• Anonym (Öronproppar?)

Mina barn är så högljudda och det driver mig till vansinne

Kan ibland t.o.m. bli yr och känna mig stressad av att mina två barn på 9 och 12 är så himla högljudda. Känns nästan som en tävling dem emellan om vem som låter mest och äldsta sjunger och skrikpratar hela tiden och försöker jag lyssna på det andra barnet ska hon alltid börja väsnas. Problemet tror jag lite ligger i att pappan och hela hans släkt är extremt högljudda. Det är mycket skratt, prata högt och verkligen allihopa är likadana. 
    Hur sjutton ska jag få lugn och ro? De är ändå rätt stora nu och inga småbarn. Det är främst ett problem hemma. 

• Svar på tråden Mina barn är så högljudda och det driver mig till vansinne
  • Anonym

Man måste lära barnen att dämpa sig
    Finns inga genvägar

• Anonym (Uppfostran?)

Nej, problemet ligger inte i att din mans släkt är högljudda allihopa, högljuddhet är ingen genetisk åkomma, det är socialt arv. Så länge det inte rör sig om lågbegåvning så handlar det ju om uppfostran eller brist på det. Har du normalbegåvade barn så är det något som handlar om att ni inte lyckats med uppfostran eller att lära dem hur man uppför sig. Samma gäller ju för din man och hans släktingar och det är såklart svårare för dig med uppfostran när barnen är omgivna av personer som själva skriker och kanske inte heller ser det som ett problem, men det går ju. Det är ju också försvårande att du villl göra nåt åt det nu när de är såpass stora.

• Anonym (Schh)

Bor ni i lägenhet, och detta även blir ett problem för era grannar? Spela in barnen när de skriker och är högljudda. Och sedan så får de lyssna på detta. Det har kanske mest effekt när de ska sova, då förstår de hur det låter för andra som vill ha lugn och ro.

• Anonym (Öronproppar?)
    Anonym (Uppfostran?) skrev 2025-07-04 11:20:34 följande:

Nej, problemet ligger inte i att din mans släkt är högljudda allihopa, högljuddhet är ingen genetisk åkomma, det är socialt arv. Så länge det inte rör sig om lågbegåvning så handlar det ju om uppfostran eller brist på det. Har du normalbegåvade barn så är det något som handlar om att ni inte lyckats med uppfostran eller att lära dem hur man uppför sig. Samma gäller ju för din man och hans släktingar och det är såklart svårare för dig med uppfostran när barnen är omgivna av personer som själva skriker och kanske inte heller ser det som ett problem, men det går ju. Det är ju också försvårande att du villl göra nåt åt det nu när de är såpass stora.

Problemet är ju att när jag väl får ner dem i tonläge är det pappavecka och när de kommer hem till mig nästa runda är vi tillbaka på ruta ett. Det är dessutom väldigt aktiva barn och inga lugna personligheter som deras äldre syskon där inte detta problemet finns.
  • Anonym
    Anonym (Öronproppar?) skrev 2025-07-04 11:44:53 följande:
    Problemet är ju att när jag väl får ner dem i tonläge är det pappavecka och när de kommer hem till mig nästa runda är vi tillbaka på ruta ett. Det är dessutom väldigt aktiva barn och inga lugna personligheter som deras äldre syskon där inte detta problemet finns.
    Ja, så är det att fostra barn
  • KimLinnefeldt

Barn klarar i allmänhet att det är olika regler på olika platser, även olika hos mamma respektive pappa.

Du bör berätta för barnen hur du påverkas av att de är högljudda, och fråga om de vill hjälpa dig genom att inte prata och sjunga så högt.

Svar på tråden Mina barn är så högljudda och det driver mig till vansinne