• Anonym (Rättesnöre)

Varför har vissa behov av Bibeln som "moraliskt rättesnöre"?

Jag har ofta hört kristna och folk som tycker att man ska "visa vördnad" inför Gud och kristenheten, säga att Bibeln är "ett bra rättesnöre" eller "det rättesnöre som människan behöver för att leva moraliskt riktigt" och för att hålla sig ifrån syndigt leverne.

Vi andra har ju oftast rent naturligt en inre moral och en kompass, och idag har ju var och en dessutom sin egen moral, som är okej så länge den rör sig inom lagliga gränser och ingen annan tar skada av den.

Men varför detta åberopande av Bibeln som moralisk lärobok? Skulle kristna strunta i all moral om de inte hade Bibeln att instrueras av?

• Svar på tråden Varför har vissa behov av Bibeln som "moraliskt rättesnöre"?
  • Jimmy75

Jag har så många frågor...

Vi andra har ju oftast rent naturligt en inre moral och en kompass, och idag har ju var och en dessutom sin egen moral

"rent naturlig inre moral och kompass" På vilket vis är den rent naturlig menar du då och på vilket vis har gruppen du syftar på en onaturlig moral och kompass?

"idag har var och en dessutom sin egen moral" Till skillnad från när i tiden? Är det något nytt menar du? För DET vore ju en evolutionär utveckling utan dess like om  det plötsligt uppstått någon ny individuell egenskap hos människan som inte fanns tidigare.

• Anonym (Rättesnöre)

Med egen moral menar jag moral som inte är "bestämd" av Bibeln, t.ex. att man inte får vara otrogen utan måste leva med samma partner hela livet, och att man inte får ha sex före äktenskapet och sådant, Idag är ju folk otrogna hela tiden och det har nästan blivit norm, och vi åtnjuter en sexuell frihet som aldrig förr.

Men naturlig moralisk kompass menar jag att man har en inbyggd känsla för vad som är rätt och fel, moraliskt och omoraliskt/ etiskt/ oetiskt, utan att någon Bibel behöver tala om det för en.

• Anonym (X)
    Anonym (Rättesnöre) skrev 2025-06-29 13:01:42 följande:

Med egen moral menar jag moral som inte är "bestämd" av Bibeln, t.ex. att man inte får vara otrogen utan måste leva med samma partner hela livet, och att man inte får ha sex före äktenskapet och sådant, Idag är ju folk otrogna hela tiden och det har nästan blivit norm, och vi åtnjuter en sexuell frihet som aldrig förr.

Men naturlig moralisk kompass menar jag att man har en inbyggd känsla för vad som är rätt och fel, moraliskt och omoraliskt/ etiskt/ oetiskt, utan att någon Bibel behöver tala om det för en.

Fast allt detta kommer väl från religionen, från den tiden när folk gick i kyrkan och byns präst hade makt över ortsborna.

Jag tänker på de 10 budorden, de kommer ju från religionen. 

En del av detta har luckrats upp men mkt finns kvar ännu idag.
  • Jimmy75

Men den inbyggda känslan du pratar om är exakt lika inlärd och ett resultat av dina erfarenheter som för de här andra du syftar på. ENDA skillnaden är hur de erfarenheterna har sett ut. Den kompassen utvecklas i samspel med din omgivning, så det går liksom inte att skilja på naturlig eller onaturlig.
  • Anonym (nej)
    Anonym (X) skrev 2025-06-29 13:05:42 följande:
    Fast allt detta kommer väl från religionen, från den tiden när folk gick i kyrkan och byns präst hade makt över ortsborna.

Jag tänker på de 10 budorden, de kommer ju från religionen. 

En del av detta har luckrats upp men mkt finns kvar ännu idag.
    Som antropolog säger jag, att nej, moral kommer inte från biblen, men bibeln är fylld med moral, mycket äldre än skriftspråket, och dessutom har de felsta civilisationer ungefär samma moral, var du än befinner dig i världen och tiden. Även en hel del djurarter uppvisar olika former av moral.

Detta tyder tyder på att vår syn på rätt och fel går mycket längre tillbaka än människan historia, och absolut extremt mycket längre tillbaka än kristendomen. Bara Hammurabis coda/lagar är  minst 200 år äldre än Bibelns förmodade äldsta bok och ca 1500 år ldre än Döda Havs-rullarna. Ur-Nammus lagar är ytterligare 600 år äldre. 

De 10 budorden är ju dessutom 1: bara 10 av 600, och 2: olika på olika ställen i Bibeln.

Så låt oss göra en liten jämförelse

Budord: Du ska inga gudar hava jämte mig
    Hammurabi: Inte en religös skrift, så ingenting
    Ur-Nammu: Inte heller en religös skrift, så ingenting här heller

Budord: Du ska inte missbruka Guds namn
    Hammurabi:
    Ur-Nammu:

Budord: Tänk på att hålla sabbatsdagen helig
    Hammurabi: 
    Ur-Nammu:

Budord: Visa aktning för din far och din mor
    Hammurabi: Det närmaste vi kommer är nog att om en son slår sin far så ska sonens hand skijas från armen
    Ur Nammu: 

Budord: Du ska inte dräpa
    Hammurabi: (minns inget om mord)
    Ur-Nammu: Den man som mördar en annan måste dödas

Budord: Du ska inte begå äktenskapsbrott
    Hammurabi: 4 paragrafer
    Ur Nammu: En gift kvinna som ligger med en gift man ska kvinnan dödas

Budord: Du ska inte stjäla
    Hammurabi: Flera paragrafer ang både stöld och mottagande av stulet gods, inbrott och länsande av brinnande hem, samt kidnappning
    Ur-Nammu; En man som begår rån ska dödas, samt en man som kidnappar ska fängslas och betala 15 shekel silver

Budord: Du ska inte vittna falskt
    Hammurabi: Detta är Hammurabis 4 första lagparagrafer! 
    Ur-Nammu: Det finns en paragraf om att falskeligen anklaga sin fru för äktenskapsbrott men den kommer med asterisker

Budord Du ska ine ha begär efter din nästas hus/ägodelar
    Hammurabi: Diverse paragrafer
    Ur-Nammu: Diverse paragrafer

Sedan finns också hos Hammurabi diverse lagparagrafer angående diverse saker inklusive vad som händer om man misshandlar en fri kvinna så att hon får missfall. hos Ur-Nammu finns paragrafer om vad som händer om en man våldtar en annan mans fru eller slav om hon är oskuld, 

Exakt samma som vi ser idag? Nej, men det är inte bibelverserna heller. De flesta kommer med olika tillägg som skulle vara ganska främmande för många idag.
  • Lynx123

Blir mörkrädd av att tänka på att det finns människor som betraktar den boken som en slags moralisk vägvisare...den är ju fullproppad med mord, våldtäkter, etniska rensningar, kvinnoförtryck, slaveri, homofobi etc.

• Anonym (Rättesnöre)
    Lynx123 skrev 2025-06-29 16:45:15 följande:

Blir mörkrädd av att tänka på att det finns människor som betraktar den boken som en slags moralisk vägvisare...den är ju fullproppad med mord, våldtäkter, etniska rensningar, kvinnoförtryck, slaveri, homofobi etc.

Precis. GT är i många stycken rena skräckromanen, med massmord och en god "Gud" som utplånar mänskligheten genom att dränka dem, men bara en person och hans familj, Noak som får rädda sig genom att bygga en ark, med lite djur ombord. Mer despotisk och grym "Gud" får man leta efter.
  • Aniiee
    Anonym (Rättesnöre) skrev 2025-06-29 19:25:06 följande:
    Precis. GT är i många stycken rena skräckromanen, med massmord och en god "Gud" som utplånar mänskligheten genom att dränka dem, men bara en person och hans familj, Noak som får rädda sig genom att bygga en ark, med lite djur ombord. Mer despotisk och grym "Gud" får man leta efter.
    Och sen befolkade de jorden igen.............
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (B)

Så underligt att du ofta hör folk som pratar om Bibeln, själv har jag aldrig hört det.

De som skrev bibeln hade väl någon inbyggd känsla för rätt och fel. 

• Lynx123
    Anonym (B) skrev 2025-06-29 19:51:07 följande:

Så underligt att du ofta hör folk som pratar om Bibeln, själv har jag aldrig hört det.

De som skrev bibeln hade väl någon inbyggd känsla för rätt och fel. 

Tja, om man anser att slaveri är rätt så ja...
  • Anonym (Aristotelescats)

Moral är inlärd, den inlärningen börjar innan du ens kan formulera vad moral är. 

Jag rekommenderar en kort kurs i moralfilosofi eller etik så får du svar på en hel del av dina frågor. 

Och vill du läsa om omoral förr i tiden så testa Decamerone med skabrösa historier i pestens tid på 1300-talet, eller fråga dig varför Mozarts opera från 1790 heter "Così fan tutte le belle, non c'è alcuna novità" ("Så gör alla vackra flickor, detta är ingen nyhet") och givetvis handlar om otillåtna kärlekshistorier.

"Under 1800-talet ansågs texten alltför frivol och ovärdig Mozart. Det ledde till en rad bisarra "räddningsförsök" som gick ut på att ändra handlingen eller till och med använda Mozarts musik till helt andra texter."

Om man jämför med "förr" måste man veta vilket "förr" man jämför med, och 1800-talet skickade en våg av moralism över världen som vi knappt hämtat oss från ännu.
  • Anonym (B)
    Lynx123 skrev 2025-06-29 20:00:22 följande:
    Tja, om man anser att slaveri är rätt så ja...

Och var skrev jag att allt i bibeln är rätt?

Jag skrev bara att de som skrev bibeln hade en inbyggd känsla av rätt och fel och reflekterade det i bibeln, så de som använder bibeln som rättesnöre går efter författarnas moral. Dvs folk rättar sig efter författarna, och de fick antagligen inte sin moral efter någon bok. 

Själv är jag inte troende och tycker det finns mycket rätt och mycket fel i Bibeln, moraliskt sett. 

• Lynx123
    Anonym (B) skrev 2025-07-01 00:27:52 följande:

Och var skrev jag att allt i bibeln är rätt?

Jag skrev bara att de som skrev bibeln hade en inbyggd känsla av rätt och fel och reflekterade det i bibeln, så de som använder bibeln som rättesnöre går efter författarnas moral. Dvs folk rättar sig efter författarna, och de fick antagligen inte sin moral efter någon bok. 

Själv är jag inte troende och tycker det finns mycket rätt och mycket fel i Bibeln, moraliskt sett. 

Det håller jag med om. Det var ordet "inbyggd" som fick mig att tro att du menade att någon slags gud hade gett dem en känsla av moral i positiv bemärkelse.

Sedan kan det där med moral diskuteras eftersom det är en både subjektiv och kulturell åsikt/företeelse.
  • Anonym (B)
    Lynx123 skrev 2025-07-01 06:30:35 följande:
    Det håller jag med om. Det var ordet "inbyggd" som fick mig att tro att du menade att någon slags gud hade gett dem en känsla av moral i positiv bemärkelse.

Sedan kan det där med moral diskuteras eftersom det är en både subjektiv och kulturell åsikt/företeelse.

Inlägget jag svarade på pratade om inbyggd moral så jag spann vidare på det. 

Jag dömer förstås bibeln efter min personliga moraluppfattning.

Håller med om att det inte finns någon enda rätt moral, det var det jag menade med att de som skrev bibeln använde sin egen moral, det som ansågs rätt av dessa individer vid denna tidpunkt i detta samhälle. 

Därför kan gamla skrifter och sedvänjor inte användas som moralisk kompass i dagens Sverige. I de flesta samhällen är det moraliskt fel för en man att ha flera fruar samtidigt. I en del samhällen dör fler män än kvinnor pga krig, jakt eller annat. Då anses det moraliskt rätt av en man att gifta sig med sin avlidne brors änka, trots att han redan har en fru, för det samhället är uppbyggt på att både mannliga och kvinnliga insatser behövs för familjens överlevnad så han hjälper änkan genom att gifta sig med henne. Jag tycker personligen det låter vansinnigt men om det bara fungerar så i den kulturen, kan jag inte döma. 

Svar på tråden Varför har vissa behov av Bibeln som "moraliskt rättesnöre"?