• Anonym (Relation)

Vad väljer ni, bra sex eller helhetsbilden?

Vi har varit tillsammans länge och vårt sex har tappat mycket under de senaste 6 åren.

Vi fortsätter vara tillsammans för att vi väljer helhetsbilden, dvs att vara tillsammans som en kärnfamilj, hus, logistik, etc ...

Det känns inte speciellt roligt eller spännande längre. Men det känns bra att ha och vara en del i en familj.

Hur tänker ni utifrån er situation och vad gör ni för val framåt?

• Svar på tråden Vad väljer ni, bra sex eller helhetsbilden?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Relation) skrev 2025-07-04 21:39:32 följande:
    Vad väljer ni, bra sex eller helhetsbilden?

Vi har varit tillsammans länge och vårt sex har tappat mycket under de senaste 6 åren.

Vi fortsätter vara tillsammans för att vi väljer helhetsbilden, dvs att vara tillsammans som en kärnfamilj, hus, logistik, etc ...

Det känns inte speciellt roligt eller spännande längre. Men det känns bra att ha och vara en del i en familj.

Hur tänker ni utifrån er situation och vad gör ni för val framåt?

Min fru tappade sexlusten efter vårt andra barn föddes. Hon tror att kanske hennes kropp tycker att det behövs inte mer barn. Men vi har ett bra liv tillsammans och jag vill inte leva med någon annan.
  • New  Dawn
    Anonym (Relation) skrev 2025-07-06 14:36:09 följande:
    Jag förstår.

Vi har sex men det är "bocka av" sex och är inget roligt längre. Det har varit OK för mig hittills men sedan en tid tillbaka så känner jag mig mindre och mindre intresserad.

Jag vet att jag behöver göra något för att ändra det. Hon kommer inte göra något.

Känner mig lite extra nere nu.
    Varför känns det som att det är något att "bocka av"? Vilka känslor ligger bakom.... Från dig? Från henne?
    Älskar ni varandra? 

Jag skulle aldrig i livet vara tillsammans med någon pga praktiska skäl. Så klart kan man vilja hålla i hop för barnens skull, men om det är det som är klistret i relation håller det inte i längden. Det blir för torftigt för mig.

Att bara gå på sex är också konstigt, då bra sex, för mig, behöver kärlek och känslor.

En relation måste innehålla mer än sex. Den måste innehålla en vilja att vara nära, en vilja att lyssna, en vilja att berätta och ja, då blir sexet mycket bättre... Enligt min åsikt.... 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (sol)
    Tom Araya skrev 2025-07-14 20:58:46 följande:

Jag har svårt att få ihop en bra "helhetsbild" utan ett bra sexliv.

Samma här. För mig är lust en viktig del i ett förhållande, och det skulle skava betydande för mig om jag inte kände mig tillfredsställd med hur sexlivet ihop är. Det har jag stött på också. Då klingade attraktionen av mkt, i kombination med annat. Och det blev för slitsamt. Jag vill inte leva så. 
  • Anonym (sol)

Jag antar att det är så olika det där hur man känner. För mig hade det t ex inte varit en lösning att ha en partner vid sidan av mitt förhållande. Men jag kan förstå och respektera om det funkar för andra. 

Likaså har jag mött att man inte vill lämna pga att man har barn, fastigheter och gemensamma vänner ihop. Jag förstår om det är en rejäl uppförsbacke, och jag har själv lämnat ett långt förhållande och börjat om rätt mkt efter det. Men där handlar det nog också om dels tro på sig själv och dels personlighet. Tror man att man kan hitta och skapa ngt ännu bättre för sig själv på sikt, och orkar man hantera allt under tiden eller känns det övermäktigt. 

• Anonym (Vevi)

Helhetsbilden. Det första är inte så viktigt för mig.

• Anonym (Allt förändras)
    Anonym (Toyboys) skrev 2025-07-06 15:26:23 följande:
    Hur många gånger skall man tvingas läsa sådant här trams här på FL. 

För att dina snurriga tankegångar skall stämma krävs två saker. Dels måste man leva i en väldigt dålig relation där grundläggande kommunikation inte fungerar plus att man helt enkelt måste ha jävligt dålig sex i relationen.

Således är det en redan död relation där sex med någon kan vara en katalysator som påskyndar en processen vilket i så fall bara är en fördel då inget blir bättre av att krampaktigt hålla fast vid en dålig relation.
    Men om förutsättningarna ändras helt då? Livet är långt och jag ändrade sexuell preferens i klimakteriet. Det sex som jag innan tyckte var bra var inte bra längre och min man kan inte hänga med på det jag önskar nu. 

Så nej, det var ingen dålig relation eller ens dåligt sex från början, men det blev det p.g.a. förändringar bortom min kontroll.
  • Anonym (Kenny Rocker)

Min fru vill inte prata så mycket om sex och tar väldigt lite initiativ i sängen. Efter dryga 20 år har jag accepterat det och lägger i en annan växel, som jag trivs ganska bra med. Jag leder, jag tar initiativ, jag introducerar, jag "äger".

Oftast accepterar hon eller till och med bejakar. Igår låg vi bredvid varandra och läste en novell på sexnovell.se, och när vi sen hade sex tog jag fram en spegel, stor som en dubbel A4 ungefär, coh höll den i olika vinklar så att jag såg oss ha sex i andra perspektiv, såg mig tränga in i henne mm. 

Det är inte hur man har det, det är hur man tar det.

• Anonym (Kenny Rocker)
    Anonym (Allt förändras) skrev 2025-07-18 17:45:19 följande:
    Men om förutsättningarna ändras helt då? Livet är långt och jag ändrade sexuell preferens i klimakteriet. Det sex som jag innan tyckte var bra var inte bra längre och min man kan inte hänga med på det jag önskar nu. 

Så nej, det var ingen dålig relation eller ens dåligt sex från början, men det blev det p.g.a. förändringar bortom min kontroll.
    Vad är det du vill som han inte hänger med på?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kärnfamilj..)

Kärnfamilj och att leva med en partner är sedan länge utdaterat, och min föräldrageneration (är 43) var väl de sista som anammmade detta ideal något sånär.

Det är sexet som räknas och ett förhållande har man bara om det funkar rent praktiskt, eller om båda kan dra fördelar av det. De som fortfarande har en romantiserad bild av förhållanden och längtar efter "käääärlek" och momogama förhållanden bör förstå att vi skriver 2025 nu.

• Snucke

Det hänger ihop, för att ha en bra helhetsbild måste ju sexet vara bra
    Sex kan ju inte alltid vara himlastormande så jag väljer familj före sexliv om jag måste välja

Svar på tråden Vad väljer ni, bra sex eller helhetsbilden?