• Anonym (Olov)

Tycker ni det är rimligt att som följd av att ha blivit kristen (medlem sedan tidigare men nu det på riktigt) att ha slutat kolla på p-ordet och onanera?

Är en kille i 20-årsåldern och gjorde det kraftigt förut men pga att jag blivit kristen och vet att det är skadligt med p*** och o**** i en framtida parrelation med den kvinna jag i framtiden gifter mig med valde jag att sluta. Även laddat ner en app som räknar dagarna sen jag senast gjorde det för att ej falla tillbaka. 

Känner ni någon som gör samma sak? Håller ni med? 

• Svar på tråden Tycker ni det är rimligt att som följd av att ha blivit kristen (medlem sedan tidigare men nu det på riktigt) att ha slutat kolla på p-ordet och onanera?
  • Anonym (Nightstride)
    Tyra myra skrev 2025-07-09 22:46:53 följande:

Nu är jag nog ute på hal is men om man ser på frågan utifrån vilken kontext man lever i dag och jämför den med den kontext Jesus levde i så kommer jag fram till följande

En av Jesus större käpphästar var att avslöja Fariseerna som de hycklare de var.
    I hans ögon använde de skrifterna och lagen för att förslava människorna och skaffa sig själva makt.

När han talade om lagen gjorde han detta för att hans motståndare hävade att han inte följde lagen.  Det påstoda att han ville avskaffa lagen.  I sin Bergspredikan ger han därför exempel på hur de ska se på Mose lag. Den lag som rättfärdiga judarna levde under. Han säger ingentig om den Romerska lag de också levde under.

I Matt:18-20 uppmanar Jesus sina lärjungar att gå ut och sprida hans lära även till dem som inte lyder under Judisk lag, inte är judar alltså.
    Dessa ska döpas i fanderns, sonens (Jesus), och den helige andes namn. 

Han säger inte att de ska föja den Judiska lagen. Han vill inte att hela världen ska bli judar utan att hela värden ska Kristnas.

Och vad innebär då detta. Jo som i fallet med äktenskapsbryterskan som enligt judisk lag skulle stenas, säger han till filkhopen att den som är utan synd ska kasta första stenen. Därefter säger han åt kvinnan att gå därifrån och inte synda mer. Han förkastar inte den judiska lagen men han vill få oss att inse att ingen är helt utan synd och att vi måste förlåta varandras missgärningar och leva tillsammans i kärlek till vår nästa.

Det kristna budskapet är kärleksbudskapet. Inte fördömande dogmer.

I dagens kontext; 
    Jag tror att Jesus vill att vi ska leva som kärleksfulla människor. När hans gud gett oss sexualiteten har jag svårt att tro att han skulle straffa oss för att vi utövar den på ett sätt som inte skadar någon annan. 

Detta är i alla fall mina tankar om detta.  

Jag håller med dig i mycket. Och vi är tillbaka vid frågan om vem vi skaffar med porr och onani. När det gäller porr är jag övertygad om att porr skadar mer än det gör gott. 

Det finns alternativ till porr, som litteratur, tecknad/datoranimerad/ai-genererad porr och dessa skadar inte människor på samma sätt, men frågan är vad det gör med oss själva. OM VI KUNDE låta bli sexfantasier så tror jag att det skulle göra oss till helare människor, mer lika Kristus. Fantasierna lär oss tankebanor som vi hellre kunde vara utan. Jesus straffar oss inte för dessa fantasier, men vi straffar i någon mån oss själva genom dem. 

Samtidigt talar Paulus om lusten och dess effekter och att det är värre att gifta sig och få utlopp för lusten i en trogen relation än att brinna av lust som singel. Det behövs en kompromiss för att det ska funka för oss bristfälliga människor. Det bästa vore om vi kunde låta bli, men om vi inte lyckas, på är det blir både för oss själva och andra om vi kan hålla skadan till ett minimum.

Notera att jag onanerar ofta och ägnar mig i perioder åt porr. Jag är en syndig människa men jag ursäktar det inte. 
  • Anonym (Olov)
    Anonym (Nightstride) skrev 2025-07-10 00:02:35 följande:
    Jag håller med dig i mycket. Och vi är tillbaka vid frågan om vem vi skaffar med porr och onani. När det gäller porr är jag övertygad om att porr skadar mer än det gör gott. 

Det finns alternativ till porr, som litteratur, tecknad/datoranimerad/ai-genererad porr och dessa skadar inte människor på samma sätt, men frågan är vad det gör med oss själva. OM VI KUNDE låta bli sexfantasier så tror jag att det skulle göra oss till helare människor, mer lika Kristus. Fantasierna lär oss tankebanor som vi hellre kunde vara utan. Jesus straffar oss inte för dessa fantasier, men vi straffar i någon mån oss själva genom dem. 

Samtidigt talar Paulus om lusten och dess effekter och att det är värre att gifta sig och få utlopp för lusten i en trogen relation än att brinna av lust som singel. Det behövs en kompromiss för att det ska funka för oss bristfälliga människor. Det bästa vore om vi kunde låta bli, men om vi inte lyckas, på är det blir både för oss själva och andra om vi kan hålla skadan till ett minimum.

Notera att jag onanerar ofta och ägnar mig i perioder åt porr. Jag är en syndig människa men jag ursäktar det inte. 
    Jag har också fallit i synd flera gånger men ber alltid om syndernas förlåtelse och läser Bibeln en del ibland iaf 
  • knottkött

Varför värdera dina kroppsvätskor? Svett, tårar, saliv, snor och allt annat, på vilket sätt är en kroppsvätska skadlig, men inte en annan, för dig själv alltså?

• Anonym (Olov)
    knottkött skrev 2025-07-10 16:13:13 följande:

Varför värdera dina kroppsvätskor? Svett, tårar, saliv, snor och allt annat, på vilket sätt är en kroppsvätska skadlig, men inte en annan, för dig själv alltså?

Det är mer än bara en kroppsvätska. Handlar om avhållsamhet bland annat. Inte falla för frestelser konstant. 

Har redan kraftigt minskat det jag gjorde förut väldigt ofta till att nu undvika det så mkt jag kan.
  • knottkött
    Anonym (Olov) skrev 2025-07-10 16:17:34 följande:
    Det är mer än bara en kroppsvätska. Handlar om avhållsamhet bland annat. Inte falla för frestelser konstant. 

Har redan kraftigt minskat det jag gjorde förut väldigt ofta till att nu undvika det så mkt jag kan.
    Nä, det kan ju inte vara mer än summan av delarna. Men om du mår bra av att undvika att den kroppsvätskan ska komma ur dig, så visst. Bara det inte övergår i ett sorts tvång så att du inte mår bra av det längre.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Olov) skrev 2025-07-10 16:17:34 följande:

Det kanske är därför du har fått strettutslag!
  • Anonym (Olov)
    knottkött skrev 2025-07-10 16:24:12 följande:
    Nä, det kan ju inte vara mer än summan av delarna. Men om du mår bra av att undvika att den kroppsvätskan ska komma ur dig, så visst. Bara det inte övergår i ett sorts tvång så att du inte mår bra av det längre.
    Va? Tror du ej förstår vad som menas. 

Handlar inte om tvång men att falla i synd för ofta är inte bra överlag. 
  • Anonym (Olov)
    Anonym (Hej) skrev 2025-07-10 16:24:34 följande:
    Det kanske är därför du har fått strettutslag!
    Stressutslag? Har ingen kännedom om vad du pratar om. Läs vad tråden handlar om!
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Olov) skrev 2025-07-10 16:26:52 följande:
    Stressutslag? Har ingen kännedom om vad du pratar om. Läs vad tråden handlar om!
    Vilken synd är störst? Att onanera eller att ljuga?
  • Anonym (Olov)
    Anonym (Hej) skrev 2025-07-10 16:35:19 följande:

Håll dig till tråden
  • Anonym (Trottarn)
    Anonym (Olov) skrev 2025-07-10 16:40:14 följande:

Håll dig till tråden
    Stressutslag är väl om man känner sig stressad av en viss situation. Så att det ger utslag genom att man då blir stressad?
  • knottkött
    Anonym (Olov) skrev 2025-07-10 16:25:50 följande:

Det handlar om att kroppsvätskor inte kan bli mer än summan av sina delar. Det handlar om vilka värderingar man lägger i dem. Synd, vad som helst kan vara synd. Du finner trygghet i ett ramverk att följa. Jag skrev inte att det var tvång, men låt det inte övergå i det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Olov) skrev 2025-07-10 16:25:50 följande:

Inte att stressa heller. Hur går det med stressutslagen?
  • Anonym (Nightstride)
    knottkött skrev 2025-07-10 16:13:13 följande:

Det handlar inte om kroppsvätskan som sådan. Det går ju bra att snyta sig utan att tänka olämpliga tankar om andra människor, men att tömma sperman involverar ofta tankemönster som är bättre att undvika.

Våra hjärnor är plastiska på det viset att det hela tiden skapas nya nervbanor. Det är så vi lär oss saker och utvecklar färdigheter. Genom att repetera en rörelse många gånger blir vi bättre på att göra den, som en ny sorts skruv vid pingisbordet. Det är så vi blir snabbare på att lösa soduko genom att göra det många gånger. Det är så vi vänjer barn vid att komma ihåg att vara artiga, genom att påminna dem om det i vardagssituationer som när man ner om smöret vid frukostbordet.

Att ägna en timme om dagen åt att fantisera om att ha sex med främlingar (eller personer i vår närhet) påverkar hur våra hjärnor funkar, gör det lättare att komma in på liknande tankar igen, att associera till dessa handlingar vid olämpliga situationer, osv. Vi bygger nervmotorvägar i hjärnan för den sortens tankar. 

Att snyta sig har inte den effekten. 
  • knottkött
    Anonym (Nightstride) skrev 2025-07-10 19:28:50 följande:
    Det handlar inte om kroppsvätskan som sådan. Det går ju bra att snyta sig utan att tänka olämpliga tankar om andra människor, men att tömma sperman involverar ofta tankemönster som är bättre att undvika.

Våra hjärnor är plastiska på det viset att det hela tiden skapas nya nervbanor. Det är så vi lär oss saker och utvecklar färdigheter. Genom att repetera en rörelse många gånger blir vi bättre på att göra den, som en ny sorts skruv vid pingisbordet. Det är så vi blir snabbare på att lösa soduko genom att göra det många gånger. Det är så vi vänjer barn vid att komma ihåg att vara artiga, genom att påminna dem om det i vardagssituationer som när man ner om smöret vid frukostbordet.

Att ägna en timme om dagen åt att fantisera om att ha sex med främlingar (eller personer i vår närhet) påverkar hur våra hjärnor funkar, gör det lättare att komma in på liknande tankar igen, att associera till dessa handlingar vid olämpliga situationer, osv. Vi bygger nervmotorvägar i hjärnan för den sortens tankar. 

Att snyta sig har inte den effekten. 
    Han skrev att det inte bara är en kroppsvätska, jag förstod det som att en kroppsvätska kan vara något mer än vad den är, men det kan den ju inte. Det handlar alltså om hur man värderar den och associationerna till den.
  • Anonym (?)
    Anonym (Olov) skrev 2025-06-27 18:44:17 följande:
    Tycker ni det är rimligt att som följd av att ha blivit kristen (medlem sedan tidigare men nu det på riktigt) att ha slutat kolla på p-ordet och onanera?

Är en kille i 20-årsåldern och gjorde det kraftigt förut men pga att jag blivit kristen och vet att det är skadligt med p*** och o**** i en framtida parrelation med den kvinna jag i framtiden gifter mig med valde jag att sluta. Även laddat ner en app som räknar dagarna sen jag senast gjorde det för att ej falla tillbaka. 

Känner ni någon som gör samma sak? Håller ni med? 

Hur går det? Blue balls?
Svar på tråden Tycker ni det är rimligt att som följd av att ha blivit kristen (medlem sedan tidigare men nu det på riktigt) att ha slutat kolla på p-ordet och onanera?