• Anonym (A)

Jag tror jag har fått missfall

Tror jag har fått 

Jag fick reda på att jag var gravid för två veckor sedan och har den senaste veckan blött småblödningar varje dag, flera gånger om dagen. Har inte ont men hade som molande mensvärk i några dagar. 

Jag mådde illa i några dagar förra veckan, kände mig extra hungrig, extra trött, och brösten kändes spända och ömma. Jag hade en del graviditetssymtom med andra ord, men dessa har nu avtagit helt och jag känner mig helt som vanligt. Känner mig inte gravid längre helt enkelt. Jag har varit i kontakt med vården två tillfällen då jag ville kolla upp om jag fått ett tidigt missfall, men fick samma svar båda gångerna, att jag bara ska avvakta och se om jag får smärtor eller en större blödning. Är i vecka 6 + 1 nu och enligt barnmorskan som jag pratade med gör dom ingen ultraljudsundersökning så tidigt, utan man avvaktar bara och ser vad som sker i princip. Känns så märkligt bara att jag ska gå runt nu och inte veta om jag är gravid eller inte och bara hoppas på det bästa. Jag tror själv inte att jag är gravid längre, känner det på mig. 

Någon som har varit med om samma sak, där det inte varit missfall? Tänker att det kanske är normalt? Vet ju att det kan vara det, men det känns konstigt att mina graviditetssymtom upphört och att jag fortsatt blöder. Undrar också hur länge jag ska behöva vänta egentligen innan jag kan få ta reda på om jag fått missfall eller inte. Är ju ingen idé att ta gravtest heller för det kommer troligtvis fortfarande visa positivt ändå. 

Vad hade ni gjort? Bara väntat och avvaktat? Eller försökt pusha mer för att få undersöka saken?

• Svar på tråden Jag tror jag har fått missfall
  • Anonym (TjejHej)

Jag är inte lika långt gången som du, bara i v 5. Plussade starkt före BIM men började några dagar efter BIM då bruna flytningar. Nu har jag haft dom i 2 dagar, ibland inget alls vid toabesök, ibland lite. Ibland ljusbruna, ibland med röd/bruna. Har inte kontaktat nån mvc än, känns så ledsamt att kanske måsta ringa sen igen och säga att det blev missfall om detta nu är det 😔 Lär inte heller få ultraljud förrän långt senare.

Om man nu har missfall på gång önskar jag iaf att det startar igång rejält så man får gå vidare och börja om, inte gå och vänta och se. Läst att vissa har såhär länge, vissa är gravida och vissa fick missfall. Såååå frustrerande att dom inte bara kan ta blodprover så man ve om hcg stiger. 

Mina test är fortsatt positiva, inte svaga utan starkare än förut men man kan ju ha hunnit få ganska mkt hcg vid det här laget. 

Hoppas det går bra för oss båda 🙏🏻

• Anonym (A)
    Anonym (TjejHej) skrev 2025-06-19 09:09:01 följande:

Jag är inte lika långt gången som du, bara i v 5. Plussade starkt före BIM men började några dagar efter BIM då bruna flytningar. Nu har jag haft dom i 2 dagar, ibland inget alls vid toabesök, ibland lite. Ibland ljusbruna, ibland med röd/bruna. Har inte kontaktat nån mvc än, känns så ledsamt att kanske måsta ringa sen igen och säga att det blev missfall om detta nu är det 😔 Lär inte heller få ultraljud förrän långt senare.

Om man nu har missfall på gång önskar jag iaf att det startar igång rejält så man får gå vidare och börja om, inte gå och vänta och se. Läst att vissa har såhär länge, vissa är gravida och vissa fick missfall. Såååå frustrerande att dom inte bara kan ta blodprover så man ve om hcg stiger. 

Mina test är fortsatt positiva, inte svaga utan starkare än förut men man kan ju ha hunnit få ganska mkt hcg vid det här laget. 

Hoppas det går bra för oss båda 🙏🏻

Åh okej, så jobbigt? Det är så frustrerande att inte veta någonting. Känner som dig, att det vore ju bättre att det blev en ordentlig blödning om det nu är ett missfall. Det är jobbigt med ovissheten.. Men man får väl helt enkelt försöka leva på som vanligt och försöka att inte spekulera för mycket i hur det ligger till egentligen för det går ju tydligen inte att få några svar just nu ändå.. 😅 Det kan ju trots allt vara helt normalt också. Vad jag förstått det som så beror små blödningar oftast inte på missfall, men i mitt fall har ju mina symtom i form av illamående och annat avtagit också så det är väl kanske det som är mest oroväckande. 

Men jag håller tummarna för oss båda! ❤️
  • Anonym (TjejHej)
    Anonym (A) skrev 2025-06-19 10:48:22 följande:
    Åh okej, så jobbigt? Det är så frustrerande att inte veta någonting. Känner som dig, att det vore ju bättre att det blev en ordentlig blödning om det nu är ett missfall. Det är jobbigt med ovissheten.. Men man får väl helt enkelt försöka leva på som vanligt och försöka att inte spekulera för mycket i hur det ligger till egentligen för det går ju tydligen inte att få några svar just nu ändå.. 😅 Det kan ju trots allt vara helt normalt också. Vad jag förstått det som så beror små blödningar oftast inte på missfall, men i mitt fall har ju mina symtom i form av illamående och annat avtagit också så det är väl kanske det som är mest oroväckande. 

Men jag håller tummarna för oss båda! ❤️
    Jag har inte hunnit få symtom än och har mina tidigare graviditeter knappt haft symtom alls så jag kan inte gå efter några symtom heller...Förstår att du är orolig när dom försvunnit, man känner ofta på sig om nåt är tokigt. 

Jag fick ett tidigt missfall förra året och det startade med sånna här pytteblödningar/färgade flytningar, på 3.e dagen om jag minns rätt kom störtfloden och missfallet var ett faktum, så dessa små blödningar har förut tyvärr varit dåligt för mig, därför känner jag mig rätt orolig nu också. 

Får se om det drar igång nåt under midsommar, vore ju hemskt då vi är bortresta. 

Men om man då kunde få lämna blodprov för att kolla hcg-nivåerna? Är ju tämligen enkelt att göra. Kanske ringer och försöker få det efter midsommar om det inte dragit igång nåt missfall. 
  • Anonym (Tips)

Ta några gravtest med streck (ej clearblue) tex från rfsu med någon dags mellanrum så kan du se om det blir svagare med tiden. Även om det kan vara positivt länge blir det svagare allteftersom hcg går ur kroppen. Man kan också ta hcg prov privat som man bokar genom tex blodkollen eller werlabs, tar man 2 prov med 48 h mellan så kan man se om det stiger eller ej. 

• Anonym (TjejHej)
    Anonym (Tips) skrev 2025-06-19 13:33:56 följande:

Ta några gravtest med streck (ej clearblue) tex från rfsu med någon dags mellanrum så kan du se om det blir svagare med tiden. Även om det kan vara positivt länge blir det svagare allteftersom hcg går ur kroppen. Man kan också ta hcg prov privat som man bokar genom tex blodkollen eller werlabs, tar man 2 prov med 48 h mellan så kan man se om det stiger eller ej. 

Tack 😊 Fortsätter det såhär kanske jag tar blodprov privat, bara så man vet. Ovissheten är ju det jobbiga. 

Jag har tagit test som visar streck från samma märke (babyplan) och dom har hela tiden blivit starkare. Tog senast idag och det var starkare än det jag tog för tre dagar sedan. 

Haft mkt mindre flytningar idag än igår, hoppas det betyder nåt bra 🙏🏻

• Anonym (Tips)

Du kan alltid boka privat ultraljud runt v 8, men offentliga vården kollar i princip aldrig så tidigt för det finns inget de kan göra åt det även om det är missfall, så man får vänta och se bara. Det är mentalt jobbigt att vänta men det finns ju inget fysiskt vårdbehov så då prioriteras det inte i vården, vilket man ju kan förstå.

• Solrosen96

Man kan boka privat ultraljud från V 6 men de är ju inte jättemycket man ser, jag gjorde ultraljud i V 7+1 då såg man ett hjärta. Så om du bokar ett vul om nån vecka skulle du kanske kunna se nåt. Det är självklart en ekonomisk fråga också, de kostar ju lite mer men kanske kan vara värt det för att få svar. 😊 

Jag hoppas verkligen att det bara är normala blödningar och att allt går bra för dig 💕

Svar på tråden Jag tror jag har fått missfall