• Anonym (Ts)

Hur dåligt är det med färdigstekt kyckling?

Fick en utskällning av min sambo för att jag brukar ge det till sonen (3 år). Brukar krydda den lite och värma i stekpannan. Sonen är petig med mat så blir glad när jag har hittat nått han faktiskt äter mycket av. Jag är själv vegetarian också så inte så van att laga kött. Lite mer van vid lax t.ex och det gillar han också men det ska man väl inte äta för ofta. 

Han äter såklart inte kycklingen hela tiden men det har väl blivit ganska ofta senaste tiden eftersom han älskar det. Och så får han ju något annat till då och så lagar jag något vegetariskt till mig. Ibland provar jag med något annat först men om han inte äter får han det istället. Men sambon tycker alltså att det är jättedåligt och att han inte ska äta processerad mat och att jag borde köpa riktig (alltså inte tillagad) kyckling , det kan jag såklart börja göra oftare men är som sagt inte så van att tillaga det och man hinner inte alltid (har en bebis också).

Vad tänker ni? Är det ok att han äter det några gånger i veckan? Eller mer sällan? Eller borde han inte äta det alls? 

• Svar på tråden Hur dåligt är det med färdigstekt kyckling?
  • felicityporter

Självklart kan du laga det till honom utan att ha det minsta dåligt samvete. Din sambo är extremt neurotisk och borde kanske ta en tablett för att lugna sina hysteriska rädslor. Det du ger honom är helt vanlig mat, inga konstigheter alls. Enda nackdelen blir väl att det är lite dyrare, men det kan det vara värt, tycker jag (och många med mig).

• Anonym (Anna)

Det som spelar roll är hur och hur mycket maten är processad, inte var den är processad. Din ugn eller butikens grill kan kvitta. 

Men jag förstår inte varför du kryddar och steker mat som redan är tillagad. Den brukar vara rejält salt redan, så jag hoppas att du inte saltar extra. 

• felicityporter
    Anonym (Anna) skrev 2025-07-05 03:48:58 följande:

Det som spelar roll är hur och hur mycket maten är processad, inte var den är processad. Din ugn eller butikens grill kan kvitta. 

Men jag förstår inte varför du kryddar och steker mat som redan är tillagad. Den brukar vara rejält salt redan, så jag hoppas att du inte saltar extra. 

Nja, min erfarenhet är att den typen av produkt brukar vara väldigt okryddad/osaltad, det krävs lite extra för att få någon smak på det då de som tillverkar dessa produkter hellre tar det säkra före det osäkra och kryddar/saltar för lite snarare än för mycket eftersom att de vill att maten ska passa för de flesta smaklökar och måste tänka på den minsta möjliga gemensamma nämnaren. Det är helt enkelt tänkt att en sådan produkt ska hettas upp hemma och kryddas/saltas efter tycke och smak. För att sälja så mycket som möjligt, såklart. Att värma den typen av produkt i stekpanna är helt normalt, mycket bättre än att värma i micro. 
  • Anonym (Anna)
    felicityporter skrev 2025-07-05 05:16:08 följande:
    Nja, min erfarenhet är att den typen av produkt brukar vara väldigt okryddad/osaltad, det krävs lite extra för att få någon smak på det då de som tillverkar dessa produkter hellre tar det säkra före det osäkra och kryddar/saltar för lite snarare än för mycket eftersom att de vill att maten ska passa för de flesta smaklökar och måste tänka på den minsta möjliga gemensamma nämnaren. Det är helt enkelt tänkt att en sådan produkt ska hettas upp hemma och kryddas/saltas efter tycke och smak. För att sälja så mycket som möjligt, såklart. Att värma den typen av produkt i stekpanna är helt normalt, mycket bättre än att värma i micro. 
    Nu tror jag att någon av oss har missuppfattat vad för slags produkt det gäller.

Handlar det inte om den färdiggrillade kyckling som brukar ligga i värmeskåp i butiken? 
  • Anonym (Erika)

Är väl inget fel på den maten?? Det är ju bara grillad kyckling, inga andra konstigheter i? Däremot fick mitt barn inga kryddor på , ev lite dill typ. mindre barn ska man inte ge salt till, det räcker med det som är i matlagningen 

• Anonym (H)

Problemet är inte kycklingen utan att han her dig utskällningar.

Detta skadar dig och barnet mer än grillad kyckling.

• Anonym (que?)

Förstår inte vad som är problemet med grillad kyckling? Den är ju bara marinerad och uppvärmd i butik. Inte så stor skillnad mot att man skulle gjort den hemma. Det är inte vad jag ser som processad mat i alla fall.

• Anonym (que?)

Och om man tar bort skinnet så är den bara färdiguppvärmd i butik Tungan ute

• felicityporter
    Anonym (Anna) skrev 2025-07-05 09:52:44 följande:
    Nu tror jag att någon av oss har missuppfattat vad för slags produkt det gäller.

Handlar det inte om den färdiggrillade kyckling som brukar ligga i värmeskåp i butiken? 
    Aha, menar TS grillad kyckling i butik? Jag tänkte mer på sådana färdiga filéer som finns i kylen. Då är det nog så att hon tar bort skinnet innan om hon istället väljer att steka den. Då behövs förstår lite kryddor ännu mer. ☺️

Plus grillad kyckling i butik är ju inte vad någon kan kalla ultraprocessad, det är ju ingen skillnad från att grilla den hemma eller att butiken gör det åt dig. Då förstår jag TS sambo ÄNNU mindre, jisses så bajsnödig människa han verkar vara.
  • Tecum

Du ska hälsa sin sambo att han har fel, det är inget fel på färdiglagad kyckling och att det är viktigare att ert barn äter än sambons fördomar om mat.

• Anonym (s)

Färdigstekt kyckling är väl inte grillade från affärer utan den varianten från kyldisken där den naturella är väldigt smaklöst. Inget fel på den.

• Queen81

Jag tycker inte diskussionen alls borde handla om hur bra/dålig färdigstekt kyckling är utan snarare om det faktum att din sambo tar sugen rätten att skälla ut dig för vad du serverar för mat till ERT barn. Där du alltså är lika mycket förälder. Och just det där "skälla ut", jag kanske tolkar det på ett annat sätt än hur det egentligen gick till men i min värld är det oacceptabelt att min partner skulle skälla ut mig och läxa upp mig som om jag var mindre vetande.

• Anonym (Anna)
    felicityporter skrev 2025-07-05 16:18:07 följande:
    Jag tänkte mer på sådana färdiga filéer som finns i kylen.
    Anonym (s) skrev 2025-07-05 20:51:08 följande:

Färdigstekt kyckling är väl inte grillade från affärer utan den varianten från kyldisken där den naturella är väldigt smaklöst. Inget fel på den.

Den visste jag inte att den fanns, men jag hittade nu när jag googlade. Jag håller med om att det sannolikt är den som TS menar.

Det är ju några e-nummer i innehållsförteckningen där, så jag kan förstå att vissa väljer bort den. Men verkligen inget att få ett utbrott över.
  • Anonym (Ts)
    felicityporter skrev 2025-07-05 16:18:07 följande:
    Aha, menar TS grillad kyckling i butik? Jag tänkte mer på sådana färdiga filéer som finns i kylen. Då är det nog så att hon tar bort skinnet innan om hon istället väljer att steka den. Då behövs förstår lite kryddor ännu mer. ☺️

Plus grillad kyckling i butik är ju inte vad någon kan kalla ultraprocessad, det är ju ingen skillnad från att grilla den hemma eller att butiken gör det åt dig. Då förstår jag TS sambo ÄNNU mindre, jisses så bajsnödig människa han verkar vara.
    Tack för era svar! Och ja jag menade såna färdiga (redan stekta) som finns i kylen. Inte grillade som är varma i butiken
  • Denial
    Anonym (Ts) skrev 2025-07-06 00:00:35 följande:
    Tack för era svar! Och ja jag menade såna färdiga (redan stekta) som finns i kylen. Inte grillade som är varma i butiken
    Döa väl?
Svar på tråden Hur dåligt är det med färdigstekt kyckling?