• 123456jag

Ställer jag orimliga krav???

Är särbo med en man så har dålig ekonomi och som dessutom swishar sin vuxne son när han vill ?låna? pengar?
    min särbo har inte mkt utrymme till aktiviteter med mig, restaurangbesök etc
    däremot tycker han det är ok att jag betalar för oss båda!!!!
    detta är inget jag vill göra!
    detta skaver och gör att min attraktion minskar?
    han är rädd för ? kärleksförlust? från sin son. Kärleksförlust från mig verkar inte beröra honom.
    börjar tröttna på situationen!

• Svar på tråden Ställer jag orimliga krav???
  • Anonym (Bykuy)
    Goneril skrev 2025-06-22 00:44:52 följande:

TS, redan när ni inledde bekantskapen borde du noterat att han har dålig ekonomi. I dag finns ju möjligheter att kolla upp dylikt om nu inte livsstilen visar att det rör sig om en fattiglapp, torftigt hem, mycket snack om pengar och allmän snålhet.                                                                                                                                                                     Oavsett om man lever tillsammans eller är särbo spiller dålig ekonomi över på partnern. Det illustreras tydligt i den här tråden. Det man önskar göra, aktiviteter, resor, restaurangbesök, god mat och vin, det vill säga det goda livet, får man finansiera helt och hållet själv om  partnern ska vara med. Allra värst är det med det sociala livet; man får stå för alla kalas och bjudningar, så småningom blir man isolerad när man aldrig bjuder igen. Om man ska betala allt känner man sig snart utnyttjad och då faller relationen.                                                                                                                                               Jag skulle aldrig någonsin acceptera en partner eller en livskamrat med dålig ekonomi. Det jag talar om är ekonomisk stabilitet, rejäl buffert och självklart en generös läggning, inte någon "Elon Musk-kopia". I TS fall skulle jag omedelbart avsluta relationen.TS är ju redan inne på den linjen; fattiglappens ekonomi lär inte förbättras. En annan princip från min sida; jag som lyckligt barnfri skulle aldrig kunna tänka mig en partner med barn sen tidigare.

Vad spelar det för roll om mannen du träffar skulle ha en son eller dotter som närmar sig pensionen? 
    Tragiskt att tro att man skulle bli ensam och isolerad om man inte håller i "kalas och bjudningar". 
    Du umgås nog med fel folk om de glömmer bort dig för att du inte håller bjudningar. Försök hitta riktiga vänner som tycker om dig för att du är du och inte för att de får bli panelhönor på något kafferep.
  • Anonym (Bykuy)
    Anonym (Krösus Sork) skrev 2025-06-22 23:08:17 följande:
    Vad är en "Elon Musk-kopia"?
    Någon som både är ful, narcissistisk, knarkar och har knäppa foliehattsidéer kanske?
  • Snälla Killen

Men vem tjänar egentligen några pengar på att andra är skuldsatta?

Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (Bykuy)
    Snälla Killen skrev 2025-06-23 00:15:33 följande:

Men vem tjänar egentligen några pengar på att andra är skuldsatta?

Den som lånat ut:)
  • Snälla Killen
    Anonym (Bykuy) skrev 2025-06-23 01:59:12 följande:
    Exakt! 👍
  • Snälla Killen
    Anonym (Bykuy) skrev 2025-06-23 01:59:12 följande:
    Ja precis!!

Men vet du du vad det innebär? Rent praktiskt.
  • Anonym (Bykuy)
    Snälla Killen skrev 2025-06-23 03:01:02 följande:
    Ja precis!!

Men vet du du vad det innebär? Rent praktiskt.
    Vet inte vad du syftar på men jag skulle säga att skriva avtal på lånet och komma överens om en schysst ränta skulle ha gjorts innan man gav ett boende till tjejen.

Och förstås, om hon inte betalar så tillfaller lägenheten förälder/långivare.
  • Anonym (Krösus Sork)
    Anonym (Bykuy) skrev 2025-06-23 00:08:24 följande:
    Någon som både är ful, narcissistisk, knarkar och har knäppa foliehattsidéer kanske?
    Någon som är fullständigt misslyckad?
  • Anonym (Kuno Liljeberg)

Känns som två olika frågor. Dels att du vill att ni delar lika när ni träffas. Det bör du kunna kräva, eller om han är fattig att du går med på något systematiskt stöd till honom. Att du alltid betalar när ni äter ute, till exempel. Allt är bra som båda är med på.

Dels att han skickar pengar till sin vuxna son. Det tror jag är kontraproduktivt, det håller kvar sonen i ett barnsligt beroende.

Jag har en kompis som är pensionär men som skickar pengar till sin vuxna son varje månad, vilket jag tycker är helt galet. Sonen funkar dåligt, men då bör han ju göra något åt det.

Att snylta på pappa är inte lösningen. Men det måste din särbo få bestämma själv, förstås. Du kan någon enstaka gång ta upp det, men inte lägga det i andra vågskålen varje gång han vill att du ska betala något. Det nöter på kärleken.

• Anonym (m)

Om det är resor och aktiviteter som du väljer så är det inte orimligt att du betalar

• Anonym (m)

Om det är resor och aktiviteter som du väljer så är det inte orimligt att du betalar

• Olsdotter
    123456jag skrev 2025-06-21 18:40:54 följande:
    Ställer jag orimliga krav???

Är särbo med en man så har dålig ekonomi och som dessutom swishar sin vuxne son när han vill ?låna? pengar?
    min särbo har inte mkt utrymme till aktiviteter med mig, restaurangbesök etc
    däremot tycker han det är ok att jag betalar för oss båda!!!!
    detta är inget jag vill göra!
    detta skaver och gör att min attraktion minskar?
    han är rädd för ? kärleksförlust? från sin son. Kärleksförlust från mig verkar inte beröra honom.
    börjar tröttna på situationen!

Det finns ingenting som heter orimliga krav. Det enda som finns är personliga preferenser.

Du attraheras inte av män som inte betalar för dig eller ens betalar för sig själva. Det är det vanliga bland kvinnor.

Du vill ha en man som är kapabel och villig att stötta dig finansiellt om nödvändigt? Det är normalt, att tycka att det känns bra att betala för en man är onormalt (observera att jag skriver onormalt och inte "fel" eller talar i former av rimlighet!)

Den stora frågan är varför du inte prioriterar vad du vill ha utan istället frågar oss vad som är rimligt.
  • Pehrmedh

TS vill träffa någon som älskar henne förevigt.

Någon som söt, luktar gott och som är trevlig.

• Snälla Killen
    Anonym (Bykuy) skrev 2025-06-23 05:38:29 följande:
    Vet inte vad du syftar på men jag skulle säga att skriva avtal på lånet och komma överens om en schysst ränta skulle ha gjorts innan man gav ett boende till tjejen.

Och förstås, om hon inte betalar så tillfaller lägenheten förälder/långivare.
    Du är den smartaste personen jag har stött på under väldigt lång tid här inne på FL 👍
  • Anonym (Bykuy)
    Snälla Killen skrev 2025-07-01 02:54:00 följande:
    Du är den smartaste personen jag har stött på under väldigt lång tid här inne på FL 👍
    Fast vet du vad jag upptäckte nu precis? Jag har skrivit i fel tråd i inlägget om ränta även om det stämmer,
    tänkte att det var tråden där föräldrar köpt ett boende till en vuxen tjej utan några motkrav och där barnet inte jobbade eller studerade. 🤣😅
  • Snälla Killen
    Anonym (Bykuy) skrev 2025-07-01 18:21:30 följande:
    Fast vet du vad jag upptäckte nu precis? Jag har skrivit i fel tråd i inlägget om ränta även om det stämmer,
    tänkte att det var tråden där föräldrar köpt ett boende till en vuxen tjej utan några motkrav och där barnet inte jobbade eller studerade. 🤣😅
    Då behöver vi såklart plocka bort geni-kronan ifrån ditt huvud 🙃
  • Anonym (Bykuy)
    Snälla Killen skrev 2025-07-04 00:01:44 följande:
    Då behöver vi såklart plocka bort geni-kronan ifrån ditt huvud 🙃
    ...Och byta ut den mot en snurrig skalle-krona😁
Svar på tråden Ställer jag orimliga krav???