• Anonym (Hört på gymmet)

"Kör hårt så får ni fina bikinirumpor"

Vad tänker ni om detta?

En liten grupp tränar högintensivt där man växlar mellan olika stationer.

Intensiv träning där man ger allt i intervaller och alternerar mellan olika träningsmoment.

Killen som leder passet går fram tlll tjejerna som kör squats och säger

"Kom igen nu tjejer! Kör hårt så får ni fina bikinirumpor!"

Han pratar även om att det "är viktigt att vara snygg på beachen".

Vad tänker ni om detta?

• Svar på tråden "Kör hårt så får ni fina bikinirumpor"
  • Anonym (Prinskorv)
    Anonym (Hört på gymmet) skrev 2025-06-29 17:32:02 följande:
    "Kör hårt så får ni fina bikinirumpor"

Vad tänker ni om detta?

En liten grupp tränar högintensivt där man växlar mellan olika stationer.

Intensiv träning där man ger allt i intervaller och alternerar mellan olika träningsmoment.

Killen som leder passet går fram tlll tjejerna som kör squats och säger

"Kom igen nu tjejer! Kör hårt så får ni fina bikinirumpor!"

Han pratar även om att det "är viktigt att vara snygg på beachen".

Vad tänker ni om detta?

Tänker att nu är rumpnisse igång igen. 
  • cosinus

Vad jag tycker beror på situationen.

Det är ju få personer som är på ett gym som ser det som en nackdel hur träningen påverkar kroppen. Det betyder inte att man är där i första hand för utseendet men den bieffekten som träning ger uppfattas sällan negativt av de som tränar.

Det finns pass som heter t ex bygg och bränn. Bara det namnet tycker jag har en klang av att spela på utseende även om man för all del med god vilja kan tolka det som att bara bli starkare och hälsosammare.

Men så här då. Är det en tränare som är trevlig och bra i allmänhet och säger det med glimten i ögat till rätt grupp, en grupp han känner. Om inte ok så inget att hänga upp sig på. Jag hade inte reflekterat nämnvärt.

Men en mer tveksam personlighet på tränare och beroende på grupp han säger det åt. Då kan det bli väldigt fel. Säg det åt min 75-åriga morsa när hon tränar på gym och det blir rent tramsigt. Säg det åt min dotter och hon kommer tycka det är snudd på obehagligt.

• molly50
    Anonym (Mr) skrev 2025-06-30 08:31:19 följande:
    Det står inget att han kollar in andras rövar. Det står att han säger att om man tränar så får man snygg bikinirumpa och bra kropp till beachen, och det stämmer ju.

En personlig tränare kan säga att kör du hårt nu så blir du stark i sommar. Det innebär inte att han spanar in biceps etc

Det är bara att det kroppsligt just med kvinnor är så känsligt.
    Fast att säga en sådan sak om ens biceps kan ju uppfattas på ett annat sätt än en sådan kommentar om ens rumpa.
    Det sistnämnda kan ju tolkas som sexualiserande.
    Om jag tränar så gör jag det för min egen skull,för att jag ska må bra.
    Inte för att behaga män. (Vilket man kan uppfatta den här tränarens kommentar som.)
  • Anonym (Jävla äckel)
    Anonym (Mr) skrev 2025-06-30 08:31:19 följande:
    Det står inget att han kollar in andras rövar. Det står att han säger att om man tränar så får man snygg bikinirumpa och bra kropp till beachen, och det stämmer ju.

En personlig tränare kan säga att kör du hårt nu så blir du stark i sommar. Det innebär inte att han spanar in biceps etc

Det är bara att det kroppsligt just med kvinnor är så känsligt.

Men bara låt bli att fälla kommentarer om andras kroppar och framfrallt sexualiserade kroppsdelar på din * arbetsplats *. Hur svårt kan det vara? 

Jag tror jag ska ta som hobby i sommar att gå fram till random män på stan och säga precis vad som stör mig med deras utseende. No more filters!

"Du vet att man kan lasra bort näsvårtor va?"

"Och när är det dags då? För du måste vara gravid i minst 12e månaden, det kanske blir en elefant?"

"Tror du folk blir imponerade av att du har för små CalvinKlein- kalsonger eller vet du bara inte hur stor röv du har, för vi ser rätt mycket av den här bak..."

• Anonym (Mr)
    molly50 skrev 2025-06-30 13:53:17 följande:
    Fast att säga en sådan sak om ens biceps kan ju uppfattas på ett annat sätt än en sådan kommentar om ens rumpa.
    Det sistnämnda kan ju tolkas som sexualiserande.
    Om jag tränar så gör jag det för min egen skull,för att jag ska må bra.
    Inte för att behaga män. (Vilket man kan uppfatta den här tränarens kommentar som.)
    Dom flesta i fertil ålder vill vara snygga och attraktiva, dom tränar garanterat även för att se bra ut.
  • Anonym (Träning)
    Anonym (Mr) skrev 2025-06-29 20:36:56 följande:
    Du verkar tro att du är talesperson för alla kvinnor. Jag vet kvinnor som sagt rakt ut att dom tränar för att få snyggare kropp. Men dom finns inte i din värld?
    Bara för att jag tränar för att få en snyggare kropp, bli starkare etc så är det där inte en lämplig kommentar från tränaren. 
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Träning) skrev 2025-06-30 20:26:38 följande:
    Bara för att jag tränar för att få en snyggare kropp, bli starkare etc så är det där inte en lämplig kommentar från tränaren. 
    Verkligen inte en lämplig kommentar.
  • molly50
    Anonym (Mr) skrev 2025-06-30 20:22:00 följande:
    Dom flesta i fertil ålder vill vara snygga och attraktiva, dom tränar garanterat även för att se bra ut.
    Oavsett varför man tränar så kan man väl undvika att fälla sådana kommentarer.
    Det är bara onödigt.
  • Anonym (Mr)
    Anonym (ABC) skrev 2025-06-30 20:32:07 följande:
    Verkligen inte en lämplig kommentar.
    Det beror ju på hur man tar det. 
  • Norrut

Jag förstår inte riktigt problemet. Det var ju inte till dig han sa detta, utan en helt annan grupp kvinnor? De kanske har pejlat in varandras personligheter och sinne för humor och vet vad som funkar? Klart att det kan vara opassande att säga så till fel publik, men det kan funka också i andra sammanhang.

Min mamma visade mig en gång nån tränare online (minns inte om det var Insagram, SVT Play eller nåt annat) som var väldigt skämtsam och uppmuntrade tittaren till träning med många lustiga kommentarer om kroppen, och han var populär! Om nån fattar vem jag snackar om får ni gärna säga namnet, haha. Men det tyder väl på att ganska många faktiskt inte har nåt emot sånt och blir motiverade av det.

• Anonym (Mr)
    Norrut skrev 2025-07-01 08:56:30 följande:

Jag förstår inte riktigt problemet. Det var ju inte till dig han sa detta, utan en helt annan grupp kvinnor? De kanske har pejlat in varandras personligheter och sinne för humor och vet vad som funkar? Klart att det kan vara opassande att säga så till fel publik, men det kan funka också i andra sammanhang.

Min mamma visade mig en gång nån tränare online (minns inte om det var Insagram, SVT Play eller nåt annat) som var väldigt skämtsam och uppmuntrade tittaren till träning med många lustiga kommentarer om kroppen, och han var populär! Om nån fattar vem jag snackar om får ni gärna säga namnet, haha. Men det tyder väl på att ganska många faktiskt inte har nåt emot sånt och blir motiverade av det.

Men när det pågår en global tävling i att leta fel, skylta med sin höga moral och känna sig kränkt så kommer dessa situationer och fortsätta dyka upp.
  • Anonym (4544)
    Norrut skrev 2025-07-01 08:56:30 följande:

Det är väldigt stor skillnad att säga sådant på en allmän nivå, alltså rakt ut från tv-rutan till allmänheten och att säga deyät till en grupp kvinnor man är tränare till.

Tänk dig exempelvis en idrottslärare säga kommentaren till klassens tjejer på en idrottslektion. Fortfarande ok?
  • Anonym (Mr)
    Anonym (4544) skrev 2025-07-01 09:04:56 följande:
    Det är väldigt stor skillnad att säga sådant på en allmän nivå, alltså rakt ut från tv-rutan till allmänheten och att säga deyät till en grupp kvinnor man är tränare till.

Tänk dig exempelvis en idrottslärare säga kommentaren till klassens tjejer på en idrottslektion. Fortfarande ok?

Men nu är det inte till TS han sagt detta. TS har bara hört detta på håll och blivit sekundärkränkt. 

Exemplet med idrottsläraren är så far off och har inget att göra med den situation som TS tar upp.

• Ascendere

Oproffsigt beteende av tränaren verkligen. 

Alla vet ju att rumänska marklyft är bättre än squats för att bygga bikinirumpa. 

• Anonym (Hört på gymmet)
    Anonym (Mr) skrev 2025-07-01 09:10:05 följande:

Men nu är det inte till TS han sagt detta. TS har bara hört detta på håll och blivit sekundärkränkt. 

Exemplet med idrottsläraren är så far off och har inget att göra med den situation som TS tar upp.

Nej, blev inte kränkt å någon annans vägnar.
Svar på tråden "Kör hårt så får ni fina bikinirumpor"