Anonym (skratt) skrev 2025-06-23 20:28:03 följande:
Är din familje en boklånarfamilj eller en bokköparfamilj?
Jag är lite nyfiken på hur det ser ut i stugorna egentligen. Upprinnelsen till frånga är att jag och min flickvän skrattade åt barndomsminnet att hon och hennes syster mellan sig hade ungefär lika många böcker som jag hade på en enda hylla i bokhyllan när vi båda var ca 10 år gamla. De ägde ca 30 böcker mellan sig, jag ägde väl bortåt 300 själv. Vi kom fram till att orsaken inte var att hon och hennes syster läste mindre, eller att hennes familj kommer från en bakgrund där det läses mindre eller de inte hade råd att köpa böcker. Nej, det handlar blott och bart om att hennes familj var frekventa biblioteksbesökare, och min familj var frekventa bokhandelsbesökare.
Så, vad är du och din familj? Boklånare eller bokköpare?
Mest köpare.
Det är långt och krångligt och dåliga öppettider på biblioteket som ligger närmast, så böckerna riskerar att bli försenade.
Det kan också hända att jag har en bok nu, men vill läsa nåt annat först. Då hinner jag inte läsa den om det är en lånebok, men äger jag den kan jag läsa den när jag vill.
En bok som man äger kan man även låna ut till andra i familjen, eller vänner. Böcker som jag inte vill behålla skänker jag gärna eller ställer i sån där bokholk som finns på olika ställen, eller lämnar på hotellet, i ett väntrum eller liknande. Så böckerna går runt till fler än bara mig.
Vissa böcker vill jag behålla, och då gör jag det.
Är uppvuxen i ett hem med mycket böcker, och vi lånade även mycket på biblioteket när jag var barn. men då bodde vi så att det var nära till bibblan.