• TiAnKa

Orolig för min sons åsikter och umgänge med pappan

Jag oroar mig mycket för min 15-årige son just nu. På sista tiden har han uttryckt en massa dumma politiska åsikter som inte alls går i linje med min uppfattning och hur jag har uppfostrat honom. Jag och hans pappa är separerade sen ca 7 år och jag tycker att han påverkas mer och mer negativt när han är hon honom (i snitt varannan vecka). 

Han pratar mycket illa om invandrare, säger att han är Sverigedemokrat och har i smyg köpt banderoller på Trump och en jäkla Make America Great again keps och satt upp i sitt rum. Fick höra av honom att han varit och besökt ett valtält för SD i helgen 3 gånger när han var hos sin pappa. 

Nu säger han att han är abortmotståndare också. Vet att alla har rätt till egen åsikt och inriktning, men detta känns bara för mycket för mig. Jag snackar emot och försöker få honom att förstå, men han är duktig på att argumentera tillbaka. Till saken hör också att han har adhd och autism, inte så gravt, men det finns.

Utöver detta så har han nu tillbringat Midsommarhelgen med sin pappa för första gången sen vi separerade eftersom jag inte litar på fadern när det är festhelger och att han tar sitt ansvar. Det ångrar jag djupt nu. Han berättar att de umgåtts med pappans vänner som hade sina vänner på besök. Där har det varit ordentligt festande men några riktigt fulla personer och dessutom var den en gäst där som hade erbjudit personer runt omkring droger. 

Jag blir så jäkla ledsen för hur han är just nu. Han är egentligen en jättefin kille, omtänksam, hjälpsam etc. Men detta är så tråkigt. Hur ska jag hantera detta+? 

• Svar på tråden Orolig för min sons åsikter och umgänge med pappan
  • beli
    EnAnonumius skrev 2025-07-14 16:26:09 följande:
    Minns att det var du som ställde denna frågan till mig citerar dig och dine egna ord med citatbox:
    beli skrev 2025-06-24 13:25:33 följande:
    Varför tycker en tonåring i Sverige att det är viktigt att just USA ska bli 'stort' igen? Om man tänker efter?
    (slut på citatet)

Jag bad dig i ett annat inlägg att inte lägga ord i min mun. Nu lägger du ord i min mun igen.
    Jag har inte missat att TS oroar sig för sin sons åsikter. Det hade du sett om du läst vad jag faktiskt skriver. Jag bara poängterade om detta med USA och undrade vad det var för fel med att den åsikten.  Inte ett ord om "viktigt" för tonåringen, som du surrade om i din fråga.

Det är ju bra att du anser att du i är ingen att avgöra åt en annan människa. Då kanske du kan tänka efter lite själv, som du bad mig om, varför en tonåring inte skall kunna ha den åsikten om USA, när vi har åsikts-och yttrandefrihet i landet.
    Ts själv nämner att sonen köpt 'en jäkla Make America Great Again-keps'.

Att nån frågar varför en tonåring inte ska kunna ha den åsikten om USA tycker jag låter lite naivt. USA är, som de flesta förhoppningsvis vet, numera inte det där häftiga drömlandet som det var på 80-talet, utan nu håller det på att bli en fascistisk diktatur. Varför hyllar en svensk tonåring ett sånt land? För jo, han hyllar det om han hänger upp en MAGA-keps i sitt rum.
  • EnAnonumius
    beli skrev 2025-07-15 00:38:34 följande:
    Ts själv nämner att sonen köpt 'en jäkla Make America Great Again-keps'.

Att nån frågar varför en tonåring inte ska kunna ha den åsikten om USA tycker jag låter lite naivt. USA är, som de flesta förhoppningsvis vet, numera inte det där häftiga drömlandet som det var på 80-talet, utan nu håller det på att bli en fascistisk diktatur. Varför hyllar en svensk tonåring ett sånt land? För jo, han hyllar det om han hänger upp en MAGA-keps i sitt rum.
    Vad har det med saken att göra om huruvida TS son har  köpt "..en jäkla MAGA-keps"?

Du nu läser du inte igen..  Det var JAG som frågade DIG inte "nån"... 

Så bara för att USA inte är längre det "bra fina landet" längre så är det naivt enligt dig att försvara en åsikt och fråga varför man inte ska ha den åsikten som  "Make America Grate Again".

Vad är det för fel att ha åsikten att America skall bli bra igen, bara för att det i dag inte är ett bra land?

Baserat på DIN logik så kan man ju inte heller ha åsikten att Sverige skall bli ett bra land igen, då Sverige inte heller är ett bra land i dag så som det har varit "förr". 
    Baserat på att anse att någon ä naiv som tycker att Sverige skall bli ett bra land igen, så kan man ju säga att politikerna från de 8 partierna i riksdagen är otroligt naiva som vill göra Sverige till ett bra land igen.

Låt mig säga så här.. Din förklaring till varför en tonåring inte skall få lov att ha den åsikten, och det är naivt att fråga om det, är he ja knappast hållbart argument, rent av ganska så skrattretande.

Och som sagt.. Sverige har åsikts-och yttrandefrihet. Så om tonåringen vill ha den åsikten, om att USA skall bli ett bra land igen,  så skadar det ju ingen. Mer än dem som har svårt  respekterar åsikts-och yttrandefriheten vi har i vårt land.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • beli
    EnAnonumius skrev 2025-07-15 05:55:07 följande:
    Vad har det med saken att göra om huruvida TS son har  köpt "..en jäkla MAGA-keps"?

Så bara för att USA inte är längre det "bra fina landet" längre så är det naivt enligt dig att försvara en åsikt och fråga varför man inte ska ha den åsikten som  "Make America Grate Again".

Vad är det för fel att ha åsikten att America skall bli bra igen, bara för att det i dag inte är ett bra land?

Baserat på DIN logik så kan man ju inte heller ha åsikten att Sverige skall bli ett bra land igen, då Sverige inte heller är ett bra land i dag så som det har varit "förr". 
    Baserat på att anse att någon ä naiv som tycker att Sverige skall bli ett bra land igen, så kan man ju säga att politikerna från de 8 partierna i riksdagen är otroligt naiva som vill göra Sverige till ett bra land igen.

Låt mig säga så här.. Din förklaring till varför en tonåring inte skall få lov att ha den åsikten, och det är naivt att fråga om det, är he ja knappast hållbart argument, rent av ganska så skrattretande.

Och som sagt.. Sverige har åsikts-och yttrandefrihet. Så om tonåringen vill ha den åsikten, om att USA skall bli ett bra land igen,  så skadar det ju ingen. Mer än dem som har svårt  respekterar åsikts-och yttrandefriheten vi har i vårt land.
    Du låter som sagt naiv. Varför tror du själv att TS är orolig för sin son när hon bl.a. ser kepsen?
  • EnAnonumius
    beli skrev 2025-07-15 11:34:14 följande:
    Du låter som sagt naiv. Varför tror du själv att TS är orolig för sin son när hon bl.a. ser kepsen?
    Du håller på att anklaga mig för att vara "naiv". Har du inget vettigare för dig än att göra personpåhopp om att andra är naiva, bara för att man inte delar din åsikt och inte köper dina dåliga argument?

Vad är det att oroa sig för att ha den åsikten att Amerika skall bli ett bra land igen?

Du ger ju knappas någon vettig och bra förklaring på det. 

Det enda du kommer med är ju den skrattretande förklaringen att USA är inte inte är längre det "häftiga drömlandet" som det har varit.
    Nej just det USA är inte detta, och varför skall man oroa sig för att en tonåring har åsikten "Make America Great Again" (Gör Amerika Stort Igen)?

Istället för att försöka lägga över ansvaret på andra , når du brister i att kunna förklara på ett adekvat sätt, så kan du svar på dessa tre frågor. Gör det utan att komma med en massa påhopp och invektiv i ditt svar.

1)Vad finns det att oroa sig för att en tonåring har åsikten "Make America Great Again" (Gör Amerika Stort Igen)?
    2)På vilket sätt är det en fel att ha den åsikten, så fel att man måste oroa sig?

Sverige är inte heller ett bra land idag, så som det var förr.
    3)Anser du att det är något att oroa sig över för oss svenskar (inklusive många politiker b.la) som vill att Sverige blir ett bra land igen?
  • beli
    EnAnonumius skrev 2025-07-15 15:37:03 följande:
    Du håller på att anklaga mig för att vara "naiv". Har du inget vettigare för dig än att göra personpåhopp om att andra är naiva, bara för att man inte delar din åsikt och inte köper dina dåliga argument?

Vad är det att oroa sig för att ha den åsikten att Amerika skall bli ett bra land igen?

Du ger ju knappas någon vettig och bra förklaring på det. 

Det enda du kommer med är ju den skrattretande förklaringen att USA är inte inte är längre det "häftiga drömlandet" som det har varit.
    Nej just det USA är inte detta, och varför skall man oroa sig för att en tonåring har åsikten "Make America Great Again" (Gör Amerika Stort Igen)?

Istället för att försöka lägga över ansvaret på andra , når du brister i att kunna förklara på ett adekvat sätt, så kan du svar på dessa tre frågor. Gör det utan att komma med en massa påhopp och invektiv i ditt svar.

1)Vad finns det att oroa sig för att en tonåring har åsikten "Make America Great Again" (Gör Amerika Stort Igen)?
    2)På vilket sätt är det en fel att ha den åsikten, så fel att man måste oroa sig?

Sverige är inte heller ett bra land idag, så som det var förr.
    3)Anser du att det är något att oroa sig över för oss svenskar (inklusive många politiker b.la) som vill att Sverige blir ett bra land igen?
    Ja, jag tycker det är naivt att bara se till ytan och inte räkna in vad det för med sig. Det är verkligen inte påhopp på din person.

Det som MAGA anses betyda är att i stort sett vita amerikaner ska få stanna kvar i USA medan alla andra ska ut. MAGA-sloganen har kallats rasistisk. Det intressanta är ju att Donald Trump är lika mycket invandrare som de invandrare han vill kasta ut. För att inte tala om hans egen fru, som är från Slovenien! Ingen talar om att de två i så fall också måste ut. Eller vilket 'America' talas det om i MAGA? Uppenbarligen inte det för några hundra år sen när européerna ännu inte hade invandrat i Amerika och dödat en massa av dem som bodde där då.

Att en tonåring i Sverige tycker att MAGA är bra ser jag som en röd flagg. Precis som att han är abortmotståndare. Som ung tar man ofta starkt ställning för eller mot saker som man egentligen ännu inte vet så mycket om, och då kan det bli väldigt fel. En tonårig pojke kan omöjligt veta hur det är för en kvinna att (tvingas) göra abort.

Angående din tredje fråga, att svenskarna vill att Sverige ska bli ett bra land igen så är det nog olika vad olika svenskar tycker är ett bra land. För vissa är det att Sverige består av 100 procent vita svenskar som alla är kristna och firar jul och midsommar. För andra är det att alla nationella minoriteter och minoritetsspråk ska frodas och leva i harmoni med svenskan. För ytterligare andra är det att alla nationaliteter och språk ska kunna samsas i Sverige. Vissa vill att alla ska vara självförsörjande (lyssna på dagens sommarprat i P1), andra vill ha en stark kapitalism och stor konsumtion. Vad är ett bra Sverige för dig? Det skiljer sig från andras optimala Sverige.
  • EnAnonumius
    beli skrev 2025-07-15 16:02:23 följande:
    Ja, jag tycker det är naivt att bara se till ytan och inte räkna in vad det för med sig. Det är verkligen inte påhopp på din person.
    Så du bara utgår från NOLL/Zero/Zipp/(Nada  info i en tråd som handlar om åsikter att personen du diskuterar med bara ser till ytan, och kallar sedan  personen för naiv.. För att sedan hävda att du inte gör ett påhopp på mig som person.
    Detta är inte ett påhopp på dig som person(🙄) med det är rätt så extremt fördomsfullt från din sida att dra den slutsatsen. Är det för att jag inte skriver enligt dina "förutfattade mallar" om hur man skall skriva, som du gör personpåhopp och kallar andra för "naiva"?
    Det som MAGA anses betyda är att i stort sett vita amerikaner ska få stanna kvar i USA medan alla andra ska ut. MAGA-sloganen har kallats rasistisk. Det intressanta är ju att Donald Trump är lika mycket invandrare som de invandrare han vill kasta ut. För att inte tala om hans egen fru, som är från Slovenien! Ingen talar om att de två i så fall också måste ut. Eller vilket 'America' talas det om i MAGA? Uppenbarligen inte det för några hundra år sen när européerna ännu inte hade invandrat i Amerika och dödat en massa av dem som bodde där då.
    Så där ja nu blev det äntligen vettiga argument i stället för de skrattretande argumenten du har kommit med tidigare. Synd att du inte gjorde rätt från början.

Jag är väl medveten om vad "MAGA"-rörelserna (notera att jag skrev i pluralis form) är för något. Det många inte vet är att är att MAGA finns i två inriktningar den ena rasistisk och den andra icke rasistisk. Vilket det handlar om i TS sons fall kan ENDAST TS son svara på. Man skall inte hemfalla sig åt fördomar och bara utgå från att det är den rasistiska linjen det handlar om per se.

Dock så tar det inte bort fakta, att man har rätten att ha sin åsikt, även tonåringar har det, hur obekvämt andra tycker att den är och hur fel den kan tyckas för dig/TS/etc är..
    Då vi har åsikts-och yttrandefrihet i detta land.

Det vettigaste man kan göra är att acceptera att en person har en viss åsikt, och komma med bra hållbara motargument mot åsikten, om man tycker det är felaktig åsikt, i ett försök att få personen att ändra sin åsikt.
    Fel väg är att hemfalla sig åt fördomar om personen bakom åsikten.
    Angående din tredje fråga, att svenskarna vill att Sverige ska bli ett bra land igen så är det nog olika vad olika svenskar tycker är ett bra land. För vissa är det att Sverige består av 100 procent vita svenskar som alla är kristna och firar jul och midsommar. För andra är det att alla nationella minoriteter och minoritetsspråk ska frodas och leva i harmoni med svenskan. För ytterligare andra är det att alla nationaliteter och språk ska kunna samsas i Sverige. Vissa vill att alla ska vara självförsörjande (lyssna på dagens sommarprat i P1), andra vill ha en stark kapitalism och stor konsumtion. Vad är ett bra Sverige för dig? Det skiljer sig från andras optimala Sverige.

Precis som med MAGA, då det finns två huvudinriktningar.

Nu var ju inte min fråga "Vad gör Sverige svenskt". Hade jag frågat om detta så hade ditt svar varit ett perfekt svar.

Nu var ju min fråga
    3) "Anser du att det är något att oroa sig över för oss svenskar (inklusive många politiker b.la) som vill att Sverige blir ett bra land igen?"
  • Lynx123
    EnAnonumius skrev 2025-07-15 05:55:07 följande:

Du behöver nog läsa på lite. Uttrycket MAGA används idag av Trump-gänget och sättet de vill göra USA "stort igen". Det handlar i princip om att trampa ner på fattiga, sjuka, minoriteter, vetenskapsmän, lärare etc. för att "återställa" landet till det gamla, segregerade samhälle det en gång var.

Om jag vore i samma sits som TS skulle jag vara djupt oroad också. Självklart har vi åsikts- och yttrandefrihet i landet, men det här låter som indoktrinering.
  • EnAnonumius
    Lynx123 skrev 2025-07-16 06:18:58 följande:
    Orolig för min sons åsikter och umgänge med pappanDu behöver nog läsa på lite. Uttrycket MAGA används idag av Trump-gänget och sättet de vill göra USA "stort igen". Det handlar i princip om att trampa ner på fattiga, sjuka, minoriteter, vetenskapsmän, lärare etc. för att "återställa" landet till det gamla, segregerade samhälle det en gång var.
    Jag är medveten om vad Trump vill göra med landet. Jag har skrivit det i en annan post lite kort om det. Så nej jag behöver inte alls "läsa på lite".
    Om jag vore i samma sits som TS skulle jag vara djupt oroad också. Självklart har vi åsikts- och yttrandefrihet i landet, men det här låter som indoktrinering.
    Att vara oroad över en åsikt har jag aldrig sagt att det är fel.
    Fast du hävdar att det låter som indoktrinering. Jaha och varför det låter som en indoktrinering anser du. Du utelämnade att skriva kort det,  för att <fyll i din förklaringen här om utelämnandet av den korta förklaringen>?.
  • Lynx123
    EnAnonumius skrev 2025-07-16 07:24:07 följande:
    Jag är medveten om vad Trump vill göra med landet. Jag har skrivit det i en annan post lite kort om det. Så nej jag behöver inte alls "läsa på lite".
    Att vara oroad över en åsikt har jag aldrig sagt att det är fel.
    Fast du hävdar att det låter som indoktrinering. Jaha och varför det låter som en indoktrinering anser du. Du utelämnade att skriva kort det,  för att <fyll i din förklaringen här om utelämnandet av den korta förklaringen>?.
    När en 15-åring som gått från att vara omtänksam och hjälpsam till att uttrycka sig negativt om invandrare, skaffa MAGA-keps och Trumpbanderoller och söka sig till SD när pappan är anhängare av den typen av åsikter/politik så är det ett oroande tecken på indoktrinering.
  • EnAnonumius
    Lynx123 skrev 2025-07-16 07:37:27 följande:
    När en 15-åring som gått från att vara omtänksam och hjälpsam till att uttrycka sig negativt om invandrare, skaffa MAGA-keps och Trumpbanderoller och söka sig till SD när pappan är anhängare av den typen av åsikter/politik så är det ett oroande tecken på indoktrinering.
    Ja det kan tyda på indoktrinering.
    Dock så behöver det inte vara en indoktrinering från pappan.

Det många verkar glömma bort är att det handlar om en tonåring, tonåringar kan bli influerade från andra håll än sin egna föräldrar. Vanligast är att tonåringar tar efter sina vänners åsikter än sina föräldrars, och under gräv nu inte att dagens tonåringar jar tillgång till (bra(dålig) information på ett helt annat sätt än vad man hade "förr" och tonåringar är inte så bra på att filtrera så som en vuxen är.

Så även om pappan har annorlunda åsikter, så betyder det inte per se att det måste vara pappan som har "indoktrinerat"! (observera fnuttarna) tonåringen.
  • UngGubbeinorr

Något som missas i tråden är; små barn tar lärdom och påverkas av de vuxna omkring dem. Men allt eftersom barnen blir allt mer självständiga så kommer påverkan allt mer från kompisar och umgänge utanför familjen. Det är så det ska vara, de prövar sina vingar för att bli fungerande självständiga vuxna. Där kring 15-16 är det troligen som värst, då konsekvenstänket i frontalloben ännu inte är fullt utvecklat, men det är en absolut nödvändighet att bryta sig loss och pröva sina vingar för att det skall utvecklas. Så.. vad håller sig grabben med för umgänge? (gäller online också)

• Anonym (qwerty)

Om det erbjöds droger till din 15åring och du har bevis för det ska du uppenbarligen göra en polisanmälan direkt

Avseende politiska åsikter har man ju rätt till att tycka vad man vill i landet sverige, däremot så får du väl parat med honom och fråga hur det kommer sig att han börjat resonera på det sättet han gör, vad har han för argument som är så bra?

• Anonym (DAFFY)

Han är redan nazist så jag tror det är kört.

• Kirenaj68

Undrar vart TS tog vägen? Nästan en månad gammal tråd och hon har inte hört av sig. Jag trodde det var bråttom med goda råd.....

• Anonym (Truls)
    TiAnKa skrev 2025-06-24 09:44:01 följande:
    Orolig för min sons åsikter och umgänge med pappan

Jag oroar mig mycket för min 15-årige son just nu. På sista tiden har han uttryckt en massa dumma politiska åsikter som inte alls går i linje med min uppfattning och hur jag har uppfostrat honom. Jag och hans pappa är separerade sen ca 7 år och jag tycker att han påverkas mer och mer negativt när han är hon honom (i snitt varannan vecka). 

Han pratar mycket illa om invandrare, säger att han är Sverigedemokrat och har i smyg köpt banderoller på Trump och en jäkla Make America Great again keps och satt upp i sitt rum. Fick höra av honom att han varit och besökt ett valtält för SD i helgen 3 gånger när han var hos sin pappa. 

Nu säger han att han är abortmotståndare också. Vet att alla har rätt till egen åsikt och inriktning, men detta känns bara för mycket för mig. Jag snackar emot och försöker få honom att förstå, men han är duktig på att argumentera tillbaka. Till saken hör också att han har adhd och autism, inte så gravt, men det finns.

Utöver detta så har han nu tillbringat Midsommarhelgen med sin pappa för första gången sen vi separerade eftersom jag inte litar på fadern när det är festhelger och att han tar sitt ansvar. Det ångrar jag djupt nu. Han berättar att de umgåtts med pappans vänner som hade sina vänner på besök. Där har det varit ordentligt festande men några riktigt fulla personer och dessutom var den en gäst där som hade erbjudit personer runt omkring droger. 

Jag blir så jäkla ledsen för hur han är just nu. Han är egentligen en jättefin kille, omtänksam, hjälpsam etc. Men detta är så tråkigt. Hur ska jag hantera detta+? 

Inte OK om droger har kommit in i umgänget med pappan, men i övrigt har pojken rätt att ha åsikter. Vi har ju demokratisk åsiktsfrihet i landet och den demokratiska rättigheten vill du väl inte förneka honom? 

Han är bara 15 år gammal. Låt honom vara i fred. Med tiden kommer han att inse om det är åsikter han kan stå för eller ej. Det hade väl varit värre om han hade sympatiserat med NMR? Han tycks ha fina karaktärsdrag i övrigt.

Slappna av.
Svar på tråden Orolig för min sons åsikter och umgänge med pappan