• Anonym (Kluven)

Svensk folkdräkt + hijab?

På hembygdsgårdens midsommarfirande idag gick en kvinna runt i en svensk folkdräkt och hijab på huvudet.

Jag minns inte om jag någonsin känt mig så ambivalent inför en åsyn. Å ena sidan såg jag en charm med detta. Å andra sidan kände jag bara NEEEJ, där går gränsen.

Jag har fortfarande inte landat i vad jag känner inför detta. Behöver få lite input, tror jag.

• Svar på tråden Svensk folkdräkt + hijab?
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Kluven) skrev 2025-06-21 10:31:05 följande:

För mig personligen har hijab dessutom ett negativt laddat symbolvärde och jag gillar den inte, oavsett hur den kombineras med övrig klädsel. Men, det är ju en helt annan diskussion.

Men att gifta kvinnor ska täcka håret har du inga problem med, bara det görs med rätt slags tygstycke?
  • Anonym (Kluven)
    Jemp skrev 2025-06-21 10:46:47 följande:
    Det är ju förmodligen så att din negativa syn på antingen hijab eller att synliggöra muslimer bidrar till att du tycker folkdräkt och hijab är att jämföra med att vanvörda flaggan.
    Jag ser vad du insinuerar och det var förväntat. Men innan du rakt ut kallar mig rasist eller islamofob, så bör du ha med dig alla aspekterna i mitt resonemang, inte bara dem som passar dina syften.

Jag skulle tycka att ett midsommarfirande där alla etnogrupper kom och deltog i sina egna folkdräkter vore helt fantastiskt och väldigt inkluderande. 

Sådant ser jag som uteslutande positivt, men jag ställer mig inte lika självklart positiv till förändring och appropriering av den svenska folkdräkten. Den ser ut som den gör av en anledning. Låt den vara ifred, liksom.

(Att muslimer är ordentligt synliggjorda ändå, är väl inget som har undgått någon. Detta säger jag bara apropå ditt inpass.)
  • Anonym (Olliv)

Det är intressant att du har negativa känslor inför den typ av huvudduk som bärs i mellanöstern men positiva inför de som traditionellt har burits i Sverige. De symboliserar samma sak och har samma syfte. Vad är det som gör att du ser på dem på så olika sätt? 

• Jemp
    Anonym (Kluven) skrev 2025-06-21 11:48:25 följande:
    Jag ser vad du insinuerar och det var förväntat. Men innan du rakt ut kallar mig rasist eller islamofob, så bör du ha med dig alla aspekterna i mitt resonemang, inte bara dem som passar dina syften.

Jag skulle tycka att ett midsommarfirande där alla etnogrupper kom och deltog i sina egna folkdräkter vore helt fantastiskt och väldigt inkluderande. 

Sådant ser jag som uteslutande positivt, men jag ställer mig inte lika självklart positiv till förändring och appropriering av den svenska folkdräkten. Den ser ut som den gör av en anledning. Låt den vara ifred, liksom.

(Att muslimer är ordentligt synliggjorda ändå, är väl inget som har undgått någon. Detta säger jag bara apropå ditt inpass.)
    Integration: damn if you so, damn if you dont.
  • Anonym (M)
    Jemp skrev 2025-06-21 12:01:32 följande:
    Integration: damn if you so, damn if you dont.

Håller med. Som muslim är det svårt att göra rätt. 

• Anonym (Kluven)
    Anonym (Erika) skrev 2025-06-21 11:09:32 följande:
    Men att gifta kvinnor ska täcka håret har du inga problem med, bara det görs med rätt slags tygstycke?
    Märklig vinkling. 
    Nej. Jag säger att till en svensk folkdräkt hör en huvudbonad som ser ut på ett bestämt sätt.

Andra folkdräkter, typ i mellanöstern, bärs med hijab. 

Man kan bestämma sig om man ska bära den ena dräkten eller den andra. Och det vore då lämpligt att respektera den fullt ut. Traditionell klädsel har symbolvärde.
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (Olliv) skrev 2025-06-21 12:00:11 följande:

Det är intressant att du har negativa känslor inför den typ av huvudduk som bärs i mellanöstern men positiva inför de som traditionellt har burits i Sverige. De symboliserar samma sak och har samma syfte. Vad är det som gör att du ser på dem på så olika sätt? 

Jag tycker faktiskt inte riktigt att det varken är samma sak eller syfte, inte nu i modern tid i varje fall.

Om det bara är av tradition som muslimska kvinnor i Sverige bär hijab, då ska det väl inte behöva vara så fullständigt otänkbart att nån gång visa sig utan den? (Som när man bär en folkdräkt dit hijab inte hör, t.ex.)

Kopplingen mellan sharia och hijab är stark i mitt sinne och därför ogillar jag den. 
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (M) skrev 2025-06-21 12:15:36 följande:

Håller med. Som muslim är det svårt att göra rätt. 

Det verkar ju så, men ska det behöva vara så? Svårigheten tycks mig ligga i att inte ständigt pusha gränsen.

Det är hur glädjande som helst att muslimer visar intresse för och deltar i svenska traditioner. Men måste de islamiseras först? Kan vi inte bara ha respekt och tolerans för varandras folklore och kulturarv? Åt båda hållen?
  • Anonym (Samma!)
    Anonym (Kluven) skrev 2025-06-21 12:19:45 följande:
    Märklig vinkling. 
    Nej. Jag säger att till en svensk folkdräkt hör en huvudbonad som ser ut på ett bestämt sätt.

Andra folkdräkter, typ i mellanöstern, bärs med hijab. 

Man kan bestämma sig om man ska bära den ena dräkten eller den andra. Och det vore då lämpligt att respektera den fullt ut. Traditionell klädsel har symbolvärde.
    Folkdräkt visar att gifta kvinnor förr skulle täcka håret, gifta kvinnor skulle inte ha utsläppt hår utan ha det uppsatt och täcka det utanför hemmet. Precis som många andra länder.

Ja i vissa länder är det tvång att bära hijab eller annan som täcker håret, det är förskräckligt men många muslimer och andra t ex hinduer väljer själva om dom täcker håret eller ej.

Kvinnor ska även få välja att kunna bära hijab i Sverige.
    Det är inte som du verkar anse alltid detsamma som förtryck.

Men du får förstås tycka att det är fel att bära hijab till folkdräkt men också förstå att andra inte reagerar på det.
  • Anonym (A)

Folkdräkter har ju ofta huvudbonad så tycker inte att steget till hijab är jättestort. 

• Anonym (M)
    Anonym (Kluven) skrev 2025-06-21 13:25:07 följande:
    Det verkar ju så, men ska det behöva vara så? Svårigheten tycks mig ligga i att inte ständigt pusha gränsen.

Det är hur glädjande som helst att muslimer visar intresse för och deltar i svenska traditioner. Men måste de islamiseras först? Kan vi inte bara ha respekt och tolerans för varandras folklore och kulturarv? Åt båda hållen?

Nej, det ska inte behöva vara så. Och i det här fallet kan man välja att fria och faktiskt se att detta var någon som vill anpassa sig, istället för att fälla. 

• fornminne

Jag har inget emot andra kulturer eller att svenska traditioner förändras. Det gör alla traditioner över tid.

Däremot ogillar jag att hijaben normaliseras. Självklart har jag inga problem med tygstycket i sig, utan vad det symboliserar. Problemet är givetvis inte huvudbonader, utan varför man bär dem, vem som förväntas bära dem osv.

Man kan vrida och vända på argumenten hur mycket som helst, men till syvende och sist handlar hijaben om att ?anständiga? kvinnor (men inte män) förväntas täcka både hår och hals offentligt. Inte bara i mosken eller vid speciella tillfällen, utan även till vardags.

Därför tycker jag inte att det kan jämföras med en folkdräkt, som man bara bär vid vissa tillfällen och som inte är norm i Sverige. Det är inte påbjudet av någon religion och de finns inget socialt tryck att svenska flickor och kvinnor ska bära folkdräkt, med eller utan huvudbonad.

• EnAnonumius
    Anonym (Samma!) skrev 2025-06-21 09:03:17 följande:

Till folkdräkt bär gifta kvinnor huvudbonad så det är väl samma sak hur den än ser ut, finns så många olika utseenden på huvudbonader till folkdräkt. budskapet är att man bär huvudbonad som gift kvinna. så samma betydelse egentligen! 

Anonym (Olliv) skrev 2025-06-21 12:00:11 följande:

Nej, det symboliserar inte alls "samma sak"..

Hijab är inget plagg för "gift kvinna". Då muslimska kvinnor tar på sig hijab långt
    innan de ens blir tal om att hon skall gifta sig. I många muslimska inriktningar när hon får sin första mens så åker slöjan på.

Kvinnorna förr i Sverige bar huvudduk för att visa att hob var en gift kvinna. Adelskvinnorna som var gifta bar inte huvudduk. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • fornminne

Jag vill förtydliga att jag inte tycker att hiijab borde förbjudas. Men det är inte ett plagg jag någonsin kommer att uppmuntra. 

• Anonym (Uppskatta det)

Bärandet av folkdräkt är nästan utdött. Så även om det blir fel på sätt och vis med en hijab till så lever traditionen kvar halvt istället för inte alls om hon bär den.

Tror folkdräkten är väldigt fascinerande för muslimer då den påminner om deras klädsel innan det gick mot uniformt svart. 

• fornminne
    Anonym (Uppskatta det) skrev 2025-06-21 16:29:59 följande:

Bärandet av folkdräkt är nästan utdött. Så även om det blir fel på sätt och vis med en hijab till så lever traditionen kvar halvt istället för inte alls om hon bär den.

Tror folkdräkten är väldigt fascinerande för muslimer då den påminner om deras klädsel innan det gick mot uniformt svart. 

Tydligen ökar folkdräkt i popularitet hos ungdomar i Sverige, vilket är positivt, att traditionen lever vidare.

Men det är ju fortfarande ett marginalfenomen, samt något som bara bärs vid högtidliga tillfällen, inte som vardagsklädsel.

• Anonym

Om du vill bära folkdräkt gör det, men bär den korrekt.

Svar på tråden Svensk folkdräkt + hijab?