beli skrev 2025-07-15 16:02:23 följande:
Ja, jag tycker det är naivt att bara se till ytan och inte räkna in vad det för med sig. Det är verkligen inte påhopp på din person.
Så du bara utgår från NOLL/Zero/Zipp/(Nada info i en tråd som handlar om åsikter att personen du diskuterar med bara ser till ytan, och kallar sedan personen för naiv.. För att sedan hävda att du inte gör ett påhopp på mig som person.
Detta är inte ett påhopp på dig som person(🙄) med det är rätt så extremt fördomsfullt från din sida att dra den slutsatsen. Är det för att jag inte skriver enligt dina "förutfattade mallar" om hur man skall skriva, som du gör personpåhopp och kallar andra för "naiva"?
Det som MAGA anses betyda är att i stort sett vita amerikaner ska få stanna kvar i USA medan alla andra ska ut. MAGA-sloganen har kallats rasistisk. Det intressanta är ju att Donald Trump är lika mycket invandrare som de invandrare han vill kasta ut. För att inte tala om hans egen fru, som är från Slovenien! Ingen talar om att de två i så fall också måste ut. Eller vilket 'America' talas det om i MAGA? Uppenbarligen inte det för några hundra år sen när européerna ännu inte hade invandrat i Amerika och dödat en massa av dem som bodde där då.
Så där ja nu blev det äntligen vettiga argument i stället för de skrattretande argumenten du har kommit med tidigare. Synd att du inte gjorde rätt från början.
Jag är väl medveten om vad "MAGA"-rörelserna (notera att jag skrev i pluralis form) är för något. Det många inte vet är att är att MAGA finns i två inriktningar den ena rasistisk och den andra icke rasistisk. Vilket det handlar om i TS sons fall kan ENDAST TS son svara på. Man skall inte hemfalla sig åt fördomar och bara utgå från att det är den rasistiska linjen det handlar om per se.
Dock så tar det inte bort fakta, att man har rätten att ha sin åsikt, även tonåringar har det, hur obekvämt andra tycker att den är och hur fel den kan tyckas för dig/TS/etc är..
Då vi har åsikts-och yttrandefrihet i detta land.
Det vettigaste man kan göra är att acceptera att en person har en viss åsikt, och komma med bra hållbara motargument mot åsikten, om man tycker det är felaktig åsikt, i ett försök att få personen att ändra sin åsikt.
Fel väg är att hemfalla sig åt fördomar om personen bakom åsikten.
Angående din tredje fråga, att svenskarna vill att Sverige ska bli ett bra land igen så är det nog olika vad olika svenskar tycker är ett bra land. För vissa är det att Sverige består av 100 procent vita svenskar som alla är kristna och firar jul och midsommar. För andra är det att alla nationella minoriteter och minoritetsspråk ska frodas och leva i harmoni med svenskan. För ytterligare andra är det att alla nationaliteter och språk ska kunna samsas i Sverige. Vissa vill att alla ska vara självförsörjande (lyssna på dagens sommarprat i P1), andra vill ha en stark kapitalism och stor konsumtion. Vad är ett bra Sverige för dig? Det skiljer sig från andras optimala Sverige.
Precis som med MAGA, då det finns två huvudinriktningar.
Nu var ju inte min fråga "Vad gör Sverige svenskt". Hade jag frågat om detta så hade ditt svar varit ett perfekt svar.
Nu var ju min fråga
3) "Anser du att det är något att oroa sig över för oss svenskar (inklusive många politiker
b.la) som vill att Sverige blir ett bra land igen?"