• Vardagshjälten

Kvinnor besvarar aldrig brev när en relation börjar bli svår

När det har uppstått en eller flera jobbiga situationer som har lett till tjafs, bråk och blockering så har det hänt att jag har skrivit ett vänligt och respektfullt formulerat brev för att förklara från mitt perspektiv så att hon kan förstå mig bättre. Det är så att säga en "utsträckt hand" med enda syfte att skapa klarhet och bli sams igen. Av 5 olika kvinnor har en enda svarat och då var det ett fientligt svar som deklarerade att hon inte tänker besvara någonting från mig mer. Märkligt tycker jag med tanke på att kvinnor allmänt betraktas som mer socialt betingade än män och måna om kommunikation i en relation. Enligt mina erfarenheter är män rakare och smidigare i sin kommunikation och ofta lättare att försonas med efter ett bråk. Det är inte många manliga vänner som fnyser föraktfullt åt ett vänligt och klargörande meddelande. Man skakar hand och lägger tjafset bakom sig medan många kvinnor är otroligt långsinta och väljer att styvnackat ignorera det man skrivit för bådas skull. Vad jag menar med "bådas skull" är att brev ofta förklarar missförstånd och rätar ut viktiga frågetecken så att en i övrigt fin relation inte behöver gå förlorad.

Tyvärr så verkar de flesta kvinnor bara betrakta sådana brev som att man inte respekterar hennes integritet så istället för att värdesätta och ta till sig vad man skrivit blir de bara mer trotsiga och undvikande. Jag vet sedan tidigare diskussioner att många tycker att man ska respektera en blockering som tecken på att hon inte längre vill ha kontakt men faktum är att vissa blockerar impulsivt vid minsta irritation och det kan inte jag se som respektfullt. Är det bara den blockerande som är värd lite hänsyn? Idag får man verkligen ha tur om man finner en kvinna som vill bidra till en bättre fortsättning istället för att lägga locket på och frysa ut mannen hon egentligen tycker om. Så fruktansvärt onödigt och destruktivt.

Jag vill även tillägga att det för de flesta som blir lämnade är väldigt värdefullt att få en vänlig förklaring för det gör det lättare att förstå, släppa och gå vidare i livet.

• Svar på tråden Kvinnor besvarar aldrig brev när en relation börjar bli svår
  • Anonym (Japp)
    Lynx123 skrev 2025-06-24 07:01:19 följande:

Låter mer som att du behöver lära dig att respektera andras gränser. Att skicka ett brev när du blivit blockerad överallt är obehagligt nära ett stalkerbeteende. Skulle råda dig att söka hjälp innan det blir värre.

Japp, det kan absolut liknas vid stalkerbeteende. Det är dessutom ganska stereotypt för män som blir kränkta av att bli avvisade. De hamnar i affekt, skriver elaka saker och kommer sen och ska ångra sig och "göra allt bra igen". Det tyder också på män med instabilt temperament och kvinnor med erfarenhet vet ju vad sådana män kan vara kapabla till, just sayin.
  • Anonym (Oj)

Att få ett brev är också mer läskigt än ett meddelande på sociala medier eller sms. 

Det betyder att personen, TS, i detta fall, letat upp ens bostadsadress. 

• Anonym (Kille)

Är det här efter långa relationer eller bara efter några få dejter?

• EnAnonumius
    Vardagshjälten skrev 2025-06-23 22:38:57 följande:

Jag vill även tillägga att det för de flesta som blir lämnade är väldigt värdefullt att få en vänlig förklaring för det gör det lättare att förstå, släppa och gå vidare i livet.

Jag har medvetet kortat av ditt långa svar, men kommer ändå att svara på hela din TS.

När jag läser din TS så är du extremt självcentrerad. Du lägger ingen reflektion över vad du har gjort, d.vs din roll i det hela, utan lägger uteslutande hela skulden på kvinnorna och sjunker även så lågt och kallar dem för "trotsiga". ´´
    Du har hamnat i "samma sits" 5gånger, det är nog på tiden att du funderar på var du gör för fel i stället för att lägga, uteslutande, hela skulden på kvinnorna.
    Så det är mycket tydligt att du missar att man är två i en relation.

Sedan så är du väldigt självgod också. Nej om någon har valt att blockera dig på alla social medier, och även mobilen, och valt att avsluta kontakten med dig så respektera detta och förstå att dessa kvinnor inte alls "egentligen tycker om dig". En kvinna som "egentligen" tycker om en man skull faktiskt inte blockera hon om och avsluta relationen. En av de stora anledningarna till att många kvinnor avslutar en relation är när hon upptäcker att mannen inte lyssnar på henne och respektera hennes åsikter och henne som människa.

Ett "brev" dör du försöker "förklara din ståndpunkt", signalera ju bara om att du anser att dina åsikter och din ståndpunkt skulle vara viktigare och att du inte alls vill respekterar hennes val. Utan du övergår till något som kan liknas vid "stalker beteende, alternativt att du vägrar att acceptera att allt inte sker enbart på "dina villkor".

Ja kvinnor är socialare än män, men det har inget med saken att göra med att du har fått avslutande förhållanden. För även kvinnor har rätten att välja vem de skall umgås med och vilka det väljer bort. Och du, hade du haft en "i övrigt fin relation" med dessa kvinnor så hade de knappast blockerat dig från mobilen och social medier.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EpicF

När det har uppstått en eller flera jobbiga situationer som har lett till tjafs, bråk och blockering så har det hänt att jag har skrivit ett vänligt och respektfullt formulerat brev för att förklara från mitt perspektiv så att hon kan förstå mig bättre. Det är så att säga en "utsträckt hand" med enda syfte att skapa klarhet och bli sams igen. Av 5 olika kvinnor har en enda svarat och då var det ett fientligt svar som deklarerade att hon inte tänker besvara någonting från mig mer. Märkligt tycker jag med tanke på att kvinnor allmänt betraktas som mer socialt betingade än män och måna om kommunikation i en relation. Enligt mina erfarenheter är män rakare och smidigare i sin kommunikation och ofta lättare att försonas med efter ett bråk. Det är inte många manliga vänner som fnyser föraktfullt åt ett vänligt och klargörande meddelande. Man skakar hand och lägger tjafset bakom sig medan många kvinnor är otroligt långsinta och väljer att styvnackat ignorera det man skrivit för bådas skull. Vad jag menar med "bådas skull" är att brev ofta förklarar missförstånd och rätar ut viktiga frågetecken så att en i övrigt fin relation inte behöver gå förlorad.

Tyvärr så verkar de flesta kvinnor bara betrakta sådana brev som att man inte respekterar hennes integritet så istället för att värdesätta och ta till sig vad man skrivit blir de bara mer trotsiga och undvikande. Jag vet sedan tidigare diskussioner att många tycker att man ska respektera en blockering som tecken på att hon inte längre vill ha kontakt men faktum är att vissa blockerar impulsivt vid minsta irritation och det kan inte jag se som respektfullt. Är det bara den blockerande som är värd lite hänsyn? Idag får man verkligen ha tur om man finner en kvinna som vill bidra till en bättre fortsättning istället för att lägga locket på och frysa ut mannen hon egentligen tycker om. Så fruktansvärt onödigt och destruktivt.

Blir man blockerad så får man respektera det även om man inte tycker det är rättvist. Och oavsett om blockeringen var impulsiv. Man ska respektera att en annan människa inte vill ha kontakt. 

Man ska inte skicka ett handskrivet brev, det visar enbart på att man inte respekterar att man är blockerad. 

Vänta istället tills personen som blockerar tar kontakt igen, om denne gör det. Bollen ligger hos denne. 

Alla vill inte ha någon förklaring när de blir lämnade, de accepterar och respekterar utan att älta det. 
  • EpicF

Blockerar man en annan man och lägger locket på så är det för att man inte längre tycker om denna man. Man har inget känslor kvar och noll intresse för att försöka reparera det som en gång fanns. Nej, det är varken onödigt eller destruktivt. 
  • EpicF
    Anonym (Chillax) skrev 2025-06-24 07:22:07 följande:

Den som blockerar är redan klar.

Sätter punkt, går vidare eftersom du har trampat över gränser på ett sätt som gör att de inte vill ha någon mer kommunikation med dig eller anser den meningslös- du fattar bara inte eller har inte normal kontroll över dig själv och dina handlingar.

Då är det bara slöseri med tid av dig att försöka igen. Det kommer inte att leda till annat än att de tycker du är obehaglig, och ev. en polisanmälan för stalking.

Jag har inte haft en sådan situation med någon man men däremot med två kvinnliga vänner som jag till sist har "blockerat" med ett meddelande, efter att ha förklarat hur jag känt mig utnyttjad och sedan ignorerad av dem när allt är bra. En av dem har försökt få tillbaka mig genom inbjudan till sitt barns student, och visst, jag går och ger present till barnet för det har inte gjort något. Men jag kommer inte att ta tillbaka personen som vän för känslan jag fick var för dålig och jag har många andra vänner som inte beter sig så.

Varför ska jag ha kvar en dålig vän som inte visar någon respekt, vem har tid med sådana personer i sitt liv?

Du behöver ta reda på varför du beter dig så att du skrämmer bort kvinnor i en vardagskonflikt, annars kommer detta att fortsätta hända.

Varför skulle du då gå på barnets student? Det blir bara märkligt, eftersom den inbjudan är ett första steg till att ta kontakt igen. 
  • EpicF
    Anonym (Oj) skrev 2025-06-24 07:38:32 följande:

Att få ett brev är också mer läskigt än ett meddelande på sociala medier eller sms. 

Det betyder att personen, TS, i detta fall, letat upp ens bostadsadress. 

Det är väldigt creapy om man bara har dejtat och inte inlett någon relation ännu. Jag hade faktiskt övervägt en polisanmälan (inte för att ledet till något utan av princip). 
  • Anonym (Man)
    EpicF skrev 2025-06-24 10:24:55 följande:
    Det är väldigt creapy om man bara har dejtat och inte inlett någon relation ännu. Jag hade faktiskt övervägt en polisanmälan (inte för att ledet till något utan av princip). 
    Nej det lär inte leda någon vart och dessutom slöseri med polisens resurser då det knappast är något brott att skicka ETT brev.

Sedan håller jag med om att det är gränslöst att skicka brev till någon som visat att man inte vill ha mer kontakt.
  • EpicF
    Anonym (Man) skrev 2025-06-24 11:23:16 följande:
    Nej det lär inte leda någon vart och dessutom slöseri med polisens resurser då det knappast är något brott att skicka ETT brev.

Sedan håller jag med om att det är gränslöst att skicka brev till någon som visat att man inte vill ha mer kontakt.
    Stalking är olagligt, vilket är ett brott. Sedan att det inte leder någonvart med en polisanmälan  lan fortfarande gör att det uppmärksammas om det kommer in flera ang samma stalker. 
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Man) skrev 2025-06-24 11:23:16 följande:

Ett brev med posten visar definitivt att det rör sig om en creepy, på gränsen till kriminell person, och bör således polisanmälas.
  • Anonym (Man)
    EpicF skrev 2025-06-24 12:44:48 följande:
    Stalking är olagligt, vilket är ett brott. Sedan att det inte leder någonvart med en polisanmälan  lan fortfarande gör att det uppmärksammas om det kommer in flera ang samma stalker. 
    Ja stalking är olagligt och bör så klart vara. Jag har däremot svårt att tro att att endast ett brev med en enligt TS förklaring skulle ens vara i närheten att klassas som stalking. Men håller med andra att han borde släppt det när han blev blockad.
  • Anonym (me)

Jag är ingen tonåring och har haft en del relationer i livet, men jag har inte blivit blockad av fem olika personer. Nog dags att du tar dig en funderare på vad som felar hos DIG och lära dig respektera när folk inte vill ha med dig att göra mer!

• Anonym (man51)

Mmm, tyvärr TS så flyger din text över huvudet, för det fullkomligen osar självcentrering och att dina synpunkter, ståndpunkter skulle vara viktigare, mer sanna, än dessa "5 kvinnors". Och slutklämmen att du egentligen är en man som är värd att tyckas om...

Och att skicka ett brev efter en tydlig blockering... Hur tycker du att det fungerar?

Jag är i sak en "skrivande person", kan ibland ha lättare för att hitta orden, uttrycka mig, i text, snarare än muntligt, speciellt i en spänd relation, ett tjafs, en konflikt. Men då skulle jag göra det direkt och inte efter flera tjafs och bråk och när relationen är "blockerad".

Så att skicka ett brev efter flertalet tjafs, bråk och konflikter och efterföljande blockering. Nää, det skulle jag aldrig göra. Det är respektlöst. Och, i sak, jag tror inte det gynnar dig TS, varken i stunden eller framåt...

Har en nära kvinnlig vän som blev utsatt för en stalker, mannen i fråga blev sedermera dömd i TR. Och nej, ETT brev, klassas inte som stalking. Kom igen!

Det krävs upprepade saker, inte sällan av olika natur. För min vän så handlade det om brev, massvis av sådana, blomsterbud, andra typer av försändelser. Förföljande på stan, till bostaden, till arbetsplats. Under en ganska lång tid.

• Anonym (Creepy)

Du måste förstå en sak, TS. Du har aldrig någon rätt att ha kontakt med en person som inte vill ha kontakt med dig. Så ja, all makt ligger hos dem som blockerat dig. Det får du acceptera.

• molly50

Om du blir blockerad av 5 olika kvinnor så bör du kanske rannsaka dig själv och fundera på vart problemet egentligen ligger. Istället för att lägga skulden hos enbart kvinnorna.
    Och de tycker inte egentligen om dig om de blockerar dig. De visar klart och tydligt att de inte vill ha med dig att göra. Och det måste du respektera.
    Jag hade också blockerat en man som inte respekterade att jag inte vill ha mer kontakt.
  • EpicF
    Anonym (Man) skrev 2025-06-24 13:35:45 följande:
    Ja stalking är olagligt och bör så klart vara. Jag har däremot svårt att tro att att endast ett brev med en enligt TS förklaring skulle ens vara i närheten att klassas som stalking. Men håller med andra att han borde släppt det när han blev blockad.
    Beror på hur mottagaren upplever det. 
  • Anonym (Chillax)
    EpicF skrev 2025-06-24 10:21:31 följande:
    Varför skulle du då gå på barnets student? Det blir bara märkligt, eftersom den inbjudan är ett första steg till att ta kontakt igen. 
    Det betonades att barnet ville att jag skulle komma, det var barnets inbjudan. 
  • EnAnonumius

Fick TS kalla fötter månne, när han insåg att han kan vara det han som var det faktiska problemet och inte kvinnorna?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Japp)
    EnAnonumius skrev 2025-06-25 08:45:15 följande:

Fick TS kalla fötter månne, när han insåg att han kan vara det han som var det faktiska problemet och inte kvinnorna?

Det är ju ofta så, stalkers väljer att ligga lågt när folk förstår att de verkligen är stalkers.
Svar på tråden Kvinnor besvarar aldrig brev när en relation börjar bli svår