Vi orkar inte med vårt barn
I familjen finns två välartade tonåringar, där den äldste snart flyttar iväg för att plugga tillsammans med sin tjej och den yngre börjar gymnasiet till hösten. I familjen finns även en åttaåring och med honom har vi konflikter mer eller mindre hela tiden. Han saknar helt förmåga till affektreglering och säger fula och arga saker till oss föräldrar. Nu har det gått så långt att familjen håller på att gå under, trots att pappan och jag varit ett par i över 25 år. Det känns som om jag borde lärt mig ett och annat om föräldraskap sen de två andra men allt faller i kontakt med åttaåringen. Idag åkte vi tio mil i bilen, jag, pappa och åttaåringen, till vår sommarstuga. Då tjatade han nästan hela resan om att han ville ha pappas mobil. Det fick han inte och han blev argare och argare. Då hade vi ändå laddat upp med leksaker han gillar, tidningar och en kudde där bak. Försöker man bemöta det säger han alltid "tyst", med sur röst. Vi fastnar alltså i en loop där han varvar upp och vi inte får avleda eller bemöta. Han är otrevlig - håll käften, jag hatar dig, gå härifrån är också vanligt förekommande. Vart vänder man sig? Detta tjatandet kommer mest på oss föräldrar men även på fritids och på hans mormor. Inser att vi behöver någon slags hjälp då det känns som om det eskalerar. Jag tycker också så oändligt synd om hans syskon som måste lyssna på eländet.