• Anonym (I kläm)

Agera "alibi" åt otrogen

Jag undrar hur ni hade gjort? Tänk dig följande: En nära vän har vänstrat. När hon/han/hen höll på att bli avslöjad av sin partner så ljög din vän och använder dig som alibi. "Nej jag vänstrar inte, nn kan intyga".

Vännens partner litar på dig. Ljuger du för din väns skull? Om du inte gör det så kan det bli skitjobbigt för din vän, din väns barn osv. 

• Svar på tråden Agera "alibi" åt otrogen
  • Anonym (G)
    Anonym (I kläm) skrev 2025-06-24 14:50:01 följande:

Jag valde själv att täcka upp. Jag har mått dåligt av detta i ett par år nu. 

Det är onödigt att må dåligt i flera år på grund av detta.
    Men bra att vara försiktig med människan.

Hen bara tänker på sig själv och ljuger.
    Kanske blir det på din bekostnad nästa gång.
  • Core
    Anonym (I kläm) skrev 2025-06-24 14:50:01 följande:

Jag valde själv att täcka upp. Jag har mått dåligt av detta i ett par år nu. 

Även om det var ett misstag, får du helt enkelt se att din vän försatte både dig och dennes partner i en skitsituation ur egenintresse. 

Skit i det och gå vidare. Känner du att du måste, be om ursäkt till partnern och stå för det, så har du gjort vad du kan.

• Anonym (I kläm)

Tack. Nu blir det lite mer än jag först tänkte avslöja och det här är kanske helt inbillat... men det känns också som att hon gillar att jag måste ljuga för hennes man. Hon vet vad jag tycker (att det är helt fel) och att jag tycker det är skitjobbigt och att hon liksom gillar att sätta mig i den situationen.

• Anonym (Uio)
    Anonym (I kläm) skrev 2025-06-24 20:09:15 följande:

Tack. Nu blir det lite mer än jag först tänkte avslöja och det här är kanske helt inbillat... men det känns också som att hon gillar att jag måste ljuga för hennes man. Hon vet vad jag tycker (att det är helt fel) och att jag tycker det är skitjobbigt och att hon liksom gillar att sätta mig i den situationen.

Det låter som någon du borde fasa ut ut ditt liv, alternativt ha ett allvarligt samtal med. 
  • Anonym (Killen)

Det där är ju stört beteende! Vem går igång på att ens kompis sak ljuga för sin man?!

Har det med själva sexet att göra, att hennes upplevelse blir starkare av det?
    Tänker att hon går igång på att vara otrogen, och det ger henne en extra krydda att blanda in andra t.ex. genom att du som kompis ska ljuga för hennes man?
    Var det en engåjngsgrej eller har det hänt fler gånger?
  • Agda90

Står fast vid att jag hade sagt upp bekantskapen
  • Mayjel

Skulle inte ens vara vän med någon som bedrar sin partner då jag ser ner på människor med såna svekfulla beteenden. 

Och är de opålitliga som partners så lär de inte dra sig för att köra över sina vänner också. Hade dumpat om jag fick veta.

• Jesper f

Jag tänker samtidigt, att det LIKVÄL sätter dig i riskabel situation att "avslöja" situation/er om du själv inte vart närvarande, sett saker med egna ögon, utan det blir mer en storyline utifrån antaganden - om än så korrekta. Men frågan är egentligen, VAD har du att berätta, som du själv personligen kan intyga är korrekta?

Det stora problemet ser inte jag om själva berättandet i sig, utan om i vilken situation hon komplett taget från luften sätter dig i. Vad kommer det sluta? Om något värre händer - kanske tom kriminellt - kommer hon använda dig som alibi då också? Det finns risker kopplat till det beteendet som också kan få oanade, tråkiga konsekvenser för dig också, på flera plan. Det som är största problemet. 

Hurvida man SKA berätta eller inte, det är omöjligt att säga utifrån en situation där man vare sig känner till hela situationen, de inblandade personerna, eller händelserna i sig. Rent moraliskt, OM det är så att hon gått bakom partnern skulle jag personligen anse det som fruktansvärt svek - MEN, samtidigt, vet jag så mycket om deras relation att jag verkligen gör en "god" gärning att berätta? Och vilka konsekvenser kan det sätta mig i, på olika sätt? Det är en svår fråga/situation, och jag har inget glasklart svar på det. Det skulle nog bero mycket på situationen.

Men en sak är säker, din "vän" är ingen vidare "vän", och jag skulle nog verkligen fundera över om inte det skulle vara en person jag skulle låta "fadea" iväg, och satsa på att skaffa bättre umgänge, faktiskt. Inte mycket att hänga i granen.
  • Anonym (Kvinna)

Hade nog kunnat undanhålla sanningen genom att varken svara bu eller bä men inte ljugit.

• Anonym (H)

Ja, det hade jag med största sannolikhet gjort. 

• Anonym (sköldmö)

Då hade jag sagt upp bekantskapen. Vad är det för "vän"? Varför fortsätter du att vara kompis med henne?

Om det handlade om en bra vän som i stundens hetta hade gjort ett misstag och i desperation hänvisade till mig som "alibi", hade jag kanske täckt upp, men därefter tagit ett allvarligt samtal med vännen. Jag hade sagt att om du sätter värde på vår vänskap, får något liknande aldrig hända igen. Det handlar inte om otroheten i sig (även om det är fel), utan att man inte försätter en kompis i en sådan situation.

Alla kan göra fel, men man drar inte in andra i sin smuts och "tvingar" dem att ljuga. Då får man hitta på någon annan nödlögn, eller stå för vad man har gjort.
  • Queen81

Jag hade blivit skitförbannad om en vän satte mig i den situationen. Och nej, jag hade inte ställt upp. Inte ens för min allra bästa vän. Det är inte min smuts att ta hand om. Dessutom har jag nu någon form av relation till mina vänners partners och jag vill inte ljuga för dem. Ju närmare vännen står mig desto närmare och bättre kontakt har jag antagligen med min väns partner. 

Usch vilken sits att bli satt I!

• Anonym (I kläm)

Tack för all input! 

• Anonya

Menar du att du behövt ljuga flera gånger, att det inte bara handlade om en gång? Är inte säker att jag hängde med. 

• jag 8

Inte ok enligt mig. Att bli indragen i  lögner för att skydda /hjälpa en lögnare för att vara otrogen! Vad är det för vän du har? 
    Och vad är du för vän ? 
    Hallå !!Är du korkad? Omogen!? Fattar inte?
    Låt andra leva sitt liv i lögn!

• Egon den stora

Tror inte att du behöver denna vän.  Det kan aldrig komma något gott ur en sån gemenskap.  
Svar på tråden Agera "alibi" åt otrogen