• Anonym (skratt)

Är din familje en boklånarfamilj eller en bokköparfamilj?

Jag är lite nyfiken på hur det ser ut i stugorna egentligen. Upprinnelsen till frånga är att jag och min flickvän skrattade åt barndomsminnet att hon och hennes syster mellan sig hade ungefär lika många böcker som jag hade på en enda hylla i bokhyllan när vi båda var ca 10 år gamla. De ägde ca 30 böcker mellan sig, jag ägde väl bortåt 300 själv. Vi kom fram till att orsaken inte var att hon och hennes syster läste mindre, eller att hennes familj kommer från en bakgrund där det läses mindre eller de inte hade råd att köpa böcker. Nej, det handlar blott och bart om att hennes familj var frekventa biblioteksbesökare, och min familj var frekventa bokhandelsbesökare.

Så, vad är du och din familj? Boklånare eller bokköpare?

• Svar på tråden Är din familje en boklånarfamilj eller en bokköparfamilj?
  • Alessia

Jag köper, min man köper eller lånar (lånar mer än köper). Lånar gör jag om det är en bok som inte längre tillhandahålles av förlagen. Ibland finns de inte heller på bibliotek, så då gäller Bokbörsen för mig.

• Anonym (Book dragon!)

Jag är en "book dragon", en som köper böcker och har svårt att göra mig av med böcker. Jag älskar att läsa om vissa böcker och serier, varje gång ser man något nytt samband som börjar och sen blommar ut senare. Något nytt "aha, det var sååååå det hängde ihop". 

Har även samlat på Harlequin-böcker och det var väldigt jobbigt att göra mig av med dem vid en flytt. De första köpte jag ju när jag var typ 15 och jag behövde göra mig av med dem när jag var 40. De var sköna att läsa när man ville läsa men inte orkade tänka.

• Dexter dot com

Jag lånar mycket på biblioteket men köper ibland när nån bok jag verkligen längtat efter släpps och jag inte har tålamod att vänta. Köpta böcker läser jag en gång och ger sen bort.

• Anonym (köp)
    Anonym (skratt) skrev 2025-06-23 20:28:03 följande:
    Är din familje en boklånarfamilj eller en bokköparfamilj?

Jag är lite nyfiken på hur det ser ut i stugorna egentligen. Upprinnelsen till frånga är att jag och min flickvän skrattade åt barndomsminnet att hon och hennes syster mellan sig hade ungefär lika många böcker som jag hade på en enda hylla i bokhyllan när vi båda var ca 10 år gamla. De ägde ca 30 böcker mellan sig, jag ägde väl bortåt 300 själv. Vi kom fram till att orsaken inte var att hon och hennes syster läste mindre, eller att hennes familj kommer från en bakgrund där det läses mindre eller de inte hade råd att köpa böcker. Nej, det handlar blott och bart om att hennes familj var frekventa biblioteksbesökare, och min familj var frekventa bokhandelsbesökare.

Så, vad är du och din familj? Boklånare eller bokköpare?

Mest köpare.

Det är långt och krångligt och dåliga öppettider på biblioteket som ligger närmast, så böckerna riskerar att bli försenade.

Det kan också hända att jag har en bok nu, men vill läsa nåt annat först. Då hinner jag inte läsa den om det är en lånebok, men äger jag den kan jag läsa den när jag vill.

En bok som man äger kan man även låna ut till andra i familjen, eller vänner. Böcker som jag inte vill behålla skänker jag gärna eller ställer i sån där bokholk som finns på olika ställen, eller lämnar på hotellet, i ett väntrum eller liknande. Så böckerna går runt till fler än bara mig.

Vissa böcker vill jag behålla, och då gör jag det. 

Är uppvuxen i ett hem med mycket böcker, och vi lånade även mycket på biblioteket när jag var barn. men då bodde vi så att det var nära till bibblan. 
  • Anonym (PipLarsson)

Lånare! Vi hade aldrig fått plats med en massa böcker. Och pengarna lägger vi hellre på sånt vi inte kan få gratis. 

De har bokbytardagar i skolan ibland men mina barn är aldrig med (vilket är helt ok från skolans sida). De där dagarna förutsätter ju att man har ett överflöd av böcker. De böcker mina barn har har de fått i present och de vill de inte byta bort. 

• Michael 310

Vi köper böcker, uppvuxen i ett hem med mycket böcker och där läsning alltid vart en naturlig del. Även lyckats föra det vidare till barnen. 
    Har kanske ett hundratal böcker i bokhyllorna i hemmet, och 5 eller 6 stora flyttlådor fulla med böcker vi inte velat göra oss av med. 

Vi har gett bort mycket som vi inte vill spara. Till exempel gav vi förskolan 2 kartonger med barnböcker i samband med att våra barn började skolan. Något som uppskattades oerhört mycket. 

• Pudan

Alltid varit bokköparfamilj. Jag och 17-åriga dottern har nu 10 höga Billybokhyllor med böcker och fler tillkommer varje år. Vi bor hyfsat nära Sveriges största antikvariat och handlar mycket där men även bokhandlarna här i stan besöks ofta. Vi bor stort och dottern oroar sig redan nu för hur hon ska få plats med alla sina böcker när hon flyttar hemifrån

• PH76

Min fru lånar mycket, jag köper. Den ck så skänker jag bort dem När jag är klar.

• Anonym (Både och)

För de som nämner dåliga öppettider på biblioteken - ta reda på om era bibliotek har så kallat meröppet!

Man behöver gå dit när de har öppet för att skriva på papper, sedan får man en tagg/ett kort och kan gå dit "när som helst" när inte bibliotekspersonalen är där. 

Gäller ofta de mindre biblioteken, filialerna. Vårt är öppet mellan typ 07.00-22.00 alla dagar i veckan. Har flera gånger gått och botaniserat på för mig "okända hyllor" och hittat nya böcker. 

I vår kommun så innebär det att man även har tillgång till de andra filialerna. Så när barnen var mindre åkte vi Ibland på utflykt till ett annat bibliotek för att göra det lite roligare och Ibland har de ju även andra böcker. 

• Jemp

Främst boklånare, även om vi såklart har egna böcker också. 

Anledningen: miljön och det ohållbara att köpa nytt när vi är snabba läsare där en bok tar slut på ett par dagar.

• Anonym (Mamma till en)

Vi köper begagnat från typ Myrorna och tar från ta en bok, ge en bok ställen, sen skänker vi tillbaka böckerna. Så jag vet inte hur du vill kategorisera oss. 

• Anonym (Em)

Appropå bibliotekens tillgänglighet och öppettider så hade jag lånat ännu mer om det funnits i anslutning till där jag handlar mat och shoppar. Är sällan i centrum eller nära andra platser där biblioteken finns. Inte så klimatsmart att åka enkom för att låna.

Svar på tråden Är din familje en boklånarfamilj eller en bokköparfamilj?