• Anonym (Utmattad)

Vi orkar inte med vårt barn

I familjen finns två välartade tonåringar, där den äldste snart flyttar iväg för att plugga tillsammans med sin tjej och den yngre börjar gymnasiet till hösten. I familjen finns även en åttaåring och med honom har vi konflikter mer eller mindre hela tiden. Han saknar helt förmåga till affektreglering och säger fula och arga saker till oss föräldrar. Nu har det gått så långt att familjen håller på att gå under, trots att pappan och jag varit ett par i över 25 år. Det känns som om jag borde lärt mig ett och annat om föräldraskap sen de två andra men allt faller i kontakt med åttaåringen. Idag åkte vi tio mil i bilen, jag, pappa och åttaåringen, till vår sommarstuga. Då tjatade han nästan hela resan om att han ville ha pappas mobil. Det fick han inte och han blev argare och argare. Då hade vi ändå laddat upp med leksaker han gillar, tidningar och en kudde där bak. Försöker man bemöta det säger han alltid "tyst", med sur röst. Vi fastnar alltså i en loop där han varvar upp och vi inte får avleda eller bemöta. Han är otrevlig - håll käften, jag hatar dig, gå härifrån är också vanligt förekommande. Vart vänder man sig? Detta tjatandet kommer mest på oss föräldrar men även på fritids och på hans mormor. Inser att vi behöver någon slags hjälp då det känns som om det eskalerar. Jag tycker också så oändligt synd om hans syskon som måste lyssna på eländet. 

• Svar på tråden Vi orkar inte med vårt barn
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Vic) skrev 2025-06-23 18:00:03 följande:
    Jag är född på 80-talet. Jag roade mig genom att räkna bilar, bråka med mitt syskon och lyssna på band (om det fanns batterier så det räckte). Ingen slog mig till lydnad. 
    Givetvis fick inte barn som klarade av sånt stryk längre bak i tiden heller. Men alla barn klarar inte det och de barnen har fått så vansinnigt mycket stryk, satts på anstalt mm. 
  • Anonym (Pia)

Och med vansinnigt mycket stryk menar jag inte att de slogs blodiga dagligen, men rapp på fingrar, ryck i örat på regelbunden basis. Lärare fick ju slå elever. Vissa gjorde aldrig det. Andra tyckte att aga var en effektiv metod. 

Jag pratar nu om barnen med myror i byxorna. Alla Emil i Lönneberga genom historien. De som inte menar att göre hyss, det bare blir så. 

• Anonym (Historia)
    Anonym (70-talist) skrev 2025-06-24 06:47:49 följande:

Jag är född i början av 70-talet. Ingen rökte i min familj eller släkt. Ensambarn. Åkte långt med mina morföräldrar varje år från två års ålder. Älskade att åka bil och titta ut på allting utanför. Små byar, fina och fula hus, naturen. Räknade bilar gjorde vi. Och tävlade, kor mot hästar eller höger/vänster sida. Kollade reg-skyltar från andra länder. Hade med egen matsäck. 

Måste tillägga en sak. Aga var faktiskt inte särskilt vanligt då heller, åtminstone inte i den omgivningen jag vistades. Vet bara två pojkar som blev fysiskt bestraffade, den ena alldeles för mycket så han fick kvarstående fysiska men. Mina föräldrar blev inte agade och säger att det inte var så vanligt under deras uppväxt heller. Samma med generationen före som var född på 20-talet. Ingen aga. Det skulle vara intressant att läsa mer om detta, men tror faktiskt att de flesta uppfostrade barnen utan aga även förr i Sverige. Kanske skillnad mellan stad och land, olika samhällsklasser osv? Min släkt är till största delen friykrklig och nykterister?

Jag uttryckte mig kanske lite fel gällande aga. Ingen av mina föräldrar blev agade och bara en av deras 4 föräldrar, då är vi tillbaka på 20-talet.
    Det jag menade var att det inte hade blivit olagligt än. Samt att om föräldern röt till och hotade med att man fick gå så lyssnade de flesta barn. De barn som inte hade förmågan att hindra utbrott och slogs och bråkade fick nog oftare stryk ändå. Det var ändå ett lite annorlunda synsätt på att handskas med bråkiga barn då.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Pia) skrev 2025-06-24 08:01:09 följande:
    Givetvis fick inte barn som klarade av sånt stryk längre bak i tiden heller. Men alla barn klarar inte det och de barnen har fått så vansinnigt mycket stryk, satts på anstalt mm. 
    Men inte på 2000-talet. Det gick väldigt bra att ha barn på 2000-talet då aga var förbjudet och inga smartphones och plattor fanns. 
  • Anonym (V)

Nu låter inte detta så likt men vårt ena barn har vart så ungefär från den åldern. Ett nästan konstant provocerande och vara taskig. Mot sitt syskon men oss alla i familjen. Det har vart på en nivå att jag kallar det terror. så går inte in mer på det. 

men han har autism och adhd. Adhd medicinen tar bort precis allt detta dåliga beteende. Vill bara flagga lite för det Och nåt kanske att lägga på minnet, om det skulle vara nåt liknande. 

vi provade med all hjälp, och ville såklart inte medicinera i första taget men han började vid 14,5

• Anonym (tjockis)
    Anonym (Utmattad) skrev 2025-06-22 21:25:15 följande:

Oftast en direkt konsekvens av att föräldrarna går i väg till ett annat rum och stänger så får han sitta själv och gapa. Men då hör man ju ändå "åh vad jag hatar er, era jävlar" vrålandes genom dörren. På kvällen var han jättearg på rodblocks och skrek fula saker. Vill ha hjälp med googling av sker men kör samtidigt bort den som hjälper med förolämpningar. Då fick han inte ha datorn mer och då blev han ännu argare. Skulle vilja ta honom under armen och bära iväg honom till hans rum men ingen väger snart 40 kg och jag 56.

En åttaåring som väger FYRTIO kg?! Han är alltså överviktig. Kan det vara så att han är fullproppad med socker och snabbmat? Det ökar ju hans adhd beteende enromt. 

Ta bort allt vad skärmar heter och låt honom vara utomhus och leka hela dagarna, när han kommer in kan han få näringsriktig och nyttig mat och sen skicka ut honom igen.

• Anonym (Utmattad)
    Anonym (tjockis) skrev 2025-06-24 12:08:08 följande:

En åttaåring som väger FYRTIO kg?! Han är alltså överviktig. Kan det vara så att han är fullproppad med socker och snabbmat? Det ökar ju hans adhd beteende enromt. 

Ta bort allt vad skärmar heter och låt honom vara utomhus och leka hela dagarna, när han kommer in kan han få näringsriktig och nyttig mat och sen skicka ut honom igen.

Han är lång oxå så speciellt överviktig är han inte. Redan några cm över 140. 
  • Anonym (Aninym)
    Anonym (Utmattad) skrev 2025-06-23 07:54:08 följande:
    På sätt och vis, delade tankarna med fröken men hon tyckte inte det var självklart. Klassen har fått en extrapersonal och det är en pedagogisk utredning startad på honom, men inte pga uppträdandet som jag fattat det utan pga att han säger 27 men skriver 72. 

Hans båda syskon är ansedda som särbegåvade av skolan och har fått extra berikning. Helt klart är också lillen smart men svårt att säga en till vilken gräns. Även särbegåvade kan ju sacka efter på vissa områden, typ emotionellt. 
    Har ni något påbrå från östeuropa?
    Dysgrafi finns där men inte här och missas i utredningar. Min son har det och ett av symtomen var just siffrorna som vändes på samma sätt som för din grabb. Har han andra svårigheter när han skriver?
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Aninym) skrev 2025-06-24 14:20:50 följande:
    Har ni något påbrå från östeuropa?
    Dysgrafi finns där men inte här och missas i utredningar. Min son har det och ett av symtomen var just siffrorna som vändes på samma sätt som för din grabb. Har han andra svårigheter när han skriver?
    Näe ingen släkting från Östeuropa. Han är ovillig skribent än så länge och lite problem med finmotoriken. Läser obehindrat, bättre än kompisarna.
  • Anonym (V)

Just det. Skulle tilllägga att det går urbra för honom i dag. 21 år och läser andra året på KTH 

• Anonym (Aninym)
    Anonym (Utmattad) skrev 2025-06-24 14:39:48 följande:
    Näe ingen släkting från Östeuropa. Han är ovillig skribent än så länge och lite problem med finmotoriken. Läser obehindrat, bättre än kompisarna.
    Finmotorik är det många barn som har problem med idag. Den finmotirska träningen i skolan har minskat radikalt, även i hemmen. Vi sätter telefoner, ipads och liknande i näven på ungarna istället för att pilla med pärlor, leka med lera, bygga lega, rita, skriva för hand osv. Jag läste någonstans att det är så illa så man är orolig för bla om det kommer att finnas några kirurger i framtiden. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Aninym) skrev 2025-06-25 12:45:51 följande:
    Finmotorik är det många barn som har problem med idag. Den finmotirska träningen i skolan har minskat radikalt, även i hemmen. Vi sätter telefoner, ipads och liknande i näven på ungarna istället för att pilla med pärlor, leka med lera, bygga lega, rita, skriva för hand osv. Jag läste någonstans att det är så illa så man är orolig för bla om det kommer att finnas några kirurger i framtiden. 
    Man talar om att vi kommer att förlora en generation. Generation alfa kommer vare sig få någon utvecklad finmotorik eller grovmotorik och inte mycket annat heller. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Aninym) skrev 2025-06-25 12:45:51 följande:
    Motorisk träning och finmotorik är jätteviktig och utvecklar även hjärnan och intelligensen.
Svar på tråden Vi orkar inte med vårt barn