• Melanderman900

Reshysteri

Hej, jag är 23 år och har absolut noll sug på att resa. Uppleva norden javisst, men inte mer. Vad är så intressant med att flyga utomlands eller se andra länder? Är det fel på mig? Känns som varenda människa idag ska se jorden, backpacka och säga upp sig från sina jobb, framförallt ungdomar. Far ska till en släkting i australien för första gången någonsin i höst, han har frågat om jag vill med men jag har absolut inget intresse. Alla runtomkring frågar mig med och kort sagt idiotförklarar mig när jag säger att jag inte vill. Är det någon standard idag att vilja resa eller är det fel på mig? xD

• Svar på tråden Reshysteri
  • kinuskikuha

Hej, nej det är inget fel på dig för att du inte tycker om att resa. Jag har heller ingen längtan till andra länder längre bort och har aldrig varit utanför de nordiska länderna. Kortare resor kan vara nog så intressanta om man vill se sig om lite.

• Tukt

Upplever att folk generellt reser mindre. Men fortfarande reser ju en del.
    Problemet är väl inte att låta bli att resa, utan mer att inte få erfarenheter av livet. Att rese är ett enkelt sådant verktyg, men inte nödvändigt.

• Anonym (CO2)

Självklart vill man ju göra någonting för klimatet, vi behöver varmare klimat. Dock så är allt det där bara skrämselpropaganda och bullshit. Solen styr klimatet till största delen, och hur ska någon kunna påverka den?

Jag själv vill bort från mitt hem, min kultur och känna att jag inte är hemma, där man är resten av året i ekorrhjulet. Det är semester för mig. 

• Anonym (Em)

Jag har inte heller den där längtan efter att resa i mig. De enda resorna jag gör är för värmens skull och då är vi noga med att minska krångel på vägen (inte flyga för länge t ex). Brukar ta några dagar innan jag känner mig hemma och kan njuta. Och resorna är främst för man och barns skull.

• Dexter dot com

Nej, det är inget fel fel på dig som inte vill resa. Jag är likadan och trivs bäst hemma.

• Asro22

Haha fler borde hålla sig hemma helt ärligt. Denna reshysteri förstör inte bara klimatet utan massturismen suger ut all genuinitet ur platser som en gång i tiden brukade vara magiska. 
    Har rest mycket som ung men nu har jag faktiskt noll lust att ens lämna länet.

• Asro22
    Anonym (CO2) skrev 2025-07-01 18:42:31 följande:

Självklart vill man ju göra någonting för klimatet, vi behöver varmare klimat. Dock så är allt det där bara skrämselpropaganda och bullshit. Solen styr klimatet till största delen, och hur ska någon kunna påverka den?

Jag själv vill bort från mitt hem, min kultur och känna att jag inte är hemma, där man är resten av året i ekorrhjulet. Det är semester för mig. 

Gud vad det är tröttsamt med människor helt utan utbildning som spyr ut sig osanningar. Hur kan sånna som dig vara så självsäkra när bokstavligen varenda forskare (som har år och åter år av kunskap) säger motsatsen?
  • Anonym (sköldmö)

Jag gillar att resa, levde vagabondliv några år mellan 20 och 30. Luffade runt i världen, bodde utomlands ett tag osv.

Jag har rest även före och efter detta, men inte lika mycket.

MEN jag fattar att alla är olika. Alla är inte intresserade av att resa ut i världen. De flesta mår bra av miljöombyte, men det kan man få även i Sverige, eller av kortare resor.
    Man kan även skaffa sig livserfarenhet och nya perspektiv på andra sätt än genom (längre) resor.

Samtidigt går det inte att förneka att längre resor ger helt andra erfarenheter och perspektiv. Men att moralisera över att alla inte är så intresserade av andra kulturer t ex, är bara skitnödigt och löjligt. Hur många som åker på semester till Thailand umgås med thailändare, eller är genuint intresserade av thailändsk kultur?

Det finns heller inget automatiskt samband mellan ovanstående. Många som gillar att resa, är bara intresserade av andra kulturer på ytan eller inte alls. Medan en kvinna jag känner, har en ganska blandad bekantskapskrets och ett stort intresse för andra kulturer, men har knappt varit utanför Sverige. För henne handlar det dels om ekonomi, dels om själva resandet. Det är det hon har svårt för, inte nya platser eller nya människor.

Svar på tråden Reshysteri