• Anonym (Lill)

Så jobbigt

Jag är gravid i vecka 37 (36+2). Har en tvååring sedan innan.

Det är bara SÅ TUFFT. Har enormt ont i ryggen och kan nästan inte stå upp ibland. Magen är enorm, varje rörelse är tung och gör ont nästan hela tiden. Foglossning.

Maken jobbar hemma så mycket han kan och hjälper då till stor del till med lyft eller att böja sig och ta upp saker från golvet. Men han behöver åka till jobbet ibland och då är jag själv med tvååringen, som ju är som en tvååring är. Har så dåligt samvete för att mitt barn sen innan inte får göra särskilt mycket, på sin höjd kan jag släpa mig till närmsta parken och sätta mig på en bänk där så fort som möjligt. Ingen bil. Allt är svårt, klä på mig själv och klä på barnet. Flera veckor kvar till förlossningen... Nån annan som är i liknande skick? Hur orkar man... Man måste ju orka...

Det enda

• Svar på tråden Så jobbigt
  • Anonym (Polly)

Du måste inte orka. Du kan bli sjukskriven eller ta föräldraledigt för bebisen före födseln. Din man kan vara föräldraledig eller vabba (beroende på vilken ersättning du får). 

• Anonym (Polly)

Kom ihåg att foglossning kan bli kronisk och att det därför är viktigt att inte göra något som förvärrar den. 

• Aliona

Säger som de andra - maken får helt enkelt vara hemma och ta hand om tvååringen. Han får ta semester, föräldraledigt, vad som helst. Du ska ligga på soffan och ta det lugnt innan förlossning och bebistid, och bör dessutom vara väldigt försiktig med foglossningen. 

• Anonym (H)

Är du sjukskriven eller har gravidpenning eftersom du är hemma? Har ni ingen barnomsorg??
    Maken får dra lasset. För allas skull men inte minst för tvååringens. 

• Anonym (Lill)

Tack för alla svar!

Jag har gått på ledighet från jobbet fram till förlossningen så jag jobbar inte. Behöver jag bli sjukskriven ändå, om min man ska kunna vara hemma för att vabba? Har funderat på det. Men han jobbar så kort tid till så jag har försökt/ försöker hålla ut.
    Vi har på grund av stambyte i lägenheten flyttat tillfälligt en bit hemifrån så min son kan därför tyvärr inte gå på förskolan, blir för lång resväg.

Ja, har försökt prata lite i termerna av att han skulle behöva göra mer hemma och med tvååringen... Lite svårt att helt nå fram. Nästa vecka, som är hans sista vecka innan semestern, behöver han åka till kontoret så många dagar som möjligt, typ minst tre dagar i alla fall. Vet inte hur jag ska klara det ärligt talat. Det hade varit så otroligt skönt att bara få ligga hemma och vila!! 

Kanske får försöka prata med honom igen.. Jag vill ju att han ska få göra sina jobbgrejer sånjag försöker ställa upp och säga att jag klarar det..

• Grässtrå77

En sjukskrivning så här sent i graviditeten är nog väldigt svårt att få igenom hos Försäkringskassan så du behöver hitta alternativ. 

Finns det ingen i släkten eller vänkretsen som kan komma och hjälpa till en dag eller två? Känn inte att du är till besvär utan fråga alla som du kan komma på. Finns det barnfamiljer där ni bor nu? Kolla in så fall om någon vill gå till lekparken tillsammans. Kanske finns det nåt äldre barn som vill leka med ditt barn mot lite betalning och du är med i bakgrunden?

• Anonym (Polly)

Om du har föräldrapenning för bebisen kan han ta ut föräldrapenning för tvååringen. Men det ska ju å andra sidan planeras i förväg med arbetsgivaren. Om din mans arbetsgivare är hygglig ger de det även på kort varsel. Din man kanske kan ta halvdagar? 

Svar på tråden Så jobbigt