• Habbe

Varför vill inte arbetslösa plocka bär?

Jag läser i tidningen att få thailändska bärplockare har fått arbetstillstånd och nu är bärföretagen oroliga att få bär kommer bli plockade då de inte får tag i folk.

Den frågan man ställer sig är varför tar inte några av de 100.000 tals arbetslösa svenskar dessa jobb? Det kan väl inte vara så att de tycker det är för jobbigt att plocka bär och hellre lever på A-kassan?

• Svar på tråden Varför vill inte arbetslösa plocka bär?
  • Anonym (Hm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-08 08:25:11 följande:
    Ja, men då får väl bären bli dyra!
    Vi kan väl inte ha slavliknande arbetsvillkor för Thailändare i Sverige bara för att börsföretagen skall få billiga bär?
    Jag håller med fullständigt. Problemet blir väl då att de flesta svenskar går och plockar sina bär själva.

Jag tror i alla fall inte att det handlar om att ungdomar är för lata. Jag tror snarare att bärföretagen endast anställer utländska eftersom de är billigare och lättare att driva under slavliknande förhållanden. Jag har aldrig någonsin sett ett annons från ett bärföretag som söker ungdomar för sommarjobb. Det är nog något som endast fanns under min tid som ung.
  • Rataxes
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-10 08:09:43 följande:
    Jag håller med fullständigt. Problemet blir väl då att de flesta svenskar går och plockar sina bär själva.

Jag tror i alla fall inte att det handlar om att ungdomar är för lata. Jag tror snarare att bärföretagen endast anställer utländska eftersom de är billigare och lättare att driva under slavliknande förhållanden. Jag har aldrig någonsin sett ett annons från ett bärföretag som söker ungdomar för sommarjobb. Det är nog något som endast fanns under min tid som ung.
    Det är väl en bra lösning, vi var ute igår eftermiddag och plockade 10 L blåbär. Vi kokar egen sylt så vi vet vad den innehåller. Samma sak när lingonen kommer. 
    Tyvärr växer inte hjortron här nere, de få bär vi ser räcker inte ens till varsin våffla. 

Ut i skogen med er! Sluta gnälla, ni får både motion, frisk luft och goda och nyttiga bär.
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Zappan
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-10 08:09:43 följande:

Hahaha, nej det gör de INTE för det har de flesta svenskar inte tid med. Vad som kommer att hända är att ICA och Coops försäljning av djupfrysta blåbär plockade i Kazachstan och Georgien ersätter, och att svennebabanen gnäller med sin pipga irriterande röst att "på min tid fanns det minsann SVENNNNNSKA blåbär på torget, som man man inte behövde vara miljonär för att köpa!".

Det finns inte plats i bananhjärnan att förstå sambandet mellan blåbärspriset och vad plockarna får i lön. 

• mari123
    Zappan skrev 2025-07-10 12:32:03 följande:

Hahaha, nej det gör de INTE för det har de flesta svenskar inte tid med. Vad som kommer att hända är att ICA och Coops försäljning av djupfrysta blåbär plockade i Kazachstan och Georgien ersätter, och att svennebabanen gnäller med sin pipga irriterande röst att "på min tid fanns det minsann SVENNNNNSKA blåbär på torget, som man man inte behövde vara miljonär för att köpa!".

Det finns inte plats i bananhjärnan att förstå sambandet mellan blåbärspriset och vad plockarna får i lön. 

Vi pensionärer har tid! Jag plockar varje höst och det vet jag många som gör! Jag plockade även när jag jobbade för jag var inte framgångsrik affärskvinna ?med många bollar i luften?🙄

• Anonym (Jobba)
    Habbe skrev 2025-07-04 14:32:20 följande:

Det finns numera kollektivavtal och lönen är 27.000 enligt uppgift. De gamla slavlönerna som de stackars thailändska plockar hade gäller inte längre.De var dessutom olagliga vilkor.

Kan du berätta var i Sverige man kan få 27.000 kr för att plocka bär? Jag skulle vela dryga ut min pension som är under med 10.000 kr. Jag gillar att plocka bär trots att jag är till åren kommen.
  • Anonym (Jobba)
    Anonym (Hej) skrev 2025-07-05 17:15:07 följande:

Jag är hellre arbetslös och lever på bidrag än att plocka bär. Vilket tråkigt skitgöra.

Tänker du någonsin att det är skattebetalarna som ser till att du har tak över huvudet och mat på bordet. Tänker du någonsin att på grund av er som hellre lever på bidrag försämrar det för funktionshindrade och för pensionärerna. Tänker du att på grund av er bidragstagare så höjs maten, medicinerna, hyrorna för att ni ska klara er, men vi skattebetalare får lämna hem och hus för att det blir sämre för oss skattebetalare. Demon
  • TvillingmammaVästgöte
    Zappan skrev 2025-07-09 13:29:35 följande:

Ja, och då köper ingen bären längre. Marknadsekonomi, lektion 1, om tillgång och efterfrågan som prisbildningsmekanism. Dyrare vara -> färre köper den.

Färre personer köper de dyrare bären,men det finns då också färre bär att köpa.
  • mari123

Den här debatten dyker upp VARJE år i bärtider! Ut i skogen med arbetslösa! Andra tider på året ska dom ta jobb på McDonalds eller inom vården (inom citattecken)😊

• Anonym (Mmm)
    Habbe skrev 2025-07-04 14:32:20 följande:

Det finns numera kollektivavtal och lönen är 27.000 enligt uppgift. De gamla slavlönerna som de stackars thailändska plockar hade gäller inte längre.De var dessutom olagliga vilkor.

Samma arbetsgivare som förra året behandlade de hitresta plockarna som slavar. Nu vill de ha hit fler plockare från utlandet. Varför vill de inte ha svenska plockare? Tur att Migrationsverket stoppat dom. 

Sanningen är att svenska plockare vet sina rättigheter. 

Om dessa företagare hade varit seriösa hade de inte betett sig som de gjort förr om åren. Bara bra att oseriösa arbetsgivare får nobben. 

• Anonym (Jobba)
    mari123 skrev 2025-07-11 12:13:32 följande:

Den här debatten dyker upp VARJE år i bärtider! Ut i skogen med arbetslösa! Andra tider på året ska dom ta jobb på McDonalds eller inom vården (inom citattecken)😊

Ja varför inte inom vården då det är sju helvetes brist på vårdpersonal. Skulle kunna vara hur många som helst som skulle få jobb inom vården. Dessa skulle även få utbilda sig till undersköterskor, sjuksköterskor för att få ännu bättre lön.
  • Anonym (Barnen)
    mari123 skrev 2025-07-10 18:06:05 följande:

Vi pensionärer har tid! Jag plockar varje höst och det vet jag många som gör! Jag plockade även när jag jobbade för jag var inte framgångsrik affärskvinna ?med många bollar i luften?🙄

Jag brukar lyckas få ihop ett par lördagar under hösten för att plocka svamp (maken ser efter barnen). Vilket jag är glad för. Jag vet flera bra bärställen i skogen men lyckas aldrig få tid för bären. Om jag skulle lyckas få med mig barnen skulle det inte vara några problem. Hur lyckades du med detta?
  • mari123
    Anonym (Jobba) skrev 2025-07-12 23:33:16 följande:
    Ja varför inte inom vården då det är sju helvetes brist på vårdpersonal. Skulle kunna vara hur många som helst som skulle få jobb inom vården. Dessa skulle även få utbilda sig till undersköterskor, sjuksköterskor för att få ännu bättre lön.
    Förvisso MEN långt ifrån alla passar att jobba nära människor som man gör i ett vårdyrke! Jag är kritisk till att man idag anställer vad F**N som helst inom hemtjänsten😳
  • Anonym (Jobba)
    mari123 skrev 2025-07-13 05:03:30 följande:
    Förvisso MEN långt ifrån alla passar att jobba nära människor som man gör i ett vårdyrke! Jag är kritisk till att man idag anställer vad F**N som helst inom hemtjänsten😳
    Nä alla passar inte att jobba med människor. Och jag själv är kritisk att man anställer vem som helst som varken har vana eller utbildning och det gäller inom hemtjänsten, assistenter, vårdcentral. Men det är bättre att utbilda sig inom yrket och självklart Svenska språket än att gå hemma med BIDRAG som gör att allt annat för oss arbetare förstörs och för pensionärerna och funktionshindrade som inte får den pensionen eller rättigheter som bidragstagarna får.
Svar på tråden Varför vill inte arbetslösa plocka bär?