Anonym (I kläm) skrev 2025-06-24 20:09:15 följande:
Tack. Nu blir det lite mer än jag först tänkte avslöja och det här är kanske helt inbillat... men det känns också som att hon gillar att jag måste ljuga för hennes man. Hon vet vad jag tycker (att det är helt fel) och att jag tycker det är skitjobbigt och att hon liksom gillar att sätta mig i den situationen.
Jag tänker samtidigt, att det LIKVÄL sätter dig i riskabel situation att "avslöja" situation/er om du själv inte vart närvarande, sett saker med egna ögon, utan det blir mer en storyline utifrån antaganden - om än så korrekta. Men frågan är egentligen, VAD har du att berätta, som du själv personligen kan intyga är korrekta?
Det stora problemet ser inte jag om själva berättandet i sig, utan om i vilken situation hon komplett taget från luften sätter dig i. Vad kommer det sluta? Om något värre händer - kanske tom kriminellt - kommer hon använda dig som alibi då också? Det finns risker kopplat till det beteendet som också kan få oanade, tråkiga konsekvenser för dig också, på flera plan. Det som är största problemet.
Hurvida man SKA berätta eller inte, det är omöjligt att säga utifrån en situation där man vare sig känner till hela situationen, de inblandade personerna, eller händelserna i sig. Rent moraliskt, OM det är så att hon gått bakom partnern skulle jag personligen anse det som fruktansvärt svek - MEN, samtidigt, vet jag så mycket om deras relation att jag verkligen gör en "god" gärning att berätta? Och vilka konsekvenser kan det sätta mig i, på olika sätt? Det är en svår fråga/situation, och jag har inget glasklart svar på det. Det skulle nog bero mycket på situationen.
Men en sak är säker, din "vän" är ingen vidare "vän", och jag skulle nog verkligen fundera över om inte det skulle vara en person jag skulle låta "fadea" iväg, och satsa på att skaffa bättre umgänge, faktiskt. Inte mycket att hänga i granen.