• Anonym (TS)

Dejta en överviktig

Jag har ett dilemma. Ligger med en man och det funkar väldigt bra men nu börjar han prata om att börja träffas vanligt också. Jag känner honom inte alls men han verkar mysig snäll och fin. Grejen är att han är överviktig och jag har väldigt svårt för det om det ska bli mer än en kk. Om det blir seriösa känslor oss emellan då är det inte så kul om han är potentiellt livsfarligt fet att oroa sig för. Dessutom får jag väl erkänna att attraktionsmässigt så kommer det nog inte funka för mig om han skulle öka ännu mer i vikt. Han verkar själv inte bry sig om att han är väldigt överviktig.

Och han har själv påtalat att han har en preferens för smala? Och alltid berömmer min kropp. Är inte det lite lustigt? Och varför gör han då inget åt sin egen vikt?

Jag vill inte såra honom. Finns det något bra sätt att hantera det här eller ta upp med honom eller borde jag bara tacka nej till att dejta honom seriöst?

• Svar på tråden Dejta en överviktig
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2025-07-09 12:10:22 följande:
    Nej det kan man inte. Äter man inte så kan man inte behålla övervikten.
    Det fungerar inte riktigt så som du vill att det ska fungera. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-07-09 12:34:06 följande:
    Det fungerar inte riktigt så som du vill att det ska fungera. 
    Vad jag vill spelar ingen roll. Man kan inte behålla övervikten om man inte tillför tillräckligt mycket energi till kroppen.
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2025-07-09 12:36:39 följande:
    Vad jag vill spelar ingen roll. Man kan inte behålla övervikten om man inte tillför tillräckligt mycket energi till kroppen.
    Jag märker att ämnesomsättning och hur kroppen fungerar inte är din grej. Men det är helt ok det. 
  • Anonym (TS)
    Maac skrev 2025-07-09 12:27:28 följande:

Handlar det lite om den sociala aspekten också? Vad ska andra tycka? 

Jag utgår ifrån att alla tycker det är dåligt med övervikt så det har jag inte ens funderat över
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-07-09 12:38:39 följande:
    Jag märker att ämnesomsättning och hur kroppen fungerar inte är din grej. Men det är helt ok det. 
    Oavsett vad för ämnesomsättning man har så äter man inte tillräckligt så går det inte att behålla övervikten 
  • Anonym (Nja)

Vad såg du honom från början? Och nu har han en skön kul? Jag fattar inte riktigt grejen.

• EpicF
    Anonym (TS) skrev 2025-07-09 12:46:24 följande:
    Oavsett vad för ämnesomsättning man har så äter man inte tillräckligt så går det inte att behålla övervikten 
    Nu är det så svartvit eller enkelt. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-07-09 14:40:38 följande:
    Har man låg ämnesomsättning så kommer man inte lyckas hålla vikten uppe om man inte tillför en viss mängd energi.

Har man hög ämnesomsättning så kommer man inte lyckas hålla vikten uppe om man inte tillför en viss mängd energi.

Det gäller precis alla människor att äter man inte tillräckligt mycket så kommer man inte behålla den vikt man har. Eftersom kroppen har alltid en förbränning oavsett om den är hög eller låg.

Så det är fortfarande helt sant att tillför man inte tillräckligt mycket energi så lyckas man inte behålla övervikten. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2025-07-09 15:05:01 följande:
    Har man låg ämnesomsättning så kommer man inte lyckas hålla vikten uppe om man inte tillför en viss mängd energi.

Har man hög ämnesomsättning så kommer man inte lyckas hålla vikten uppe om man inte tillför en viss mängd energi.

Det gäller precis alla människor att äter man inte tillräckligt mycket så kommer man inte behålla den vikt man har. Eftersom kroppen har alltid en förbränning oavsett om den är hög eller låg.

Så det är fortfarande helt sant att tillför man inte tillräckligt mycket energi så lyckas man inte behålla övervikten. 
    Fortfarande inte så svartvit. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-07-09 15:08:49 följande:
    Fortfarande inte så svartvit. 
    Det är precis så det fungerar. Att olika människor har olika ämnesomsättning förändrar inte att de måste tillföra en viss mängd energi för att kunna bibehålla den vikt de har.
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2025-07-09 15:14:53 följande:
    Det är precis så det fungerar. Att olika människor har olika ämnesomsättning förändrar inte att de måste tillföra en viss mängd energi för att kunna bibehålla den vikt de har.
    Nej, det är inte så svartvit som du tror. Men du får tro vad du vill. 

Gör er båda en tjänst och gör slut. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-07-09 15:23:01 följande:
    Nej, det är inte så svartvit som du tror. Men du får tro vad du vill. 

Gör er båda en tjänst och gör slut. 
    Det är precis så, alla kroppar oavsett ämnesomsättning behöver en viss mängd tillskott av energi för att kunna hålla en viss vikt. Hur tror du själv att det fungerar? Du tror att man tex kan äta en ärta tre gånger om dagen och fortfarande väga lika mycket efter en månad, om man har låg ämnesomsättning?

Fortfarande du vet ingenting om honom eller vad han vill eller behöver.
  • Anonym (Mat)
    EpicF skrev 2025-07-09 14:40:38 följande:
    Såhär kan du ju inte fortsätta hålla på. Du vill att alla andra ska läsa på men du vägrar svara på något förutom att det inte är svartvitt. Säg mig hur ser det ut när det inte är svartvit?
  • Anonym (Singo)

Det är komplicerat. Jag såg en interju med en nutitionist på Youtube på kanalen "The diary of a CEO". Väldigt informativ.

Där gick hon igenom hur, när och vad som är vettigt att äta. Men hon sa också att lite "syndande" mot detta bidrar  ändå till livskvalitet. 

Det är inte bara "kalorier in, kalorier ut". 

• Anonym (TS)
    Anonym (Singo) skrev 2025-07-10 14:56:16 följande:

Det är komplicerat. Jag såg en interju med en nutitionist på Youtube på kanalen "The diary of a CEO". Väldigt informativ.

Där gick hon igenom hur, när och vad som är vettigt att äta. Men hon sa också att lite "syndande" mot detta bidrar  ändå till livskvalitet. 

Det är inte bara "kalorier in, kalorier ut". 

Klart man kan, beroende på omständigheterna i övrigt, så kallat synda ibland och ändå gå ner i vikt.

Men äter man för lite så är det omöjligt att bibehålla vikten, fortfarande.

• EpicF
    Anonym (Mat) skrev 2025-07-10 14:18:52 följande:
    Såhär kan du ju inte fortsätta hålla på. Du vill att alla andra ska läsa på men du vägrar svara på något förutom att det inte är svartvitt. Säg mig hur ser det ut när det inte är svartvit?
    Den som är intresserad läser på själv. 
  • Anonym (Singo)
    Anonym (TS) skrev 2025-07-10 16:39:13 följande:

Klart man kan, beroende på omständigheterna i övrigt, så kallat synda ibland och ändå gå ner i vikt.

Men äter man för lite så är det omöjligt att bibehålla vikten, fortfarande.

Det var rätt komplicerat, hon hade forskat i 25 år på just hur vi tillgodogör oss mat.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Singo) skrev 2025-07-10 18:19:47 följande:
    Det var rätt komplicerat, hon hade forskat i 25 år på just hur vi tillgodogör oss mat.
    Äter man för lite finns inte så mycket att tillgodogöra sig. Då tappar man vikt.
Svar på tråden Dejta en överviktig