Jag vill ha min son tillbaka…
Jag har ett problem och vet inte hur jag ska börja men hoppas någon vill läsa och kommentera eller komma med tips och råd.Jag separerade för 5 år sedan och min äldste son som nu är 18 har blivit en hemmasittare.
Jag tror det beror på för lite regler och ett helt gränslöst hemmaförhållande hos sin pappa. Han har inte gått gymnasiet alls och får inte några konsekvenser alls hemma. Detta har resulterat i att han lider av någon slags ångest. Han har vuxit och blivit ganska stor då han inte rör på sig, så dåligt självförtroende är ju bara förnamnet.
Han vill inte komma och hälsa på mig vilket gör väldigt ont hos mig.
Jag bor med ny sambo och i början kom han till mig, men ju mer tiden gått desto mindre har han kommit till mig. Nu vill han inte komma alls.
Jag har haft otaliga samtal med hans pappa om att han ska visa respekt för oss som föräldrar och vuxna, men hans pappa verkar inte kunna ryta ifrån eller förstå att sonen behöver få konsekvenser.
Han har en lillebror som bor hos mig varannan vecka.
Lillebrodern berättar ju givetvis saker för mig, och nyss fick jag till mig att fadern köper spel och speltillbehör så att den äldste sonen kan ha något att göra.
Vad hände med att visa hur livet går till som vuxen och lära och uppfostra honom så att han förstår att han inte kommer någonstans utan gymnasiebetyg? Eller ett jobb.
Min yngste som är 10 säger själv att han vill bo hos mig, för det är mer struktur och regler hemma hos mig. Så givetvis vill jag kämpa för att bli boendeförälder eller få ensamvårdnad helt.
Men jag vill ha min äldste son tillbaka.
Vad hade ni därute gjort?