• Anonym (alllllllllt)

Vill jobba med kultur på något sätt, universitetsprogram?

"Sök allt du kan tänka dig." Japp. Gjort. Vitt skilda saker har jag sökt till.

Men jag har kommit fram till att jag på något sätt vill jobba med kultur. Vad säger ni om dessa program? För och emot, alla tankar.

Museer och kulturarv
    Barn, kultur och samhälle
    Konstvetenskap
    Kulturvetare
    Konservator

Antagningsbeskeden kommer snart! Jag trodde väl aldrig att jag skulle vara så stressad!

• Svar på tråden Vill jobba med kultur på något sätt, universitetsprogram?
  • Anonym (Glader)

Tyvärr utbildar du dig troligen till arbetslöshet.

• Anonym (alllllllllt)
    Anonym (Glader) skrev 2025-07-01 14:24:08 följande:

Det är alltid en risk. Särskilt nu verkar det som att alla tror att alla utbildningar och jobb kommer bli överflödiga för att AI kommer ta över.
  • Anonym (alllllllllt)
    Anonym (Glader) skrev 2025-07-01 14:24:08 följande:

Men ok, vilken utbildning tycker du att jag ska gå då? Jag har som sagt sökt in till allt möjligt.
  • Anonym (alllllllllt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-01 15:01:55 följande:

Jobb som verkligen finns:
    Bildlärare
    Bibliotikarie

Bibliotekarieprogrammet har jag också sökt, faktiskt. Men även museer existerar ju, vet du, inte bara bibliotek.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (alllllllllt) skrev 2025-07-01 15:42:38 följande:
    Bibliotekarieprogrammet har jag också sökt, faktiskt. Men även museer existerar ju, vet du, inte bara bibliotek.
    Ja, men det är svårt att få jobb där.
    Bildlärare och bobliotikarie är nog lättare.
  • Tow2Mater
    Anonym (alllllllllt) skrev 2025-07-01 15:42:38 följande:
    Komplettera det med en yrkeskurs i vaktmästeri så har du snabbt jobb på en skola.
  • Anonym (Blivande arkeolog)

Av de program du listat känner jag bara till museer och kulturarv och jag skulle inte rekommendera det. Man går inte in på djupet på någonting så utbildningen är väldigt smal man kan i princip bara jobba på museum och som guide eller i museibutiken och det finns väldigt få sådana jobb. Väljer du en inriktning t.ex arkeolog kan du jobba med utgrävningar, stadsplanering, hos polisen, forskare, lärare mm och på museum om du vill. 

Det är extrem konkurrens inom kultursektorn, det har inget med AI att göra utan så har läget sett ut i årtionden. Jag pluggar själv till arkeolog. Det gäller att veta vad man vill, nätverka, volontärarbeta och visa framfötterna under utbildningen. Se till att skaffa så mycket kontakter så möjligt. 

• OlleSQ
    Anonym (alllllllllt) skrev 2025-07-01 14:29:57 följande:
    Det är alltid en risk. Särskilt nu verkar det som att alla tror att alla utbildningar och jobb kommer bli överflödiga för att AI kommer ta över.

Även utan AI är de utbildningar du siktar på sådana som aldrig haft en bra arbetsmarknad utan ett överflöd på folk som vill och som redan har utbildning och dessutom förhållandevis låga löner för de som faktiskt får en anställning. Men just AI är inte det stora problemet inom en överskådlig tid för de utbildningarna, däremot det faktiska läget. Många som brinner för att jobba med det och få arbetstillfällen. Arbetslöshet tillsammans med studieskulder som växer är ingen bra kombo.

Sen finns det en massa arbeten som AI inte kan ersätta, allt där man faktiskt måste göra nått rent fysiskt kommer AI naturligtvis inte kunna ersätta.

Sen finns det många rapporter på att AI inte är den bästa uppfinningen sen hjulet. AI har lång väg även om det på vissa områden används som i media men där har det inte varit nån högre nivå ändå på väldigt lång tid.

De man ser använda AI är de som aldrig på egen hand har lyckats med nån större verkshöjd på sina inlägg och ofta varit väldigt snett ute. Nu tror de att ingen skall säga emot för det är ju det magiska AI som aaaaldrig har fel som skrivit texten.

AI är en grym hajp och nått som teknikbranschen är duktiga på att utnyttja, men det finns gott om exempel på saker som aldrig blev så bra som det framställdes i hajpen.

En studie som visar att vi blir sämre på att tänka själva när vi använder AI.
    papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm

En studie som visar på att AI är usel på källhänvisning och hittar på i sina svar.
    www.cjr.org/tow_center/we-compared-eight-ai-search-engines-theyre-all-bad-at-citing-news.php

Men visst, människan är av naturen lat och oppurtunistisk så visst finns det många chefer som kommer hoppa på tåget med AI.

• OlleSQ
    Tow2Mater skrev 2025-07-01 16:44:06 följande:
    Komplettera det med en yrkeskurs i vaktmästeri så har du snabbt jobb på en skola.
    Vaktmästeri på skolor kräver på de flesta ställen djupa IT-kunskaper idag. 
  • TvillingmammaVästgöte
    OlleSQ skrev 2025-07-02 11:46:07 följande:
    Vaktmästeri på skolor kräver på de flesta ställen djupa IT-kunskaper idag. 
    Bibliotikarier har nog en del IT i sin fem år långa utbildning. Kan ju passa bra nu när man vill kombinera tjänster som vaktmästare och bibliotekarie på de mindre skolorna. 
  • OlleSQ
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-02 12:19:20 följande:
    Bibliotikarier har nog en del IT i sin fem år långa utbildning. Kan ju passa bra nu när man vill kombinera tjänster som vaktmästare och bibliotekarie på de mindre skolorna. 
    Tveksamt om det är den tekniska kunskapen när det gäller felsökning och support som de får på den utbildningen. Att använda datorer i system är en helt annan sak.
  • Tow2Mater
    OlleSQ skrev 2025-07-02 17:28:41 följande:
    Tveksamt om det är den tekniska kunskapen när det gäller felsökning och support som de får på den utbildningen. Att använda datorer i system är en helt annan sak.
    Det du pratar om är väl vaktmästare med IT ansvar, och där är goda IT kunskaper bra att ha, men det är ju ändå inte en 3-årig utbildning i IT man pratar om. Alla skolor kanske inte ens har det upplagt så. Det kan likväl vara vaktmästare och biblitekarie i ett. 

För att bli skolvaktmästare krävs oftast ingen specifik utbildning, men en gymnasieutbildning med inriktning mot bygg och anläggning eller fastighetsskötsel kan vara fördelaktig. Många arbetsgivare värdesätter erfarenhet inom liknande yrkesroller. Kurser i fastighetsskötsel och teknik kan också vara meriterande

statsskuld.se/lonestatistik/skolvaktmastare
  • OlleSQ
    Tow2Mater skrev 2025-07-02 18:46:49 följande:
    Det du pratar om är väl vaktmästare med IT ansvar, och där är goda IT kunskaper bra att ha, men det är ju ändå inte en 3-årig utbildning i IT man pratar om. Alla skolor kanske inte ens har det upplagt så. Det kan likväl vara vaktmästare och biblitekarie i ett. 

För att bli skolvaktmästare krävs oftast ingen specifik utbildning, men en gymnasieutbildning med inriktning mot bygg och anläggning eller fastighetsskötsel kan vara fördelaktig. Många arbetsgivare värdesätter erfarenhet inom liknande yrkesroller. Kurser i fastighetsskötsel och teknik kan också vara meriterande
    statsskuld.se/lonestatistik/skolvaktmastare
    Med tanke på lönespannet på den länken 22600-38800, dvs 71% mer för de bäst betalda så skiljer sig nog komplexiteten en smula åt på vaktis och vaktis. En modern skolbyggnad lär kräva betydligt mer kunskaper än miljonprogrammets... och där utbildningen som krävs enligt länken är för de med sämst lön.
  • Tow2Mater
    OlleSQ skrev 2025-07-02 19:26:22 följande:
    Med tanke på lönespannet på den länken 22600-38800, dvs 71% mer för de bäst betalda så skiljer sig nog komplexiteten en smula åt på vaktis och vaktis. En modern skolbyggnad lär kräva betydligt mer kunskaper än miljonprogrammets... och där utbildningen som krävs enligt länken är för de med sämst lön.
    Nu orkade jag inte läsa fler än de tre forsta, men de krävde ingen direkt utbildning. 

arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser%C3%A4stare
Svar på tråden Vill jobba med kultur på något sätt, universitetsprogram?