• Anonym (Illa till mods)

Muslimsk man sa att jag ska ta hand om min sambo

Hej!
    Jag måste bara få ventilera lite för detta gjorde mig riktigt illa till mods.
    Min sambo är halvarab och uppväxt i en muslimsk familj, dock inte troende själv längre. Vi stötte på hans kompis idag av en slump och sakerna han sa till mig fick mig verkligen må illa.
    Lite av det han sa var att jag ska ta hand om min man, klä på honom, laga all mat, ta hand om allt hemma, ge honom barn som jag ska ta hand om. Sen sa han det värsta av allt, att jag aldrig får säga emot min man, att man betyder lejon och är högst i rang och man säger inte emot ett lejon.

Jag blir mörkrädd över att det finns såna här män i vårt samhälle. Han hade själv med sig två döttrar, tycker han att dom ska växa upp och bli några slags slavar?

Med detta sagt så vill jag säga att alla muslimska män är inte såhär, min sambos bröder som är troende beter sig absolut inte såhär, dom ser sina fruar som jämnlikar.
  • Svar på tråden Muslimsk man sa att jag ska ta hand om min sambo
  • AndreaBD
    Anonym (Illa till mods) skrev 2025-06-23 13:18:29 följande:
    Tack snälla för din kommentar och att du förstår vart jag ville komma med mitt inlägg, det var verkligen inte för att sprida dynga över muslimer utan precis som du skriver tyckte jag det var skrämmande.
    Jag har träffat många av min sambos muslimska vänner och dom som är mest radikala tar inte i hand med mig och kollar inte åt mitt håll men dom har aldrig sagt åt mig hur jag ska leva och vad jag ska göra, dom försöker liksom inte påverka andra. Det som gör mig illa till mods är när någon försöker påverka andra att leva som dom och inte acceptera att andra inte vill leva som dom.
    Om du inte törs säga ifrån till såna utomstående, ta och prata med din man. Det är bra om han vet att du inte känner dig bekväm med såna situationer, då kan han kanske vara lite extra uppmärksam och säga ifrån när någon säger något konstigt. Han måste då liksom vara förberedd på såna situationer. Du får göra det tydligt för honom att han bör hjälpa dig där. Svårare är det förstås om ni inte är överens där. 
  • Gullvivor
    Anonym (Illa till mods) skrev 2025-06-23 13:00:01 följande:
    Ja precis, hans kompis som sa allt detta sa typ att min sambo borde ta med mig till sitt hemland(Tunisien) i några år så jag får se hur det ska gå till och lära mig, och då skrattade min sambo bara och sa att jag inte vågar åka med honom dit(vilket jag inte gör heller). 
    Eftersom min sambo är uppväxt muslimskt så har han lite andra värderingar än andra män jag vart tillsammans med, jag får till exempel inte ha några manliga vänner, får inte gå ut och ta ett glas/gå på restaurang utan honom osv. Han har blivit lite bättre, han klagar inte längre på vad jag har på mig eller att jag har manliga kollegor som jag pratar med på jobbet men är rädd att detta ska göra att han känner sig berättigad till att sätta upp såna regler för mig nu igen :/ Får nog ta ett snack om detta igen.
    Men har du ingen egen personlighet och förmåga att säga nej om någon skum "regel" skulle sättas upp? Eller är det din sambo som är ett mähä och helt plötsligt ändrar värderingar för att någon vän sagt något? 

Du verkar vara väldigt osäker som person och tog nog det för seriöst, att din sambo skrattade tyder väl mer på att han tog sin väns snack som ett skämt. 
  • Anonym (undrar också)
    Ja precis, hans kompis som sa allt detta sa typ att min sambo borde ta med mig till sitt hemland(Tunisien) i några år så jag får se hur det ska gå till och lära mig, och då skrattade min sambo bara och sa att jag inte vågar åka med honom dit(vilket jag inte gör heller). 
    Eftersom min sambo är uppväxt muslimskt så har han lite andra värderingar än andra män jag vart tillsammans med, jag får till exempel inte ha några manliga vänner, får inte gå ut och ta ett glas/gå på restaurang utan honom osv. Han har blivit lite bättre, han klagar inte längre på vad jag har på mig eller att jag har manliga kollegor som jag pratar med på jobbet men är rädd att detta ska göra att han känner sig berättigad till att sätta upp såna regler för mig nu igen :/ Får nog ta ett snack om detta igen.
    Varför är du tillsammans med en som beter sig på detta viset? 
  • Anonym (Huv)

Tycker du kan ge en respons i något i stil med att om inte du dömer vårat sätt att leva på så kommer inte jag att döma ert sätt att leva på.
    Kanske även påpeka att det han säger är väldigt ohyfsat.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (K)
    Anonym (Illa till mods) skrev 2025-06-23 12:46:27 följande:
    Nej jag är en väldigt osäker person helt utan självförtroende, jag kan säga ifrån när det gäller sambon men inte andra män. Men testa du själv sätta dig i den situationen och stå själv mot tre stora män långt ifrån andra människor och se om du är så tuff. Nej detta är ingen trolltråd, detta hände mig på riktigt och jag mår skit efter att ha blivit behandlad så.
    På jobbet har det hänt flera gånger att jag sagt emot ett rum fullt av män, men jag har inte tänkt så mycket på att de är just män, det har varit civiliserade, respektfulla människor som tål kritik och diskussioner. 

Sluta umgås med människor som du inte kan föra en normal diskussion med och som gör dig rädd. Kan du inte ha en diskussion om detta med sambon, lämna. 
  • Anonym (Krol)
    Anonym (Illa till mods) skrev 2025-06-23 03:55:13 följande:
    Behövde ventilera för det fick mig må riktigt dåligt och tänkt på det konstant sedan det hände, kände mig förnedrad och kan inte prata med mina vänner om det, rädd att sambon ska ta efter för han sken upp som en sol
    Problemet är inte din sambo eller hans kompis ruttna kvinnosyn. Problemet är att du blev ihop med en muslim överhuvudtaget. Jag vet att det finns liberala muslimer också, men även såna blir radikaliserade idag. Svenska tjejer ska absolut fundera några varv innan de blir ihop med muslimer. För fyra år sedan blev en svenska ihjälstucken med en iskniv av hennes fd marockanske man. Skilsmässan dem emellan gick utan större problem. Det var när hon blev ihop med en annan man som det slog slint i huvudet på exmannen och han stack ihjäl henne bara 200 m från där jag bor. Det visade sig efteråt att även släkt och vänner hade varit på honom om familjehedern och allt möjligt. De flesta svenskor är vettiga nog att avstå, men tyvärr finns det även sådana som är alltför blåögda och naiva.
  • Anonym (Belinda)

Ditt problem är sambon. 

Hade han haft liknande värderingar som du och sagt ifrån till sin vän hade det kvittat vad vännen sa.
    Nu fick du istället ett smakprov på hur ert liv kommer bli.

• Anonym (sköldmö)
    Får jag fråga vad du ser hos din man? Varför du är tillsammans med honom? För han låter inte som en trevlig kille alls, som har sådana värderingar och sätter upp ?regler?. Spelar ingen roll om han är arab, svensk eller något annat. 

Är det ditt dåliga självförtroende som spökar? Tror du inte att du kan få någon bättre?
  • Anonym (Kitty)
    Vill du leva så här? Det finns så många fler män därute som är så mycket bättre än den här killen. Den här killen kommer skada din självkänsla så mycket mer om du försätter att vara tillsammans med honom. Han känner sig redan berättigad att sätta upp regler för dig, du har ju redan regler du måste följa. 
Svar på tråden Muslimsk man sa att jag ska ta hand om min sambo