• Anonym (Kristna_hycklare?)

Kristna personer som menar sig bry sig om andra - lever de alltid som de lär?

Ofta när jag pratar med troende kristna personer pratar de sig ofta varma för hur de bryr sig om de olyckliga och utstötta i samhället och de som är gamla och sjuka. Men det verkar bara vara på arbetstid och på något sätt villkorat. De predikar gärna kärleksbudskapet och omtanken om medmänniskan, men för det mesta verkar det bara vara ord de rabblar utan att egentligen mena vad de säger. Många kristna är dogmatiker och rabblar mest ord ur Bibeln och pratar om hur "Gud är svaret" och om Jesus och hans gärningar och ord, men var finns djupet och det äkta engagemanget?

• Svar på tråden Kristna personer som menar sig bry sig om andra - lever de alltid som de lär?
  • Anonym (BellaFlora)
    Tecum skrev 2025-06-28 15:10:46 följande:

Många av de som benämner sig som kristna är inte bättre människor för det, de är ofta dömande bakom en yta av godhet och medkänsla. Religion har alltid varit en form av maktutövning, och tolerans mot de som tänker annorlunda har aldrig stått högt i kurs.

Idag är inte så många bekännande kristna utan det religiösa behoven tar sig andra uttryck. Den nya religionen är ju natur, miljö och klimat, här hittar vi de nya fanatikerna. De ser sig som bättre och godare människor och vill omvända alla. Och när det inte går tillräckligt bra blir de dömande och anklagande, de otrogna är onda och vill förstöra planeten, även om de ser problemen men tror på andra lösningar.

Du missar en sak och det är alla troende och miljömänniskor som finns som inte pratar med andra om sin övertygelse - och detta är ju den stora majoriteten av båda grupperna. Jag kan slå vad om att du känner folk som du inte har någon aning om är troende kristna. Det är ju liksom inget folk går och berättar för andra om utan anledning. Det är bara en liten grupp fanatiker som gör så. Själv tillhör jag gruppen miljömuppar, men det är ju inget jag pratar med andra om. 
  • Tecum
    Anonym (BellaFlora) skrev 2025-06-28 17:04:47 följande:
    Du missar en sak och det är alla troende och miljömänniskor som finns som inte pratar med andra om sin övertygelse - och detta är ju den stora majoriteten av båda grupperna. Jag kan slå vad om att du känner folk som du inte har någon aning om är troende kristna. Det är ju liksom inget folk går och berättar för andra om utan anledning. Det är bara en liten grupp fanatiker som gör så. Själv tillhör jag gruppen miljömuppar, men det är ju inget jag pratar med andra om. 
    Men du ser dig själv som en bättre och mer upplyst människa, äter kanske vegetariskt och ser ner på de du inte tror bryr sig om miljön?
    För likväl som du inte talar med andra finns det de som bryr sig om natur och klimat men inte basunerar ut det.
  • Anonym (Ps)

Att vara kristen är att förhålla sig till Guds perspektiv på människorna. Inför Gud är vi alla lika, fyllo eller direktör spelar ingen roll. Bara ditt hjärtas väsen är av vikt. Är du i uppror mot Gud eller vill du leva med honom för alltid?

Sedan lär oss kristendomen att det ofta är synd om människorna. Världen har gått sönder och människor far illa utan egen förskyllan.  Då kan man sträcka ut en hand - det kallas nåd.

• 567890
    Anonym (Ps) skrev 2025-06-28 20:53:17 följande:

Att vara kristen är att förhålla sig till Guds perspektiv på människorna. Inför Gud är vi alla lika, fyllo eller direktör spelar ingen roll. Bara ditt hjärtas väsen är av vikt. Är du i uppror mot Gud eller vill du leva med honom för alltid?

Sedan lär oss kristendomen att det ofta är synd om människorna. Världen har gått sönder och människor far illa utan egen förskyllan.  Då kan man sträcka ut en hand - det kallas nåd.

Gud låter flera tiotusentals barn dö av malaria och smutsigt vatten varje år men samtidigt sitter du och jag mätta och nöjda i våra fina hus och planerar semestern. Känns det som en Gud att hylla och lita på? Bara om du råkar växa upp i ett rikt land verkar det som...
  • Anonym (Ps)
    567890 skrev 2025-06-28 21:23:50 följande:
    Gud låter flera tiotusentals barn dö av malaria och smutsigt vatten varje år men samtidigt sitter du och jag mätta och nöjda i våra fina hus och planerar semestern. Känns det som en Gud att hylla och lita på? Bara om du råkar växa upp i ett rikt land verkar det som...
    Jag försäkrar dig också bland tillvarons olycksbarn finns det många som älskar Gud. De kallhjärtade är faktiskt ofta de som är mätta och nöjda i sina fina hus och planerar semestern. Det är nämligen ofta de som anser sig ha något att förlora på att släppa in Gud i sina liv.
    Precis, där har du ett av kristnas största hyckleri. Många av dem är säkert frivilliga donerare och försöker hjälpa genom frivilligorganisationer och så, men skulle aldrig själva vara beredda att leva som dessa, och var finns deras Gud i dessa fall?
  • Anonym (Allt är relativt)
    Beror ju på hur man ser det.
    Att vara kvar på jorden längre, är inte nödvändigtvis något bra. 
    Kanske är döden bättre än att få leva.
    Den gud älskar dör ung, har du nog hört?

Det är inte heller guds fel att fattiga barn dör av smutsigt vatten och malaria. Det är människors fel. Det är vi som roffat åt oss mer än vi behöver, och ingen skulle vara fattig och utan mat, om vi delade jordens resurser. Istället för överflöd åt rika och inget åt fattiga.
  • 567890
    Anonym (Allt är relativt) skrev 2025-06-29 17:37:04 följande:
    Beror ju på hur man ser det.
    Att vara kvar på jorden längre, är inte nödvändigtvis något bra. 
    Kanske är döden bättre än att få leva.
    Den gud älskar dör ung, har du nog hört?

Det är inte heller guds fel att fattiga barn dör av smutsigt vatten och malaria. Det är människors fel. Det är vi som roffat åt oss mer än vi behöver, och ingen skulle vara fattig och utan mat, om vi delade jordens resurser. Istället för överflöd åt rika och inget åt fattiga.
    Så du ser hellre att dina barn dör om de blir sjuka? Det är sådant här dravel som kristna tar till när de inte har några argument.

Jag som förälder hade aldrig låtit mina barn dö av en mygga, giftigt vatten, tsunamis, smutsigt sår eller något annat om jag hade kunnat förhindra det. Jag hade gjort allt i min makt för att rädda mina barn eftersom jag älskar dom, varför gör inte gud likadant? Varför skyller han på djävulen eller den egna viljan? Han har ju oändlig makt?

Jag måste sluta svara i tråden nu, det är så förutsägbara svar från kristna som tyvärr bekräftar alla fördomar jag har om religiösa människor.
  • Anonym (Ps)
    567890 skrev 2025-06-29 17:44:15 följande:
    Så du ser hellre att dina barn dör om de blir sjuka? Det är sådant här dravel som kristna tar till när de inte har några argument.

Jag som förälder hade aldrig låtit mina barn dö av en mygga, giftigt vatten, tsunamis, smutsigt sår eller något annat om jag hade kunnat förhindra det. Jag hade gjort allt i min makt för att rädda mina barn eftersom jag älskar dom, varför gör inte gud likadant? Varför skyller han på djävulen eller den egna viljan? Han har ju oändlig makt?

Jag måste sluta svara i tråden nu, det är så förutsägbara svar från kristna som tyvärr bekräftar alla fördomar jag har om religiösa människor.
    Tror du tillvaron är någon sorts dockskåp där Gud leker med dockorna som han vill? För oss med tro är det istället sanslöst hur ni ateister konstruerar halmdockor för att få en anledning att hata.

Människorna har vänt sig bort från Gud. Här ligger tragedin i tillvaron och detta är inte Guds ansvar om man inte föreställer sig människorna som någon sorts själlösa robotar som Gud kan styra som han vill och önskar.
    Anonym (Ps) skrev 2025-06-29 18:11:22 följande:
    Tror du tillvaron är någon sorts dockskåp där Gud leker med dockorna som han vill? För oss med tro är det istället sanslöst hur ni ateister konstruerar halmdockor för att få en anledning att hata.

Människorna har vänt sig bort från Gud. Här ligger tragedin i tillvaron och detta är inte Guds ansvar om man inte föreställer sig människorna som någon sorts själlösa robotar som Gud kan styra som han vill och önskar.
    Människor har vänt sig bort från Gud eftersom de insett att Bibeln bara är en sagobok, en snuttefilt och låtsaskompis för folk som inte klarar att se ansvaret för sina egna liv. Var finns Gud när t.ex. ett spädbarn dör? När en ung person dör i en olycka eller i cancer? När barn svälter i fattiga länder och dör som en följd av det? När naturkatastrofer tar en massa människors liv? Detta får man sällan något svar på av kristna.

Precis. Om Gud nu är allsmäktig, varför låter han djävulen styra?
  • Anonym (Allt är relativt)

Nej, varför skulle jag hellre låta mina barn dö när de blir sjuka? Det beror i så fall vad de blir sjuka i. Obotlig, smärtsam cancer?  Ja, självklart vill jag inte att de ska lida. 

Jag är inte kristen i ordets bemärkelse. Jag är inte med i någon församling eller går i kyrkan. Däremot tror jag på gud. Eller på någon högre makt om du så vill.

Nej, det är inte Guds sak att rädda oss människor. Vi är här för att lära oss och allt som händer är en lärdom för oss, även när vi mister nära och kära. Eftersom detta bara är ett ställe att lära sig på, är inte alternativet att få komma hem ( dö) så illa som du vill få det att låta. De fattiga barnen som får komma till himlen lider nog mindre än de som är kvar på jorden. Sen är det naturligtvis synd om deras familjer och närstående, men det är vi som är orsaken till allt deras lidande.

Varför ska Gud göra något som är människors uppgift att rätta till? 
    Kanske är lärdomen att vara mer givmilda, kärlekfulla och lära oss att dela på naturens resurser istället för att vara egoistiska och se till oss själva.

Straffet är kanske att vi får stanna kvar extra länge på jorden för det.

• 567890
    Anonym (Ps) skrev 2025-06-29 18:11:22 följande:

Alla de människor som levde innan Bibeln uppfanns och kunde höra talas om din gud, hur har de vänt sig bort från Gud? I flera tusen års tid levde människor och trodde på diverse gudar utan en chans att förstå att just din gud var den rätta eftersom bibeln inte fanns tillgänglig, är inte det jättekonstigt gjort av Gud?

Och när han sen väljer att skriva sin bok så plockar han ändå delar av de gamla religionerna och lägger in i sin bok. Han väljer också att straffa människor om och om igen, gärna barn, men det är VI som har vänt oss bort från Gud?
  • Anonym (Ps)
    567890 skrev 2025-06-30 07:51:50 följande:
    Text
    Jag tyckte du skrev att du skulle lämna tråden? Men det är ett annat kännetecken för ett ateister. Ni måste få sista ordet.

Men tyvärr för er kommer ni inte få sista ordet. På andra sidan står ni lika hjälplösa och nakna som alla vi andra. Då är det bara att hoppas på barmhärtighet och nåd.
  • 567890
    Anonym (Ps) skrev 2025-06-30 08:12:09 följande:
    Jag tyckte du skrev att du skulle lämna tråden? Men det är ett annat kännetecken för ett ateister. Ni måste få sista ordet.

Men tyvärr för er kommer ni inte få sista ordet. På andra sidan står ni lika hjälplösa och nakna som alla vi andra. Då är det bara att hoppas på barmhärtighet och nåd.
    Jag vet, jag kan visst inte låta bli att svara på era klassiska kristna svar.

Jag behöver inte ha sista ordet, jag vet att ingen av oss kommer att ändra sig grundat på vad som skrivs här men till och med din sista mening provocerar mig och jag måste svara.

Barmhärtighet och nåd från en gud som ser på genom alla vulkanutbrott, tsunamis, istider, bränder och annat som dödat miljontals människor men ändå väljer att inte agera eller skydda? Om han inte väljer att skydda oss här på jorden, varför skulle han visa nåd i himlen? Varför vill jag sträva mot att vara hos Gud i himlen när han inte på något sätt gör god reklam för sig här nere?

Det är bara kristna som får tårar i ögonen när ni pratar om guds nåd, alla vi andra står med gapande munnar och undrar var ni får allt ifrån.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Kristna_hycklare?) skrev 2025-06-27 22:32:04 följande:
    Kristna personer som menar sig bry sig om andra - lever de alltid som de lär?

Ofta när jag pratar med troende kristna personer pratar de sig ofta varma för hur de bryr sig om de olyckliga och utstötta i samhället och de som är gamla och sjuka. Men det verkar bara vara på arbetstid och på något sätt villkorat. De predikar gärna kärleksbudskapet och omtanken om medmänniskan, men för det mesta verkar det bara vara ord de rabblar utan att egentligen mena vad de säger. Många kristna är dogmatiker och rabblar mest ord ur Bibeln och pratar om hur "Gud är svaret" och om Jesus och hans gärningar och ord, men var finns djupet och det äkta engagemanget?

Det är väl ingen av oss som lever upp till alla våra ideal hela tiden.

Kristna bör inte ha större krav på sig att vara på ett speciellt sätt än alla andra. 
  • Anonym (Mmm)

Man ska vara försiktig med att döma andra människor. Har både kristna och okristna personer i min umgängeskrets och jag känner inte igen mig i TS beskrivning. Trivs med båda och har kul, aldrig känt att någon dömt mig. 

Tror det är samma TS som startade en tråd om samma ämne för 6 mån -1 år sedan. Kanske borde få hjälp på nåt sätt, inte bra att gå med sånt hat mot en viss folkgrupp inombords.

Svar på tråden Kristna personer som menar sig bry sig om andra - lever de alltid som de lär?