Kvinnor besvarar aldrig brev när en relation börjar bli svår
När det har uppstått en eller flera jobbiga situationer som har lett till tjafs, bråk och blockering så har det hänt att jag har skrivit ett vänligt och respektfullt formulerat brev för att förklara från mitt perspektiv så att hon kan förstå mig bättre. Det är så att säga en "utsträckt hand" med enda syfte att skapa klarhet och bli sams igen. Av 5 olika kvinnor har en enda svarat och då var det ett fientligt svar som deklarerade att hon inte tänker besvara någonting från mig mer. Märkligt tycker jag med tanke på att kvinnor allmänt betraktas som mer socialt betingade än män och måna om kommunikation i en relation. Enligt mina erfarenheter är män rakare och smidigare i sin kommunikation och ofta lättare att försonas med efter ett bråk. Det är inte många manliga vänner som fnyser föraktfullt åt ett vänligt och klargörande meddelande. Man skakar hand och lägger tjafset bakom sig medan många kvinnor är otroligt långsinta och väljer att styvnackat ignorera det man skrivit för bådas skull. Vad jag menar med "bådas skull" är att brev ofta förklarar missförstånd och rätar ut viktiga frågetecken så att en i övrigt fin relation inte behöver gå förlorad.
Tyvärr så verkar de flesta kvinnor bara betrakta sådana brev som att man inte respekterar hennes integritet så istället för att värdesätta och ta till sig vad man skrivit blir de bara mer trotsiga och undvikande. Jag vet sedan tidigare diskussioner att många tycker att man ska respektera en blockering som tecken på att hon inte längre vill ha kontakt men faktum är att vissa blockerar impulsivt vid minsta irritation och det kan inte jag se som respektfullt. Är det bara den blockerande som är värd lite hänsyn? Idag får man verkligen ha tur om man finner en kvinna som vill bidra till en bättre fortsättning istället för att lägga locket på och frysa ut mannen hon egentligen tycker om. Så fruktansvärt onödigt och destruktivt.
Jag vill även tillägga att det för de flesta som blir lämnade är väldigt värdefullt att få en vänlig förklaring för det gör det lättare att förstå, släppa och gå vidare i livet.