till en av våra tvillingar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (?) skrev 2025-06-18 07:40:09 följande:
    Tittar man på statisitik från Skolverket på lägst andel som går ut 9:an med A eller B hamna Svenska på plats 6 efter bl a Matte, Kemi och Biologi. Spridningen är inte jättestor
    Gissar att svenska är svårare för killarna, för de läser mindre, generellt?
  • TvillingmammaVästgöte

I åttan fick vi info från skolan att sonen hade lässvårigheter, han läste för långsamt. De hade utrett och det var ingen dyslexi sa de. Han behövde träna. 

Min man och jag läste högt med sonen. Vi läste en mening och sonen en mening. På så sätt fick vi igång hans läsning som faktiskt var skraltig, men inget vi fattat förrän skolan hörde av sig. Sonen presterade väl i skolan i övrigt, men han läste ju inget alls på fritiden. 

På mellanstadiet hade de olika typer av läsprojekt och då läste han, men det verkar vara viktigt att fortsätta läsa , mycket och långa texter, under högstadiet. 

• Anonym (Tina)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-18 08:56:16 följande:

På mellanstadiet hade de olika typer av läsprojekt och då läste han, men det verkar vara viktigt att fortsätta läsa , mycket och långa texter, under högstadiet. 

Även under gymnasiet. Läste nyligen att om man inte läste  böcker ca 15 min varje dag i gymnasiet så får man nästintill inte A i svenska då man inte får det på NP. 

Läste förresten ang det du skrev om att skriva uppsatser fritt efter vissa ämnen. Vi hade en sådan svenskalärare på högstadiet. Helt fantastisk lärare som på allvar fick mig att fundera på att bli lärare i svenska (blev jag inte). Hon uppmuntrade fritt skrivande och läsning. 

Sedan på gymnasiet så blev det inte fritt längre utan det skulle vara hänvisningar till olika artiklar, böcker med mera.  Det var verkligen som att få en lärare som stod i helt andra ringhörnan. Så redan början/mitten på 90-talet var det inte så fritt skrivande ändå. Tyvärr. 
  • Anonym (Iza)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-18 08:49:26 följande:
    Muta gjorde jag på högstadiet. 100 kr per läst bok fick sonen och sen fick han väldigt låg månadspeng för att skapa lite incitament. Han ville annars hellre spela datorspel, men pengarna gjorde effekt. 
    Det blev dyrt, eftersom tvillingsystern var en riktig bokmal och jag kunde ju inte bara ge pengar till en av våra tvillingar. 
    Så har vi också gjort.
    Det är typ det enda området där jag känner att pengar som morot är okej...
    Just för att det ÄR så viktigt.
    Och i perioder har jag struntat fullständigt i vad för slags böcker man valt, det vet jag själv - jag är också "periodare". 
    Så det har varit allt från manga via Harry Potter till riktigt tunga klassiker. Där vi också lagt vikt vid att kolla upp vad ord och uttryck verkligen betyder. Vem som helst kan väl bläddra sig igenom en bok men förstår du vad du läser?

Jag minns en av mina favoriter Patricia Cornwell vars böcker jag tog min an på engelska under en tid. Satt med ordboken och översatte svåra ord vilket gav mig ett helt nytt vokabulär inom rättsmedicin
  • Lynx123

Läsa, läsa, läsa böcker. Kan vara nästan vad som helst så länge det är böcker de gillar: Harry Potter, Stephen King, Sagan om Ringen etc. Det är ett fantastiskt sätt att lära sig på!

Svar på tråden Svenska årskurs 9