• Anonym (miss fortune)

Arbetsgivaren motarbetar mig som ensamstående

Är ensamstående med två barn, delad vårdnad varannan vecka. Innan de gjorde omorganisation på jobbet och skaffade ny schemaansvarig har det fungerat utan problem att jobba, men nu i våras började all krångla. Det läggs kvällar omvartannat, så jag har fått skicka barnen till sin pappa mitt i mina veckor. Han blir inte så överfötjust för det ställer till det för honom.

Jag har inte samma tillgång till släkt och vänner som kan ta dem heller. Vi har ingen förskola som är öppen så sent (typ nattis). Har lyft frågan med min chef som mest rycker på axlarna och hänvisar till den som lägger våra scheman.

Vi kan välja önskemål men sen finns det krafter i gruppen som klagar och då faller allt ändå. Är väl därför det strulat till sig för min del.

Har fått ta VAB i tid och otid för att lösa det värsta, men det är inte hållbart.

Ska man tvingas byta jobb eller måste jag ta med dem dit för att visa min chef hur knöligt det blir?

• Svar på tråden Arbetsgivaren motarbetar mig som ensamstående
  • Anonym (Betty)
    Anonym (dina) skrev 2025-06-30 15:27:47 följande:
    Exakt. Och det kan mycket väl ha gått till så i TS fall, men att svaret inte blivit som TS önskade. 

Det absurda är att TS anser sig vara motarbetad av sin arbetsgivare för att de inte anpassar schemat utifrån henens behov. Hon verkar inte kunna se att även de andra i gruppen har behov som kan vara lika viktiga att tillgodose. Och om det schema som arbetsgivaren kan tillhandahålla känns för svårt att få ihop med privatlivet så kanske hon ska byta jobb till ett som passar bättre. 
    Mycket möjligt att det redan är gjort. Men jag tolkade dina inlägg som att du inte hade kunskap i att arbetsgivaren var skyldig att kolla upp möjligheterna. Jag har tolkat dina inlägg som att om "om ts inte är nöjd så får hon säga upp sig, hon har inga rättigheter och arbetsgivaren jar inga skyldigheter". Lite åt det hållet har jag uppfattat dig i alla fall. 

Jag upplever flera I tråden så. Att man måste göra som arbetsgivaren säger.  Jobba de tider de säger etc. Annars kan man dra och söka nytt jobb.
  • EpicF
    Anonym (Ellen) skrev 2025-06-30 18:22:47 följande:
    Utifrån att vi sedan två-tre år har en skrivning i Föräldraledighetslagen om flexibla arbetsformer så skulle jag vilja svara - jo det har de. Förvisso något arbetstagaren behöver begära men om hen gör så, så är arbetsgivaren skyldig att utreda frågan och även motivera beslutet om man ger avslag.
    Nej, arbetsgivaren har ingen generell skyldighet att aktivt ta hänsyn till familjesituation. 

Föräldraledighet är något man har rätt till med yngre barn. Familj är något man kan ha med både yngre barn, äldre barn eller inga barn alls. 

Dessutom gäller flexibla arbetsformer föräldrar med barn under 8 år. Men det innebär fortfarande inte att arbetsgivaren har en skyldighet att ta hänsyn till familjesituation. De ska däremot främja en bra arbetsmiljö och däri ligger att inte diskriminera föräldrar. 
  • Anonym (Ellen)
    EpicF skrev 2025-06-30 19:13:07 följande:
    Nej, arbetsgivaren har ingen generell skyldighet att aktivt ta hänsyn till familjesituation. 

Föräldraledighet är något man har rätt till med yngre barn. Familj är något man kan ha med både yngre barn, äldre barn eller inga barn alls. 

Dessutom gäller flexibla arbetsformer föräldrar med barn under 8 år. Men det innebär fortfarande inte att arbetsgivaren har en skyldighet att ta hänsyn till familjesituation. De ska däremot främja en bra arbetsmiljö och däri ligger att inte diskriminera föräldrar. 
    Då ser vi olika på saken vilket är okej. Min erfarenhet av att ha arbetat med frågorna är att lagens skrivning är högst relevant.
    Förälder med barn under åtta år lever med allra högsta grad i en "familjesituation". 
  • Anonym (dina)
    Anonym (miss fortune) skrev 2025-06-26 10:40:40 följande:
    Arbetsgivaren motarbetar mig som ensamstående

Är ensamstående med två barn, delad vårdnad varannan vecka. Innan de gjorde omorganisation på jobbet och skaffade ny schemaansvarig har det fungerat utan problem att jobba, men nu i våras började all krångla. Det läggs kvällar omvartannat, så jag har fått skicka barnen till sin pappa mitt i mina veckor. Han blir inte så överfötjust för det ställer till det för honom.

Jag har inte samma tillgång till släkt och vänner som kan ta dem heller. Vi har ingen förskola som är öppen så sent (typ nattis). Har lyft frågan med min chef som mest rycker på axlarna och hänvisar till den som lägger våra scheman.

Vi kan välja önskemål men sen finns det krafter i gruppen som klagar och då faller allt ändå. Är väl därför det strulat till sig för min del.

Har fått ta VAB i tid och otid för att lösa det värsta, men det är inte hållbart.

Ska man tvingas byta jobb eller måste jag ta med dem dit för att visa min chef hur knöligt det blir?

Anonym (Ellen) skrev 2025-06-30 18:18:42 följande:
    Var läser du det här?

Hela TS andas av att hon känner sig förfördelad för att hon inte får det som just hon vill. Hon anser att arbetsgivaren motarbetar henne när det läggs ett schema som inte passar just TS. Hon anser att det finns krafter i gruppen som klagar (som kanske också har behov av ett schema som fungerar för dem). 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (dina) skrev 2025-07-01 09:17:30 följande:
    Anonym (Ellen) skrev 2025-06-30 18:18:42 följande:
    Var läser du det här?

Hela TS andas av att hon känner sig förfördelad för att hon inte får det som just hon vill. Hon anser att arbetsgivaren motarbetar henne när det läggs ett schema som inte passar just TS. Hon anser att det finns krafter i gruppen som klagar (som kanske också har behov av ett schema som fungerar för dem). 
    Vad specifikt klagomålen gäller framgår inte.
    Möjligt att de som klagar har noll fog för det eller så är de också frustrerade över situationen.
  • Anonym (dina)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-07-01 09:54:40 följande:
    Möjligt att de som klagar har noll fog för det eller så är de också frustrerade över situationen.
    Klagomålen verkar ju ändå ha som följd att TS inte får sitt schema som hon vill. Så troligen innebär det att andra får mer som de vill när TS får mindre som hon vill. 
  • EpicF
    Anonym (Ellen) skrev 2025-07-01 09:01:28 följande:
    Då ser vi olika på saken vilket är okej. Min erfarenhet av att ha arbetat med frågorna är att lagens skrivning är högst relevant.
    Förälder med barn under åtta år lever med allra högsta grad i en "familjesituation". 
    Ser olika på saker? 

Familj är ett vidt begrepp, som innefattar allt från familjer med småbarn till de med äldre barn. Även par utan var är en familj. 

Ja, självklart är lagen högst relevant. Men den gäller bara de som har barn under 8 år, och handlar inte heller om att arbetsgivaren har skyldighet att ta hänsyn till arbetstagares familjesituationer.  Jag tror det är de du missförstår. 
  • EpicF
    Anonym (Ellen) skrev 2025-07-01 09:54:40 följande:
    Noll fog för? 

Blir man diskriminerad till fördel för andra så har man fog för att klaga på sitt schema. 
  • Anonym (Ellen)
    EpicF skrev 2025-07-01 12:03:22 följande:
    Noll fog för? 

Blir man diskriminerad till fördel för andra så har man fog för att klaga på sitt schema. 
    Vet du mer om TS kollegors klagomål baserar sig på? I så fall kan vi ju tillsammans avgöra om det är TS som har fog för sin syn på frågan eller om kollegornas klagomål är rimliga. 
  • Anonym (dina)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-07-01 13:40:42 följande:
    Vet du mer om TS kollegors klagomål baserar sig på? I så fall kan vi ju tillsammans avgöra om det är TS som har fog för sin syn på frågan eller om kollegornas klagomål är rimliga. 
    Det är nog det som schemaläggaren löst genom att ge alla medarbetare möjlighet att få behoven tillgodosedda i schemat. Istället för att ensidigt ge TS företräde till ett fördelaktigt schema såsom det var tidigare. 

Att TS inte är nöjd är inte desamma som att TS är felaktigt behandlad.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (dina) skrev 2025-07-01 13:55:33 följande:
    Det är nog det som schemaläggaren löst genom att ge alla medarbetare möjlighet att få behoven tillgodosedda i schemat. Istället för att ensidigt ge TS företräde till ett fördelaktigt schema såsom det var tidigare. 

Att TS inte är nöjd är inte desamma som att TS är felaktigt behandlad.
    Men det här vet vi inte.
    Vi vet ingenting om det.
    Schemaläggaren kan vara grym på sitt jobb och det är som du säger.
    Schemaläggaren kan vara chefens lilla knähund och gagnar vissa (som chefen vill).
    Schemaläggaren kan vara totalt inkompetent, kan varken systemet eller de arbetsrättsliga lagarna ordentligt vilket speglas i ändringarna i scheman som nu blivit sen i våras (enligt TS).
    Schemaläggaren kan ha frågat runt och gjort sitt bästa.

VI kan inte förutsätta något alls. Vi kan inte förutsätta att hen gjort sitt jobb och därav vet vi heller inte avgöra om TS har fog för att säga och känna så här.
    Det är "nog det" skriver du själv. Nog.

Återigen - kommunikation och ödmjukhet. 
    Då kommer man långt.
    Tjingeling!
  • Anonym (dina)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-07-01 14:08:09 följande:
    Men det här vet vi inte.
    Vi vet ingenting om det.
    Schemaläggaren kan vara grym på sitt jobb och det är som du säger.
    Schemaläggaren kan vara chefens lilla knähund och gagnar vissa (som chefen vill).
    Schemaläggaren kan vara totalt inkompetent, kan varken systemet eller de arbetsrättsliga lagarna ordentligt vilket speglas i ändringarna i scheman som nu blivit sen i våras (enligt TS).
    Schemaläggaren kan ha frågat runt och gjort sitt bästa.

VI kan inte förutsätta något alls. Vi kan inte förutsätta att hen gjort sitt jobb och därav vet vi heller inte avgöra om TS har fog för att säga och känna så här.
    Det är "nog det" skriver du själv. Nog.

Återigen - kommunikation och ödmjukhet. 
    Då kommer man långt.
    Tjingeling!
    Nä, och TS har slutat svara i tråden, så hon har säkert inte mer att komma med. 
  • EpicF
    Anonym (Ellen) skrev 2025-07-01 13:40:42 följande:
    Alla har nog fog för sina klagomål. 
Svar på tråden Arbetsgivaren motarbetar mig som ensamstående