• Anonym (Aaaa1)

Dela landställe med syskon

Vi har ett landställe tillsammans jag och min syster som vi har ärvt. Det har inga lån på sig. De löpande kostnaderna utom renoveringar täcks av att vi lägger 500kr per mån. 

Min syster har väl ungefär lagt 10 timmars arbete på stället på 15 år medan jag lagt +1000 timmar. hon vill inte lägga ett öre på något. Jag sjösätter/tar upp båtar, målar, fixar gräsmatta, bygger altan, byter fönster går på årsmöten, städdagar etc Jag har bett henne göra saker 100 gånger men hon har alltid ?annat för sig? trots att jag informerar månader i förväg.

vi har två båtar. Den större behövde en ny motor vilket jag lade 50k för min syster tycker det är onödigt med två båtar. Dock använder min syster hela tiden den stora båten när hon är där. 

Hon säger också ofta att ?de har ont om pengar? men köpte precis ett hus för 13msek och reser utomlands 6-7 ggr per år

Jag är fine med detta upplägg så länge jag alltid har tjing på att vara där. Vill hon vara där får hon ge mig en månads framförhållning minst inför semestern. 

varje år är det samma visa. Hon berättar att hon vill ut i 14 dagar med 2-3 dagars framförhållning (när hon sett att vädret ska vara bra) jag säger ja om jag inte ska vara där, annars nej varpå hon blir upprörd och säger att det är orättvist, det är hennes ställe också osv osv. Hur skulle ni lösa detta?

• Svar på tråden Dela landställe med syskon
  • Anonym (syrra)

Det här beror ju så mycket på vad man har för relation, men jag har en väldigt öppen och rak relation med mina syskon. Jag skulle sätta mig ner med henne och säga att det är jättekul att hon vill vara på landet någon gång varje sommar, men att landet känns mest som mitt och att jag kan tänka mig att köpa ut henne mot att hon i dealen får 2 specifika veckor varje sommar samt eventuellt någon helg mm om hon så önskar.

Det är vad jag skulle göra. Det är inte värt att bli ovänner och ha en massa outtalade agg mot varandra. 

• Anonym (?)

En köper stället av den andra

• Anonym (Ammi)

Ja du. Du har alltså tillåtit detta sätt i flera år. 

Nu helt plötsligt så har du tröttnat. Du får väl prata med henne. Komma överens. 

• Anonym (Aaaa1)
    Anonym (Ammi) skrev 2025-07-04 10:49:58 följande:

Ja du. Du har alltså tillåtit detta sätt i flera år. 

Nu helt plötsligt så har du tröttnat. Du får väl prata med henne. Komma överens. 

Iom att hon var 15 år när vi ärvde så blev det naturligt att inte ställa samma krav som på en vuxen.

har suttit ned flera gånger och förklarat varpå hon säger ok och sen startar det igen
  • Anonym (Ammi)
    Anonym (Aaaa1) skrev 2025-07-04 10:58:07 följande:
    Iom att hon var 15 år när vi ärvde så blev det naturligt att inte ställa samma krav som på en vuxen.

har suttit ned flera gånger och förklarat varpå hon säger ok och sen startar det igen
    Fast hon har väl varit vuxen i många år nu. 
  • Anonym (syrra)
    Anonym (Aaaa1) skrev 2025-07-04 10:58:07 följande:

Det förstår jag. Men nu är hon vuxen så då gäller lite andra regler. Det är tyvärr väldigt svårt att äga något tillsammans med en annan vuxen person som man inte är gift med. Det blir i princip alltid bråk eller irritation.

Därför är det enklaste att köpa ut henne. 
  • Anonym

Det går inte att äga ett hus tillsammans om man inte är gifta.
    Det slutar alltid i bråk

• KimLinnefeldt

Vi delade sommarställe med brorsans familj i 30 år, utan några större problem. Ändå var det skönt när vi väl sålde och min fru och jag första gången hade egen stuga och slapp komma överens om varenda buske som skulle planteras.

• Anonym (Aaaa1)
    Anonym (syrra) skrev 2025-07-04 11:08:20 följande:
    Det förstår jag. Men nu är hon vuxen så då gäller lite andra regler. Det är tyvärr väldigt svårt att äga något tillsammans med en annan vuxen person som man inte är gift med. Det blir i princip alltid bråk eller irritation.

Därför är det enklaste att köpa ut henne. 
    Kruxet är att hon inte vill bli utköpt
  • Anonym (syrra)
    Anonym (Aaaa1) skrev 2025-07-04 13:46:58 följande:
    Då får man sätta sig ner och förklara läget. Visa svart på vitt allt du har gjort och allt hon inte har gjort. Fråga hur du tycker att hon ska lösa det. Bolla över det till henne. Hon är inte 15 längre, men ni har uppenbarligen den dynamiken fortfarande. 

I värsta fall får man framtvinga en försäljning där du köper hennes halva så att säga. 
  • Anonym (Ammi)

Som man bäddar får man ligga. 

Detta är ju konsekvensen av ditt agerande. Du har låtit henne utnyttja dig och gladeligen betalt en massa som hon sedan drar nytta av. 

• Anonym (H)
    Då tvingar du fram en försäljning och köper sedan ett eget ställe.
    Har du sparat kvitton och annat så du kan bevisa hur mycket pengar du lagt på fastigheten?
  • Ectea

Hej
    Har liknande variant 
    Vi har gjort såhär:
    Lägg mer/månad båda två och skapa på det viset en renoverings/underhållsbuffert för huset
    Behövs båt för att nyttja huset och ni inte kan enas kring båtarna - ha varsin

Vi ryms båda familjerna i stugan samtidigt om det behövs så vi har inga problem att dela på det viset 
    Däremot har vi varje sommar 1v var i juli ,andra och tredje veckan, som vi rullar på från år till år när man har "full besittningsrätt" om man vill vara själva där, ha möjlighet att bjuda in vänner osv. 

För våran del blev ganska snabbt tydligt att min bror har mycket mer tid att lägga på att arbeta/fixa i stugan
    Mycket beroende på att min familj bort 45 mil ifrån. 
    Det går inte åka ner och måla en lördagsafton i maj även om vi gärna skulle vilja 
    Jag hade ofta dåligt samvete över det där 
    Min bror i sin tur kan ju å andra sidan njuta mer av den då han ofta är där över vanliga helger med sin familj 

För att (mest jag)) skulle få ro i detta lät jag sälja 20% till min bror.
    Vi äger alltså 30/70
    På så vis känns det som att han,  vid en försäljning, har igen lite extra eftersom han lagt extra tid.
    Eftersom att han är huvudägare numera har han också vetorätt i större beslut.
    Tex vad renoveringsbufferten nyttjas till.
    Vi har också fördelat månadsavgiften inkl summan till renoveringsbufferten 30/70 så min familj betalar mindre.

Det här funkar jättebra för oss
    Även om vi inte var oeniga innan känns det skönt att det finns en väldigt uppstyrd grund ifall det skulle bli strul

• Anonym (S)

Klart hon vägrar bli utköpt från ett sådant paradis där "nån annan" alltid fixar och betalar allt!!
    Jag är rätt omogen av mig i sånt här men jag vill att folk ska fatta själva hur illa de beter sig! Lås fast båten, byt lås, berätta inget för henne. Allt som är ditt, ta med det eller lås in det någonstans. Ta bort badstege, byt lösenord till wifi etc. När hon sen kommer och gnäller känns det som det borde kunna vara ganska enkelt att prata med henne om detaljerna kring huset/stugan....

• Anonym (hus)

Du börjar snällt och artigt.

1) Ni ska båda betala mer varje månad så att det räcker till allt som behöver göras. Alternativt om hon kan kompensera dig på något annat sätt - exempelvis 1000+ arbetstimmar, typ. Ha det skriftligt.

Vill hon inte det så 

2) köp ut henne

vill hon inte det (och nu blir det tråkig stämning) så

3) tvinga fram en försäljning på öppna marknaden där du bara behöver betala hälften eftersom du redan äger hälften.

Det är allt som rimligen finns att göra - om du vill förändra läget.

.

Sedan kan man, jag vet folk som gör så, formalisera punkten 1 genom att skapa ett aktiebolag som ni lägger huset i och sedan äger hälften av aktierna var. Då blir det tvingande att betala hälften av kostnaderna var.

• Anonym (syrra)
    Anonym (S) skrev 2025-07-06 15:38:22 följande:

Klart hon vägrar bli utköpt från ett sådant paradis där "nån annan" alltid fixar och betalar allt!!
    Jag är rätt omogen av mig i sånt här men jag vill att folk ska fatta själva hur illa de beter sig! Lås fast båten, byt lås, berätta inget för henne. Allt som är ditt, ta med det eller lås in det någonstans. Ta bort badstege, byt lösenord till wifi etc. När hon sen kommer och gnäller känns det som det borde kunna vara ganska enkelt att prata med henne om detaljerna kring huset/stugan....

Din lösning låter väldigt omogen, ja.
  • Motherinlaw

Hur kan hon inte de att du gör mer. 

Bästa hade varit om det fanns två hus på tomten, då kunde ni dels upp er och då skulle hon också märka hur mycket du gör/hon inte gör. 

• Anonym (S)
    Anonym (syrra) skrev 2025-07-07 09:38:42 följande:
    Din lösning låter väldigt omogen, ja.
    Men säkerligen betydligt mer effektiv än andra lösningar här! Ont ska med ont förgås, systern verkar ju totalt bortskämd och oresonabel!
  • Anonym (Hedwig)
    Anonym (Aaaa1) skrev 2025-07-04 10:42:41 följande:
    Dela landställe med syskon

Vi har ett landställe tillsammans jag och min syster som vi har ärvt. Det har inga lån på sig. De löpande kostnaderna utom renoveringar täcks av att vi lägger 500kr per mån. 

Min syster har väl ungefär lagt 10 timmars arbete på stället på 15 år medan jag lagt +1000 timmar. hon vill inte lägga ett öre på något. Jag sjösätter/tar upp båtar, målar, fixar gräsmatta, bygger altan, byter fönster går på årsmöten, städdagar etc Jag har bett henne göra saker 100 gånger men hon har alltid ?annat för sig? trots att jag informerar månader i förväg.

vi har två båtar. Den större behövde en ny motor vilket jag lade 50k för min syster tycker det är onödigt med två båtar. Dock använder min syster hela tiden den stora båten när hon är där. 

Hon säger också ofta att ?de har ont om pengar? men köpte precis ett hus för 13msek och reser utomlands 6-7 ggr per år

Jag är fine med detta upplägg så länge jag alltid har tjing på att vara där. Vill hon vara där får hon ge mig en månads framförhållning minst inför semestern. 

varje år är det samma visa. Hon berättar att hon vill ut i 14 dagar med 2-3 dagars framförhållning (när hon sett att vädret ska vara bra) jag säger ja om jag inte ska vara där, annars nej varpå hon blir upprörd och säger att det är orättvist, det är hennes ställe också osv osv. Hur skulle ni lösa detta?

Men bestäm två veckor redan i början av sommaren när ni får vara där själva. Resterande sommarveckor får ni göra upp om och meddela den andre en vecka innan, vilket gäller både dig och henne.
  • Motherinlaw
    Anonym (S) skrev 2025-07-09 18:16:52 följande:
    Men säkerligen betydligt mer effektiv än andra lösningar här! Ont ska med ont förgås, systern verkar ju totalt bortskämd och oresonabel!
    Håller med! 
Svar på tråden Dela landställe med syskon