• Anonym (Mamma)

Skolan förbjuder appar

Infon kom tydligen ut i våras, men jag hade lyckats missa det. From i höst är flera appar förbjudna av skolan för att "minimera riskerna för "nätmobbing", vilket såklart är en bra tanke i sig, men hur skulle det gå till rent praktiskt? De har ju knappast befogenhet att bestämma vad eleverna får ha på sina privata telefoner. Det är tex whatsapp och snapchat det gäller. Skolan är f-9.

• Svar på tråden Skolan förbjuder appar
  • Anonym (Mamma)
    Fiona M skrev 2025-06-28 17:01:47 följande:
    Exakt vad står det?
    Jag behöver inte hjälp att tolka det, alla i föräldrachatten har tolkat det likadant.
  • Fiona M
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-28 17:05:35 följande:
    Jag behöver inte hjälp att tolka det, alla i föräldrachatten har tolkat det likadant.

Jag som lärare är intresserad av hur det är uttryckt. Varför kan du inte skriva det?

Hur som helst, skicka det ni fått från skolan till huvudman (kommun eller styrelse för friskola) och fråga vilket lagstöd de har för detta. 

Självklart har skolan inte med privat användning att göra, men med det sagt borde föräldrar bli mer aktiva i sina barns sociala medie-användande för att stävja mobbning. 

• Anonym (Em)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-28 16:58:53 följande:
    Ändrar inte poängen. Jag kommer inte säga åt mina barn att ta bort whatsapp, det är där de har kontakt med släktingar som bor utomlands.
    Räcker ju att de inte har klasskompisar på de apparna. Är ju det som är skolans poäng och inte apparna i sig
  • Anonym (Em)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-28 16:57:16 följande:
    Nej, det är ett uttalat förbud.
    De har nog uttryckt sig så för att vara tydliga bara. De har inte befogenhet att straffa eleverna för att de använder vissa appar på fritiden! 
  • Anonym (Snurrigt ju!)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-28 17:22:56 följande:
    De har nog uttryckt sig så för att vara tydliga bara. De har inte befogenhet att straffa eleverna för att de använder vissa appar på fritiden! 
    Det är ju tvärtom väldigt otydligt att skriva att barnen inte får ha appar som de visst får ha.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Snurrigt ju!) skrev 2025-06-28 19:49:33 följande:
    Det är ju tvärtom väldigt otydligt att skriva att barnen inte får ha appar som de visst får ha.
    De flesta förstår nog att man inte får böter om man går emot.
  • Anonym (H)

Hur ska skolan kunna kontrollera det?? Klart ditt barn ska ha kvar apparna. 

• Anonym (Em)
    Anonym (H) skrev 2025-06-28 20:01:08 följande:

Hur ska skolan kunna kontrollera det?? Klart ditt barn ska ha kvar apparna. 

Varför är det klart om det är ett problem med mobbning på apparna? 
  • Fiona M
    Anonym (Em) skrev 2025-06-28 20:03:48 följande:
    Varför är det klart om det är ett problem med mobbning på apparna? 
    Att barn beter sig elakt kommer inte ändras av att apparna tas bort utan föräldrarna behöver bli mer aktiva.
    Skolan har inget mandat att bestämma vad elever gör på fritiden.
  • Fiona M
    Anonym (Em) skrev 2025-06-28 17:22:56 följande:
    Det är inte ett dugg tydligt att uttrycka sig med felaktiga påbud.
  • Anonym (Em)
    Fiona M skrev 2025-06-28 20:08:06 följande:
    Att barn beter sig elakt kommer inte ändras av att apparna tas bort utan föräldrarna behöver bli mer aktiva.
    Skolan har inget mandat att bestämma vad elever gör på fritiden.
    Internetbaserad mobbning är ju ett jätteproblem så det håller jag inte alls med om. Inte roligt att bli utesluten från en grupp som alla andra klasskompisar är med i t ex
  • Anonym (Em)
    Fiona M skrev 2025-06-28 20:08:54 följande:
    Det är inte ett dugg tydligt att uttrycka sig med felaktiga påbud.
    Det tycker jag. Det visar att de menar allvar. De flesta vuxna vet att skolan inte kan förbjuda med straff, eller borde veta iaf
  • Sunflora

Det gäller skolans datorer. Vissa skolor lånar ut surfplattor och bärbara datorer och dessa bestämmer skolan över. 

• Anonym (Snurrigt ju!)
    Sunflora skrev 2025-06-28 20:22:34 följande:

Det gäller skolans datorer. Vissa skolor lånar ut surfplattor och bärbara datorer och dessa bestämmer skolan över. 

Det är ju så det borde vara. Men tydligen har skolan, i detta fall, gått ut med att förbudet även gäller privata mobiler. Helt galet!
  • Anonym (Em)
    Anonym (Snurrigt ju!) skrev 2025-06-29 13:44:04 följande:
    Det är ju så det borde vara. Men tydligen har skolan, i detta fall, gått ut med att förbudet även gäller privata mobiler. Helt galet!
    Varför är det galet att skolan tar krafttag mot mobbning? Snurrigt att ni ser det som galet, tycker jag.
  • Anonym (Anna)

Det hade ju varit mycket bättre om de gått ut med en förklaring om vad skolan upplevt för problem och önskat att barnen inte ska använda apparna och bett föräldrarna om att stötta skolan i kampen mot mobbning. 

Går man ut med att man förbjuder saker som man inte har någon rätt att förbjuda så lär det ju nästan få motsatt effekt, dvs att vissa föräldrar låter barnen använda apparna i ren protest mot att skolan försöker inkräkta på deras rätt att bestämma sådant här. 

• Trent

Men snälla ni. Det är klart att skolan inte försökt förbjuda appar på elevernas privata mobiler. Det har ts också insett och vill därför inte skriva ut skolans exakta formulering.

Chilla för fan.

• Anonym (Snurrigt ju!)
    Trent skrev 2025-06-29 19:12:06 följande:

Men snälla ni. Det är klart att skolan inte försökt förbjuda appar på elevernas privata mobiler. Det har ts också insett och vill därför inte skriva ut skolans exakta formulering.

Chilla för fan.

Jag hoppas att du har rätt.

Tyvärr är det ju inte alltid som folk är så bra på sina jobb som de borde vara. Lärare och rektorer inkluderade.
  • Trent
    Anonym (Snurrigt ju!) skrev 2025-06-29 20:02:16 följande:
    Jag hoppas att du har rätt.

Tyvärr är det ju inte alltid som folk är så bra på sina jobb som de borde vara. Lärare och rektorer inkluderade.
    Absolut. Vad har du för anledning att tvivla på just dessa lärare och rektorers kunnande kring skolans begränsningar?
Svar på tråden Skolan förbjuder appar