• Anonym (Lilly)

Vill han inte ha en framtid?

Hej

Jag och min kille har varit tillsammans i två år nu. Vi är 23?24 år gamla. Jag älskar honom så mycket ? verkligen, jag dör för honom. Men på sistone har jag börjat må dåligt över hur vi har det.

Varje gång jag försöker prata om framtiden ? som att bo ihop, förlova oss eller bara hur han ser på vår relation på längre sikt ? så blir han arg eller irriterad. Han säger saker som:
    "Inte igen" eller "Jag orkar inte bråka nu."
    Jag försöker inte skapa bråk ? jag vill bara prata, veta att vi är på samma spår.

Det är min dröm att en dag få gifta mig, bo med den jag älskar, bygga något på riktigt. Men det känns som att han tycker att jag är jobbig varje gång jag tar upp det. Han säger ofta att jag alltid är den som startar problem.

Jag börjar känna mig liten, jobbig och oviktig. Och samtidigt ? jag älskar honom så mycket att det gör ont.

Har någon varit i samma situation? Är det för tidigt att vilja ha tydlighet?
    Vad ska jag göra när jag börjar må dåligt men han bara tycker att jag överdriver?

Tack till dig som orkar läsa. ❤️

• Svar på tråden Vill han inte ha en framtid?
  • Anonym (K)

Skulle gissa att han inte har samma känslor för dig som du har för honom. Han kanske älskar dig just nu men inte ser sig själv spendera resten av sitt liv med dig.
    Jag känner iallafall så med min partner. Har svårt att prata framtid därför att jag verkligen inte kan visualisera oss två tillsammans om 10 år. Jag älskar honom verkligen men jag vet också att vi är väldigt olika och mest troligt kommer vår olikhet få oss att gå isär förr eller senare.
    ELLER så har både han och jag commitment-issues som behövs redas ut.

• Anonym (OO)

Ni är väldigt unga och har ännu mycket ogjort i era liv. Din pojkvän har planer på att göra annat,uppleva annat än att skaffa vovve villa och Volvo och barn. Det ligger i framtiden för honom. Du vill ha allt detta  det nu, då känner du dig trygg och säker. Han känner sig fångad och fast. 
    Vad vinner du på att pressa honom? Inte ett skvatt, han kommer bara att dra sig längre och längre bort under allt strre irritation. Till slut lämnar han dig,
    Ni har helt enkelt olika planer för era liv och det får du - och han - ta konsekvenserna av.

• Anonym (K)

Tillägg: Behöver du tydlighet och trygghet så är det så. Inget fel i det, och tycker inte att du överdriver. Man måste kunna uttrycka sina behov och ens partner bör göra sitt bästa för att möta dem.

• Anonym (Typ)

Det troligaste är att du vill ha honom mer än vad han vill ha dig.

• Lella26b
    Anonym (K) skrev 2025-07-01 23:55:59 följande:

Skulle gissa att han inte har samma känslor för dig som du har för honom. Han kanske älskar dig just nu men inte ser sig själv spendera resten av sitt liv med dig.
    Jag känner iallafall så med min partner. Har svårt att prata framtid därför att jag verkligen inte kan visualisera oss två tillsammans om 10 år. Jag älskar honom verkligen men jag vet också att vi är väldigt olika och mest troligt kommer vår olikhet få oss att gå isär förr eller senare.
    ELLER så har både han och jag commitment-issues som behövs redas ut.

Då tycker jag att du ska lämna din partner och han dig, :)
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (OO) skrev 2025-07-01 23:58:26 följande:

Ni är väldigt unga och har ännu mycket ogjort i era liv. Din pojkvän har planer på att göra annat,uppleva annat än att skaffa vovve villa och Volvo och barn. Det ligger i framtiden för honom. Du vill ha allt detta  det nu, då känner du dig trygg och säker. Han känner sig fångad och fast. 
    Vad vinner du på att pressa honom? Inte ett skvatt, han kommer bara att dra sig längre och längre bort under allt strre irritation. Till slut lämnar han dig,
    Ni har helt enkelt olika planer för era liv och det får du - och han - ta konsekvenserna av.

Jag är 23
    har gjort mycket 
    rest till 44 länder
    heltidsjobb med en jätte bra lön. Bott ensam sen jag var 18

Jag dejtar inte för att få tiden att gå snabbt, jag dejtar för att jag ser en framtid.
  • Lella26b
    Anonym (OO) skrev 2025-07-01 23:58:26 följande:

Då tycker jag inte han borde dejta någon överhuvud taget och fråga mig att vara hans flickvän. Slsöeri med tid då kan han lika gärna hitta en kk. 

efter en tid tillsammans tycker jag ändå att man ka petar framtid. Helt ärligt så bryr jag mig inte om han backar då var han aldrig för mig :)

• Anonym (K)
    Lella26b skrev 2025-07-02 00:48:07 följande:
    Då tycker jag att du ska lämna din partner och han dig, :)
    Ja tycka kan man ju alltid, men jag tror nog att jag lämnar när jag känner att den tiden kommen. 
  • Lella26b
    Anonym (K) skrev 2025-07-02 00:53:45 följande:
    Ja tycka kan man ju alltid, men jag tror nog att jag lämnar när jag känner att den tiden kommen. 
    Orättvist mot din partner, släpp egoismen och släpp han fri
  • Anonym (K)
    Lella26b skrev 2025-07-02 00:54:41 följande:
    Orättvist mot din partner, släpp egoismen och släpp han fri
    Bryr faktiskt inte vad tycker. Vi är lyckliga tillsammans nu, det är det viktigaste. 
  • Lella26b
    Anonym (K) skrev 2025-07-02 00:57:54 följande:
    Bryr faktiskt inte vad tycker. Vi är lyckliga tillsammans nu, det är det viktigaste. 
    Uppenbarligen gör ju du det, soeligt om han får reda på att du tänker såhär
    Bryr faktiskt inte vad tycker. Vi är lyckliga tillsammans nu, det är det viktigastuppenb
  • Anonym (K)
    Lella26b skrev 2025-07-02 01:01:19 följande:
    Uppenbarligen gör ju du det, soeligt om han får reda på att du tänker såhär
    Bryr faktiskt inte vad tycker. Vi är lyckliga tillsammans nu, det är det viktigastuppenb
    Uppenbarligen är det du som bryr dig lite för mycket i någon annans kärleksliv. Sluta projicera.
  • Anonym (OO)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-07-02 00:49:27 följande:
    Jag är 23
    har gjort mycket 
    rest till 44 länder
    heltidsjobb med en jätte bra lön. Bott ensam sen jag var 18

Jag dejtar inte för att få tiden att gå snabbt, jag dejtar för att jag ser en framtid.
    Men oj då, rest till 44 länder!  Du är nöjd med dina erfarenheter och vill bygga bo. Men HAN då? Han verkar vara inne på helt andra framtidsplaner. Du klamrar dig fast, han bryter sig fri. 
  • Lynx123

Ni är båda väldigt unga så egentligen är det ingen brådska. Däremot behöver ni reda ut er kommunikation. Att han blir arg på dig när du vill tala framtid är en varningsflagga. En vuxen människa ska kunna säga ifrån vänligt, men bestämt, om det är något som stör denne. Att brusa upp kan vara tecken på omogenhet men också på att han helt enkelt blir väldigt obekväm när ämnet kommer på tal. Det är dock INGEN ursäkt att brusa upp - vore han mogen nog skulle han kunna berätta för dig att han inte vill i en lugn ton.

Kan såklart bara utgå från ditt inlägg men av det lilla du berättar låter det som att ni vill olika saker i det här skedet. Han är definitivt inte redo - tänk hur han skulle bli om ni dessutom hade.barn och det var något han blev irriterad över!

Du mår onekligen inte bra av det här så ta en rejäl funderare på om du vill försöka reda ut er relation, t.ex. genom parterapi, eller om det börjar bli dags att tänka på refrängen. Ödsla aldrig tid på.någon som du inte mår bra med.

Svar på tråden Vill han inte ha en framtid?